EPIC slår till igen - Mörk tid framför oss - Fler spel distribuerade av EPIC.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheBodyLotion:

MTG, Pokemon, Yu-Gi-Oh m.fl

Nej. Det var Nexon som startade processen och Valve som populiserade lootboxes via TF2, CS:GO och Dota 2.

Skrivet av TheBodyLotion:

Detta är inget negativt, mindre skräp och plast som tillverkas. Så detta ska hyllas.

Du tycker inte det är negativt när spelutvecklare kan släppa ut halvfärdiga spel för 550 kr? Intressant.

Skrivet av TheBodyLotion:

Mojang med Minecraft

Det var faktiskt Steam. Men du har en poäng, Minecraft var också en stor del av problemet.

Skrivet av TheBodyLotion:

Nej. Det var Steam.
Denuvo är som ett sandkorn i en öken när det gäller DRM.

Skrivet av TheBodyLotion:

Vem har en CD-ROM läsare? Och återigen mindre skräp.

Vad har CD brännare med detta att göra? Det finns olika externa brännare och läsare. Du tycker alltså att det är skräp när man har fysiskt tillgång till sina produkter?

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Gillar ni det inte är det faktiskt de ni bör ge feedback. Uppenbart lockas många att hoppa på Epic och det lär bara fortsätta.

Ja, genom att inte köpa. Det är bra feedback.

Skrivet av anon5930:

....Tills Googles Stadia och Microsofts xCloud kanske tar över helt. När dessa tjänster ser väl lanserats kan speldistribution och plattformar ändrats enormt. Och iallafall Stadia ska lanseras i år.

Det tror jag knappast. Då hade det redan skett.

Skrivet av anon285805:

Nej. Det var Nexon som startade processen och Valve som populiserade lootboxes via TF2, CS:GO och Dota 2.

Nej.

Skrivet av anon285805:

Du tycker inte det är negativt när spelutvecklare kan släppa ut halvfärdiga spel för 550 kr? Intressant.

Det släpptes lika mycket skit innan och då kunde dom inte ens patchas lika lätt som idag.

Skrivet av anon285805:

Det var faktiskt Steam. Men du har en poäng, Minecraft var också en stor del av problemet.

Konsoleran.

Skrivet av anon285805:

Nej. Det var Steam.
Denuvo är som ett sandkorn i en öken när det gäller DRM.

Steam är INTE DRM. SteamWorks är DRM. Steam populariserade inte DRM på något sätt.

Skrivet av anon285805:

Vad har CD brännare med detta att göra? Det finns olika externa brännare och läsare. Du tycker alltså att det är skräp när man har fysiskt tillgång till sina produkter?

Ja, det är skräp. Det tar på våran natur att skapa plast som bara ligger utan nytta. Digital distribution gynnar naturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

Om ni hatar Epic men använder och främjar Steam så är ni hycklare

visste inte att steam/valve mutar folk med pengar för exklusivitets avtal?

tydligen räknas mutor som bra konkurrens.

Permalänk
Skrivet av Flibbertigibbet:

Som Trillian fast för spel.
Skall testas.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

jag ser inget positivt med epic launcher överhuvud taget.
är väl att utvecklarna får mer pengar isåfall.
men det skiter jag väl fullständigt i om jag inte ens kan se
användarrecensioner i epic store.?!
mindre funktioner och mer pengar till någon annan?
nä jag ska fan i mig dra mig så långt som möjligt ifrån att köpa spel där.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Bryr mig egentligen inte vilken plattform spel släpps på. Det jobbiga är att man behöver ha Steam, Origin, Battenet, MS store, Uplay, GOG Epic game store osv, osv. Allt blir så förbannat defragmenterat..
Det hade varit nice om någon händig nisse kunde göra en 3:e-part-launcher utan massa lull-lull som kompilerade alla ens installerade spel till ett bibliotek och på något sätt blockerade t.ex. Epic store att synas öht.

Det där finns redan och du behöver inte ens installera något. Både amd och nvidia listar alla installerade spel med launchmöjlighet i deras respektive gränssnitt. Funkar även via discord om man tycker bättre om det.
Ja det finns säkert ett gän alternativ till utöver detta.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Synd, såg fram emot The Outer Worlds men nu kan det kvitta faktiskt. En kund de inte får tillbaka!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Tycker det är underligt att folk inte är lika upprörda över t ex Battle Net. För konsumenten är det ju exakt lika negativt, oavsett om företaget som har launchern även äger utvecklaren (eller utvecklar själva) eller inte.

Permalänk
Inaktiv

Bryr mig inte.

Varken Valve eller Epic är några direkta helgon.
Förstår inte varför Valve skulle vara så mycket bättre än Epic.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JaHei:

Tycker det är underligt att folk inte är lika upprörda över t ex Battle Net. För konsumenten är det ju exakt lika negativt, oavsett om företaget som har launchern även äger utvecklaren (eller utvecklar själva) eller inte.

Blizzard har alltid särbehandlats, men också fått rejält med kritik när de rejält klampat över en uppfattad gräns. Diablo 3 är nog när de fått mest motstånd från sina egna fans, och möjligen när de gick ihop med Activision, även om jag nu inte kan minnas att det var så kontroversiellt då. Men Diablo 3 vid lanseringen... jäklar!

Något bra som Blizzard-Activision ändå gjort på senare tid är att de tillslut, efter drygt 10 år, börjat släppa spel på GOG. Diablo var för mig, likt många andra, ett givet köp. Men av de avslöjade titlarna så är det Warcraft II jag personligen mest ser fram emot. Samt att jag förstås hoppas på att iallafall Diablo 2 + expansion också dyker upp.

Finns helt klart utrymme för mer än en enda plattform i spelbranschen.

Permalänk
Medlem

jag älskar steam pga workshop mm
men det är bra att steam får konkurrens..

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

ser inget direkt fel med att man försöker bryta steams monopol och jag förstår att man testar med exklusiva lanseringar då det antagligen är vad som krävs för en plattform som inte direkt kommer med något nytt vad jag sett.

Personligen så är jag dock trött på att ha massa launchers och segregerade spelbibliotek så det ska till med något riktigt storspel för att få mig att bita i det äpplet.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

@Ragin Pig: Testat https://playnite.link/ ?

Måste fortfarande ha olika launchers installerade men jag tycker detta är rätt smidigt.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

Känns relevant att posta i tråden atm

https://www.gog.com/news/the_fck_drm_initiative

https://fckdrm.com/

Värt att tänka på när man väljer sina leverantörer av media idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

@Ragin Pig: Testat https://playnite.link/ ?

Måste fortfarande ha olika launchers installerade men jag tycker detta är rätt smidigt.

Ser faktiskt väldigt lovande ut, tack för tipset.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon285805:

Vilket företag populiserade gacha, lootboxes osv?
Vilket företag populiserade digital distribution av spel?
Vilket företag populiserade "early access" och "pre orders"?
Vilket företag gav extra liv till DRM i spel?
Vilket företag mördade fysiska spel till PC?

Ser inget problem med ovan förutom lootboxes.

Permalänk
Moderator
Testpilot

* Rensat munhuggeri *

NordhNet har redan givit en allmän uppmaning till att denna tråden inte skall förvandlas till ett krig över vilken plattform som är bättre än den andra. Särskilt inte en med sådan onödigt otrevlig ton.

Jag har raderat de inläggen där det ägnades åt munhuggande. Diskutera gärna men gör det sakligt och objektivt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor9:

jag älskar steam pga workshop mm
men det är bra att steam får konkurrens..

Hade steam det från början?

Epic game är relativt nya på den här marknaden så det kommer ju ta ett tag att bygga upp launchern till samma nivå som steam har på sin.

Men håller med att det är bra att steam får konkurrens så priserna kan börja pressas neråt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Om man har en bra anledning att vägra Epic så respekterar jag det, men jag vet att det finns många som vägrar av den enkla anledning att det "inte är Steam", vilket bara är löjligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

The outer worlds kommer med största sannolikhet bli ett köp, tycker det bara är toppen med konkurenter till steam även om jag föredrar GOGs drm-fria "filosofi". Enda jag stör mig på med epic är att launchern har en tendens att dra nått enormt mycket processorkraft helt utan anledning lite då och då när man har den öppen (går att "lösa" genom att bara ha den i tray)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Blev så ledsen när jag såg The Outer Worlds, The Sinking City och Industries of Titan.

Ses om ett år när ni finns på Steam <3.

Vad tycker DU? Kommer du köpa oavsett på Epic Store eller kommer du att vänta, alt inte köpa alls efter denna väldigt besvikna nyhet?

Jag avstår röst. Jag har inget emot lite speltitlar spridda över olika launchers, men inget av dom spelen tilltalar mig i dagsläget så jag kommer inte köpa dom även om jag har EPIC store konto.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Usch nu börjar det ta emot att skippa Epic. Vill inte stödja någon som köper exklusivitet.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd

Från vad jag har hört så är Outer Worlds inte exclusive för epic store. Microsoft store kommer det också släppas på verkar det som. Så jag skippar epic o köper hellre genom microsoft store då.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@anon285805: Nu får du dock se över dina frågor innan du förvränger mina svar.

Din fråga: Vilket företag populiserade digital distribution av spel?
Mitt svar: Detta är inget negativt, mindre skräp och plast som tillverkas. Så detta ska hyllas.
Din åsikt: Du tycker inte det är negativt när spelutvecklare kan släppa ut halvfärdiga spel för 550 kr? Intressant.
--- hallå???
Jag ser inte kopplingen.

Inte heller hur Steam launcher kan vara en DRM, när det faktiska är SteamWorks som är DRM.
Se även listan på spel som finns som faktiskt fungerar utan Steam. Sedan är det ju upp till spelutvecklaren/publisher om de vill ha SteamWorks eller inte.
https://steam.fandom.com/wiki/List_of_DRM-free_games

... Och ja, jag ser fysiskt kopia av ett PC spel som skräp. Motivera gärna varför jag skulle vilja ha över 500 fysiska PC-spel(för detta är vad jag faktiskt har i mitt spelbibliotek) samla damm i ett hörn, eller varför jag skulle vilja plocka fram en CD-skiva från 2004 för att installera WoW igen? Däremot är collector's edition något jag mer än gärna betalar lite extra för att få något i värde.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

Från vad jag har hört så är Outer Worlds inte exclusive för epic store. Microsoft store kommer det också släppas på verkar det som. Så jag skippar epic o köper hellre genom microsoft store då.

Varför skulle Microsoft Store vara bättre? o.O

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Varför skulle Microsoft Store vara bättre? o.O

därför jag redan har ett konto där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Infallsvinkeln är lite.. "va?" för mig.

Jag har inga romantiska känslor för steam och ser heller inte att det på något sätt skulle vara ett problem för mig att ha flera spel-launchers installerade för att kunna spela olika spel.

Framtiden kommer ha flera spelbutiker och strömningsappar. Konkurrens brukar inte vara negativt för konsumenten.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

därför jag redan har ett konto där.

Skickades från m.sweclockers.com

Och därför är det bättre att stödja sån skit som microsoft store? 🤨

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Och därför är det bättre att stödja sån skit som microsoft store? 🤨

jag vill uppmuntra microsoft att göra spel igen.
Vem vet vi kanske får se ett nytt freelancer igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

jag vill uppmuntra microsoft att göra spel igen.
Vem vet vi kanske får se ett nytt freelancer igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan alltid drömma.