SweClockers drop!
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Det beror lite på boendeform och arbetssituation.

Givetvis, men jag har svårt att se en oförutsedd utgift på över 30-40 tusen som inte en försäkring skulle täcka.
Du får ju räkna in att ni får månadslön den månaden också.
Dyraste vi haft var när kylen la av och vi köpte ny kyl och frys, gick på runt 16 tusen.

Äger dock ingen bil, vilket gör att bufferten inte behöver vara lika stor.

Pengar som inte arbetar är dåliga pengar 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Flyttade om en del pengar till Swedbank nu när de körde rea på dem senaste dagarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Givetvis, men jag har svårt att se en oförutsedd utgift på över 30-40 tusen som inte en försäkring skulle täcka.
Du får ju räkna in att ni får månadslön den månaden också.
Dyraste vi haft var när kylen la av och vi köpte ny kyl och frys, gick på runt 16 tusen.

Äger dock ingen bil, vilket gör att bufferten inte behöver vara lika stor.

Pengar som inte arbetar är dåliga pengar 😁

ja och nej. Det är ofta man själv som får ligga ute med pengarna tills försäkringsbolaget har "bestämt sig". Så en värmepump eller liknande kan som "sämst" komma på tal

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Tänkte få igång lite fondsparande månadsvis just nu ca 1000kr/mån men mer på sikt (upp till 10k/mån) beror också på hur vardagen utvecklas, bara mitt hussparande blir färdig finansierad. Jag försöker få till en plan hur man ska placera. Sverige har jag inte mkt hopp för inom närmaste tiden. Just när stora uppköp av bolag sker och varsel lite här och var så tror jag det är snart dags för en resa nedåt och jag tror det tar fart vid brexit och kanske tom beroende på Swedbank historien. Men man måste ju börja någonstans så varför inte i en utförsbacke. Jag har en tidsplan på ca 5-10år, kanske längre. Någon som kan ge input eller kanske förslag på ett par till fonder för att sprida riskerna lite. Jag tror jag vill satsa på låga avgifter och indexfonder, är det här en vettig start? Bör man lägga det i ISK och hur ska man agera rent generellt kolla en gång i månaden, en gång i kvartalet och var drar man gränsen för när man kanske bör omfördela innehavet vad är era strategier?

Fondfördelning jag överväger.
Avanza Global 40%
Länsförsäkringar Global Indexnära 40%
Avanza Zero 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%

Permalänk
Medlem

@john_doe

Här har du ett enkelt ex. som man kan ta och titta på var 6 månad eller en gång om året.
Går ju att göra liknande med andra fonder.

60% SPP Aktiefond Global A
25% SPP Aktiefond Sverige A
15% SPP Emerging Markets SRI

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av john_doe:

Tänkte få igång lite fondsparande månadsvis just nu ca 1000kr/mån men mer på sikt (upp till 10k/mån) beror också på hur vardagen utvecklas, bara mitt hussparande blir färdig finansierad. Jag försöker få till en plan hur man ska placera. Sverige har jag inte mkt hopp för inom närmaste tiden. Just när stora uppköp av bolag sker och varsel lite här och var så tror jag det är snart dags för en resa nedåt och jag tror det tar fart vid brexit och kanske tom beroende på Swedbank historien. Men man måste ju börja någonstans så varför inte i en utförsbacke. Jag har en tidsplan på ca 5-10år, kanske längre. Någon som kan ge input eller kanske förslag på ett par till fonder för att sprida riskerna lite. Jag tror jag vill satsa på låga avgifter och indexfonder, är det här en vettig start? Bör man lägga det i ISK och hur ska man agera rent generellt kolla en gång i månaden, en gång i kvartalet och var drar man gränsen för när man kanske bör omfördela innehavet vad är era strategier?

Avanza Global 40%
Avanza Zero 10%

Det är en bra start. Fast du behöver inte två likadana globalfonder och jag hade velat ha mer tillväxtmarknad och småbolag.
En gång per år räcker, det brukar gå bättre ju mindre man är inne och petar. Undvik att logga in när det varit stora nedgångar så minskar risken att du gör något dumt.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Då var månadens nöje avklarat. Denna perioden gick det uppåt. Så efter flera månaders nedgång är äntligen kurvan på väg uppåt igen.
Slutade på 8,81% i snitt, jämfört med med index som landade på -2,20%

Citat:

Aktie

Inköpspris

Väx.kurs inköp

Försäljningpris

Väx.kurs försälj.

Utdelning

Vinst/Förlust

VAALCO ENERGY INC

2,49

9,33

Viking Supply Ships AB ser. B

208

1

JM AB

188,45

1

Concentric AB

144,4

1

Marimekko Corporation

27,5

10,55

Mesabi Trust

23,8317

9,29

Softronic AB ser. B

20,8

1

14,9

1

-28,37%

Lucara Diamond Corp

15,14

1

11,6204

1

0,288575

-21,34%

Marimekko Corporation

18,8

10,56

27,5

10,55

46,14%

Pöyry PLC

7,56

10,56

10,2

10,58

35,18%

Mesabi Trust

28,4894

9,14

30,55

9,29

2,741176471

18,77%

HP Inc.

23,98

9,14

23,8317

9,29

0,352352941

2,51%

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Avanza Global 40%
Avanza Zero 10%

Vill du ha 80% globalt?
Jag hade kört,
60% Avanza Global
10% Spiltan Investmentbolag
10% SEB Sverige Index / Avanza Zero
5% PLUS Sverige Småbolag
5% Swedbank Robur Access Asia
5% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad

Sen kanske 5% i en aktiv fond som krydda, t.ex. Swedbank Robur Nyteknik eller DNB Teknologi. Lite fri att välja med dessa 5%, kan även ta en europafond.

Gå in och fördela om var 6e-12e månad. Låt månadssparandet ligga i Globala fonden om det är en lägre summa, annars kan du dela upp det på alla.

Sen när det närmar sig tiden då du behöver pengarna hade jag fördelat om en del i räntefonder och börjat plocka pengarna därifrån medan resten får fortsätta att växa.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att kolla på fondrobotar också. Du får betala en liten avgift(såklart) men de är faktiskt jäkligt bra. Har man noll intresse så är de ett bra alternativ.

Skrivet av Mr_Lazy:

ja och nej. Det är ofta man själv som får ligga ute med pengarna tills försäkringsbolaget har "bestämt sig". Så en värmepump eller liknande kan som "sämst" komma på tal

Är det inte självklart att ha en buffert? Jag har alltid minst 5 månadslöner till hands för oförutsedda utgifter, försäkringsbolag går inte att lita på.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Vill du ha 80% globalt?
Jag hade kört,
60% Avanza Global
10% Spiltan Investmentbolag
10% SEB Sverige Index / Avanza Zero
5% PLUS Sverige Småbolag
5% Swedbank Robur Access Asia
5% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad

Sen kanske 5% i en aktiv fond som krydda, t.ex. Swedbank Robur Nyteknik eller DNB Teknologi. Lite fri att välja med dessa 5%, kan även ta en europafond.

Gå in och fördela om var 6e-12e månad. Låt månadssparandet ligga i Globala fonden om det är en lägre summa, annars kan du dela upp det på alla.

Sen när det närmar sig tiden då du behöver pengarna hade jag fördelat om en del i räntefonder och börjat plocka pengarna därifrån medan resten får fortsätta att växa.

Tack så mkt för svaret, ska genast sätta igång med månadssparandet. Så en varning till alla när jag går in på börsen så rasar det så rädda det ni har fått ihop.

Tror jag börjar enkelt med mindre månadsbelopp 1000kr och sedan ökar på när börsen skakar, lägger detta i ett ISKkonto.

Börjar med detta
60% Avanza Global
10% Avanza Zero
10% Plus Sverige småbolag
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är det inte självklart att ha en buffert? Jag har alltid minst 5 månadslöner till hands för oförutsedda utgifter, försäkringsbolag går inte att lita på.

det är ju det jag säger Det börja med att man skrev att en buffert på 30-40 kkr kanske skulle räcka. Jag mena på att man behöver kanske mer.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Hej,

Någon annan som månadssparar hos Lysa? Jag flyttade över en del av mitt långtids spar dit.

Detta är deras fördelning på 100% Aktier, vad tycks?
VANGUARD - USA 18%
VANGUARD - NORDAMERIKA 17%
VANGUARD - EUROPA 15%
XACT - 70 STÖRSTA BOLAGEN I SVERIGE 15%
VANGUARD - TILLVÄXTMARKNADER 12%
VANGUARD - 4 300 SMÅBOLAG 10%
VANGUARD - JAPAN 5%
XACT - 100 SVENSKA SMÅBOLAG 3%
VANGUARD - ASIEN OCH AUSTRALIEN 3%
XACT - 30 STÖRSTA BOLAGEN I SVERIGE 2%

UPPSKATTAD AVGIFT FÖR 2019 - 0,411 %
Lysa - 0,240 %
Fonder - 0,151 %
Transaktionsavgifter - 0,020 %

Jag månadssparar även i fonder jag själv valt hos Avanza.

Fonder Fördelning
Avanza Auto 6 14%
Avanza Global 5%
AMF Aktiefond Europa 5%
Aktiespararna Direktavkastning 6%
SPP Aktiefond USA 5%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 5%
Avanza Zero 4%
Swedbank Robur Access Asien 15%
Swedbank Robur Ny Teknik A 5%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 10%
Swedbank Robur Access USA 5%
SPP Emerging Markets Plus A 10%
Spiltan Globalfond Investmentbolag 6%
DNB Teknologi 5%
Totalt 100 %

Lite kaka på kaka med dubbla USA fonder till exempel.

Just nu så månadssparar jag 50/50 mellan Lysa och fonder jag valt själv hos Avanza.
Någon som kan ge kritik eller bör jag bara fortsätta månadsspara som jag gör nu?

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + 4TB WD SN7100 | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk

@mistahh: Jag kör ungefär 20% Lysa och 80% Avanza, jag har funderat på köra 50/50 men det blir något billigare att hantera det själv i Avanza, dock måste du ju balansera om själv då. Jag tycker det är lite kul att hålla på själv så .. Lysa däremot har fördelen med Vanguard-fonderna.

Kör på det som känns bäst.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

@mistahh: Min enda fråga är varför Avanza auto 6. Det är väl i stort sett avanzas motsvarighet till Lysa fast med lite högre avgifter?

Permalänk
Medlem

Personligen inget fan av ngn av Avanzas fonder tbh, tycker de har presterat lite sämre än andra motsvarande fonder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnlennonx:

@mistahh: Min enda fråga är varför Avanza auto 6. Det är väl i stort sett avanzas motsvarighet till Lysa fast med lite högre avgifter?

Avanza Auto innehåller även råvaror som Lysas valda fonder inte gör.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + 4TB WD SN7100 | RTX 5070 Ti | OLED

Permalänk
Medlem

Efter löningen har det blivit lite påfyllnad på ISK:t, har dock inte sålt något av innehållet i portföljen.

Aktier - 83,1%

SEB A - 41,0%
Eolus Vind B - 9,4%
Smart Energy - 9,1%
Lundin Mining Corporation - 8,1%
Bredband2 i Skandinavien - 7,9%
eWork Group - 7,9%
Investor A - 6,4%
K2A Knaust & Andersson Pref - 6,3%
Investor B - 4,0%

Fonder - 16,8%

Avanza Global - 49,1%
Swedbank Robur Access Sverige - 30,8%
Swedbank Robur Access Asien - 20,1%

Likvida medel - 0,2%

Planerar att öka fondinnehaven och korrigera andelarna till 60%/20%/20% istället för nuvarande 50%/30%/20%. Håller på att minska det nya kapitalet i aktier för att minska risken i portföljen, men aktier är som sagt lite roligare än fonder...

Permalänk
Medlem

@mistahh: Om jag räknar rätt utgör råvaror ca 1% av ditt sparande i avanza just nu så ingen stor del direkt och skulle kunna lösas genom att själv köpa 1% Handelsbanken råvarufond A1.

Av resterande fonder i avanza auto äger du redan i stort sett redan likvärdiga fonder i 72% av fallen, ser man avanza zero och spiltan investmentbolag som sverigefonder är det bara råvarufonden och "övrigt" som du inte redan har likvärdigt.

Försökte göra en sammanställning med +x% av totalt sparande från avanza auto och inom parentes vilka fonder:
Avanza Global 5%
AMF Aktiefond Europa 5% +3% (+11,2% swedbank europa +11% SPP europa)
Aktiespararna Direktavkastning 6%
SPP Aktiefond USA 5% +2,2% (+16%)
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 5%
Avanza Zero 4%
Swedbank Robur Access Asien 15% +3,7% (+16,9% +9,7% swedbank japan)
Swedbank Robur Ny Teknik A 5%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 10%
Swedbank Robur Access USA 5%
SPP Emerging Markets Plus A 10% +1,7% (+12,2 öman emerging)
Spiltan Globalfond Investmentbolag 6%
DNB Teknologi 5%

spp aktiefond sverige 5,1% swedbank sverige 5% +1,4% av totalt sparande
Övrigt 4,9% 0,7% av totalt sparande i avanza

Handelsbanken råvarufond A1 7,5% 1,05% av totalt sparande

Permalänk
Medlem

@johnlennonx: Ska läsa på lite mer om detta men det ser ut som att jag bör fimpa Avanza Auto 6an och skippa råvarorna då Handelsbanken Råvarufond A1 har inte avkastat så bra.
Som du ser är min egna portfölj riktad ganska mycket mot Asien och tillväxtländer jämfört med Lysas valda fonder.
Vad skulle din rekommendation vara, fimpa Auto 6 och fördela dessa 14% jämt med mina redan valda fonder? Eller något annat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Handlar aktivt själv då jag är ekonom med lite finansbakgrund och senaste åren haft möjlighet att spendera mycket tid med investeringsstrategier. Jag handlar ca 15-20 bolag aktivt i medellång/kort sikt, men har också en del innehav som jag sitter på under längre tid. Handlar även dessa bolag, men gör det "runt" min grundposition.
Inom kommande åren avser jag att minska min aktiva handel och övergå mer till långsiktiga innehav i takt med att mitt kapital växer, dock fortfarande stockpicking (vore slöseri på kunskap att bara ligga lång index är väl min tanke). Utöver det så kommer jag försöka ligga lång USD/SEK och ev. ett antal andra valutatrades som känns okej. Kommer även försöka allokera en del tillgångar mot Norge.

En generell tanke är egentligen bara att man vill skydda sig (hedga) valutamässigt. Finns en mängd sätt att göra detta, men förenklat kan man välja att äga en del aktier i amerikanska bolag eller dylikt.

Permalänk
Medlem

@mistahh: Hade missat detta inlägg så blir ett sent svar och tyvärr kan jag nog inte heller ge ett bra svar.

Själv skulle jag satt dem i avanza global vilket ger ungefär samma spridning till lägre avgift och minskar din totala del mot stockholmsbörsen.

Men är verkligen ingen expert så det är bara min åsikt som bör vägas mot andras.

Permalänk

Lite blandat mellan ISK, fonder och aktier. ISK och fonderna sköter sig själva mer eller mindre men aktierna har jag lite mer koll på, just nu har jag extra koll på Powercell, bra utveckling senaste 2 åren och känslan är att de kan klättra ännu mer på sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnlennonx:

Du verkar ha en genomtänkt fördelning helt klart men jag undrar lite över vad tanken är med så många cannabisaktier. Tänker du att det är så osäkert vilka bolag som kommer klara sig på denna nya oprövade marknad att du sprider riskerna eller finns det en annan anledning.

Kör själv en mindre aktiv strategi som består av mestadels fonder och aktiedelen är mest för skojs skull.

Ser ut ungefär såhär:

Fonder 80%
Världen:
AVANZA GLOBAL 43,8%
SPP AKTIEFOND GLOBAL 13,5%
LÄNSFÖRSÄKRINGAR GLOBAL INDEXNÄRA 10%
LÄNSFÖRSÄKRINGAR TILLVÄXTMARKNAD INDEXNÄRA 0,9%
SWEDBANK ROBUR ACCESS ASIEN 1,8%

Sverige:
PLUS MIKROBOLAG SVERIGE 2,3%
PLUS SMÅBOLAG SVERIGE 7,3%
SEB SVERIGE INDEXFOND 3,5%
SPILTAN AKTIEFOND INVESTMENTBOLAG 5,7%

Räntefonder
AMF RÄNTEFOND LÅNG 2,7%
IKC AVKASTNINGSFOND 2,5%
SPILTAN HÖGRÄNTEFOND 2%
SPILTAN RÄNTEFOND SVERIGE 2,5%

Aktier 7,8%
38% NIBE Industrier B
7,9% Investor B
7,6% Wirecard AG
7,3% ABB Ltd
5,9% Nobia
4,9% SCA B
4,9% SEB C
4,5% Swedbank A
3,9% ICA Gruppen
3,9% Axfood
3,8% Castellum
2,7% Atlas Copco B
2,0% SSAB B
1,5% Oriflame Holding
0,4% Infrea

Likvida medel 11,25%

Bra spritt, men en fråga:
Varför har du både Spp aktiefond global och läns. global indexnära?
De följer samma index och har nästintill identiska aktier inplockade?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid:

Bra spritt, men en fråga:
Varför har du både Spp aktiefond global och läns. global indexnära?
De följer samma index och har nästintill identiska aktier inplockade?

Det gör de inte. SPP följer MSCI All-Country medan Länsförsäkringar och Avanza Global följer MSCI World, som exkluderar tillväxtmarknader.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundberg85:

Lite blandat mellan ISK, fonder och aktier. ISK och fonderna sköter sig själva mer eller mindre men aktierna har jag lite mer koll på, just nu har jag extra koll på Powercell, bra utveckling senaste 2 åren och känslan är att de kan klättra ännu mer på sikt.

ISK är väl ingen investering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det gör de inte. SPP följer MSCI All-Country medan Länsförsäkringar och Avanza Global följer MSCI World, som exkluderar tillväxtmarknader.

Men tittar du på innehållet är det identiska aktier?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack Siv Jensen för att du sänkte Oljesektorn på norska börsen idag.. kostade mig några laxar..
Politiker är verkligen inte bra på nåt förrutom att kosta pengar och komma på vaga påståenden.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Tog bort Avanzaappen nyligen. Identifierade att jag var inne på den väldigt ofta för att kolla till mina innehav, men oavsett hur det gick (överlag) så agerade jag inte, dvs onödigt huvudbry. Kör nu på att kolla till innehaven vid löning då jag också fyller på med mer pengar. Är väl en rekommenderad metod överlag men kan verkligen rekommendera det i alla fall om man vill få lite mer ro i vardagen.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

@griid: Om jag minns rätt så är de lika till 88-90% men att SPP har fler företag i sina fonder.

Så antagligen bland de aktier de har störst innehav i så är de näst intill identiska men sen skiljer det sig lite som jag förstått det.

Någon dag borde jag byta länsförsäkringar global till avanza global men eftersom jag och sambon har var sin portfölj där fonden ingår som vi håller identiska kräver det lite synkronisering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnlennonx:

@griid: Om jag minns rätt så är de lika till 88-90% men att SPP har fler företag i sina fonder.

Så antagligen bland de aktier de har störst innehav i så är de näst intill identiska men sen skiljer det sig lite som jag förstått det.

Någon dag borde jag byta länsförsäkringar global till avanza global men eftersom jag och sambon har var sin portfölj där fonden ingår som vi håller identiska kräver det lite synkronisering.

ok, låter rimligt. har också sneglat på Avanza global lite grand.

Visa signatur