Permalänk
Medlem

Ny spelburk 20-25tusen.

Då var det dags för en ny spelburk då min börjar få några år på nacken. Det var några år sedan man var insatt i datorbyggande osv, så är lite osäker på moderkort och CPU kylare.

Är i behov av en ny skärm också utöver datorn, då jag sitter just nu med en 60hz 27" 1080p från några år tillbaka. Så om ni har något tips på prisvärda skärmar för 3-5 tusen.

Så vad tror ni om detta ?

Visa signatur

Hejhoppsan

Permalänk
Medlem

Det ser väldigt bra ut, lägger man lite go-cash får man fina grejer. Jag personligen hade struntat i 970-disken i M.2-format och tagit en vanlig SSD på samma/större kapacitet. Sen hade jag tagit ett betydligt mindre chassi. Det är bra med plats, absolut, men de där chassina är enormt mycket för stora. Ska du ha Fractal Design är Define C väldigt bra. Gick själv från ett Define R4 till Define C och allt rymdes med enkelhet.

Permalänk
Medlem

Gällande tillverkare för CPU-kylaren brukar 'standardråden' cirkulera kring be quiet! eller Noctua. Särskilt Noctua DH-15 höjs väl som någon slags ribba att uppnå (stooor pjäs) medan be quiet! avslöjar rätt effektivt vad deras inriktning är.

Permalänk
Medlem

Ett snabbt ihopsatt förslag på ett system med ett 2080Ti för under 25K. Går givetvis att tweaka för något bättre MB eller SSD osv. Ville bara visa något med 2080Ti för snarlik summa!
Har alla typer av delar som ditt förslag.

https://www.inet.se/datorbygge/b1077849/datorbygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Det ser väldigt bra ut, lägger man lite go-cash får man fina grejer. Jag personligen hade struntat i 970-disken i M.2-format och tagit en vanlig SSD på samma/större kapacitet. Sen hade jag tagit ett betydligt mindre chassi. Det är bra med plats, absolut, men de där chassina är enormt mycket för stora. Ska du ha Fractal Design är Define C väldigt bra. Gick själv från ett Define R4 till Define C och allt rymdes med enkelhet.

Jag har en Samsung 850, 500gb i min nuvarande dator den kanske skulle vara tillräckligt som system disk?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hejhoppsan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quinz:

Jag har en Samsung 850, 500gb i min nuvarande dator den kanske skulle vara tillräckligt som system disk?

Skickades från m.sweclockers.com

Den funkar helt klart, jag hade dock gått för m2, kul med nya grejer när man ändå fjäskat på med nytt. Du kanske kan skippa 1TB disken istället?

Ska tillägga att jag tycker ditt egna förslag var riktigt bra!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

@Quinz: Tillräcklig för systemet är den ju garanterat. Det är väl spel och annan media som tar mest plats.
Generellt vill man väl ha den snabbaste disken som systemdisk, och även om 850:n inte är dålig så finns det kanske nya som är något snabbare.
Min poäng är bara att om du har ett stort towerchassi så får du plats med en vanlig SSD jämför med M.2:n och jag tror att det i de flesta praktiska användningsområden med en dator inte skiljer så värst mycket i upplevd prestandaökning även om skillnaden är stor "i siffror". Då hade jag iallafall tagit en lite större disk, fast inte M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borderlander:

Ett snabbt ihopsatt förslag på ett system med ett 2080Ti för under 25K. Går givetvis att tweaka för något bättre MB eller SSD osv. Ville bara visa något med 2080Ti för snarlik summa!
Har alla typer av delar som ditt förslag.

https://www.inet.se/datorbygge/b1077849/datorbyggehttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1077849/datorbygge

8gb ram till de bygget går bort

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@LnitraM: HAHA, råkade ta fel minne! Självklart skall det vara 16GB!

EDIT:
Så här skall det naturligtvis vara i min första länk.

https://www.inet.se/datorbygge/b1077920/datorbygge

Permalänk
Medlem

Tack för alla förslag och hjälp! Kommer nog börja beställa alla saker nu i början av veckan 😁
När det kommer till moderkort är det någon större skillnad mellan
ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING och Gigabyte Z390 AORUS PRO WIFI
Sen så sitter jag i funderar om det är värt att panga ut 3-4k till för ett 2080ti istället för 2080. Kommer det behövas för att kunna lira thedivision2 och lite andra spel i 1440p?

Här är en lite uppdaterad lista men som sagt funderar just nu mellan 2080 eller 2080ti och sen kan jag inte riktigt bestämma mig vilken chassi jag ska ta 😎

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hejhoppsan

Permalänk
Medlem

Jag tror absolut inte att ett 2080 kommer ha svårigheter med 1440p. Vare sig nu eller några år framåt.

Är RGB-minne något som är viktigt för dig? Annars kan du nog spara någon hundring där.

För övrigt har du PM.

Permalänk

https://www.overclock.net/forum/attachment.php?attachmentid=2...
Skillnad på moderkort om du ska överklocka. Dock så är det en 9900K cpu.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Så hade jag byggt.
Cpu kylaren du har är också bra en smaksak jämför vilken som är bäst och välj.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Det tål att nämnas: grafikkortet från Asus som inkluderas i många listor kommer inte ha aktuellt pris efter ikväll. Det är kampanj och vid midnatt går den upp till ~9500kr.

Permalänk
Medlem

Nu är allt beställt!
Tackar återigen för all hjälp och funderingar

Slutgiltiga beställningen

Visa signatur

Hejhoppsan

Permalänk
Skrivet av Quinz:

Nu är allt beställt!
Tackar återigen för all hjälp och funderingar

Slutgiltiga beställningen
https://komponentkoll.se/bild/NeEaJ.png

Ser bra ut men att du inte valde 9900K för 1K mer tycker jag är snålt eftersom budgeten finns.
9900K har hyperthreading och fler trådar. 1K hade varit värt det.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_: Budgeten finns men ju billigare ju bättre för mig. Visst hade jag kunna lagt 1k till men lägger hellre den tusen lappen mot en bättre datorskärm. Och jag kommer inte riktigt behöva alla trådar då min burk kommer för det mesta vara till spel och film/serie tittande

Visa signatur

Hejhoppsan

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Ser bra ut men att du inte valde 9900K för 1K mer tycker jag är snålt eftersom budgeten finns.
9900K har hyperthreading och fler trådar. 1K hade varit värt det.

Japp högst oklart att köpa 9700k i det läget... Speciellt efter alla råd i tråden.
Hade nog gått att få in 9900k samt 2080Ti i den budgeten med, för 25k skall det ju gå

Här var ett 1 minuts bygge på Inet för uner 25k där man får 9900k samt 2080Ti:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12463370

EDIT: Ny länk, missade CPU kylare i första.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quinz:

@_F1GHT3R_: Budgeten finns men ju billigare ju bättre för mig. Visst hade jag kunna lagt 1k till men lägger hellre den tusen lappen mot en bättre datorskärm. Och jag kommer inte riktigt behöva alla trådar då min burk kommer för det mesta vara till spel och film/serie tittande

För 3-4 år sedan behövde man bara 4 trådar. Nu gillar många spel 8 trådar. Snart kommer säkert något spel som optimerar för 16 trådar, då har du ju nytta av det.
1k för en Processor som håller några år extra känns som en no-brainer i det läget?

Jag satt själv alltid med en i5 4/4 men nu har jag en 2700x, visst att BF5 i t.ex. Firestorm läget använder 45-55% av CPU. Vilket gör att min 1080 kort bottleneckar som bara den.
Men jag tror helt ärligt att om några år, även om spelen kräver mer kraft så kan jag få bättre FPS trots min bottleneck av GPU, om ett spel kan nyttja 16 trådar till fullo.

Om du ska ha en budget på 25000SEK och då väljer att spara in 10% på detta för att få märkbart sämre GPU och CPU så tycker i alla fall jag att det känns lite oklokt om man ser till valuta för pengarna över en 5-8 års period.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Skrivet av Holmgren3n:

För 3-4 år sedan behövde man bara 4 trådar. Nu gillar många spel 8 trådar. Snart kommer säkert något spel som optimerar för 16 trådar, då har du ju nytta av det.
1k för en Processor som håller några år extra känns som en no-brainer i det läget?

Jag satt själv alltid med en i5 4/4 men nu har jag en 2700x, visst att BF5 i t.ex. Firestorm läget använder 45-55% av CPU. Vilket gör att min 1080 kort bottleneckar som bara den.
Men jag tror helt ärligt att om några år, även om spelen kräver mer kraft så kan jag få bättre FPS trots min bottleneck av GPU, om ett spel kan nyttja 16 trådar till fullo.

Om du ska ha en budget på 25000SEK och då väljer att spara in 10% på detta för att få märkbart sämre GPU och CPU så tycker i alla fall jag att det känns lite oklokt om man ser till valuta för pengarna över en 5-8 års period.

Håller med.
Det handlar om så lite pengar.
Och ska man se det så, så kan TS gå ner till ett 9600K för det ger typ bara 10 fps mindre i spel.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Mina vänner, jag brukar med glädje låta er styra tips och råd i såna här trådar, eftersom min egen kompetens inte når hela vägen fram. Men nu vill jag trycka på pausknappen och uppmana er att backa ett steg.

Köpet är gjort. Motiveringen har landat. Det kanske inte är exakt vad ni föreslog eller föredrog, men håll med om att det är ett stabilt köp ändå? Klart man har reservationer, ingen har så bra koll på optimala köp som spekulanter och observatörer. Men det börjar bli en liten cirkel med hyttande fingrar, där TS står i mitten och nu får ta burop.

Ja, jag är med, det finns säkert bättre alternativ. Någonstans måste man dock göra ett val, trycka på knappen, och avlossa en salva riksdaler.

Permalänk
Skrivet av Yonie:

Jag tror absolut inte att ett 2080 kommer ha svårigheter med 1440p. Vare sig nu eller några år framåt.

Är RGB-minne något som är viktigt för dig? Annars kan du nog spara någon hundring där.

För övrigt har du PM.

Därför är en anledning att hålla köpråd i tråden så man kan kommentera och inte skicka PM till TS och försöka hålla det här i tråden.
Detta är köpråd och skall hållas i tråden så man kan säga bä el bu så man ser vad som händer och inte gå bakom ryggen på sådana som vill hjälpa till.
Så ja datorn är helt OK men för dom pengarna hade han kunnat få en bättre.
Så efter hans sista bygge så kom du in och sa du har PM och efter det ingen uppdatering på korg eller nåt så vi andra kan säga bu el bä så han får ta det som det är.
Tråkigt att försöka hjälpa och sen beställt nåt utan att resten vet vad han tänker beställa.
Så du har nåt finger med i spelet med dina PM.
Enligt mig får han en sämre dator för de pengarna han har lagt.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Mina vänner, jag brukar med glädje låta er styra tips och råd i såna här trådar, eftersom min egen kompetens inte når hela vägen fram. Men nu vill jag trycka på pausknappen och uppmana er att backa ett steg.

Köpet är gjort. Motiveringen har landat. Det kanske inte är exakt vad ni föreslog eller föredrog, men håll med om att det är ett stabilt köp ändå? Klart man har reservationer, ingen har så bra koll på optimala köp som spekulanter och observatörer. Men det börjar bli en liten cirkel med hyttande fingrar, där TS står i mitten och nu får ta burop.

Ja, jag är med, det finns säkert bättre alternativ. Någonstans måste man dock göra ett val, trycka på knappen, och avlossa en salva riksdaler.

Fast nu fanns det ju ingen i tråden som hade gett förslaget på 9900k+2080Ti i TS budget(Max 25000kr). Vilket jag gjorde.
Ordern lades för dryga timma sedan, han kan ju alltid backa denna och komplettera med andra delar om så önskas.

Kan till och med vara så att bygget blir ännu billigare om han beställer från olika butiker och inte bara Inet. Men det orkar jag inte kolla upp tyvärr.

Det är ju ingen pajkastning mot TS "dåliga" beslut, utan mer än uppmaning att det finns andra byggen, men bättre delar inom budget.
Sen om TS skall ev. klämma in en skärm i budgeten också och tycker det är mer värt, då förstår jag att han köpte det paketet han gjorde och då har han gjort ett riktigt bra val inkl. en skärm för 2500kr.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_: Jag undanber spekulationer kring vad jag sagt i PM eller inte. Det är rätt låg nivå och verkligen inte hjälpsamt.

Anledningen till att jag nämner PM ibland är för att användare har tendens att missa det, beroende på vilket gränssnitt man använt. Det har inte använts för att ge specifika tips utan för att backa upp att jag tycker du, _F1GHT3R_ och vissa andra motiverar er väl i såna här trådar. Utöver det är mina PM av sån karaktär att det inte följer kutym i en vanlig tråd, och bryter mot vissa forumregler.

Permalänk
Skrivet av Yonie:

@_F1GHT3R_: Jag undanber spekulationer kring vad jag sagt i PM eller inte. Det är rätt låg nivå och verkligen inte hjälpsamt.

Anledningen till att jag nämner PM ibland är för att användare har tendens att missa det, beroende på vilket gränssnitt man använt. Det har inte använts för att ge specifika tips utan för att backa upp att jag tycker du, _F1GHT3R_ och vissa andra motiverar er väl i såna här trådar. Utöver det är mina PM av sån karaktär att det inte följer kutym i en vanlig tråd, och bryter mot vissa forumregler.

Ingen säger att du bryter mot något.
Det jag inte förstår varför skicka PM.
Håll det i tråden han ser alla förslag här och det är lättare att då säga bu el bä.
Varför jag säger så är för att du har gjort det i flera trådar skickat PM alltså.
Jag tror inte TSkaparna är blinda när dom ska bygga en dator och slänga massa pengar på det, utan dom går noggrant igenom förslagen och hamnar på en slutgiltlig korg som andra kan kommentera innan köp.
Hade alla skickat PM så kan man lägga ner köpråd för ingen vet vad som händer och vad som ska köpas.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_: Härmed kliver jag ifrån diskussionen, då jag redan nu kan se att vi enbart kommer snacka i cirklar.

Anledningen till PM är för att det samtidigt är självbetjänande. Detta är avstämt med moderator och vi kom överens att det bör skötas utanför forumtråd.

Permalänk
Skrivet av Yonie:

@_F1GHT3R_: Härmed kliver jag ifrån diskussionen, då jag redan nu kan se att vi enbart kommer snacka i cirklar.

Anledningen till PM är för att det samtidigt är självbetjänande. Detta är avstämt med moderator och vi kom överens att det bör skötas utanför forumtråd.

Som sagt du gör som du vill och du bryter inte mot några lagar.
Jag tycker inte om att PM skickas i köpråd som du gör för det får mig att tänka om flera gånger.
Här är det ingen som försöker att övertala någon att köpa det jag du el andra har föreslagit.
Det gör man gemensamt för att TS ska få det bästa.
Det jag tycker är märkligt är att efter min korg som hamnade i hans budget med 2ssd 9900k man kan lätt plocka bort en tex inte kom med några funderingar eller något el uppdateringar.
Därav kan jag tro att du kanske övertalade honom till att köpa en sämre dator för samma pengar (behöver självklart inte vara så) bara en tanke.
Nog sagt om det nu.
Han har gjort sina val och han får stå för dom.
Jag tyckte det var märkligt att med den budgeten inte ta en 9900K och kommenterade det.
Men han uppdaterar oss inte och han får ta sitt kast

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.