Epic Games spelklient tar användardata från Steam

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hmm, jag installerade Discord för ett par veckor sen och fick ingen sån fråga.

Skrivet av Tangentbord:

Inte jag heller (men betydligt längre bak i tiden).
Lika bra att vika sig en foliehatt och köra allt i separata vm's, typ https://www.qubes-os.org/

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tittade nu på Discord och de verkar ha ändrat sitt UI lite på den punkten. Nu handlar det om att "Ansluta" en annan plattform till Discord, förut (vad jag minns det som) så var det endast att "Importera vänner". Då det begav sig så hittade jag även en Reddit-tråd om en annan som påpekade just det, kan däremot inte hitta den längre.

Något som de fortfarande gör är däremot att luska fram olika inloggningar. Går jag in i Discords inställningar så dyker mitt Steam- och Skype-konto upp med respektive namn. Jag ser dock en "Upptäck automatiskt konton från andra plattformar på den här datorn"-checkbox som är urbockad. Jag gissar på att den checkboxen inte var implementerad (och därmed gjordes allt automatiskt) när jag installerade Discord förut.

I slutändan så kanske Discord har rättat sig från sina tidigare spökerier, precis som Epic antagligen kommer göra nu.

Permalänk
Medlem

Inte en spänn kommer landa i deras fickor från mig...

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Kollade runt lite bland mina Steam-filer och mycket användardata ligger helt öppet i okrypterade filer och i enkla filformat. Typ JSON-liknande struktur. Inte ens username får man ha i fred. Vad username har på lokal disk att göra är ju ett intressant designval.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Om ett spel är publicerat på både steam och epic så är det steam som tvingar publishern att inte sälja spelet till ett lägre pris någon annanstans, står i kontraktet. Steam kan göra så pga deras dominerande ställning på marknaden. Food for thought.

Skrivet av Flibbertigibbet:

Utvecklare som släpper på Steam har möjligheten att generera gratis nycklar som kan säljas, ges bort och användas i tävlingar. Det är helt upp till utvecklaren vad denne vill göra.

Hmm? Har jag förstått detta korrekt?;

1. Utvecklarna kan generera Steam-nycklar till Steam-klienten, gratis.
2. De får inte sälja dessa billigare än vad Steam säljer de för. (men de får ge bort de gratis)

Är det bara jag som ser möjligheten att sälja för fullpris och få ut 100% av det?
Jämfört med att få ut 70% från Steam eller 88% från Epic, det vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Illunwe:

Hmm? Har jag förstått detta korrekt?;

1. Utvecklarna kan generera Steam-nycklar till Steam-klienten, gratis.
2. De får inte sälja dessa billigare än vad Steam säljer de för. (men de får ge bort de gratis)

Är det bara jag som ser möjligheten att sälja för fullpris och få ut 100% av det?
Jämfört med att få ut 70% från Steam eller 88% från Epic, det vill säga.

Nej du förstår nästan helt. CFSsss har bara fel i sitt påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Illunwe:

Hmm? Har jag förstått detta korrekt?;

1. Utvecklarna kan generera Steam-nycklar till Steam-klienten, gratis.
2. De får inte sälja dessa billigare än vad Steam säljer de för. (men de får ge bort de gratis)

Är det bara jag som ser möjligheten att sälja för fullpris och få ut 100% av det?
Jämfört med att få ut 70% från Steam eller 88% från Epic, det vill säga.

Som ovanstående påpekat så har du helt rätt i detta. Det sker först när man ingår i ett avtal med Steam/Valve.

Permalänk
Skrivet av Illunwe:

Hmm? Har jag förstått detta korrekt?;

1. Utvecklarna kan generera Steam-nycklar till Steam-klienten, gratis.
2. De får inte sälja dessa billigare än vad Steam säljer de för. (men de får ge bort de gratis)

Är det bara jag som ser möjligheten att sälja för fullpris och få ut 100% av det?
Jämfört med att få ut 70% från Steam eller 88% från Epic, det vill säga.

Ignorera CFSsss.

Utvecklare som släpper sina spel på Steam är fria att generera gratis nycklar och göra vad dom vill med dessa.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det klarna allt mer, har försökt stäng av autostart av deras launcher utan lycka. Kan förstå att de vill sitt spyware igång hela tiden. När jag tänker efter så spelar jag faktiskt inga spel som inte går att nå på annat sätt. Det här får nog bli strecket i sanden. Ut med skiten.

Skrattade till när jag såg någon i tråden säga att Origin är samma skräp, jag kan väl i stor mån hålla med. Jag har dock försökt att koppla Origin mot Steam utan lycka just för att få min vänlista överförd. Gav till slut upp och har fått be varje enskild person att skapa en ny vänrelation på deras platttform. Det är säker jag som gjort något fel men jag har följt Origins alla instruktioner men alltid slutat i en trasig hemsida som "hackern" inom mig kan tyda är för att något på serversidan har krashat.

Det är ju dock väldigt oroande att Valve / Steam skött sitt skydd av våra uppgifter så pass slapphänt. Det klassiskt för marknadsledare att bli förslappade men jag hade nog trott att någon för länge sedan hade märkt detta och snott "allas" uppgifter vid en tidigare skandal under åren jag vart borta från gamingvärlden. Tydligen inte. Det kan väl knappast få fortgå nu? Så jäkla avancerat är det ju inte att kryptera datan, det är ju närmast basic om man ska hantera personuppgifter.

Som tidigare nämnt kan jag inte tänka mig att så här slapp hantering och "olovlig" införskaffning av persondata kan vara tillåtet under GDPR? Här ser jag gärna att släggan går fram och visar att det inte bara är en ruta man klickar förbi och glömmer som cookie-lagen. (annars har GDPR i princip kastat mängder av "kontorsarbete" tillbaka till "stenåldern" utan att jag som privatperson ens kan göra något åt det om jag vill ha den service som byggts ut genom åren)

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hmm, jag installerade Discord för ett par veckor sen och fick ingen sån fråga.

Jag har installerat Discord ett flertal gånger på kort tid och har inte heller fått någon sådan förfrågan

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Hmm, jag installerade Discord för ett par veckor sen och fick ingen sån fråga.

Jag fick ej heller denna fråga när jag installerade Discord på fräsh Windows installation.

Permalänk

Ni som skriver bojkott etc, ska ni bojkotta spel gjorda med Unreal-engine också? Det är samma onda företag bakom, så kanske värt att skippa allt gjort i Unreal också eller?

(Personligen kommer jag försöka undvika Steam framöver. Har 99% av spel köpta där, men det har gått upp för mig vilka metoder Valve använder och att många spelutvecklare vill distribuera sina spel på fler plattformar med vågar inte för att de riskeras svartlistas av Valve. Sunt? Nej knappast.)

Edit: Angående svartlistning så är det såklart inte så, men vad som händer är att du får sämre support av valve (längre svarstider på ärenden, hjälp etc). Dina produkter exponeras inte lika mycket längre. Du hamnar som spelutvecklare i bakgrunden mer på siten. Tidigare kunde du köpa exponering på Steam ("banners"), det funkar inte så längre utan mycket upp till valve hur de vill exponera din produkt.

Visa signatur

Spel (2010): | Asus P5Q | Q9450 @ 3,6Ghz | OCZ DDR2 2x2048MB | 2xSapphire 6950 2GB CF | Corsair HX620W | Intel X25-G2 + VelociRaptor 150 | Fractal R3 | Dell 3007WFP-HC | Vista 64

WHS (2010): | Asus A8N32-SLI | Opteron 170 @ 1,4 Ghz - 1.1v | 2x512 OCZ Platinum Rev2 | no gfx | Tagan 480W | Raptor 74 + 2x2TB WD RE4-GP + 3x1TB Samsung F1 | Sonata 2 | WHS

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSnuggels:

Ni som skriver bojkott etc, ska ni bojkotta spel gjorda med Unreal-engine också? Det är samma onda företag bakom, så kanske värt att skippa allt gjort i Unreal också eller?

(Personligen kommer jag försöka undvika Steam framöver. Har 99% av spel köpta där, men det har gått upp för mig vilka metoder Valve använder och att många spelutvecklare vill distribuera sina spel på fler plattformar med vågar inte för att de riskeras svartlistas av Valve. Sunt? Nej knappast.)

Riskeras att svartlistas av Valve, Tinfoil on.

Permalänk
Skrivet av N4kame0:

Riskeras att svartlistas av Valve, Tinfoil on.

Bra där. För Valve älskar konkurrens, eller hur?

Fundera på varför inte fler spelutvecklare hoppar på tåget? Visst, de kan ha byggt in anpassningar till steam i produkten, men bortser man från det så borde varje spelutvecklare vilja se sina spel exponerade på så många marknadsplatser som möjligt, eller? Om det dessutom dyker upp en marknadsplats som vill uttalat konkurrera med steam, erbjuder betydligt bättre marginal, speciellt när du utvecklat i unreal. Känns som en no-brainer eller?

Sen kommer jag inte skriva vem, vilka jag pratat med men eftersom jag investerar i en hel del gällande spelbolag så har jag själv frågat bolagen varför de inte väljer fler outlets för sina spel

Visa signatur

Spel (2010): | Asus P5Q | Q9450 @ 3,6Ghz | OCZ DDR2 2x2048MB | 2xSapphire 6950 2GB CF | Corsair HX620W | Intel X25-G2 + VelociRaptor 150 | Fractal R3 | Dell 3007WFP-HC | Vista 64

WHS (2010): | Asus A8N32-SLI | Opteron 170 @ 1,4 Ghz - 1.1v | 2x512 OCZ Platinum Rev2 | no gfx | Tagan 480W | Raptor 74 + 2x2TB WD RE4-GP + 3x1TB Samsung F1 | Sonata 2 | WHS

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSnuggels:

Sen kommer jag inte skriva vem, vilka jag pratat med men eftersom jag investerar i en hel del gällande spelbolag så har jag själv frågat bolagen varför de inte väljer fler outlets för sina spel

Ok så taget rakt ur luften, bra tack.

Sen kan det ju vara så att det är en dålig pr move att gå till en konsument-fientlig store som EGS också.

Sen kan man argumentera att du som investerar i spelbolagen har en dold agenda med att ogilla Steam och framhäva EGS då EGS är något som gynnar utgivarnas vinster och i sin tur dina egna intressen.

Själv är jag konsument främst.

Permalänk
Skrivet av DrSnuggels:

Ni som skriver bojkott etc, ska ni bojkotta spel gjorda med Unreal-engine också? Det är samma onda företag bakom, så kanske värt att skippa allt gjort i Unreal också eller?

Släpps spelen endast på Epic Store? Ja. Släpps spelen på valfri store? Nej. Att Epic äger UE är inte problemet i sig.

Skrivet av DrSnuggels:

(Personligen kommer jag försöka undvika Steam framöver. Har 99% av spel köpta där, men det har gått upp för mig vilka metoder Valve använder och att många spelutvecklare vill distribuera sina spel på fler plattformar med vågar inte för att de riskeras svartlistas av Valve. Sunt? Nej knappast.)

Påhitteri.

Skrivet av DrSnuggels:

Edit: Angående svartlistning så är det såklart inte så, men vad som händer är att du får sämre support av valve (längre svarstider på ärenden, hjälp etc). Dina produkter exponeras inte lika mycket längre. Du hamnar som spelutvecklare i bakgrunden mer på siten. Tidigare kunde du köpa exponering på Steam ("banners"), det funkar inte så längre utan mycket upp till valve hur de vill exponera din produkt.

Påhitteri.

Permalänk
Skrivet av N4kame0:

Själv är jag konsument främst.

Jag med, dock föredrar jag att mina pengar kommer källan, spelutvecklaren tillhanda först och främst och att eventuella mellanhänder tar så liten del som möjligt. Tänker att det är bra att min favorit-spel-utvecklare får möjlighet att göra fler och bättre spel.

Skrivet av Flibbertigibbet:

Påhitteri.

Really? Vilka spelutvecklare har du själv pratat med?

Lästips för lite orientering i ämnet:
https://www.polygon.com/2018/10/19/17959138/steam-valve-devel...

Dock har vi en svenskt spelbolag som vågar utmana, THQ, vilket vi bör vara väldigt glada för. För du behöver vara stor för att våga gå din egen väg. Ska bli intressant och se vilka som kommer följa.

(lite offtopic men är otroligt taggad att dra ingång Satisfactory igen ikväll )

Visa signatur

Spel (2010): | Asus P5Q | Q9450 @ 3,6Ghz | OCZ DDR2 2x2048MB | 2xSapphire 6950 2GB CF | Corsair HX620W | Intel X25-G2 + VelociRaptor 150 | Fractal R3 | Dell 3007WFP-HC | Vista 64

WHS (2010): | Asus A8N32-SLI | Opteron 170 @ 1,4 Ghz - 1.1v | 2x512 OCZ Platinum Rev2 | no gfx | Tagan 480W | Raptor 74 + 2x2TB WD RE4-GP + 3x1TB Samsung F1 | Sonata 2 | WHS

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSnuggels:

Jag med, dock föredrar jag att mina pengar kommer källan, spelutvecklaren tillhanda först och främst och att eventuella mellanhänder tar så liten del som möjligt. Tänker att det är bra att min favorit-spel-utvecklare får möjlighet att göra fler och bättre spel.

Really? Vilka spelutvecklare har du själv pratat med?

Lästips för lite orientering i ämnet:
https://www.polygon.com/2018/10/19/17959138/steam-valve-devel...

Dock har vi en svenskt spelbolag som vågar utmana, THQ, vilket vi bör vara väldigt glada för. För du behöver vara stor för att våga gå din egen väg. Ska bli intressant och se vilka som kommer följa.

(lite offtopic men är otroligt taggad att dra ingång Satisfactory igen ikväll )

Jag föredrar att mina pengar går till källor som respekterar mig som konsument och låter mig välja vart jag vill köpa mina spel, Steam erbjuder fantastiskt mervärde för konsumenter.
(Jag kan nu spela vilket spel jag vill med allt på max på min surface eller smartphone över internet, tråkigt mervärde du fick på köpet av steam va?)
Tänk om din favorit-spel-utvecklare ville ge dig möjligheten till den bästa upplevelsen, hade varit värt ett par kronor extra.

Jag känner utvecklare men likt dig behöver jag inte specificera mig mer än så. Är tom så att jag funderar på att inte köpa ett av deras uppkommande spel pga en kontrovers även om jag känner utvecklaren för jag inte vill stödja publishern, tråkigt? Ja, men det finns gott om bra spel att spela och alldeles för lite tid.

“I’m almost scared to talk about this because I’m scared of gamers knowing how much more power they have than they think.”
Gnäll om reviews från polygon och utvecklare. Oväntat /s. Utvecklare/utgivare vill komma undan med så mycket som möjligt utan några eftergifter. Polygon har egenintresse att vara den enda rösten (riktiga reviewers) inte troll som alla som tycker annorlunda är.
Nu böjer sig ju även Steam för utgivarnas intresse-lobby (- 1p Steam).

(Offtopic när Satisfactory tillkännagjorde att spelet var exklusivt för EGS upphörde spelet existera för mig. Lite som spel på Microsoft store finns men ändå inte.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Dom kan väl vänta med att snoka runt och samla in data från andra applikationer tills man själv väljer att aktivt använda någon sådan importfunktion. Lite respektlöst i mitt tycke.

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår inte ens varför de döljer det????

"
Nu gör vi det enklare att spela med vänner!
Vill du importera din vänlista från Steam? JA/NEJ
"

Det är ju för fan ett positivt mervärde till kunderna om de bara gör det rätt.....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSnuggels:

Bra där. För Valve älskar konkurrens, eller hur?

Fundera på varför inte fler spelutvecklare hoppar på tåget? Visst, de kan ha byggt in anpassningar till steam i produkten, men bortser man från det så borde varje spelutvecklare vilja se sina spel exponerade på så många marknadsplatser som möjligt, eller? Om det dessutom dyker upp en marknadsplats som vill uttalat konkurrera med steam, erbjuder betydligt bättre marginal, speciellt när du utvecklat i unreal. Känns som en no-brainer eller?

Sen kommer jag inte skriva vem, vilka jag pratat med men eftersom jag investerar i en hel del gällande spelbolag så har jag själv frågat bolagen varför de inte väljer fler outlets för sina spel

Om det finns något företag i den här världen som man kan hävda uppmanar till konkurrens på riktigt så är det väl ändå bannemig Valve. Så mycket de har gjort för att uppmuntra andra att göra saker och bidra till konkurrens och innovation, och inte bara små indie-företag och privata personer utan också andra företag såsom HTC, så förtjänar de fan i mig att slippa undan "DE GILLAR INTE KONKURRENS"-bajskastningen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mithras:

Förstår inte ens varför de döljer det????

"
Nu gör vi det enklare att spela med vänner!
Vill du importera din vänlista från Steam? JA/NEJ
"

Det är ju för fan ett positivt mervärde till kunderna om de bara gör det rätt.....

Exakt. Nära gränsen men på fel sida vilket inte var så grejt marknadsföring.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Problemet är väl snarare att det finns API:n för att koppla sitt steam kontos information till andra tjänster. Hur vet vi att detta är allt EGS letar efter i smyg och skickar vidare? Känns inte speciellt GDPR att samla in data i smyg från kunder för diverse dolda anledningar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av N4kame0:

@Söderbäck: Problemet är väl snarare att det finns API:n för att koppla sitt steam kontos information till andra tjänster. Hur vet vi att detta är allt EGS letar efter i smyg och skickar vidare? Känns inte speciellt GDPR att samla in data i smyg från kunder för diverse dolda anledningar.

Om du kollar mitt första inlägg i ämnet så ser du att jag skrivit att de inte borde samla in uppgifter utan att fråga först. Är det här något man själv önskar göra så go ahead and retreive that info efter att man godkänt det specifikt. Det hjälper ju en att göra något man själv vill. Men nuvarande upplägg att hämta först om det kan tänkas behöva längre fram är fel. Därför jag skrev att det väl var ganska osmakligt. Jue

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Håller med dig. Men även metoden de använder är ju fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av N4kame0:

@Söderbäck: Håller med dig. Men även metoden de använder är ju fel.

Precis! Den metoden de nu använder är fel.
Iden om att föra över uppgifter är rimlig, men inte ta först och fråga sen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Precis! Den metoden de nu använder är fel.
Iden om att föra över uppgifter är rimlig, men inte ta först och fråga sen.

Precis och ta(använda steams tillgängliga API för att få tag på informationen) på rätt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Precis och ta(använda steams tillgängliga API för att få tag på informationen) på rätt sätt.

Varför då? Om Epic får tillåtelse av användaren och Valve ägnar sig att lagra informationen i användarens okrypterad, varför skall de då gå via API:n? Lagrar ett företag information okrypterat på min dator så anser jag mig rätten att göra vad jag vill med den, inklusive att dela den med andra företag.

Man kan argumentera att användarens vänner inte sagt ja till att Epic gör detta, men jag gissar att användarens vänner inte heller sagt ja till att låta någon av deras personuppgifter lagras på användarens dator okrypterat.

Och tar Epic informationen direkt från filen så gissar jag att Valve snarast kommer att kryptera den, så löser man det problemet också.