Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Låter ärligt talat inte jättesäkert jämfört med att ha BankID som en extra säkerhet imellan. Dvs betalar du med kortet i tex en webshop så får man verifiera med BankID på mobilen.

Körde med "E-kort" innan, men banken tyckte tydligen inte det var något bra, det kosta antagligen för mycket pengar att hålla ingång. Nu har man ju inte så mycket till val. Jag kan inte ha bankID på min telefon och vill heller inte köpa ny telefon som klarar det. Men vill man tex köra Netflix/HBO så måste man ju öppna kortet, inte så mycket till val.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Hmm....vad gör man på Fistclass?

Firstclass menar jag, fast nu heter det visst Vklass

Permalänk
Medlem

Fistclass låter som något som bara tar betalt kontant.

Permalänk
Medlem

Du kan använda Mastercard SecureCode med lösenord och sms hos Swedbank/Sparbankerna istället för Bankid. Securecode och Verified by VISA fungerar såklart bara när handlarna använder det.

BankID är dock nyttigt till massor annat, och är ju precis som koddosorna en säkerhetslösning som bankerna valt.

Permalänk
Medlem

Starta alltid BankID INNAN du ska logga in eller signera något. Vill BankID logga in/Signera något innan du har tryckt på logga in kan man ju gissa det är nån annan. Läs alltid vad det står i rutan.
Ska du betala en pizza på Onlinepizza och det står Swedbank i rutan kan man ju också gissa det inte stämmer.
De enda jag läst om som blivit blåsta med BankID är just sådana som inte läser vad det står och bara signerar vad som helst. Samt äldre som blir lurade av folk som säger dem ringer från banken.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Bankid på kort är den mest ovanliga varianten idag, den har längst giltighetstid — men det är idag bara fem banker som ger ut Bankid på kort, och det krävs att du är kund hos banken.

Bankid på fil/dator går för övrigt inte längre att flytta till en annan dator, som var möjlig i början. Hos många är giltighetstiden också relativt kort. Sex banker utfärdar Bankid på fil/dator idag.

När det gäller folk som inte vill skaffa ny telefon, varför? Du får en schysst telefon för en tusenlapp som du kan använda i flera år. Går för övrigt att köra Bankid på en billig surfplatta också.

Permalänk
Medlem

Vart måste man ha bankid?
Kan inte komma på någonstans där det inte går att lösa på annat sätt (ofta långsammare och/eller krångligare). Klarade mig länge utan bankid men latheten tog över tillslut.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Djhg2000:

Nämen så skönt att man inte är den enda som bojkottar skräpet. Varje gång jag talar om det för någon blir jag kallad för paranoid och liknande. Körde BankID på datorn fram tills Linux-klienten inte längre fungerade (där säkerheten var någorlunda korrekt implementerad) och efter det har jag bara struntat i att försöka lösa problemet.

Om det är något ställe som absolut vill ha BankID brukar det gå att ringa dem eller hitta en konkurrent.

Man behöver inte vara ensam för att vara paranoid!

Som tidigare nämnts i tråden, starta Bankid innan inloggning/signeringsförsök så är det lugnt. Och ringer någon som påstår sig vara från din bank och ber dig logga in på ditt konto med Bankid så fundera lite på varför det skulle vara en bra idé.

Skrivet av BlackBird:

Låter ärligt talat inte jättesäkert jämfört med att ha BankID som en extra säkerhet imellan. Dvs betalar du med kortet i tex en webshop så får man verifiera med BankID på mobilen.

Förstår inte skräcken för att använda kreditkort som det är tänkt de skall användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Vart måste man ha bankid?
Kan inte komma på någonstans där det inte går att lösa på annat sätt (ofta långsammare och/eller krångligare). Klarade mig länge utan bankid men latheten tog över tillslut.

Digital brevlåda är en tjänst man inte kan använda utan e-leg. Swish går inte att använda utan Bankid. Mycket annat går såklart att göra på papper, med särskilda certifikat, koddosor och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag har swedbank och har aldrig behövt bank id för kort, jag har i internetbanken öppnat kortet för internetköp

Jag har Swedbank, öppnat mitt kort för Internetköp och behöver med jämna mellanrum godkänna det hela med Bank ID.
Det brukar dock variera mellan olika ställen, många svenska sidor kräver verifiering, utländska eller andra betaltjänster, t.ex. Amazon, Paypal, kräver ej verifiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Man behöver inte vara ensam för att vara paranoid!

Som tidigare nämnts i tråden, starta Bankid innan inloggning/signeringsförsök så är det lugnt. Och ringer någon som påstår sig vara från din bank och ber dig logga in på ditt konto med Bankid så fundera lite på varför det skulle vara en bra idé.

Förstår inte skräcken för att använda kreditkort som det är tänkt de skall användas.

Om webbsidan/appen skickar dig till bankid-appen eller om du själv går in kvittar ju, du får samma text i appen vilket som. Idag är det normalt att behöva identifiera sig även när man tar ett ärende över telefon, så det gäller såklart att läsa, sen är det nog bara telefonförsäljare och bedragare som ber dig identifiera dig om de ringer dig.

De flesta har nog bara betalkort knutet till privatkontot/lönekontot/personkontot. Det är dock större risk att bli av med kortuppgifterna i handeln. Att fysiskt attackera kortterminaler är enklare än att försöka kapa större hemsidor, även om sistnämnda skett. Sen går det ju i vissa fall att backa korttransaktioner genom att reklamera hos utgivaren, det går inte med banköverföring eller Swish.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Megacrash:

Körde med "E-kort" innan, men banken tyckte tydligen inte det var något bra, det kosta antagligen för mycket pengar att hålla ingång. Nu har man ju inte så mycket till val. Jag kan inte ha bankID på min telefon och vill heller inte köpa ny telefon som klarar det. Men vill man tex köra Netflix/HBO så måste man ju öppna kortet, inte så mycket till val.

Det är framförallt meningslöst, skaffa ett kreditkort istället så är alla eventuellt felaktiga dragningar bankens problem. Konkursade butiker och oansvariga handlare likaså. Bästa säkerhetsåtgärden du kan göra, konsumentkreditlagen ftw.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv

Om bankid skulle knäckas så skulle världen som den ser ut idag ej längre existera. Så om bankid knäcks så drabbas man oavsett om man har bankid eller inte. Argumentet att då på individnivå undvika denna tjänst för att "jorden kan gå under" känns lite fel. Däremot kan man argumentera för högre säkerhet.

Ett stort problem är att det finns för många idioter, när folk blir äldre så blir de ofta senila och lättlurade.
Hur många har inte bekanta som man har gett supertydliga instruktioner till att innan de anser sin personinformation på internet eller köper något från en av er godkänd butik, så ska de kontakta er. Och vad gör de, jo fullständigt skiter i detta sedan ska man själv i efterhand få klara upp deras affärer.
T.ex en bekant klagade på att avast som jag installerade på han dator tog pengar ifrån honom. Han hade bara klickat runt när perioden gick ut, fyllt i sina kreditkortuppgifter i varje ruta som det gick att skriva dem i och det kostade sedan pengar..
Jag hade då några år innan vartenda år förlängt avast åt honom och han visste väl om att man kunde göra så, men han ville väl visa sig duktig eller något.

Nå det är personer som ovanför som bankid och annat är farligt för, kanske borde bankerna sätta in begränsningar som går att lägga in på äldre personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Istället handlar det, som jag skrev ovan, ifall BankID är på samma enhet som webbläsaren (eller vad man nu kör för program för sessionen, brukar väl vara en webbläsare eller en app) eller på en annan enhet. Och i det senare fallet kan man få problem iom att det är "race condition" som gäller, dvs du tror du godkänner din egen inloggning/session men godkänner istället någon annan inloggning/session.

Det är väl fortfarande ett säkerhetshål om det går att godkänna någon annans inloggnings-session? Eller?

Om du har riktig teknisk dokumentation om BankID så får ni gärna maila det till mig! (Jag har samma användarnamn hos den stora sökjätten som här.)

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Den lilla risk du har för att någon kommer kapa dig är ås minimalt liten att det inte är värt att skänka en take åt det ens.

Risk har två dimensioner: sannolikhet för att något ska inträffa och storlek på konsekvensen om detta inträffar.

Om ditt kort blir skimmat så är chansen stor att du får pengarna tillbaka av banken.
Men eftersom BankID är klassificerat som legitimation och inte ett "betalningssätt" så har bankerna ett kryphål: ingen pardon ges om man har varit oaktsam med sin "legitimation".
Ett betalkort har ofta skydd mot hur mycket som kan dras per tidsenhet, men med BankID kommer angriparen in i din Internet-bank och kan göra vad som helst. De som råkade ut för "BankID-bedrägerier" tidigare har fått sina konton tömda och utan att fått ersättning.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Vilka banker är det som kräver att man skulle ha Bank-ID för att kunna handla med kort på nätet?

Jag har Nordea, inte Bank-ID och handlar med kort på nätet då och då utan problem. Antingen funkar kortet med kod-dosa och challenge/response man får knappa in, eller så öppnar man kortet temporärt för Internet-köp i Internet-banken.

Att smart kort och kod-dosa är säkert förstår jag därför att jag är utbildad i datasäkerhet och vet vad challenge/response innebär: det behövs inga konstigheter.
Hur Bank-ID fungerar vet jag inte, och jag kan inte hitta någon fritt tillgänglig teknisk beskrivning av det och dess protokoll, inte hitta någon beskrivning hur "bedrägerierna" gjordes skriven av någon som inte är lekman, och jag kan inte hitta någon oberoende utvärdering av Bank-ID från något universitet eller myndighet.
Innan det sker tänker i alla fall jag inte använda Bank-ID. Det enda jag vet är att lekmäns beskrivning av "BankID-bedrägerier" har innehållit något som låtit som ett säkerhetshål som möjliggjort utnyttjande av ett "race condition" för att hämta pengar ur offers konton. Om det vore sant så skulle BankID vara osäkert på en fundamental nivå.

Skrivet av KAD:

Som @Findecanor är det nog inte lätt för oss glada amatörer att ta reda på det eftersom Bank-Id är ostandardiserad skit.

Min oinformerade uppfattning är att de som blir blåsta i stort sätt alltid har mobilt Bank-Id. Som sagts av andra i tråden tror jag inte heller det är vanligt att man rent tekniskt knäcker mobilt Bank-Id, men det verkar ändå vara tusentals människor som blir blåsta den vägen.

När man loggar in via dator kommer man själv få fortsätta sessionen där man loggar in, men om man loggar in på en annan enhet (mobil) kan den som fortsätter sessionen likaväl vara någon helt annanstans. Jag tycker det är ett så allvarligt designfel att det är en tillräckligt stor anledning att bojkotta systemet helt, det är uppenbarligen ett gäng amatörer som har designat systemet och därmed är det troligt att det finns fler feltänk. Just det här problemet försöker man komma runt med QR-koder, men man gör inte QR-koderna obligatoriska (än i alla fall), vilket gör att dom inte gör ett dugg skillnad.

Man-in-the-middle-varianten (Telenor/Skatteverket) som länkades ovan skulle jag gärna se en lite mer noggrann analys på. Vad jag förstår finns det inget som hindrar att man tömmer ett bankkonto på samma sätt, men jag kan ha fel.

Hur som helst så finns ju även Bank-Id på hårt certifikat (dvs kort + dosa), vilket inte har nämnts i tråden än. Jag föredrar den varianten framför Bank-Id på mobil eller på fil eftersom det är noll chans att någon kör en keylogger på dosan och snappar upp PIN-koden till kortet (Bank-Id:t) den vägen. Man kan naturligtvis köra keyloggern på datorn i stället och snappa upp engångskoden (response i challenge/response), men det är i alla fall inte fullt så illa. Hur säker kort + dosa-med-sladd-varianten är vågar jag inte ha någon uppfattning om, den funkar hur som helst inte på Linux och då går den bort för mig.

Mig veterligen har dessa bedrägerier endast genomförts med hjälp av social engineering, alltså att en bedragare förmår någon att godkänna bedragarens session. Det i sig betyder ju inte att det är tekniken det är fel på. Samma sak hände även med de "så säkra" kort- och kod-dosorna. Det var folk som ringde och utgav sig för att representera kundens bank (precis som idag), eller så var det en facebook-scam där "en vän" hade "tappat bort sin dosa" och behövde hjälp att generera en engångskod (fantastiskt hur folk kan tro att man kan generera en kod till en bekants konto med sig egen bankdosa...).

Så den enda skillnaden är ju att det i dag nästan uteslutande används bank-id, och därmed är det även denna plattform som utsätts för bedrägerierna. Det i sig säger inget om dess säkerhet (eller brist på).

Det enda, mig veterligen, som kunnat skydda mot att oavsiktligen logga in någon annan, är bank-dosor som kopplas in med sladd i datorn, vilket för de allra flesta är en oerhört opraktiskt lösning då de flesta behöver/vill logga in och godkänna saker "on the fly". Detta löses ju då i för sig med bank-id med QR-kod. Däremot så kommer det ju inte funka för inloggningar på samma enhet som bank-id:t, då det är svårt att skanna en QR-kod på den egna skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Mig veterligen har dessa bedrägerier endast genomförts med hjälp av social engineering, alltså att en bedragare förmår någon att godkänna bedragarens session.

Frågan är inte om "social engineering" hade använts, utan om det hade varit "social engineering" och ett tekniskt säkerhetsproblem.

Man skulle också kunna säga att "phishing" är social engineering. Men det betyder inte att det inte hade varit tekniska brister som hade gjort phishing möjligt, eller att det inte var tekniska lösningar som behövdes för att komma till bukt med problemet.
Phishing utnyttjade flera säkerhetsbrister på en gång: och som vart och ett hade påtalats många gånger av säkerhetsforskare utan att något egentligen hänt i industrin.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja bankID har haft en svaghet som underlättat social-engineering attacker en del.
Främst där anfallaren suttit hemma vid en dator och slagit in någon annans personnummer och ringt upp offret och utgett sig för att vara banken. BankID har visat verifieringsruta där det står att det faktiskt är banken som frågar om verifiering (kommer ju från bankens kundinloggningsportal) och här borde det finnas utrymme för att visa att det inte är bankens serviceline utan bankens kundinloggningsportal som önskar kundverifiering.
Offret ser inte så tydligt i appen vilken del av banken som vill ha verifieringen alltså och appen invaggar en lite i falsk trygghet när de skriver ut att det exempelvis då är Nordea eller Swedbank som skickat verifieringsfrågan.
Är den här delen fixad månne?

Med det sagt så behövs det ytterligare steg för att få ut pengar från kontot och där är det väl mer oförsiktighet snarare än säkerhetsbrist om man går med på "ännu en verifiering" med pengaöverföring i mobila bankIDt.

Så ja. Jag ser en brist med falsk extra trygghet som mobilt bankID kan ge och denna extra trygghet om vilket företag som efterfrågar verifiering finns inte på de externa bankdosorna. However, man kan bli utsatt för samma attack även på de externa bankdosorna så de är inte tekniskt sett mer säkra i det här fallet skulle jag säga.

Är man medveten om att andra kan slå in ens personnummer på bankens hemsida vilket genererar en verifiering "från banken" till ens bankID och ser upp med den typen av social engineering attacks så vill jag påstå att det i övrigt är säkert.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: När bedragarna kommit in på banken och försöker få överföringarna godkända så ser du ju i bankid-appen att det rör sig om en överföring och summan....

Permalänk
Medlem

Jag bor inte i Sverige men har fått klara mig utan BankID i några år. Som tur är har CSN som jag behöver besöka regelbundet en personlig kod. Kunde inte registrera mobilt BankID eftersom jag inte är folkbokförd i Sverige, banken hänvisade mig till leverantören av BankID och det tyckte jag inte var rimligt. Jag brukade ha BankID på datorn, men finns inte linux support (vad jag vet) så kan inte använda det längre.

Kan säga att BankID är bra mycket smidigare än systemen de har för identifikation här i Korea, måste installera en mängd säkerhetsprogram och browserplugins för att betala online, glöm inte att tillåta popup fönster, de krävs också...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

@Söderbäck: När bedragarna kommit in på banken och försöker få överföringarna godkända så ser du ju i bankid-appen att det rör sig om en överföring och summan....

Ja det tog jag upp i andra stycket. It has been handled ;). Kanske skulle skrivit ännu mer där för förtydligande.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det tog jag upp i andra stycket. It has been handled ;). Kanske skulle skrivit ännu mer där för förtydligande.

Och det är knappast en svaghet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Findecanor:

Ett betalkort har ofta skydd mot hur mycket som kan dras per tidsenhet, men med BankID kommer angriparen in i din Internet-bank och kan göra vad som helst. De som råkade ut för "BankID-bedrägerier" tidigare har fått sina konton tömda och utan att fått ersättning.

Det är ju bara om man är så dum att man legitimerar sig flera gånger med Bankid under samma session. Men det är väl som med mycket annat, går det att göra idiotsäkert eller inte? (Min gissning är "inte")

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det är väl fortfarande ett säkerhetshål om det går att godkänna någon annans inloggnings-session? Eller?

Om du har riktig teknisk dokumentation om BankID så får ni gärna maila det till mig! (Jag har samma användarnamn hos den stora sökjätten som här.)

Ja, men felet är användaren. Din mobil kommer normalt ha ett annat IP än din dator även om det är du själv som kör båda om de inte är anslutna till samma router.

Dokumentationen finns på BankID.com

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Och det är knappast en svaghet.

Alltså svagheten ligger första steget vid inloggning. Inte i andra om man vill ha ut pengar.
Att det är möjligt att utge sig för att vara banken över telefon och få bankIDd att visa att det faktiskt är "banken" som frågar om verifieringen är i sig en svaghet då det invaggar en i falsk säkerhet. Det här har ju uppenbarligen lett till att obehöriga åtminstone kunnat logga in på offrens banktjänster. Det i sig var inte riktigt grejt...

Andra steget som du tog upp. Att försöka få ut pengar från kontot. Där ser jag inte heller någon svaghet rent tekniskt. Att dessa attacker har fungerat även i steg två har väl främst berott på att förtroendet från offrets sidan redan är etablerat från steg ett.
Men som du säger är det tydligt om man kollar i bankIDappen vad det är appen frågar om så lyckas steg två också så beror det på oaktsamhet från offrets sida helt klart. Agreed.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Findecanor:

Det är väl fortfarande ett säkerhetshål om det går att godkänna någon annans inloggnings-session? Eller?

Jag skulle nog inte riktigt säga att det är ett säkerhetshål riktigt.
På samma sätt kan en bankdosa nämligen godkänna någon annans inloggningssession.

Attacken i fråga bygger ju på att man ska få kontoinnehavaren att gå med på att använda sin verifieringsutrustning för att själv göra verifieringen och den delen är inte bunden till just hur bankID är byggt utan det handlar om att som bedragare inge förtroendet via Telefon när man ringer upp så att offret går med på det här.

Den extra dimensionen som mobilt bankID tillför här är bara att det står i bankIDappen att det är din bank som faktiskt skickat förfrågan om verifiering att du är du. Men denna förfrågan kommer då från kundinloggningsportalen istället för bankens serviceline. Så det är korrekt att "banken" frågar efter verifiering men det är alltså fel del av banken som frågar och det kan invagga en i falsk trygghet.

Denna del har man inte på en bankdosa. Men alltså första steget att tro att det är banken som ringer istället för en bedragare så att man går med på att verifiera sig (oavsett verifieringstyp) är svagheten och den är man lika utsatt för oavsett inloggningsmetod.

Värt att tillägga är att om man nu blir invaggad i denna falska trygghet och man kommer till steg två (andra verifieringen) så är mobilt bankID mycket säkrare! Bankdosan kommer nämligen inte upplysa om att det handlar om en transaktion i andra steget. Det kommer däremot bankIDt tala om för dig. Så i andra steget får man som användare iaf en chans att se att det handlar om transaktionsförsök.
Den sista delen är tänkvärd i sammanhanget tycker jag för här får man faktiskt extra skydd i form av relevant information om vad som är på väg att hända.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youma:

Fistclass låter som något som bara tar betalt kontant.

Eller via Bitcoin

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Bankdosor fungerar generellt olika vid inloggning och vid verifiering numera. Hos min bank är verifieringen av betalningen summan av överföringen, vilket brukar försiggås av massor nollor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Dokumentationen finns på BankID.com

Tack. Senast jag kollade där så hittade jag inte den information jag letade efter. Men jag ska ladda ner de senaste versionerna av dokumenten och läsa dem.
Vad jag var ute efter var om företag som är kunder hos BankID kan ha fått ytterligare dokument.
Och förstås: om det gjorts någon ordentlig utredning och rapport efter bedrägerierna som man kan läsa.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youma:

är det någon skillnad i säkerhet mellan mobilt bank id och i dator?

Mobilt har potentialen att vara säkrare (än en Windowsmaskin), pga att åtminstone Android (men säkerligen även också iOS) kör varje enskild app isolerat från alla andra appar (via app-unika användarkonton).

Jag kör med mobilt bank-id dels pga det, och dels för att det är mycket smidigare (att kunna använda det när som helst, oberoende av var man befinner sig).

Visa signatur

5950X, 3090