Permalänk
Medlem

Matcha RTX2080 mot 27-tum 1440p?

Tja!
Har precis lagt en beställning på en ny dator (2080, i7 9700k). Och nu behöver jag en ny datorskärm då jag sitter just nu med en gammal 1080p 60hz 27".
Men när det kommer till datorskärmar är jag helt vilsen.

Vilken skärm skulle ni rekommendera för spel.
Är iallafall ute efter minst 27", gsync/freesync??, 1440p??
Budget är max 5 tusen.

Förtydligade rubriken från "Dags för en ny skärm!"/Thomas Y
Visa signatur

Hejhoppsan

Permalänk
Medlem

@Quinz: Det här är en väldigt ny monitor som har fått riktigt bra recensioner https://www.webhallen.com/se/product/295698-MSI-Optix-MAG271C...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@Quinz: Det här är en väldigt ny monitor som har fått riktigt bra recensioner https://www.webhallen.com/se/product/295698-MSI-Optix-MAG271C...

Har funderat på den där också, men satt o läste lite att gsync fungerade sisådär med den där skärmen.
Nu vet jag inte om gsync är verkligen nödvändigt men tänkte om jag nu ska köpa ny skärm osv är det lika bra o testa

Visa signatur

Hejhoppsan

Permalänk
Medlem

Av skärmarna du valt så har Asusen en TN-panel, rent generellt innebär det att färgerna kan vara lite sämre och att betraktningsvinklarna på skärmen inte är lika bra som på andra paneler. Den har dock väldigt låg responstid och i princip alla funktioner en skärm kan ha.

Acern du har valt är snarlik Asusens storebror pg279q. Den har en IPS-panel vilket innebär att den har bättre betraktningsvinklar och rätt bra färger. Den har också liite lägre responstid. Du kan kolla upp hur stor skillnaden är egentligen. Priset på den är väldigt bra. Brukar ligga kring 6500-7500. Finns en risk för backlight bleeding på dessa skärmar.

MSI skärmen som länkades innan har en VA-panel vilket i teorin innebär att den har bättre kontrast. Annars är den som ett mellanting jämfört med IPS och TN. Du kan googla om det går att köra G-sync eller freesync på den med din setup. Jag har för mig att det finns ett visst stöd för det även om den inte skulle ha den kompatibiliteten från början.

Jag skulle kört på Acern, det enda jag ogillar med den är den stativet/foten.

EDIT: Tänkte vara överpedagogisk för att jag inte vet hur insatt du är. Så jag generaliserar rätt hårt med mina uttalanden

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Jag testade Acern i fem dagar innan skiten åkte tillbaks. Inte värd sina pengar enligt mig.

Sjukt backlight bleed i alla hörn samt byggkvalitén var riktigt dålig! Kolla efter nåt annat är mitt tips.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, Ryzen 7 9800X3D, Hellhound 7900 XTX, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i