SweClockers intervjuar Inets VD om fri frakt

Permalänk
Inaktiv

2 pinginstänger istället för 1!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Hur spekulerar du då? Att alla varor höjts med 19 kr? Låter galet.

Jag ***SPEKULERAR*** att vad som man kan ha gjort är att ha ökat priserna med några enstaka kronor här och var på kanske populära varor så att denna ökade marginal från lättsålda varor gör att de mer eller mindre drar ned den totalt ökade fraktkostnaden.

Då skulle man kunna säga att populära varor betalar frakten åt oss!

Fri frakt ger ökad försäljning. Inet hoppas att denna ökade försäljning kommer finansiera fraktkostnaderna.
Tack vare det utbud och köpvillkor inet har så har i alla fall jag gjort 2st "medelstora" beställningar hos dem nyligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Bara jag som tänker att det går sämre för Inet.
Och deras sätt att locka kunder???

Mm, att som nyhet 2019 locka kunder med fri frakt känns lite sent..
Inets främsta kundbas är folk som blir hypade över pingvinstång. De är sällan billigast eller har bäst service.

Permalänk
Medlem

Handlade min senaste dator från inet. Fri frakt är allt jag kan önska mig. Tycker de ger lite väl mycket nu men det kanske behövs för att konkurrera, sålänge inet alltid finns så är jag glad.

Tips till förbättring: Kan man få annat än pingvinstång med paketen eller kanske få välja smak? haha
Inte för att jag begär en pingvinstång men om de ändå slängs med varje gång..

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Hahahahaha "stå här, håll ett grafikkort i ena handen och en pingvinstång i andra som att du inte vet exakt vad de är för någonting - se psykotisk ut - DÄR!".

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

trevligt med fri frakt men varför stänger de ner vid Torp.

Torp butiken har varit otroligt trevlig att handla i i allafall för mig.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det är en helt vanlig nyhetsartikel/intervju, och alltså inget betalt samarbete.

Sponsrade artiklar är tydligt uppmärkta på SweClockers.

Jag uppfattar ändå det hela lite grumligt...

Lite som om Webhallen skulle ha en rea riktad mot Sweclockersmedlemmar och det blev en intervju och artikel om hur vi mycket vi skulle spara.
Hade det bara varit reklambanners från företaget så....

Frågor här är ju vilken part som kontakta vem, kontaktade ni Inet, och varför tyckte ni då att det var en bra idé, eller vad det Inet som kontaktade er?

Och förser Inet er med produkter för era tester?

Permalänk

Jag brukar handla allt från INET och har handlat mycket av de under alla dessa år som de har varit verksamma, men önskar att de hade lite mer erbjudande för oss Sweclockers. I vintras köpte jag nästan allt hos Webhallen. De hade helt överlägset bästa rea när det kommer till komponenter.

Skulle varit bra om de kunde ordna uppgraderingspaket för oss medlemmar typ en gång per år, gärna en AMD paket och en INTEL paket. Något som jag tror många skulle uppskatta.

Vi fick en del bra erbjudande till black friday, men det var så få antal att man knappt hann köpa något.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk

Kanske kommer bli ramaskri om detta men jag skulle gärna vilja kunna välja bort pingvinstången... Det känns lite waste när jag iaf inte kommer äta dem. Bättre det går åt någon som vill ha det. Men det kanske blir en ökad kostnad för er att ha en speciell process för vissa paket...

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.

Permalänk
Medlem

Sjukt sugen på ny hårdvara men dollarn och nvidia och andra ockrare med sina priser hindrar mig... En liten fraktkostnad kan man leva med.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Jag tror det är ett genidrag att rätt och slätt skippa fraktkostnaden. Man må vara lite sniken men det är helt enkelt alltid störigt att addera den där fraktkostnaden på kundvagnen! Måhända blir folk också lite mer tålmodiga och överseende med Postmord när det ändå bjuds på frakten.

Allt detta oavsett om fraktkostnaderna betalas genom ett litet påslag på varorna eller inte.

Pingvinstängerna är för övrigt också awesome. En nätt sockerkick till unboxningen är mysigt!

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Sen gällande fri frakt, Apotea erbjuder även samma sak, så det är inte Inet så mycket som att båda företagen ägs av investmentbolaget Creades AB, som verkar ha bestämt detta centralt.

Apotea erbjuder det dock till att sina kunder, inga krav på att koppla ett konto där till något forum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Apotea erbjuder det dock till att sina kunder, inga krav på att koppla ett konto där till något forum...

...vilket Inet nu också gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

...vilket Inet nu också gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, för att kunna välja alla alternativ så måste man knyta sitt forum-email.

Citat:

SweClockers medlemmarna ser vi som våra bästa vänner och alla som aktiverat sitt medlemskap hos oss kan kostnadsfritt välja mellan samtliga fraktsätt inklusive hemleverans med Budbee, Best, Postnord och Airmee (inom kort).

Apotea erbjuder även hemleverans gratis utan att man behöver göra något extra.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av filbunke:

Jag uppfattar ändå det hela lite grumligt...

Lite som om Webhallen skulle ha en rea riktad mot Sweclockersmedlemmar och det blev en intervju och artikel om hur vi mycket vi skulle spara.
Hade det bara varit reklambanners från företaget så....

Frågor här är ju vilken part som kontakta vem, kontaktade ni Inet, och varför tyckte ni då att det var en bra idé, eller vad det Inet som kontaktade er?

Och förser Inet er med produkter för era tester?

Både uppslaget för nyhetsartikeln och kontakten med Inet skedde på redaktionens initiativ.

Inet är en minst sagt populär butik bland SweClockers medlemmar och därför kändes det intressant att höra deras tankar kring fri frakt i en bransch med väldigt låga marginaler samt om några nya förmåner tillkommer för SweClockers läsare nu när frakten är släppt fri för alla.

Produkter för våra tester kommer i 99 fall av 100 direkt från tillverkaren eller en distributör som har hand om logistiken för den förstnämnda. Om tillverkaren inte kan tillhandahålla en produkt kan vi i vissa fall vända oss till återförsäljare som Inet och Webhallen för ett lån av denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Hade hoppats på lite mer information om det som faktiskt är intressant. Vad fraktkostnaden är per paket för ett företag som Inet, vad kostnaden beror på. Vad returer kostar. Hur stor sälj-ökning dom såg när dom började med fri frakt. Hur storleken på ordrar ändrats efter fri frakt finns. Finns väldigt mycket intressant att lära sig kring detta, men denna "artikeln" gav verkligen ingenting.

Du fattar väl själv att ett företag inte kommer blotta sin ekonomiska verksamhet.

Får jag fråga vart du bor och hur mycket du och din eventuella Sambo tjänar och gör av varje månad?
namn och personnummer tack!

Mycket är bara en tjänst dom tillhandahåller man tjänar inget på det förutom bra PR.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Fler smaker på pingvinstänger 😘

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Avstängd

@Minimupp:
Håller med dig.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _tekken_:

Du fattar väl själv att ett företag inte kommer blotta sin ekonomiska verksamhet.

Skärp dig, det jag frågar efter är ju knappast att blotta sin ekonomiska verksamhet. Det jag efterfrågar är något mer än ett random PR-meddelande, och det tycker jag man kan förvänta sig av en nyhets-sida som intervjuar ett företag om ett specifikt område och skriver en artikel om det, att det faktiskt innehåller någon information som är intressant och värd att läsa om. Det finns massor av exempel på företag som ger ut bra mycket mer information än vad jag efterfrågar utan att gå i konkurs för att dom blottar sin ekonomiska verksamhet.

Skrivet av _tekken_:

Får jag fråga vart du bor och hur mycket du och din eventuella Sambo tjänar och gör av varje månad?
namn och personnummer tack!

Om du jobbade för en nyhetssida och bad om att få göra en intervju med mig angående min personliga ekonomi som jag tackat ja till så absolut, jag hade förväntat mig att du skulle fråga efter sånt och att jag skulle ge svar. Om jag inte vill svara på det så hade jag inte tackat ja till intervjun. Och hade jag varit nyhetssidan så hade jag inte skrivit en artikel om det om jag inte fick svar på någon av dessa frågor.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Inet börjar med fri frakt för alla

"Gratis" heter det.

När jag har beställt från Inet så har gratis frakt också erbjudits endast vid SMS-avisering.
Jag har ett par gånger beställt en vara, sett att det stått "Fri frakt" vid utcheckningen och upptäckt på kvittot senare att de visst hade dragit frakt därför att jag fått avisering via brev. Och varför kan inte avisering ske via e-post? — jag handlar ju via Internet, inte via telefonen.

Skrivet av filbunke:

Apotea erbjuder det dock till att sina kunder, inga krav på att koppla ett konto där till något forum...

Handlar du från Apotea så hamnar du i Klarnas databas. Görs det också om man handlar via Inet och betalar med kort istället för Klarna?

Jag vill veta! Jag handlade från Apotea första gången någonsin härom veckan och fick min postadress ifylld efter att jag skrivit in min epostadress. Enligt Chrome's dev-tools kom adressen från en av Klarnas servrar. Men hur kan de ha fått tag på den kopplat till min epostadress i första taget?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

@Inet: Har ett litet utvecklingsförslag till datorbyggaren, och det är att kunna bocka i "Jag har delen sedan innan". Det skulle vara användbart för oss som sitter på lådvis med äldre prylar och därför till exempel inte behöver köpa ett nytt grafikkort till en mediaPC.

Det finns redan men du behöver först välja komponent, exempelvis grafikkort, och sedan klicka på ögat. Tadaaa!

Permalänk
Medlem

Varje gång nån säger pingvinstång blir jag sugen på att handla från inet, damn you

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Personligen bryr jag mig inte men jag håller med om att det här ger mer värde för inet än vad det gör för er och era användare (d.v.s. mig). Det plus att det blir en "stor" grej av något som ändå är relativt ointressant gör att det mer liknar en annons än nyhetsartikel.

Skrivet av mrkhaglund:

Fler smaker på pingvinstänger 😘

Näe... Då kanske jag inte kan äta dom.

Med vänlig hälsning, den egoistiske vegetarianen.

Skrivet av Findecanor:

Enligt Chrome's dev-tools kom adressen från en av Klarnas servrar. Men hur kan de ha fått tag på den kopplat till min epostadress i första taget?

Med tanke på hur stort Klarna är vore jag nästan imponerad om du aldrig använd dig utav deras tjänst förut. Vissa mindre butiker har väl till och med bara Klarna som val, vill jag minnas. Men om du aldrig gjort det förut så verkar det förstås lite konstigt.

Permalänk
Medlem

Detta samtidigt som inet stänger sin butik på torp...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Pinsam artikel. Sluthandlat från Inet.

Permalänk
Medlem

hade ingen aning om att swec medlemmar hade fri frakt, hade varit några extra köp hos inet annars.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Trunk:

Personligen bryr jag mig inte men jag håller med om att det här ger mer värde för inet än vad det gör för er och era användare (d.v.s. mig). Det plus att det blir en "stor" grej av något som ändå är relativt ointressant gör att det mer liknar en annons än nyhetsartikel.

Det vi vet är att Inet är en mycket uppskattad återförsäljaren på SweClockers. Jag gjorde därför bedömningen att det var intressant och rentutav konsumentupplysande att ta kontakt med Inet och skriva om detta. Gör vi inte alla medlemmar som läser detta en tjänst när de får veta att Inet börjar erbjuda gratis hemleverans för SweC:are nu när en tidigare exklusiv förmån (fri frakt) är för alla?

Det jag skriver nu är inte riktat mot specifikt dig, men tycker det är märkligt och faktiskt tröttsamt att folk gapar "annons" så snart vi skriver något som är eller kan uppfattas positivt om ett företag. Får vi inte skriva om saker som är positiva? Ska man hårdra det är ju allt vi skriver om företag "annonser" eller "reklam"? Vi ger trots allt företagen exponering när deras varumärken nämns.

Slutligen ... ALLT, och jag menar verkligen allt utan undantag, som är del i ett samarbete kommuniceras tydligt. Om artikeln i fråga varken är märkt som ett samarbete (ex. I samarbete med X) eller att vi uttryckligen skriver att det är på uppdrag av någon betyder det = inget sponsrat innehåll. Att inte vara tydliga och transparenta med samarbeten finns inte på kartan. Punkt slut. @Mr Mr @ClintBeastwood @crew seven @filbunke

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag vet att många tycker att det är fånigt, men något jag gärna hade sett hos Inet är ett medlemsprogram liknande det Webhallen har. När det är samma pris är det något som kan få bägaren att tippa över till Webhallens favör att man arbetar mot en högre medlemsnivå, vilket (i teorin) ger fler förmåner. I realiteten ger det inte mycket alls, men Webhallen tjänar garanterat en hel del på det... trots att de inte uppdaterat på flera år och är sjukt sega med att dela ut rewards.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av MaloW:

Hade hoppats på lite mer information om det som faktiskt är intressant. Vad fraktkostnaden är per paket för ett företag som Inet, vad kostnaden beror på. Vad returer kostar. Hur stor sälj-ökning dom såg när dom började med fri frakt. Hur storleken på ordrar ändrats efter fri frakt finns. Finns väldigt mycket intressant att lära sig kring detta, men denna "artikeln" gav verkligen ingenting.

Det hade så klart gått att göra artikeln hur lång och spretig som helst, nu valde vi att fokusera på kärnan i nyheten från Inet; att fri frakt börjar gälla alla kunder och att SweClockers medlemmar istället får gratis hemleverans som ny perk. Jag tycker i alla fall det är högst intressant att en återförsäljare av datorer och hårdvara erbjuder detta. Hoppas att fler återförsäljare hakar på med exklusiva förmåner till vår gemenskap!

Instämmer dock om att detta är intressanta frågeställningar, men av konkurrensskäl har jag svårt att se en återförsäljare dela med sig av sådan data på ett offentligt forum. Eller @Inet kanske har lust att bringa klarhet i några av dina frågor?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Frifrakt är mer en självklarhet nu förtiden, när deras främsta konkurrenter erbjuder detta. Expressleverans är något jag klarar mig utan.
Men roligt för alla som gillar Inet, att dom försöker vara med i matchen, inte för att jag skulle handla en hel dator av dom.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233