Det man måste ha i åtanke är historiken kring BankID, eller snarare elegitimation, och hur svårt det faktiskt var att få det att fungera i början. Jag har själv suttit i telefon med gråtande kunder som inte kunnat ta ut sina pengar och liknande. Inte för att jag arbetade med kundtjänst utan för att ingen annan hade lyckats få det att fungera, inklusive kundtjänst och systemutvecklare hos utgivarna. I synnerhet Nordeas kortläsare med Alzheimers var en mardröm, fick tom bistå konkurrerande företag med hjälp hur man skulle få det att fungera (server side) då Nordeas egen IT avdelning/utvecklingsavdelning inte visste hur man skulle göra. Trots detta fanns det tillfällen där jag själv inte lyckades få det att fungera på min egen maskin, så mycket strul var det.
Mobilt BankID har gjort underverk för spridningen av BankID och mängden problem hos kunderna har minskat dramatiskt trots att användningen av BankID ökat lavinartat. Ja, det finns absolut saker som kunde gjorts bättre redan från början, men jag känner inte till någon produkt/tjänst som inte det gäller för. Problemet med BankID kanske snarare är det omvända, att det fungerat så pass bra att folk utgått ifrån att dom inte behöver tänka själva längre (eller av olika skäl inte kan göra det) och då blir man lätt ett byte för bedragare. Man bör även komma ihåg att många av dessa bedragare är jäkligt skickliga på det dom gör. Vågar lova att alla vi i denna tråd skulle kunna bli lurade om en nog slipad bedragare hade oss i siktet och förutsättningarna var dom "rätta".
I slutändan handlar det, som ofta, om enkelhet mot säkerhet. Dvs precis samma sak som för kreditkort, där man för länge sedan släppt kravet på att det fysiska kreditkortet ska finnas tillgängligt vid transaktionen, trots att man varit väl medveten om att bedrägeririsken därmed ökat.