Permalänk
Medlem

144hz skärm byter tillbaka till 60hz?

Jag fick min storebrorsas gamla AOC G2460PQU skärm, och det är den första 144hz skärmen jag har haft, så jag är självklart spänd på att få testa 144hz gaming. Men när jag ska byta refresh rate till 144hz från 60hz blir skärmen svart i några sekunder och sen när den har blivit vanlig igen så byter det automatiskt tillbaka till 60hz. Jag har googlat runt en massa, och jag har uppdaterat mina GPU drivers till senaste uppdateringen. Mitt grafikkort är ett RX 580 och kabeln jag använder är en DVI-D (tror jag, det står det på Radeon-inställningarna). Vet någon vad jag kan göra? Mitt sista val är att köpa en displayport-kabel, men jag vill veta om jag kan lösa det på ett annat sätt, för jag bor rätt så långt ifrån stan så jag vill helst inte behöva vänta på beställningen.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det är en dual-link DVI-kabel du har? Annars är det inget konstigt att det inte fungerar.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 5700G / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 88TB HDD / Proxmox

Permalänk

håller med föregående antingen använder du en single link kabel eller så saknar ditt grafikkort en dual link dvi utgång.

som ovan visar så kan det ev gå att använda kontakterna som referens men ingen garanti då billiga kablar ibland har dual link kontakter men är bara kopplade för single link.

att det skulle vara grafikkortet låter otroligt kollade lite olika varsioner på prisjakt och samtliga hade en DVI-D dual link kontakt

DVI-D står för Digital Visual Interface-Digital dvs den skickar inga analoga signaler så som DVI-A eller DVI-I så blanda inte ihop det med dual link

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ni har helt rätt, det var en Single Link, jag är inte så bra på sånt där, tycker det är enklare att bygga datorerna bara. Ska leta efter en ny kabel att använda, tack så mycket för hjälpen!

Vet ni förresten vad för typ av Displayport det behöver vara? Ser att det finns 1.0, 1.2, osv. Kan man få 144hz med alla kablar så jag kan ta billigaste, eller måste det vara en speciell typ?

Permalänk
Medlem

@Crimsey: https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort#Resolution_and_refr...

För din upplösning, som jag antar är 1080, går alla bra