Permalänk
Medlem

Arkadmaskin "Stilren"

Dags att göra nåt kul bygge vid sidan av husrenovering
Min 6 åriga dotter har äntligen börjat intressera sig för tv spel så vad passar bättre än en arkadmaskin i våran nyrenoverade biovind.

Tanken är att bygga en maskin som är stilren utan klistermärken, blinkande led lampor osv.

Jag började med att rita den lite grovt i sketchup

Jag kommer använda 19mm mdf samt täckskivor från ikea som blev över när jag byggde kök i somras

Permalänk
Medlem

Hittade lite mallar på nätet som jag skrev ut och borrade efter.

Permalänk
Medlem

Spännande projekt! Gillar att följa DIY-projekt av detta slaget. Tänker du dig typ en raspberry med Retropie eller någon annan lösning? Vilka spel är det som lockar dottern?

Permalänk
Medlem

Passade på att vara ute i vårsolen och såga.

Permalänk
Medlem

@ClubT: Kul. Jag har aldrig gjort något liknande så vi får väl se vad resultatet blir
Jag har tänkt ett asrock moderkort med integrerad j1900 cpu som suttit i en freenas som inte längre används.
Spelen är tänkt att bli allt från gamla arkadspel till snes, megadrive och kanske till och med N64. Dottern älskar allt med Mario än så länge, men förhoppningsvis sitter hon snart och knackar street fighter.

Permalänk
Medlem

Och så här långt är jag kommen.. Ihopsatt och spacklat. Nu ska det bara få torka så blir det Sslipa och måla i helgen.

Passade på att köpa lite energi inför helgen också

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeM:

@ClubT: Kul. Jag har aldrig gjort något liknande så vi får väl se vad resultatet blir
Jag har tänkt ett asrock moderkort med integrerad j1900 cpu som suttit i en freenas som inte längre används.
Spelen är tänkt att bli allt från gamla arkadspel till snes, megadrive och kanske till och med N64. Dottern älskar allt med Mario än så länge, men förhoppningsvis sitter hon snart och knackar street fighter.

De äldre spelen är perfekta för detta ändamålet men när man börjar prata om N64 så undrar jag om du tänkt på kontrollerna? Är styrspaken analog, finns tillräckligt med knappar osv? Bara en tanke innan du kommer för långt... (absolut inte menat som någon kritik )

Permalänk
Medlem

@ClubT: Har bara tänkt lite lätt på analog styrning än. Jag kommer ha förutom arkad kontroll en Xbox One kontroll kopplad. Sen vad jag förstår så finns det så man kan simulera tangentbordsknappar med arkadspaken. Jag får prova mig fram helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Intressant projekt! Har funderat på nåt liknande till min egen (mindre spelintresserade) sexåring. Ska bli kul att följa och ev skamlöst kopiera på semestern!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Napoleongl: Haha kopiera hur mycket du vill. Kan nämna allt jag borde gjort annorlunda när jag är klar sen så slipper du göra samma misstag 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeM:

@Napoleongl: Haha kopiera hur mycket du vill. Kan nämna allt jag borde gjort annorlunda när jag är klar sen så slipper du göra samma misstag 🙂

Det vore ytterst uppskattat! Lycka till så länge!

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering. Har haft fullt upp i helgen men har i alla fall hunnit måla lite och fräst ut spår för t-molding.

Sprayat maskinen 3ggr med primer och 6 gånger med blank vit grund. Ska på två lager klarlack ikväll och sen börjar det roligare arbetet med montering av allt. Har även fått hem alla komponenter förutom högtalare och microförstärkare som jag beställt från amazon.de
Knappar och joystick samt t-molding är från arcadeworld.uk. (Bilder på allt kommer senare)
Slaktade även ett gammalt chassi igår och tog de delar jag behöver därifrån. bl.a Usb/ljud ingångar och nätagg.

Permalänk
Medlem

Det här ska följas! Tack för att du delar med dig

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

Nu har jag kommit en liten bit till...

keyboard klarlackat.

Sågat ut hål till skärmen

Älskar min japansåg till sånt här. Ett tips till alla som vill såga fina snitt.. KÖP

Satt kantband på insidan av hålet till skärmen. Tänkte att vit kan passa men kan bli att jag målar den svart i ett senare skede om jag inte blir nöjd. Kantband är riktigt smidigt för er som inte vet.. Man bara stryker på det med strykjärn och sedan skär snygga kanter med rakblad och slipar med ett fint sandpapper.

Och här är en låda med lite kul som ska monteras inom en snar framtid

Permalänk
Medlem

Sakta men säkert

Permalänk
Medlem

T-mold på plats. Blev polerad mässing. Tycker det blir fin kontrast till det mörka.

Så här ser den ut utan skyddsplast

Nu ska högtalare snart monteras men kan inte riktigt bestämma mig vart jag vill ha dom.
Kanske under skärmen eller på sidan av kabinetten.. Kommer bli två 4" element och en 12v miniförsrärkare.
Letar runt på nätet efter coin door och coin acceptor. Hittar inga som tar emot svenska mynt så kanske får bli euro.. Eller nån av er som vet var man köper i Sverige?

Permalänk
Medlem

Blir mycket sladdar men det blev faktiskt rätt kopplat på första försöket till min förvåning.

har kopplat in och testat i min rätta pc och allt fungerade 🙂

Tänkte driva allt via ett gammalt 200w nätagg jag hade liggandes och funderar på hur jag ska koppla.
Både moderkortet och miniförstörkaren går på 12v. Tänkte ta gul och svart direkt från agget till båda. Dock kommer ju inte nätagget starta då om jag kopplar in en vanlig återfjädrande knapp till moderkortets pwrbtn. Tänkte att jag kan koppla ihop grön kabel med svart från agget men då kommer det väl alltid vara igång eller tänker jag fel?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@CeeM:

Det är nog som du tror att psun alltid kommer vara på. Moderkortet förväntar väl sig också att det hela tiden ligger 12v på så att säga. Blir svårt att starta med powerknappen kopplad till moderkortet annars...

Vad startar förstärkaren? Ljudsignal in eller någon annan triggersignal?

Edit
Här borde du hitta myntinkast för svenska mynt
http://flipperskroten.shop.textalk.se

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Trigger: hmm okej.. Skulle kanske kunna koppla en vanlig on/off strömbrytare till grön, svart på agget och sen en powerknapp till moderkortet? Eller har du nån annan bra lösning. Hur kommer det sig att det alltid ligger ström på ett vanligt moderkort utan att agget har startat? Måste va någon färgkombo på kablar som alltid har spänning? Förstärkaren är nog alltid på när den har ström tror jag.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av CeeM:

@Trigger: hmm okej.. Skulle kanske kunna koppla en vanlig on/off strömbrytare till grön, svart på agget och sen en powerknapp till moderkortet? Eller har du nån annan bra lösning. Hur kommer det sig att det alltid ligger ström på ett vanligt moderkort utan att agget har startat? Måste va någon färgkombo på kablar som alltid har spänning? Förstärkaren är nog alltid på när den har ström tror jag.

Ja det är ju den enkla lösningen....

Normalt så har du en 5v som alltid har spänning på även innan psun startat Tror det är den lila...
Men det är du nog inte hjälpt av..

Rätta mig om jag har fel men jag har fått för mig att ditt moderkort drivs med en normal 12v ”klump”. Alltså inte av atx kontakten från din nätdel?

Kan vara så att du behöver någon slags last på övriga spänningar på psun. Inte säkert att det stannar på om bu bara ska lasta med 12v

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Trigger: Okej det är så det funkar. Ja precis jag har kört den med en "klump" som var till en router innan men den har inte kraft nog att driva ljudet också. Provade att koppla på en strömbrytare till grön nu och gul + svart till moderkortet. Kopplade även in en hdd. Det verkar fungera fint. Fick bild på skärmen iaf.. Jag kör på det så länge iaf så ska jag forska vidare. Tack för din input 😊

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@CeeM:

Bra att det funkar!

Finns ju varianter på att fixa 12v relativt billigt om det skulle strula med atx psun
Ex https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjnin...

Men förmodligen åker du på en strömbrytare ändå om du vill kunna stänga av allt

Trevligt bygge förresten! Har länge tänkt fixa något liknande men har inte vunnit den förhandlingen mot frun än

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Trigger: Ja det där ser ut att vara en smidigare lösning. Tack 🙂 Jag har vinden där jag får vara kungen och bestämma allt. Resten av huset styr frugan 😂
En annan fråga. Vet du vad kabeln som går från HD audio på moderkortet till min front panel med ljud och usb heter? Jag har googlat men utan att hitta nåt.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Trigger: ja precis.. den usb kabeln hittade jag också på Conrad och ska beställa. Sen är det den ljudkabel som är på Ebaybilden jag menar. Som går från moderkortet till mic/hörlur.. Då vet jag lite mer iaf. Bara googla vidare 😊

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@CeeM:

Här finns mycket bra..
https://www.electrokit.com

Du kan inte rycka kablarna du behöver ur ett gammalt chassi?
Elektronikcontainern på närmsta tipp?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu börjar det verkligen likna nåt 😀

Skärm, högtalare, hål för powerknapp och usb panelen på plats.
Ikväll blir det lite lödning och lite extra sprayfärg då jag råkade nöta bort lite med sticksågen 🥴 Sen hoppas jag kunna starta upp den till helgen.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@CeeM:

Härligt!

Du får gärna göra en uppskattning av den tid du lagt ner på själva byggandet när du är klar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Trigger: Svårt att uppskatta tiden.. Skulle gissa på 20-30h än så länge.
Bootade upp den igår och installerade windows och mame. Testade med ett gammalt favoritspel som fanns på lokala cafét. Turtles in time Nu har jag egentligen bara att snygga till kabeldragningen kvar samt på med baksida och väggfästen.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@CeeM:

Lägg upp lite bilder när allt är klart och hänger på väggen

Ska nog dra igång nåt liknade i smyg.. och pynta med mina gamla game n watch
Semesterprojekt tror jag...

Gött jobbat!

Visa signatur