CAT6 - Endast 100mbit på 100m (vanligt?)

Permalänk
Medlem

CAT6 - Endast 100mbit på 100m (vanligt?)

Vet inte om jag bara fått allt om bakfoten.

Har två frågor.

Fråga 1:
Köpte en rulle skärmad cat6 kabel från Kjell och Co för ett tag sedan. Denna:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Tänkte inte på att den var skärmad och gav den till farsan som skulle dra nätverk i huset.

Åkte till honom igår och såg då att den var skärmad men tänkte att det lär fungera lika bra.
Satte på två st kopplingsplintar och provade.
Fick då bara ut 100mbit länk mellan, tänkte att det har säkert något med att jag inte kan/har jordat skärmningen.

Kan det stämma? att det är pga. ojordad skärmning? kabeln i sig är väl ca 40m.

Fråga 2:
Va iväg idag igen och köpte oskärmad kabel på kjell.
Denna: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Då brorsan behövde en 100m kabel för ett event i helgen så tänkte jag att jag provar klämma på två kontaktdon på kabeln innan för att se att allt fungerar som det ska.
Dock så visar det samma sak där, den får bara en länk på 100mbit mellan dator + switch. dock sitter hela kabeln kvar på rullen (kan det störa ut?)
Provade även att klippa kabeln så den bara var ca 0.5m och då fick jag ut 1gbit länk.

Finns det något som säger att cat6 ska garantera 1gbit på 100m? eller är jag ute och cyklar.

Tänker mest så jag inte ber farsan installera samma kabel och sedan så får vi ändå inte ut mer än 100mbit.

Permalänk
Medlem

Det blir olika kapacitans. Att blanda oskärmat med skärmat är bara och skjuta sig själv i foten.
Låter som att det är problem att klämma dem ordentligt? Har ni rätt vektyg?

Fråga 2? Får ni in ryska radiosignaler med spolen?

Cat5 klarar 100 meter med 10Gbit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Det blir olika kapacitans. Att blanda oskärmat med skärmat är bara och skjuta sig själv i foten.
Låter som att det är problem att klämma dem ordentligt? Har ni rätt vektyg?

Fråga 2? Får ni in ryska radiosignaler med spolen?

Cat5 klarar 100 meter med 10Gbit

Fråga 1: absolut! så jag förstått det också.
Men på ca 50m FTP kabel som inte är grundad så borde jag väl ändå få ut mer än 100mbit?

Fråga 2: om jag förstår dig rätt så borde det alltså fungera utan problem med 100m och 1gbit cat6? oavsett om den sitter på rulle eller är utrullad?

Fattar inte vad jag gör för fel, har provat med både kopplingsplint och med klämtång och kontakter enda gången jag fått 1gbit är med den som hade 0.5m i längd.

Permalänk
Medlem

Hur kopplar du? Du ska koppla enligt 568a eller b https://acuitysupport.zendesk.com/hc/en-us/articles/210113548....
Inte "lika i båda ändarna" bara.
Har du kopplat enligt standard så kan jag tänka mig glapp. Kopplingsplint kan man behöva puncha flera ggr per ledare kolla så att det skurit genom plasten på ledaren. Angående kontakt och tång så se till att alla ledare är längst in i kontakten innan du pressar den.

La till och korrigerade stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av ezah:

Hur kopplar du? Du ska koppla enligt 568a eller b https://acuitysupport.zendesk.com/hc/en-us/articles/210113548....
Inte "lika i båda ändarna" bara.

Har kört via denna:
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/k...

Dvs T568B och jag har använt lika i båda ändar då det kommer stå en switch/router i ena änden.
Sen har väl dom flesta moderna nätverkskort möjligheten till att "korsa" själv så det är lite "gammalt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av VooDoo:

Har kört via denna:
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/k...

Dvs T568B och jag har använt lika i båda ändar då det kommer stå en switch/router i ena änden.
Sen har väl dom flesta moderna nätverkskort möjligheten till att "korsa" själv så det är lite "gammalt".

Lika i båda ändar så menade jag vissa som hittar på en egen färgföljd som dom följer i båda ändar. Detta brukar ge dålig fart eller värre problem. La till några tankar i min förra post

Permalänk
Medlem

Tycker de låter som de är för lite kraft då du klarar 1000 gbit men inte på 100m. Har du testat med andra datorer med samma kabel?

Permalänk
Medlem

Att du bara får 100 Mbit/s tycker jag tyder på att du saknar kontakt på någon ledare.
Saknar du kontakt så går överföringen ner till 2 par och då är maxhastigheten 100 Mbit/s.

Så gör om gör rätt.
En kabeltestare är ju guld värt i en situation som denna: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Vet att brorsan hade en del problem med att ledarna var för små för kontakterna han försökte krimpa på dem, vilket gjorde det väldigt svårt att få bra kontakt alla gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Att du bara får 100 Mbit/s tycker jag tyder på att du saknar kontakt på någon ledare.
Saknar du kontakt så går överföringen ner till 2 par och då är maxhastigheten 100 Mbit/s.

Så gör om gör rätt.
En kabeltestare är ju guld värt i en situation som denna: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Vet att brorsan hade en del problem med att ledarna var för små för kontakterna han försökte krimpa på dem, vilket gjorde det väldigt svårt att få bra kontakt alla gånger.

Ja, det är precis så jag känner också!
Har en kabeltestare men hittar den såklart inte just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av VooDoo:

Vet inte om jag bara fått allt om bakfoten.

Har två frågor.

Fråga 1:
Köpte en rulle skärmad cat6 kabel från Kjell och Co för ett tag sedan. Denna:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Tänkte inte på att den var skärmad och gav den till farsan som skulle dra nätverk i huset.

Åkte till honom igår och såg då att den var skärmad men tänkte att det lär fungera lika bra.
Satte på två st kopplingsplintar och provade.
Fick då bara ut 100mbit länk mellan, tänkte att det har säkert något med att jag inte kan/har jordat skärmningen.

Kan det stämma? att det är pga. ojordad skärmning? kabeln i sig är väl ca 40m.

Fråga 2:
Va iväg idag igen och köpte oskärmad kabel på kjell.
Denna: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Då brorsan behövde en 100m kabel för ett event i helgen så tänkte jag att jag provar klämma på två kontaktdon på kabeln innan för att se att allt fungerar som det ska.
Dock så visar det samma sak där, den får bara en länk på 100mbit mellan dator + switch. dock sitter hela kabeln kvar på rullen (kan det störa ut?)
Provade även att klippa kabeln så den bara var ca 0.5m och då fick jag ut 1gbit länk.

Finns det något som säger att cat6 ska garantera 1gbit på 100m? eller är jag ute och cyklar.

Tänker mest så jag inte ber farsan installera samma kabel och sedan så får vi ändå inte ut mer än 100mbit.

Låter som den skulle vara felkopplad på nåt sätt alternativt att switch/dator har nån halvtaskig drivare/mottagare på nåt par.

På vissa moderkort (o även switchar) finns inbyggd diagnostik för ethernetkabel så man kan se längd till ev avbrott (om man kopplar bort andra änden så ska det bli ung lika långt på alla par) och om de är anslutna eller ej. Kan vara värt kolla.

Annars prova byt dator / port i switchen.

Permalänk
Medlem

@VooDoo: kan du ta någon bild på hur du kontakterat? Kanske gjort för mycket uppskal på kabeln / tvinnad upp paren för mycket?

Vet inte om det är skillnad på cat 5 och 6 men max längd är 90 om jag inte minns fel. 10 meter är reserverat för patchkabel.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått det att fungera, tog några andra kontakter (cat5e) vet inte om dom "stiften" är bättre än på dom som jag använde innan men nu fick jag ut 1gbit utan problem. Jävligt skumt hur som. (kanske min klämmare som börjar bli kass?)

Men min fråga 1: återstår, måste "skärmningen" vara grundad för att få ut full hastighet eller har det inget med det att göra så det troligtvis är dåliga kontakter där med? Ska köpa mig en ny kabeltestare imorrn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VooDoo:

Nu har jag fått det att fungera, tog några andra kontakter (cat5e) vet inte om dom "stiften" är bättre än på dom som jag använde innan men nu fick jag ut 1gbit utan problem. Jävligt skumt hur som. (kanske min klämmare som börjar bli kass?)

Men min fråga 1: återstår, måste "skärmningen" vara grundad för att få ut full hastighet eller har det inget med det att göra så det troligtvis är dåliga kontakter där med? Ska köpa mig en ny kabeltestare imorrn.

inte galet insatt men blir inte en ojordad skärm med ledare igenom i princip en antenn?
(hur effektiv den sen är beror antagligen på omgivningen, industri - illa, hus på landet, funkar iallafall?)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VooDoo:

Men min fråga 1: återstår, måste "skärmningen" vara grundad för att få ut full hastighet eller har det inget med det att göra så det troligtvis är dåliga kontakter där med? Ska köpa mig en ny kabeltestare imorrn.

Nej, men det påverkar hur mycket yttre störningar man tål. Utan yttre störningar blir det ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Det blir olika kapacitans. Att blanda oskärmat med skärmat är bara och skjuta sig själv i foten.
Låter som att det är problem att klämma dem ordentligt? Har ni rätt vektyg?

Fråga 2? Får ni in ryska radiosignaler med spolen?

Cat5 klarar 100 meter med 10Gbit

Cat5 klarar 100Mbit, och Cat5e klarar 1Gbit på 100 meter. Har jag inte helt fel, så ger fullt användande av Gbit på Cat5e 50m kabellängd.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Nej, men det påverkar hur mycket yttre störningar man tål. Utan yttre störningar blir det ingen skillnad.

Ok, så det borde alltså inte vara felet för att jag bara får ut 100mbit? Har köpt en kabeltestare idag så får se hur det går.

Skrivet av HoboCop:

Cat5 klarar 100Mbit, och Cat5e klarar 1Gbit på 100 meter. Har jag inte helt fel, så ger fullt användande av Gbit på Cat5e 50m kabellängd.

Hur menar du med "fullt användande"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Det blir olika kapacitans. Att blanda oskärmat med skärmat är bara och skjuta sig själv i foten.
Låter som att det är problem att klämma dem ordentligt? Har ni rätt vektyg?

Fråga 2? Får ni in ryska radiosignaler med spolen?

Cat5 klarar 100 meter med 10Gbit

Cat5e klarar upp till 5 Gbit.
Cat5 klarar bara 100 mbit.
Cat6 garanterat bara 1000 mbit till 55 meter vad jag förstått.
Cat6a ska klara 10 Gbit på 100m.

http://www.cablek.com/technical-reference/cat-5---5e--6--6a--...
https://www.diffen.com/difference/Cat6_vs_Cat6a

@VooDoo har du testat satt statisk speed o duplex till 1000/Full på bägge sidor, istället för auto? Kör bara aldrig statisk på ena och auto på andra. Då borde den köra 1000 Mbit best effort åtminstone, kan fungera felfritt, kan bli tappade paket i större eller mindre utsträckning.

Edit: Cat5e ska också kunna klara gig på 100m.
Har själv jobbat i miljöer med 100+ meter där det fungerat bra med giglänk, cat5e är jag relativt säker på, gammal byggnad.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Cat5e klarar upp till 5 Gbit.
Cat5 klarar bara 100 mbit.
Cat6 garanterat bara 1000 mbit till 55 meter vad jag förstått.
Cat6a ska klara 10 Gbit på 100m.

http://www.cablek.com/technical-reference/cat-5---5e--6--6a--...
https://www.diffen.com/difference/Cat6_vs_Cat6a

@VooDoo har du testat satt statisk speed o duplex till 1000/Full på bägge sidor, istället för auto? Kör bara aldrig statisk på ena och auto på andra. Då borde den köra 1000 Mbit best effort åtminstone, kan fungera felfritt, kan bli tappade paket i större eller mindre utsträckning.

Edit: Cat5e ska också kunna klara gig på 100m.
Har själv jobbat i miljöer med 100+ meter där det fungerat bra med giglänk, cat5e är jag relativt säker på, gammal byggnad.

Fast CAT6 ska väl klara 100m (90m + 10m patch) utan problem?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Det blir olika kapacitans. Att blanda oskärmat med skärmat är bara och skjuta sig själv i foten.
Låter som att det är problem att klämma dem ordentligt? Har ni rätt vektyg?

Fråga 2? Får ni in ryska radiosignaler med spolen?

Cat5 klarar 100 meter med 10Gbit

Du menar Cat6 antar jag.

Cat5e klarar endast 1Gbit, max 100 meter. Cat6 klarar 10Gbit på 100 meter.
Cat5 klarar max 100Mbit.

EDIT: såg att det var många som rättat detta, dock med lite olika bud.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Ska ta mig hem till föräldrarna för att testa kabeln, hoppas på att det är så att inte alla ledarna är anslutna annars har det något med "skärmningen" att göra.

Men då bör vi kunna enas om att kabeln borde klara 1gbit utan problem oavsett om skärmningen är jordad eller inte? (längden är ca 40m och cat6 FTP)

Permalänk
Avstängd

Hur kan du ens mäta 100 mbps? Med oscilloskop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Hur kan du ens mäta 100 mbps? Med oscilloskop?

Vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VooDoo:

Fast CAT6 ska väl klara 100m (90m + 10m patch) utan problem?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable

Det jag också alltid trott, måste vara felskrivet på den där sidan diffen, måste vara TenGigabitEthernet dom menar och inte GigabitEthernet.

Kikar man källan från wikipedia pratar dom också om 55m på 10G och inte 1G.

Testa sätt statisk duplex på bägge sidorna om du inte gjort det.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VooDoo:

Vad menar du?

Han var rolig. Millibit per sekund.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Det jag också alltid trott, måste vara felskrivet på den där sidan diffen, måste vara TenGigabitEthernet dom menar och inte GigabitEthernet.

Kikar man källan från wikipedia pratar dom också om 55m på 10G och inte 1G.

Testa sätt statisk duplex på bägge sidorna om du inte gjort det.

Får prova det om det visar sig att alla paren har kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VooDoo:

Nu har jag fått det att fungera, tog några andra kontakter (cat5e) vet inte om dom "stiften" är bättre än på dom som jag använde innan men nu fick jag ut 1gbit utan problem. Jävligt skumt hur som. (kanske min klämmare som börjar bli kass?)

Men min fråga 1: återstår, måste "skärmningen" vara grundad för att få ut full hastighet eller har det inget med det att göra så det troligtvis är dåliga kontakter där med? Ska köpa mig en ny kabeltestare imorrn.

Signalen går på de tvistade paren och skärmningen på de individuella paren i CAT6 (CAT5e har ingen individuell skärmning av paren - men ibland en skärmning runt hela kabelknippet av EMI-skäl i framförallt fasta installationer) är för att minska överhöringen mellan paren ännu mer och den vägen ökar S/N för lägre BER, framför allt på längre kabelsträckor. Rent EMI-mässigt (dvs. hur mycket kabel stör utåt när den tuta data hela tiden) så har den yttersta skärmningen runt hela knippet störst betydelse men påverkar egentligen inte själva dataöverföringen. Ofta jordar man skärmen i ena ändan och ser till det inte finns någon galvanisk koppling till skärmen på den andra ändans utrustning - mycket för att bryta upp jordslingor så att delar av elnätens jordar inte försöker ta genvägar via skärmen då strömmar i sällsynta fall kan bli så höga att det faktisk kan bli en brandrisk (tex vid PN-fel i den ordinarie elnätet i någon del). Själva dataledarna är isolerad med transformator i båda ändarna så de har ingen galvanisk kontakt och är ofta ratade för upp till 1500 Volt spänningsskillnad (det som kan stöka till galvaniskt är om det är PoE-matningar, men det är annan sak)

Klämtången är jätteviktig och sämre sådan så får man under klämningen att hela kontakten/plastkroppen böjer sig som ett U och formar om sig (kalvar...) under klämningen vilket innebär ofta att de två mittersta stiften på RJ45 inte kläms tillräckligt långt ned samt kläms ihop så mycket att plastskiljeväggarna är en smula mindre i glipa efteråt och man kan få verkar att kontaktstiften i rj45-uttaget i datorn rider på dessa istället för att gå ned i spåren och kontakterar.

Nu var det ett tag sedan - men fy fasen vad sådan kan kosta i (kund)irritation, pengar och tid att lappa upp efter en installation med undermålig tång och man insåg också att en tång som gör rätt (TM) varenda gång (och det står AMP med pressjutna insatser för varje tänkbar typ av modular för att pressningen skulle vara helt formstabil och utan böjning eller skjuvning under pressmomentet) kostar pengar - mycket mer än vad en hobbyist/hemmanvändare är villig att betala...

Med andra ord har du trassel - så är det med stor sannolikhet din tång som är orsaken till detta, för har du inte betalat minst någon eller ett par tusen för den och att det har knäleds-utväxling för att få till tillräcklig presstryck så är det med stor sannolikhet undermålig tång.

Visst man kan hanka sig fram med billigare tång men mycket det beror hur mycket du värderar din tid i felsökning och ompressning av samma kontakt, kanske flertal ggr med nya modularproppar innan det fungerar...

Permalänk

Hade problem med endast 100Mbit hemma, nybyggt hus med vad jag antar är minst cat6 fördraget. Köpte en massa CAT7 25 cm och bytte ut alla patchkablar som följt med routern, vips var vi uppe på Gbit.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Signalen går på de tvistade paren och skärmningen på de individuella paren i CAT6 (CAT5e har ingen individuell skärmning av paren - men ibland en skärmning runt hela kabelknippet av EMI-skäl i framförallt fasta installationer) är för att minska överhöringen mellan paren ännu mer och den vägen ökar S/N för lägre BER, framför allt på längre kabelsträckor. Rent EMI-mässigt (dvs. hur mycket kabel stör utåt när den tuta data hela tiden) så har den yttersta skärmningen runt hela knippet störst betydelse men påverkar egentligen inte själva dataöverföringen. Ofta jordar man skärmen i ena ändan och ser till det inte finns någon galvanisk koppling till skärmen på den andra ändans utrustning - mycket för att bryta upp jordslingor så att delar av elnätens jordar inte försöker ta genvägar via skärmen då strömmar i sällsynta fall kan bli så höga att det faktisk kan bli en brandrisk (tex vid PN-fel i den ordinarie elnätet i någon del). Själva dataledarna är isolerad med transformator i båda ändarna så de har ingen galvanisk kontakt och är ofta ratade för upp till 1500 Volt spänningsskillnad (det som kan stöka till galvaniskt är om det är PoE-matningar, men det är annan sak)

Klämtången är jätteviktig och sämre sådan så får man under klämningen att hela kontakten/plastkroppen böjer sig som ett U och formar om sig (kalvar...) under klämningen vilket innebär ofta att de två mittersta stiften på RJ45 inte kläms tillräckligt långt ned samt kläms ihop så mycket att plastskiljeväggarna är en smula mindre i glipa efteråt och man kan få verkar att kontaktstiften i rj45-uttaget i datorn rider på dessa istället för att gå ned i spåren och kontakterar.

Nu var det ett tag sedan - men fy fasen vad sådan kan kosta i (kund)irritation, pengar och tid att lappa upp efter en installation med undermålig tång och man insåg också att en tång som gör rätt (TM) varenda gång (och det står AMP med pressjutna insatser för varje tänkbar typ av modular för att pressningen skulle vara helt formstabil och utan böjning eller skjuvning under pressmomentet) kostar pengar - mycket mer än vad en hobbyist/hemmanvändare är villig att betala...

Med andra ord har du trassel - så är det med stor sannolikhet din tång som är orsaken till detta, för har du inte betalat minst någon eller ett par tusen för den och att det har knäleds-utväxling för att få till tillräcklig presstryck så är det med stor sannolikhet undermålig tång.

Visst man kan hanka sig fram med billigare tång men mycket det beror hur mycket du värderar din tid i felsökning och ompressning av samma kontakt, kanske flertal ggr med nya modularproppar innan det fungerar...

Kan mycket så vara fallet, vilken crimptång rekomenderar du? verkar finnas iaf två olika varianter.

Permalänk
Medlem

Är inte uppdaterade längre - det jag körde med var AMP versioner i bortom 5000:- klassen och då var det kit med flera utbytbara insatser.

det som jag använde men nu verkligen är mycket billigare i den här skepnaden än på 1990-talet liknar:

https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/verktyg...

hur kvaliten är i denna gentemot AMP orginal-verktyg kan jag dock inte uttala mig om då det handlar om precision på enstaka hundradelars av millimeter om de alltid pressar perfekt eller om de tenderar med missyckade pressningar.

eftersom prislappen inte är högre så kan man nog anta att det är en kinaversion

Permalänk
Medlem
Skrivet av VooDoo:

Ok, så det borde alltså inte vara felet för att jag bara får ut 100mbit? Har köpt en kabeltestare idag så får se hur det går.

Hur menar du med "fullt användande"?

Att du använder bandbredden fullt ut. Tänk dig att du laddar ner något i 1Gbit/s, så maxxar du kabelns kapacitet och då är det 50m som är maxlängden.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova