Permalänk
Medlem

Gamingdator för högst 13500 kr

Vill ha bra delar för rimlig peng och vill kunna återanvända vissa delar så därav kanske värt att lägga mer pengar på dem

Amd verkar vara det jag borde köra på enligt råd från vänner,
Är följande pc något jag borde köpa?
https://komponentkoll.se/bygg/czcWs/

Jag vill spela spel som:
Gta 5
Just cause 4
Battlefield 5
World of battleship
och troligtvis en del annat

Vad ska jag ändra?

Vid senare tillfälle ska jag köpa en ultrawide display

Permalänk
Medlem

hade valt en större ssd, hellre stor än snabb imo...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

hade valt en större ssd, hellre stor än snabb imo...

Oj jag har glömt nämna att jag har 1 hårdisk liggandes hemma därav köper jag ingen nu

Och är det inte bättre att ha 256 gb för systemfiler som är snabb och köpa en till om typ 5 månader eller nått för större mängd filer

Flera mindre är väll bättre än 1 stor?? Som är slöare, om man inte vill lägga flera tusen på det, jag kan köpa till det senare annars ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det gick att klämma in ett RTX 2070 med lite micklande, så du får en hel del mer prestanda.

Moderkortet var onödigt dyrt, B450 chipset räcker och denna modell är prisvärd. Bra VRM om du vill överklocka lite. Ryzen 5 2600X MAX har bara en bättre kylare jämfört med vanliga modellen, både billigare och bättre att köpa den vanliga + en egen vald kylare. Cryorig H7 ska klara av lite överklockning också.
Fractal Design Meshify C är ett riktigt bra chassi som är både billigare och har ett av marknadens bästa luftflöde, lämpar sig för överklockning.
Minnena är lite billigare och lika bra, dock inte lika flashiga. Behövde dra ner priset lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy9110:

Det gick att klämma in ett RTX 2070 med lite micklande, så du får en hel del mer prestanda.

Moderkortet var onödigt dyrt, B450 chipset räcker och denna modell är prisvärd. Bra VRM om du vill överklocka lite. Ryzen 5 2600X MAX har bara en bättre kylare jämfört med vanliga modellen, både billigare och bättre att köpa den vanliga + en egen vald kylare. Cryorig H7 ska klara av lite överklockning också.
Fractal Design Meshify C är ett riktigt bra chassi som är både billigare och har ett av marknadens bästa luftflöde, lämpar sig för överklockning.
Minnena är lite billigare och lika bra, dock inte lika flashiga. Behövde dra ner priset lite.

https://komponentkoll.se/bild/SltXa.png

Jag vet att jag inte valde budget moderkort men hade i tanken att det hade antagligen mer saker på sig och därav mer framtidssäkert☺ men jag kan ha fel i det påståendet såklart ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@GamerX51: Jag citerar en annan användare på forumet

Skrivet av Esseboy:

SLI stöds ej, 2 mindre SATA, 1 mindre SATA express, 8->6 PCI-E banor från chipset, 10->6 USB gen 3.1.

B450 är billigare, tror du att du inte kommer att köra SLI eller ha fler än 7 lagringsenheter så är det OK

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerX51:

Jag vet att jag inte valde budget moderkort men hade i tanken att det hade antagligen mer saker på sig och därav mer framtidssäkert☺ men jag kan ha fel i det påståendet såklart ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Något över budget men kommer med RTX 2080 ifall du överklockar Ryzen 2600 så presterar det samma som 2600X

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Något över budget men kommer med RTX 2080 ifall du överklockar Ryzen 2600 så presterar det samma som 2600X
https://komponentkoll.se/bild/CLUvg.png

Gillar detta bygget - bra kompromiss och fläskar på med ett 2080!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Gillar detta bygget - bra kompromiss och fläskar på med ett 2080!

Det ser onekeligen nice ut med 2080 men måste fråga, är det värt det med de spelen jag ska spela, har inte heller nån 4k skärm, bortsett från min 49 tums tv då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om man ska trycka in ett RTX 2080 i bygget så har man ju börjat vandra in i territorium där en Ryzen 2600 är flaskhals, såvida man inte kör i 4k, vilket TS inte ska göra. Det är nog ingen trevlig upplevelse att överklocka med Ryzen 2600 stock kylare heller.

En i5 8400 är bättre för ren spelprestanda och kommer inte vara flaskhals med ett RTX 2080. Knåpade ihop ett bygge som ändå är nära budget, men nu har man ju börjat dra ner en del på dem andra grejerna.

Permalänk
Medlem

@GamerX51: Generellt sätt är det ju grafikkortet man uppdaterar i en dator då det är där flaskhalsen ligger. Hade definitivt hellre tagit ett 2080 än ett 2070 för 2070 är ett skämt sätt till pris/prestanda (inte för några av RTX-korten är awesome men just 2070 är sämst).

Så ett 2080 för att framtidssäkra trots vram "enbart" är på 8GB.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

@Anders9110
Lär väl få temps över 90 grader med stockkylaren och överklockning dock. Här är ett enligt mig mer rimligt bygge utan stora kompromisser:

Överklocka 2600 utan problem med en bra kylare. Finns ingen anledning för dig att ha en svindyr NVMe SSD så en samsung 860 på 500gb kommer räcka och bli över. En SSD på 256gb fylls fort med spel och windows(som konstant växer).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerX51:

Det ser onekeligen nice ut med 2080 men måste fråga, är det värt det med de spelen jag ska spela, har inte heller nån 4k skärm, bortsett från min 49 tums tv då

Skickades från m.sweclockers.com

Du ska väl köpa en Ultrawide skärm i framtiden? Antog att det var en 3440x1440 upplösning ifall det är en sådan upplösning så kommer RTX 2080 att vara trevligt i Just Casue 4 och BF5 då redan vid 1440p så är medel fps runt 80 fps för båda spelen och 3440x1440 är en högre upplösning dock inte nödvändigt ifall du köper en 2560x1080 skärm

Edit FPS gäller ifall man kör på de högsta inställningarna.

Skrivet av Muumin:

@Anders9110
Lär väl få temps över 90 grader med stockkylaren och överklockning dock. Här är ett enligt mig mer rimligt bygge utan stora kompromisser:
https://komponentkoll.se/bild/dExrr.png
Överklocka 2600 utan problem med en bra kylare. Finns ingen anledning för dig att ha en svindyr NVMe SSD så en samsung 860 på 500gb kommer räcka och bli över. En SSD på 256gb fylls fort med spel och windows(som konstant växer).

Tänkte att TS kan uppgradera CPU kylaren senare att byta grafikkort senare ifall TS behöver mer prestanda är dyrt minst 3000-4000 kr om TS först säljer sitt RTX 2070.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

2700 spänn för en Ryzen 5 2600X? XD
Ryzen 5 2600 kostar typ 1500 spänn på amazon.de och presterar identiskt klock för klock.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Du ska väl köpa en Ultrawide skärm i framtiden? Antog att det var en 3440x1440 upplösning ifall det är en sådan upplösning så kommer RTX 2080 att vara trevligt i Just Casue 4 och BF5 då redan vid 1440p så är medel fps runt 80 fps för båda spelen och 3440x1440 är en högre upplösning dock inte nödvändigt ifall du köper en 2560x1080 skärm

Edit FPS gäller ifall man kör på de högsta inställningarna.

Tänkte att TS kan uppgradera CPU kylaren senare att byta grafikkort senare ifall TS behöver mer prestanda är dyrt minst 3000-4000 kr om TS först säljer sitt RTX 2070.

I nuläget har jag 2 1080p på 60 hrz skärmar varav den ena på högkant då jag gör en del dockumentjobb till och från och ändå bara gamear på 1 skärm.

Om jag skulle köpa rtx2080 och R6 2600 betyder det väll dålig fps för att processorn blir flaskhals, men hur mycket skulle det märkas. planerar ju som jag nämnt med ultrawide på hög upplösning när tillfälle ges

Min nuvarande "speldator" är ailenware X51 R2 med
intel I7-4770
16 gb ddr3
Gtx 960 2gb
1 tb hdd.

Det enda som gör den har nått värde är väll just märket och samlarvärdet på chassit?
Åtminstone om man ska tro de få som säger nått om den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerX51:

I nuläget har jag 2 1080p på 60 hrz skärmar varav den ena på högkant då jag gör en del dockumentjobb till och från och ändå bara gamear på 1 skärm.

Om jag skulle köpa rtx2080 och R6 2600 betyder det väll dålig fps för att processorn blir flaskhals, men hur mycket skulle det märkas. planerar ju som jag nämnt med ultrawide på hög upplösning när tillfälle ges

Min nuvarande "speldator" är ailenware X51 R2 med
intel I7-4770
16 gb ddr3
Gtx 960 2gb
1 tb hdd.

Det enda som gör den har nått värde är väll just märket och samlarvärdet på chassit?
Åtminstone om man ska tro de få som säger nått om den

Skickades från m.sweclockers.com

Båda CPU presterar faktiskt väldigt likvärdigt du kan lika gärna behålla ditt Intel system då du inte får bättre spel prestanda med Ryzen 2600.

3440x1440 kommer vara väldigt tungt drivet så en i7 4770 eller Ryzen 2600 kommer inte vara en flaskhals för RTX 2080 i de flesta titlar vid 3440x1440.

Det är främst vid 1080p som en Ryzen 2600 kan vara en flaskhals för en RTX 2080 och då är det främst att man vill köra 100+ fps eller mer.

Redan vid 1440p så flaskhalsen minimal ifall man använder ultra inställningar.

Edit Det är ditt grafikkort som är väldigt svagt testa att byt grafikkortet först och vänta in Ryzen 3000 serien alternativ Intel 10nm CPU.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Båda CPU presterar faktiskt väldigt likvärdigt du kan lika gärna behålla ditt Intel system då du inte får bättre spel prestanda med Ryzen 2600.

3440x1440 kommer vara väldigt tungt drivet så en i7 4770 eller Ryzen 2600 kommer inte vara en flaskhals för RTX 2080 i de flesta titlar vid 3440x1440.

Det är främst vid 1080p som en Ryzen 2600 kan vara en flaskhals för en RTX 2080 och då är det främst att man vill köra 100+ fps eller mer.

Redan vid 1440p så flaskhalsen minimal ifall man använder ultra inställningar.

Edit Det är ditt grafikkort som är väldigt svagt testa att byt grafikkortet först och vänta in Ryzen 3000 serien alternativ Intel 10nm CPU.

Jag hade gärna gjort det men för att göra detta så måste jag typ även byta chassi och om jag ska byta chassi så måste jag byta moderkort då det är specialtillverkat för X51 R2 chassit, har extern psu på 330 w så inte mycket att jobba med heller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är många olika tips och råd från många olika håll just nu. Jag tror nästan @gamerx51 blir lite rådvill och får paralys av alla möjliga val. Ska se om vi kan reda ut lite grejer och klargöra.

TS: hur går dina egna tankar kring ett 2080? En 2070 kommer ge dig en rejäl skjuts framåt, och sen om du nu skaffar en ultrawide skärm kommer den kanske inte räcka hela vägen fram. Men framtiden är oviss och mycket kan hända.

Om du nu hakar på att skaffa en 2080 tror jag att klivet till ny skärm kommer ske utan tanke. Men med din nuvarande setup kommer den förmodligen inte producera mer än andra billigare alternativ.

Om du köper för nu, här och nu, så föreslår jag ett 2070.

Om du köper för potential och som en investering att stödja framtida köp kan du satsa på ett 2080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Det är många olika tips och råd från många olika håll just nu. Jag tror nästan @gamerx51 blir lite rådvill och får paralys av alla möjliga val. Ska se om vi kan reda ut lite grejer och klargöra.

TS: hur går dina egna tankar kring ett 2080? En 2070 kommer ge dig en rejäl skjuts framåt, och sen om du nu skaffar en ultrawide skärm kommer den kanske inte räcka hela vägen fram. Men framtiden är oviss och mycket kan hända.

Om du nu hakar på att skaffa en 2080 tror jag att klivet till ny skärm kommer ske utan tanke. Men med din nuvarande setup kommer den förmodligen inte producera mer än andra billigare alternativ.

Om du köper för nu, här och nu, så föreslår jag ett 2070.

Om du köper för potential och som en investering att stödja framtida köp kan du satsa på ett 2080.

Det har du helt rätt i, det började bli många möjligheter, men som det sagts tidigare i tråden så lutar jag nog åt rtx 2080 då det kan ge mig bättre när jag köper skärmen, vist den ger mig inte bättre än rtx 2070 på nuvarande setup men den borde heller inte få jobba lika hårt då?

Om vi tar en titt tillbaka till gtx 780 och 780ti så presterar dom som gtx 1060 och rätt nära gtx 1660 det är totalt 3 generationer, då borde mitt klara 3 generationer också och vara budget då, så gpu pris/ca 6-7 år =kostnad per år jag troligtvis kan använda det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hur bör man egentligen tänka med lagring i en dator? Hur mycket ska man köpa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beror helt på ditt behov. Jag själv tycker att en duglig måttstock är en SSD på 500gb till att börja med. Då finns både plats för mer permanenta filer och ett antal spel du kan installera (även om storleken på spel börjar bli löjlig). Därefter kan du utöka.

Gällande mekanisk disk hade jag slopat det helt. Har man inte en konstant cirkulation av stora filer (redigering, grafisk rendering, osv.) så är det bara ett jobbigt brummande från en annars väldigt tyst burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Beror helt på ditt behov. Jag själv tycker att en duglig måttstock är en SSD på 500gb till att börja med. Då finns både plats för mer permanenta filer och ett antal spel du kan installera (även om storleken på spel börjar bli löjlig). Därefter kan du utöka.

Gällande mekanisk disk hade jag slopat det helt. Har man inte en konstant cirkulation av stora filer (redigering, grafisk rendering, osv.) så är det bara ett jobbigt brummande från en annars väldigt tyst burk.

Okej, ja ljudmässigt spelar det nog mindre roll, kör oftast hörlurar för att inte störa andra och inte bli störd av andra men förstår vad du menar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerX51:

Okej, ja ljudmässigt spelar det nog mindre roll, kör oftast hörlurar för att inte störa andra och inte bli störd av andra men förstår vad du menar

Skickades från m.sweclockers.com

Givet, men det trodde även jag inte spelade någon roll.

Problemet är inte det konstanta brummandet från en hårddisk, utan snarare när den spinner upp och saktar ned. Det blir ett sånt där återkommande, oregelbundet ljud som kan driva vissa--bland annat mig--till vansinne.

Permalänk
Medlem

@GamerX51: Tycker du ska köpa intel istället, lyckats få in ganska bra komponenter i budgeten:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12453151

Edit:
Köp ett billigare 2060 eventuellt så spar du 500kr där också.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av LnitraM:

@GamerX51: Tycker du ska köpa intel istället, lyckats få in ganska bra komponenter i budgeten:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12453151https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12453151

Edit:
Köp ett billigare 2060 eventuellt så spar du 500kr där också.

Intel med rtx 2060 är väll ändå sämre än Ryzen med rtx 2080?

Behöver inte köpa en hdd, det har jag liggandes om jag behöver utrymmet, en snabb ssd för systemfiler och de mest använda spelet, spelen ska jag ha i nya bygget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@GamerX51: Om du vill upp över 144fps så är det större chans med intel. Däremot om du ska köra ultrawide och jaga 60 fps i på höga grafikinställningar så är amd med 2080 ett bättre val, helt klart.
Beror alltså på vad du har för hz på skärmarna.

Är två typer av spelare, hög fps och låga inställningar för att maximera möjligheten att spela bra i multiplayer.
Eller mer single player spelaren som vill att det ska vara så vackert som möjligt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av LnitraM:

@GamerX51: Om du vill upp över 144fps så är det större chans med intel. Däremot om du ska köra ultrawide och jaga 60 fps i på höga grafikinställningar så är amd med 2080 ett bättre val, helt klart.
Beror alltså på vad du har för hz på skärmarna.

Är två typer av spelare, hög fps och låga inställningar för att maximera möjligheten att spela bra i multiplayer.
Eller mer single player spelaren som vill att det ska vara så vackert som möjligt.

Helt klart inser jag att jag har gjort dåliga val tidigare, jag vill köra mer på vackert då detta är mer hobby än vad det är sport, och tävling mot andra, om det är så att jag inte får sämmre upplevelse av att flaskhalsa grafikkort till en början jämfört med att flaskhalsa mina möjligheter att byta till ultrawide senare så får det väll bli så nu så länge som det löser sig när jag bytt display 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@GamerX51: Ja, 2600 blir perfekt för dig med 2080. Men jag presenterade bara ett motförslag, då de faktiskt gick få in en i5:a med helt ok komponenter i budgeten

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

Så det är inte värt med "X" modellen @LnitraM

Skickades från m.sweclockers.com