Berätta om din första egna dator!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

ZX Spectrum 48K var min första dator som jag fick nångång i slutet på 80talet . Jag kommer väl ihåg hur jag lusläste manualen i ett par veckor med hjälp av eng-sve ordboken. Var ju tvungen att lära mig hur man startade spelen . Varje gång jag ser en Pride flagga eller trycker på en mjuk gummiknapp så tänker jag på mitt gamla Spectrum <3

Jag har för många prylar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2004

Hade morsans cirka ett år gamla jobblaptops i flera år under gymnasietiden, har faktiskt kvar en 486:a, Toshiba som kostade typ 40k och byttes ut pga att den blev så långsam på endast ett år. Så det var massa fina hand-me-downs innan jag köpte min egen för egna pengar. 486:an funkar fortfarande, har W95 och Warcraft på den.

Min första burk som jag köpte för egna pengar var en Macintosh Performa 6360. Köptes på Siba i Lund och fick låna deras pirra för att rulla hem den till lyan. Detta var 1996, och jag har för mig att den kostade 15.990 kr komplett. Avbetalning givetvis, hade precis fått fast jobb.

Den hade en fantastiskt stor hårddisk på hela 1,2 Gb, det första jag installerade var Marathon som låg på runt 80 Mb. 8x CD-rom, inbyggt 28.8 modem och inbyggt tv-kort var ju fräsigt. Uppgraderade minnet direkt från 8 till 16 Mb om jag minns rätt.

Den var ingen raket ens när den var ny, men hade den i ganska många år innan jag köpte min första PC.

Det blev en massa pill i olika program på den tiden, för att lära mig - jag tog studenten 1994 och det var inte mycket (läs ingen alls) datautbildning då, vi fick lära oss maskinskrivning, det var allt. Så jag fick lära mig själv helt enkelt.

Stulen slö sked

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Metropolen Ånge
Registrerad
Jun 2007

Farsan köpte datorer via jobbet så min första dator var en ärvd familje-PC. Någon slags IBM burk, Pentium 2 på 300MHz och 16MB EDO-RAM om jag inte minns helt fel, tror de satt en 800MB hårddisk i den med.

Där började intresset för mig, har alltid varit en sådan som tar isär saker så fort jag fått dom, började med leksaker redan som liten, blev samma med dator även om de på den tiden inte var lika enkelt att komma in i burkarna.

Hade en äldre kompis som jobbade på något försäkringsbolag så när de skulle slänga några gamla datorer så ordnade han 32MB ram åt mig så jag kunde uppgradera till Windows 98SE.

Spelade mycket NES och SNES via emulator och även massor av Little Big Adventure.

Crystal 280X ~ i7 6700K ~ Maximus VIII Gene ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ V-Moda Crossfade Wireless
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av Mnemozyne13:

Den där måste va värd pengar vid det här laget. Erkänner att jag aldrig sett den förut. Manualen är ju det första man slänger tillsammans med emballaget.

Ingen anning. Tror kanske MAX 100-300 kr (rätt köpare på Tradera).

Har en samling Amiga Workbench och BeOS böcker också.
Den senare är jag lite stolt över eftersom den nästan är komplett och nästan aktuell igen.

(https://www.haiku-os.org/ BeOS remake)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Dec 2007

En Commodore 128-D med 1084 skärm, joystick och Konami 'Nemezis' dök upp på min 8:e födelsedag. Datorn användes främst till att spela spel och jag lärde mig rudimentär BASIC-programmering på den. Skärmen skrotades någon gång i mitten på 1990-talet men datorn kom tillbaka till mig för några år sedan efter många år på kallvind, dock väl paketerad. Samtliga disketter fungerar fortfarande men jag misstänker att samtliga kondingar skulle må bra av att bytas men den fungerar felfritt.

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2004

Sinclair ZX81, Spectravideo 728, Atari ST/STe

Första datorn var en Sinclair ZX81. Kodandet lyftes till nya höjder när jag köpte en extra minnesmodul på 16KB för knappa 1000:- (kom ihåg att detta var i början på 80-talet )!

Nästa dator var en Spectravideo 728. Den datorn ligger mig nog varmast om hjärtat från den tidiga eran, då jag och en kompis började syssla med spelprogrammering ordentligt på den. Gillade MSX standarden skarpt och älskade mina Konami-spel! Men jag var avundsjuk på de som senare skaffade Spectravideo 738 då den hade inbyggd 3,5" disk drive

Sen blev det Atari ST. Jag har haft 2 st Atari 520 ST (en gick sönder om jag minns rätt) och en Atari 1040 STe. Även en högupplöst monitor, men den klarade bara gråskala. Färgskärmen hade jag aldrig. Den erbjöd lägre upplösning, antar att det hade med mängden VRAM att göra? Och TV:n funkade bra istället

Efter det började min PC-era. Först ut hade jag en intel DX2-50 har jag för mig, minns inte mycket mer vad som jag hade till den

Kul att 80-tals datorerna fortfarande fungerar och att jag har nästan alla kvar!

Måste inflika en bild på favoritspelet till MSX

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 16GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | Corsair Obsidian 500D RGB SE | EVO 970 M.2 500GB
Foto: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182| EVO 840 256GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Kommer ihåg att vi hade dator och även internet rätt tidigt. Nån gammal burk med extern cd-läsare som var stor som en brödrost.

Min egna dator köpte jag vid 13 års ålder. Jag kunde inte så mycket om hårdvaran i datorn, men fanns en "nörd" på skolan som jag blev rekommenderad att prata med. Grejen var ju bara den att jag var ny i skolan och denna snubbe var något år äldre. Tog i alla fall mod till mig och snackade med den där snubben.
Så han hjälpte mig och plocka ihop delar som passade och även att montera ihop hårdvaran. På köpet fick jag även en ny vän, och vi är fortfarande, ca 20 år senare vänner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland, Nykarleby
Registrerad
Aug 2005

Måste ha varit julen 1999 jag fick min första dator av snälla släktingar. Var ett oem datorpaket från ARC? 17tums crt å en liten låda något m-atx moderkort sis 530 chipset integrerad grafik Amd K6-III 450mhz och 64mb ram minne. Minns jag spelade föst alla demon från windows 98 skivan, vilka minnen aoe motocross madness pinball osv. Funkade ju bra tills man märkte vad kompisarna med grafikkort och 128mb minne spelade så efter något år minns ja att pappa till sist gav med sig å vi köpte ett Hercules 3D Prophet 4000XT (PCI, 32 MB) datorn hade förståss ingen agp port å lokala "datorhandlaren" hade inget stort urval då men minns quake 3 fungerade fint i alla fall efter det blev det själv byggda datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Define R3, Black Pearl, Asus P7P55D Pro, Intel i5 750 @ 3.71ghz, Corsair H70, Geforce GTX 660ti, 2x Corisair Dominator 1600mhz ddr3 2gb + 2x Kingston HyperX Blu ddr3 1600mhz 4gb , Kingston 64gb ssd, Corsair HX 650.

You cannot KILL what you did not create.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2003
Skrivet av serverfel:

Tror du minns fel om mängden minne där. Låter på tok för mycket för denna tid. Sen va Athlon XP 32-bitars.

Sen är 8800gt pci express, vilket XP inte hade, eller har jag fel? 🤔

Blandar ihop datorerna, XP var ju muppigt att det inte supporta mer än 4gb heller...8800GTS kortet och 8gb ram dök upp i core2duo riggen...
*facepalm*
6600GT var det jag hade i Athlon-systemet.

- i5 8600K@4.8ghz - 16gb DDR4@3000mhz - MSI Armor RTX 2070 +300/600mhz - Jonsbo VR2 - AOC Agon AG271QG - Bitfenix Whisper M 450w -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Fick och fick. Farsan köpte en familjedator 1994, men jag köpte ingen egen förrän 2002.
Född 89.

Något skräp