Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Ja, men den är nog för dyr. Sen sitter man så lågt. Börjar få gubbrygg.

Nog för dyr? Bara börja räkna
Hahaha, har inte tänkt på att man sitter lågt Kommer man ifrån en SUV kan jag tänka mig att det är stor skillnad.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Men efter de åtgärdat felet så har det inte återkommit? Det som är bra att titta på samma bil som man har ägt är att man vet vilka fel det kan ha och tittar då på om de är åtgärdat eller blivit fixat i förebyggande syfte.

Inget slår SUV oavsett det är betydligt skönare att kliva upp och ner i bilen än att kliva ner och upp. Hade Audi A6 S-line och de mm som den va lägre kändes när man skulle kliva ur den men den gick som ett strykjärn på vägen.

Min drömbil i framtiden är Audis nya Q8. Men det är synd att den kostar som en villa xD

Min åsikt är att det är nästan värt att köpa loss nuvarande bil om du är nöjd med den och vet att den inte har något fel för då *sparar* du 6000 som du kan sätta på service istället. Det är aldrig billigt att serva bilen på märkesverkstad, jag servar bilen bara på märkesverkstad under garantitiden sen när det löper ut så vänder jag mig till autoexpert, Mekonomen eller liknande som ger minst lika bra servis men betydligt bättre pris.

Ja, det ekonomiskt mest vettiga är nog det och då skulle man kunna ha en liten el-bil på sidan också vilket är perfekt för stadskundbesök och vardagspendling till kontoret. Eller kanske en BMW M2... Ska som sagt kolla prislappen med säljaren.

Q8 i all ära men jag gillar Q7:an bättre då. Testade även den men kände att jag fick mer för pengarna med XC90. Men om pengar inte är ett problem så finns ju alltid Range Rover som hybrid också.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Jag har fått mina siffror efter min egen förbrukning på ca 16000 mil i detta land, jovisst har vi inte extremväder så långa perioder i detta land, men jag misstänker att TS reser runt i landet med utgångspunkt Stockholm.
Björn Nyland som är Teslaägare i Norge och lägger ut väldigt mycket på Youtube ligger på 10-20% sämre räckvidd. Inte så långt ifrån min egen observation.

Laddstationer för långfärd byggs ut hela tiden och med en Tesla är det inga större svårigheter om du håller dig söder om Östersund eller E4an upp till Finland.
Elbil fungerar nog bättre på landet än i storstäder, inga problem för villaägare att ladda bilen under natten. Fungerar utmärkt som pendlarbil för dom som bor ca 1 timme ifrån jobbet

Byggs ut och finnas är två skilda saker. Har själv tittat på Tesla X/S när jag begav mig i att köpa en ny bil men när jag såg att det inte fanns några laddstationer på sträckan jag brukar åka på och räckvidden inte passade mina körningar så skippade jag Elbil. Samt innan Tesla 3 så va Tesla endast för rika personer alla har inte pengar att hosta upp 700k+ för en bil men mediokra räckvidd

Beroende på hur man räknar så saknar 30-50% utav Sverige laddstolpar. Som jag skrev tidigare elbil slår igenom på riktigt efter 2020 när större bilmärken börjar rulla ut sina elbilar och forskningen får fler genombrott med nyare batteriteknik etc.

Jag har gett min åsikt och du har gett din men upp till TS vad som passar han.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Ja, det ekonomiskt mest vettiga är nog det och då skulle man kunna ha en liten el-bil på sidan också vilket är perfekt för stadskundbesök och vardagspendling till kontoret. Eller kanske en BMW M2... Ska som sagt kolla prislappen med säljaren.

Q8 i all ära men jag gillar Q7:an bättre då. Testade även den men kände att jag fick mer för pengarna med XC90. Men om pengar inte är ett problem så finns ju alltid Range Rover som hybrid också.

Japp rekommenderar att kolla upp det.

Jo tyvärr så är Audi överprisade så förstår att du tog XC90 över Q7 samt att serva bilen på Audi är inte heller billigt. Har bara kört Audi men priserna för Audi i dagens läge har passerat skrattretande dyrt. Bara för att man gillar ett märke skarpt behöver man inte vara blind för priset.

Men du får gärna återkomma hur slutresultatet blev

Visa signatur

G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom

Permalänk
Medlem

om jag var i din sits skulle jag köpt bilen du har nu, man brukar få det du betalat i leasing som rabatt från nypris om inte ännu mer

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

[off topic]

Skrivet av hellmix:

...att serva bilen på Audi är inte heller billigt.

Jag hade tydligen öppnat dörren för många gånger (inget skämt) så en kabel hade slitits så pass att den gått av vilket fick en airbagsensor att sluta fungera. Det skedde bara någon vecka innan besiktning så jag ville få det gjort snabbt och körde till audiverkstaden. Blev smått chockerad när de sa hur många tusenlappar det skulle kosta...
Avbokade besiktningen, köpte material för ett par hundra samt en platta öl. Tog med allt till en släkting så fixade vi det på mindre än en halvtimme.

Självklart vill verkstaden tjäna pengar men att pröjsa flera tusen för en halvtimmes arbete med nästan ingen materialkostnad... Det är inte konstigt att Audi har dåligt rykte när det kommer till priset.

På tal om Tesla så drömmer jag om hur min 2010 A3 håller tillräckligt länge för att man både ska ha råd samt modet att köpa en begagnad Tesla. I ärlighetens namn håller jag med om att det kan vara lite tidigt att köpa en Tesla men jag blir ändå lika glad varje gång jag ser en på vägen

Min taktik är att bara åka i lite äldre bilar, då vet man inte vad man går miste om

Skrivet av hellmix:

Samt innan Tesla 3 så va Tesla endast för rika personer alla har inte pengar att hosta upp 700k+ för en bil men mediokra räckvidd

Jag vill påstå att man måste ha det ganska gott ställt även för att köpa en 3:a. Om man inte tar lån förstås men jag har aldrig riktigt förstått hur det är värt att ta lån för att köpa bil.

[/off topic]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Byggs ut och finnas är två skilda saker. Har själv tittat på Tesla X/S när jag begav mig i att köpa en ny bil men när jag såg att det inte fanns några laddstationer på sträckan jag brukar åka på och räckvidden inte passade mina körningar så skippade jag Elbil. Samt innan Tesla 3 så va Tesla endast för rika personer alla har inte pengar att hosta upp 700k+ för en bil men mediokra räckvidd

Beroende på hur man räknar så saknar 30-50% utav Sverige laddstolpar. Som jag skrev tidigare elbil slår igenom på riktigt efter 2020 när större bilmärken börjar rulla ut sina elbilar och forskningen får fler genombrott med nyare batteriteknik etc.

Jag har gett min åsikt och du har gett din men upp till TS vad som passar han.

För 4 år sedan fanns det inte mycket till laddning efter vägarna, men idag finns det massor. Där har Tesla fortfarande ett stort försprång med sina egna. Ionity satsar stort på att bygga laddstationer. Bee (ex Clever) har redan mängder med laddstationer och bygger massor.
Det var därför jag skrev att har man inte möjlighet att ladda bilen hemma, bör man inte skaffa elbil.

Mackar och laddstationer är inte jämförbara med varandra. På macken tankar man sin bil, elbilen laddar du hemma.
Om det fanns flera laddstationer i staden där jag bor, skulle jag ändå aldrig använda dom. Laddstationer använder man endast på långresor då man inte har räckvidd för att komma fram till destinationen.
Destinationsladdare byggs även ut i rasande fart, har inte haft problem att få laddning på hotell. Frågar man innan har dom kunnat ordna en kabel, för el har vi överallt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

[off topic]
Jag hade tydligen öppnat dörren för många gånger (inget skämt) så en kabel hade slitits så pass att den gått av vilket fick en airbagsensor att sluta fungera. Det skedde bara någon vecka innan besiktning så jag ville få det gjort snabbt och körde till audiverkstaden. Blev smått chockerad när de sa hur många tusenlappar det skulle kosta...
Avbokade besiktningen, köpte material för ett par hundra samt en platta öl. Tog med allt till en släkting så fixade vi det på mindre än en halvtimme.

Självklart vill verkstaden tjäna pengar men att pröjsa flera tusen för en halvtimmes arbete med nästan ingen materialkostnad... Det är inte konstigt att Audi har dåligt rykte när det kommer till priset.

På tal om Tesla så drömmer jag om hur min 2010 A3 håller tillräckligt länge för att man både ska ha råd samt modet att köpa en begagnad Tesla. I ärlighetens namn håller jag med om att det kan vara lite tidigt att köpa en Tesla men jag blir ändå lika glad varje gång jag ser en på vägen

Min taktik är att bara åka i lite äldre bilar, då vet man inte vad man går miste om

Jag vill påstå att man måste ha det ganska gott ställt även för att köpa en 3:a. Om man inte tar lån förstås men jag har aldrig riktigt förstått hur det är värt att ta lån för att köpa bil.

[/off topic]

Du kör iaf nyare bil än mig, för tillfället kör man en Audi A6 Allround från antika 2007 xD. Att köpa en ny bil över lag är rena kapitalförstöringen delux nästan så det borde vara olagligt xP

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Har du provat en VW Sharan? Där sätter man sig mer in i bilen istället för ner i bilen som med en A6, V90 etc. Jo jag vet att det är en "förortsmamma-bil", men det är mer prisvärda än en SUV ändå förbannat sköna. Går att få med 4motion dessutom.

Permalänk

Skoda Superb är väll väldigt rymlig där bak ? Till halva priset av en Volvo XC90 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullis:

Nu är jag väl en trist gammal gubbe, men det mest miljövänliga är väl att inte byta bil vart tredje år.

Det är väll bättre att byta till mer miljövänligare bilar än att köra en gammal bil från 90 talet som släpper ut markant mycket mer gaser?

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Måste det vara en hybrid? Kör själv en XC90 T6 -18, jag har i stort sett bestämt mig för att köra på Mercedes GLE450 när jag byter. Det blir ingen ny Volvo i alla fall. Förstår ärligt talat inte varför man vill ha en hybrid. Antingen kör man en fossildriven bil eller en ren elbil.

Skrivet av Oliver91:

om jag var i din sits skulle jag köpt bilen du har nu, man brukar få det du betalat i leasing som rabatt från nypris om inte ännu mer

Njea, är det en förmånsbil via företaget så måste den köpas för värderat marknadspris och ha det som underlag. Får man en kontroll från skatteverket så kollar de direkt mot värderingsfirma om det inte finns underlag på köpeskillingen.

Äga en XC90 privat utanför garantitiden... det skulle inte jag våga i alla fall. Det kan ju bli hyr dyrt som helst. Byta luftfjädring på en sån kostar väl i runda slängar 40-50k. En backspegel ligger på 7k. Skillnad är väl om några år när man kan köpa dom för en vettig peng, men att köpa loss en 3års bil för 400k och sen stå för allt som kan hända... Nä då är det bättre att plocka ut en ny bil.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag är en stor förespråkare av elbilar rent generellt men om du åker väldigt många mil i sträck så är diesel fortfarande ett bra alternativ. Kör du mest 30+ minuter långa resor och mycket landsväg så är en diesel optimal av flera anledningar:

*All modern avgasrening hinner komma upp i arbetstemperatur vilket ger dem låga utsläpp av hälsovådliga ämnen.
*Dieselns lägre förbrukning jämte motsvarande bensinbil kommer till sin rätt
*Dess lite råare gångkultur märks inte alls av lika mycket på landsväg som i stadskörning
*Låååång räckvidd och snabb "laddning".

De allra flesta bilister (senaste siffror jag såg var runt 90%) kör idag under 5 mils resor per dag. För dem är el-bilar kanonbra. Men för de som kör långa sträckor är diesel fortfarande det billigaste (och troligtvis miljövänligaste) sättet att åka bil på.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Det kanske har nämnts men Ford Mondeo Kombi har ett av dom större storlekarna på baksätet som man kan få tag på. I min familj är minsta personen 195cm och det är i princip den bilen vi får plats i bekvämt allihopa. En 2m+:are kan köra och en annan kan sitta bakom utan att vara trängd. Skoda Superb Kombi har t.o.m lite större baksätesutrymme vill jag minnas.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Det är väll bättre att byta till mer miljövänligare bilar än att köra en gammal bil från 90 talet som släpper ut markant mycket mer gaser?

Nej. En stor del av utsläppen kommer från tillverkningen.

https://www.theguardian.com/environment/green-living-blog/201...

Permalänk

Killen vill ha tips på en ny bil i tråden, inte gå igenom en massa miljö inlägg på vad som är bäst eller inte för miljön. Fixa en ny tråd till det tycker jag.

Permalänk
Medlem

Hittar inte testet nu, tror det var aftonbladet men där är låst nu.
XC90 T8 hybrid jämfördes med VW Touareg diesel. Vid längre körning drar VW'n rejält mycket mindre så att diesel inte skulle vara miljövänligt får sättas i relation till hur bilen används.

Allt inräknat så är inte elbilar riktigt så miljövänliga som folk vill ge sken av heller, så uteslut inte en diesel bara pga det om du har behov av riktiga långkörningar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@wounds: jag är fortfarande skeptisk till laddhybrider. Så fort du har kört det där 100km på batteri går den över till att köra på ren bensinmotor. Och då kör den runt med 100kg+ last, dvs overksamt batteri och elmotor.
Och det är inte bensinsnålt, speciellt inte med en stor bil. Stora bilar har 9 av 10 en diesel under huven av en anledning.
Jag köper konceptet att hybrider är bra i stan med mycket stop och start, men så fort man ska köra 100km eller längre åt gången håller jag fast vid att en diesel är bättre.

Jag kör själv en Seat Alhambra TDI184, kör jag långa sträckor snittar den under 6L/100km.
Baksätet är det största jag suttit i, och elskjutdörrar är en nyvunnen kärlek.

Nja det där är inte hela sanningen, BMWs hybrider laddar aldrig ur batteriet helt och sedan laddar den även upp batteriet upp till 90% på ca en timma medans man kör. Kör man efter navi på längre sträckor så anpassar bilen själv också när det är lämpligast att köra på el eller ladda batteriet från bensinmotorn.

Så även om man kör längre sträckor har man nytta av hybriddriften och får lägre förbrukning jämfört med en diesel med samma prestanda.

Får min 530e när som helst och kör längre sträckor ofta så kan ge en rapport längre fram om hur det fungerar i praktiken. Min 530D -14 drar 0.8 blandat nu med oftast tung högerfort och med 530e bör jag hamna runt 0.5 blandat är mina förhoppningar. Sedan har jag 2 mil till jobbet och kan ladda där och så är förmånsvärdet mycket lägre på en 530e jämfört med en 520d eller 530d. Så diesel var inget alternativ egentligen med de skattereglerna som är nu..

Till trådskaparen, åk å provkör X5 med nya hybriddrivlinan när den dyker upp i år

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Hur finansierar du bilen? Om det är via företag på något vis så skulle jag helt klart kika elbil på grund av det lägre förmånsvärdet mot vad bilen faktiskt kostar. En model S eller liknande skulle nog fungera perfekt för dig, med 100 kWh packet så lär du inte behöva ha räckviddsångest alls faktiskt.

Nu har de ju dessutom sänkt priserna så det är ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KulanZ:

Nja det där är inte hela sanningen, BMWs hybrider laddar aldrig ur batteriet helt och sedan laddar den även upp batteriet upp till 90% på ca en timma medans man kör. Kör man efter navi på längre sträckor så anpassar bilen själv också när det är lämpligast att köra på el eller ladda batteriet från bensinmotorn.

Så även om man kör längre sträckor har man nytta av hybriddriften och får lägre förbrukning jämfört med en diesel med samma prestanda.

Får min 530e när som helst och kör längre sträckor ofta så kan ge en rapport längre fram om hur det fungerar i praktiken. Min 530D -14 drar 0.8 blandat nu med oftast tung högerfort och med 530e bör jag hamna runt 0.5 blandat är mina förhoppningar. Sedan har jag 2 mil till jobbet och kan ladda där och så är förmånsvärdet mycket lägre på en 530e jämfört med en 520d eller 530d. Så diesel var inget alternativ egentligen med de skattereglerna som är nu..

Till trådskaparen, åk å provkör X5 med nya hybriddrivlinan när den dyker upp i år

Jag håller dock fortfarande fast vid att batteriet inte laddas gratis, såvida inte du bromsar. Kör man långa sträckor i ett svep och batteriet ska laddas under färd kommer bensinmotorn då att gå tyngre.

Men har man inte längre än så till jobbet hade jag helt klart med köpt en plug-in hybrid. Har du den där induktionsplattan till? BMW skulle komma med en sådan. När man parkerar bilen i garaget laddas den automatiskt, typ som QI till mobilen. Så jävla smart!

Men som sagt, det beror på hur långt man kör. Själv har jag 70km till jobb enkel väg, så för mig blev den en liten begagnad dieselbil. En Focus -15 med 1.5 TDCI. Rackaren drar 3.8L/100km!
För mig är elbil inte heller ett alternativ då jag bor i lägenhet och inte har möjlighet att ladda, inte på jobbet heller.

Permalänk
Medlem

Nu är det säkert helt fel "märke" men en Skoda superb är jäkla stor i baksätet.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Måste det vara en hybrid? Kör själv en XC90 T6 -18, jag har i stort sett bestämt mig för att köra på Mercedes GLE450 när jag byter. Det blir ingen ny Volvo i alla fall. Förstår ärligt talat inte varför man vill ha en hybrid. Antingen kör man en fossildriven bil eller en ren elbil.

Njea, är det en förmånsbil via företaget så måste den köpas för värderat marknadspris och ha det som underlag. Får man en kontroll från skatteverket så kollar de direkt mot värderingsfirma om det inte finns underlag på köpeskillingen.

Äga en XC90 privat utanför garantitiden... det skulle inte jag våga i alla fall. Det kan ju bli hyr dyrt som helst. Byta luftfjädring på en sån kostar väl i runda slängar 40-50k. En backspegel ligger på 7k. Skillnad är väl om några år när man kan köpa dom för en vettig peng, men att köpa loss en 3års bil för 400k och sen stå för allt som kan hända... Nä då är det bättre att plocka ut en ny bil.

Anledningen till att att jag tittar på alternativ till bensin och diesel är dels för att det skulle kännas bra att röra sig ifrån det och skatten så klart.

Ett annat alternativ till att köpa loss bilen är att jag förlänger leasingen ett år. Månadskostnaden borde bli lägre iom att den största värdeminskningen är avklarad och jag ligger kvar på samma skatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Men har man inte längre än så till jobbet hade jag helt klart med köpt en plug-in hybrid. Har du den där induktionsplattan till? BMW skulle komma med en sådan. När man parkerar bilen i garaget laddas den automatiskt, typ som QI till mobilen. Så jävla smart!

Inte för det är det tråden handlar om men att ladda trådlöst medför väl en massa förluster vilket man vill undvika när man ska ladda bilen. På en telefon spelar det väl ingen roll men på en bil blir det ju några kilowattimmar man slösar bort genom att ladda trådlöst. Så jobbigt är det inte att koppla in och ur en kabel det gör jag minst två gånger om dagen halva året redan för motorvärmaren.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Inte för det är det tråden handlar om men att ladda trådlöst medför väl en massa förluster vilket man vill undvika när man ska ladda bilen. På en telefon spelar det väl ingen roll men på en bil blir det ju några kilowattimmar man slösar bort genom att ladda trådlöst. Så jobbigt är det inte att koppla in och ur en kabel det gör jag minst två gånger om dagen halva året redan för motorvärmaren.

Underskatta inte vad människan är villig att betala för bekvämligheten. De som är insatta förstår *kostnaden* men de mindre insatta kommer bara att tänka fan vad bekvämt att bara köra upp bilen på parkeringen och sen sköts allt sig själv och jag behöver inte lyfta ett finger för det. Finns mycket *onödiga* tillval till bilar i dagens läge som folk ändå kastar pengar på bara för att få bekvämligheten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tillverkningen är en väldigt stor post när det gäller utsläpp och att köra de gamla grejorna så länge det är ekonomisk försvarbart är också ett miljöarbete. - ju längre man skjuta på nyinköpet ju färre exemplar fordon behöver tillverkas per år och det är en av de viktigare miljöarbetena.

Att ha leasingavtal på endast 3 år är egentligen vansinne ur miljöarbetesperspektiv - det borde vara minst 6 år om man pratar miljöarbete då mängden bilar som inte är privatköpta skulle direkt nära halveras i antal och mer fokus att köpa fordon som håller mer än 3 år utan att räkningarna sticker iväg också skulle bli viktigare, också för dess restvärde - ingen vill köpa en beg-bil ur en serie som är känd krångla och dyra att reparera. I telecom-världen finns det bara en typ av batterier som tillverkaren kan lova +10 år utan att darra för mycket på läppen - NiCd trågbatterier...

---

själv vet jag att jag tjänar max knappt 1 dl/milen från att gå från dagens bil till en motsvarande hybridbil i samma storlek - har för mycket 90 och 100 km vägar helt enkelt gentemot sträckorna som det går långsamt. om hybrit-paketet kostar säg 30000 extra gentemot en utan hybrid så skulle jag behöva över 20000 mil innan jag täckt kostnadsgapet - och hur är hybriddelen i skick efter 10 år, vad kostar batterier att byta när de tappat för mycket kapacitet ??

sedan skall man inte tro att man är friad från skatt bara för man köper elbil, vart fall inte framöver då staten har räknat på det och blivit oroliga för sina intäkter på bränslesidan - att det är en stor sannolikhet att det i framtiden läggs en km-skatt på elbilar....

kort sagt det kommer att kosta ungefär lika mycket per mil på energisidan oavsett drivteknik.

Permalänk
Medlem

Köp istället.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Har du provat en VW Sharan? Där sätter man sig mer in i bilen istället för ner i bilen som med en A6, V90 etc. Jo jag vet att det är en "förortsmamma-bil", men det är mer prisvärda än en SUV ändå förbannat sköna. Går att få med 4motion dessutom.

Har funderat på det också men jag hittar inte riktigt någon som faller mig på läppen. Lite skeptisk till VW, inte pga dieselgate utan snarare kollegor med kvalitetsproblem hos deras bilar.

Skrivet av andersgog:

Skoda Superb är väll väldigt rymlig där bak ? Till halva priset av en Volvo XC90 ?

Provade superben när jag skulle plocka ut min första firmabil men valde outlander istället, dumt val i efterhand. Jag är dock van vid suv nu och gillar formatet, fyrhjulsdrift och hög markfrigång är grymt på vintern.

Skrivet av Json_81:

Hittar inte testet nu, tror det var aftonbladet men där är låst nu.
XC90 T8 hybrid jämfördes med VW Touareg diesel. Vid längre körning drar VW'n rejält mycket mindre så att diesel inte skulle vara miljövänligt får sättas i relation till hur bilen används.

Allt inräknat så är inte elbilar riktigt så miljövänliga som folk vill ge sken av heller, så uteslut inte en diesel bara pga det om du har behov av riktiga långkörningar.

Nej, men jag kör mest kortare sträckor men jag behöver kunna köra långt med jämna mellanrum. Skattesystemet idag dödar ju diesel oavset om det är bättre eller inte tyvärr.

Skrivet av Aktsu:

Hur finansierar du bilen? Om det är via företag på något vis så skulle jag helt klart kika elbil på grund av det lägre förmånsvärdet mot vad bilen faktiskt kostar. En model S eller liknande skulle nog fungera perfekt för dig, med 100 kWh packet så lär du inte behöva ha räckviddsångest alls faktiskt.

Nu har de ju dessutom sänkt priserna så det är ännu bättre.

Vi har en lite udda lösning där jag får en klumpsumma varje månad för att lösa mitt bilbehov. Därför är privatleasing väldigt intressant.

Skrivet av Implor:

Nu är det säkert helt fel "märke" men en Skoda superb är jäkla stor i baksätet.

Absolut inget fel på den (se tidigare kommentar) men nu skulle jag nog för kodiaq isf.

[quote postid="17850334" userid="275107" name="xxargs"
Att ha leasingavtal på endast 3 år är egentligen vansinne ur miljöarbetesperspektiv - det borde vara minst 6 år om man pratar miljöarbete
[/quote]

Men då vill man också ha bättre garantier isf.

Skrivet av Flygman:

Köp istället.

Jag får en klumpsumma från jobbet varje månad för att lösa mitt bilbehov, därav blir privatleasing väldigt praktiskt och jag har inget egentligt behov av att äga min bil, så länge jag kan disponera den efter eget huvud spelar det inte så stor roll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag håller dock fortfarande fast vid att batteriet inte laddas gratis, såvida inte du bromsar. Kör man långa sträckor i ett svep och batteriet ska laddas under färd kommer bensinmotorn då att gå tyngre.

Men som sagt, det beror på hur långt man kör. Själv har jag 70km till jobb enkel väg, så för mig blev den en liten begagnad dieselbil. En Focus -15 med 1.5 TDCI. Rackaren drar 3.8L/100km!
För mig är elbil inte heller ett alternativ då jag bor i lägenhet och inte har möjlighet att ladda, inte på jobbet heller.

Absolut drar den mer när den laddar från bensinmotorn men räknar man total snittförbrukning så tror jag ändå den kommer ligga ett par dl lägre än 530D på långresor, jämfört med just 530d då den och 530e har ungefär lika effekt på pappret (250hk). Man vill ju ha så mycket power till så låg förbrukning som möjligt

Ja den forden går snålt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Inte för att verka grinig men om du nu tittar på en bil i säg 600-700k klassen, då borde väl inte själva skatten vara ett problem. Ja bonus malus är något man reflekterar över men det är ju kaffepengar gentemot vad bilen i sig kostar?

Antar att det är just för att det är en skatt som man hänger upp sig så mycket på det.

Kia sorento då? Eller E-niro?

Offtopic, får man fråga vad du jobbar med som har sån fin förmån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Inte för att verka grinig men om du nu tittar på en bil i säg 600-700k klassen, då borde väl inte själva skatten vara ett problem. Ja bonus malus är något man reflekterar över men det är ju kaffepengar gentemot vad bilen i sig kostar?

Antar att det är just för att det är en skatt som man hänger upp sig så mycket på det.

Kia sorento då? Eller E-niro?

Offtopic, får man fråga vad du jobbar med som har sån fin förmån?

Nej, du har en poäng men skatten på bilen jag har idag skulle gå från drygt 3000 till 9000. Det är en väldig skillnad och då är ändå den här bilen Euro6-klassad.

Kia E-niro måste jag kolla närmare på för att se om den räcker storleksmässigt.

Jag jobbar som specialistsäljare på ett stort it-bolag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur