Permalänk
Medlem

Konstigt oljud från datorn

Snälla hjälp, är det någon som har någon aning om vad det är för tickande ljud som hörs i klippet?

Tacksam

https://youtu.be/tuMaJOl0lK0

Permalänk
Medlem

Testa stoppa alla fläktarna en och en och se om det försvinner

Permalänk
Rekordmedlem

Ovanstående, men tänk också på att det även kan bli oljud från impellern i vattenpumpen, du försöker väl inte heller köra pumpen med reducerat varvtal för det brukar inte vara bra såvida det inte uttryckligen säg att det ska fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det skulle kunna vara pumpen som låter men ljudet är lite för konsekvent. Min gamla H60 lät som en gammal IDE-disk. Lösningen på det var att koppla på en liten analog fläktkontroller(en ratt för att reglera spänningen) då H60 som standard åt lite för mycket mot vad pumpen behövde och det orsakade oljud. Testa som ovan sagt att stanna fläktar en och en i första hand, även grafikkortets sådana.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren. Jag ska prova allt ni har skrivit. Tror också det är pumpen, men är inte säker på det.

Fläkten som är kopplad till kylpumpen, om jag stoppar den, brinner inte processorn upp, eller?

Vet ni om det är så att man kan ta med sig datorn och visa det för folk på inet butiken?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kurdo:

Tack så mycket för svaren. Jag ska prova allt ni har skrivit. Tror också det är pumpen, men är inte säker på det.

Fläkten som är kopplad till kylpumpen, om jag stoppar den, brinner inte processorn upp, eller?

Vet ni om det är så att man kan ta med sig datorn och visa det för folk på inet butiken?

Det räcker att du stoppar fläkten nån sekund för att höra om oljudet försvinner och vattnet i systemet eller kylflänsarnas gods hinner inte bli överhettat på den korta tiden så det är ingen fara att testa, du behöver ju inte heller ha maxlast på datorn när du testar.

Inet kan i alla fall felsöka datorer som en tjänst men är det lugnt i butiken så tror jag att de flesta butiker ger dig hjälp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Pumpen i vattenkylare, om du testar luta burken åt alla håll, slutar det med oljud så är definitivt pumpjävel. Lösning är väl läget på radiator, funkar inte det så har jag löst vissa gånger med fläktstyrning, koppla pumpen i fläktstyrningen och sänk farten på pumpen, funkar fint 😉. Lycka till

P. S.
Koppla inte bort strömmen till pumpen när dator är igång, då kan du få ännu mer problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej! Ursäkta för sent svar. Det var pumpen. Jag har bytt ut den, och nu är det tyst 😊 tack

Skickades från m.sweclockers.com