Köpråd med första "riktiga" speldator

Permalänk
Medlem

Köpråd med första "riktiga" speldator

Hej!
Har tänkt köpa en dator och har tittat på 4 st nu. Runt 10k helst egentligen, max 13 iaf!
Vill väl kunna spela FFXIV med bra grafik iaf, tror det är de mest krävande spelet jag kommer spela. Kanske så de klarar witcher 3 bra också.

Har tittat på
1.
https://www.komplett.se/product/11360/datorer/komplett-pc/kom...

2. Greenfriday rea på denna
https://www.komplett.se/product/11145/datorer/komplett-pc/kom...

3.
https://www.inet.se/produkt/1511011/taurus-gaming-gtx-1660-ti

4. https://www.komplett.se/product/943988/datorutrustning/datork...

Skulle gärna ha ett stilrenare chassi som på taurusen.
Har ingen aning tyvärr vilken upplösning jag trivs bäst med. Köper nog en 144mhz skärm sen iaf.
500gb ssd är nog lagom till en början.
Vill nog kunna uppgradera i framtiden med såklart.

Har aldrig byggt en dator förr, men kommer man undan billigare med nåt bättre så får ja väl lära mig!

MVH

Bättre rubrik
Permalänk

Som du skriver vill du bygga själv så sparar du en hel del pengar.
Finns video hur du bygger här på swec.

Chassit tog jag detta bara för att du kan välja själv det du tycker är bäst.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack så mycket! Ryzen verkar rekommenderas mycket, alltid varit insnöad på Intel.
Kluven mellan båda byggena, att man i allmänhet har stor beslutångest hjälper ju inte det heller..

Tittade lite på RTX2060 vs 2070, som jag förstod är det inte sånt jättegap på prestationen mellan korten, dock en del i prisskillnaden. Om ja uppfatta det rätt.
Nån kommentar om det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite bråttom, men en variant på ett av förslagen ovan:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600X (2 190 kr hos Elgiganten)
Grafikkort: PNY GeForce RTX 2070 XLR8 Gaming OC Twin Fan 8GB (5 490 kr hos Inet)
Chassi: Corsair Carbide Series 275R (599 kr hos Inet)
Moderkort: Gigabyte B450 AORUS ELITE (1 190 kr hos NetOnNet)
RAM: Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Sport LT Grå (990 kr hos Dustin)
SSD: Crucial P1 3D NAND M.2 NVMe SSD 500GB (849 kr hos Komplett)
PSU: Seasonic PRIME Ultra 550W Gold (1 049 kr hos Dustin)
Summa: 12 357 kr

Permalänk

Den sista du skickade från komplett hade jag nog personligen kört på. Om du inte vill / kommer överklocka.

Annars något liknande denna https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3870133

Du kan ju byta chassi etc beroende på vad du gillar.

Intel slår fortfarande AMD i spel. Kanske blir nästa gen annorlunda men det vet vi inte än.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Intel är för dyrt tycker jag, jag har alltid kört AMD, man får mycket för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marduk33:

Tack så mycket! Ryzen verkar rekommenderas mycket, alltid varit insnöad på Intel.
Kluven mellan båda byggena, att man i allmänhet har stor beslutångest hjälper ju inte det heller..

Tittade lite på RTX2060 vs 2070, som jag förstod är det inte sånt jättegap på prestationen mellan korten, dock en del i prisskillnaden. Om ja uppfatta det rätt.
Nån kommentar om det?

Skickades från m.sweclockers.com

I ena bygget betalar du för saker som inte har med prestanda att göra och i det andra är prestanda fokus. 600 kr mer för ett bygge med ett 2070 istället för 2060, ingen frågan om saken enligt mig.
Att lägga pengar på lagring och ett överdrivet nätagg med din budget är väldigt onödigt.
Sen kan man argumentera att du kanske inte behöver ett 2070 men gör då ett 2060 bygge med fokus på prestanda istället för annat, mitt tips iallafall!

Permalänk
Medlem

Liknande pris men med en 2700x och ett av de bättre 2060 korten, då har du en framtidssäker processor och kan uppgradera grafikkort då du känner att det är läge för det:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

I ena bygget betalar du för saker som inte har med prestanda att göra och i det andra är prestanda fokus. 600 kr mer för ett bygge med ett 2070 istället för 2060, ingen frågan om saken enligt mig.
Att lägga pengar på lagring och ett överdrivet nätagg med din budget är väldigt onödigt.
Sen kan man argumentera att du kanske inte behöver ett 2070 men gör då ett 2060 bygge med fokus på prestanda istället för annat, mitt tips iallafall!

Okej, var inne på det du byggt ihop faktiskt.. så man hade kunnat slänga in ett 2060 med samma komponenter du lagt in?
Upp till mig där då, alltid kul med bra grejer såklart så man inte behöver oroa sig sen.

Edit: tack så mycket. Nån aning om 2060 klarar FFXIV galant?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av marduk33:

Okej, var inne på det du byggt ihop faktiskt.. så man hade kunnat slänga in ett 2060 med samma komponenter du lagt in?
Upp till mig där då, alltid kul med bra grejer såklart så man inte behöver oroa sig sen.

Edit: tack så mycket. Nån aning om 2060 klarar FFXIV galant?

Skickades från m.sweclockers.com

RTX 2060 är väldigt bra för 1080p, och klarar också många gånger 1440p. Det är det kort som för tillfället ger mest bang for the buck, om man ändå har lite högre krav.

Där är ett alternativ baserat kring RTX 2060.

Om du vill ha så mycket för pengarna som möjligt och kan tänka dig att beställa från Tyskland finns också ett sånt här alternativ:

https://www.mindfactory.de/shopping_cart.php/basket_action/lo...

Intel i5-9400f med ett Vega 56 för motsvarande 7600 kronor. Då behöver du använda dig av en tjänst likt mailboxde.com för att skicka varorna till Sverige, men mer prestanda per krona än så där får du nog inte.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av marduk33:

Okej, var inne på det du byggt ihop faktiskt.. så man hade kunnat slänga in ett 2060 med samma komponenter du lagt in?
Upp till mig där då, alltid kul med bra grejer såklart så man inte behöver oroa sig sen.

Edit: tack så mycket. Nån aning om 2060 klarar FFXIV galant?

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar du på 1080p kommer du få hög fps, på 1440p kanske du får nöja dig med runt 60. Med andra ord, ja det kommer fixa det galant.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska köra på en 2600x fast med en ordentlig kylare istället. Här är mitt sista förslag som jag själv hade kört.

Permalänk
Medlem

@marduk33:

Jag gjorde också en korg ...

Flera saker är på rea just nu så kan komma att bli dyrare om man väntar till efter helgen.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Tycker du ska köra på en 2600x fast med en ordentlig kylare istället. Här är mitt sista förslag som jag själv hade kört.
https://komponentkoll.se/bild/dQNOJ.png

Anledniningen till att köpa 2600X över 2600 är främst på grund av den större stockkylaren. Att både köpa 2600X plus en dyr kylare makes no sense. Dessutom är inte prisskillnaden mellan 2600X och 2600 motiverbar. Ryzen 5 2600 lostar 1500:- på amazon.de. Rimligast vad gäller pris prestanda är att para ihop den med B450 moderkort för max 800:- och typ ett GTX 1660 ti kan jag tycka. Jag hade inte lagt mer än 8000:- på en burk byggd kring Ryzen 5-plattform om den nu inte är uteslutande till för 4K spelande.

RTX 2060 tycker jag är för dyrt sett till den dåliga ray tracing-prestandan. 1660 ti är betydligt bättre vad gäller pris prestanda.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Anledniningen till att köpa 2600X över 2600 är främst på grund av den större stockkylaren. Att både köpa 2600X plus en dyr kylare makes no sense. Dessutom är inte prisskillnaden mellan 2600X och 2600 motiverbar. Ryzen 5 2600 lostar 1500:- på amazon.de. Rimligast vad gäller pris prestanda är att para ihop den med B450 moderkort för max 800:- och typ ett GTX 1660 ti kan jag tycka. Jag hade inte lagt mer än 8000:- på en burk byggd kring Ryzen 5-plattform om den nu inte är uteslutande till för 4K spelande.

RTX 2060 tycker jag är för dyrt sett till den dåliga ray tracing-prestandan. 1660 ti är betydligt bättre vad gäller pris prestanda.

Håller med dig om det första stycket. Dock köper man inte 2060 för ray-tracing prestanda, jag köpte mitt då det är ett riktigt bra kort och håller jämna steg med 1080(som inte har ray tracing överhuvudtaget).

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Anledniningen till att köpa 2600X över 2600 är främst på grund av den större stockkylaren. Att både köpa 2600X plus en dyr kylare makes no sense. Dessutom är inte prisskillnaden mellan 2600X och 2600 motiverbar. Ryzen 5 2600 lostar 1500:- på amazon.de. Rimligast vad gäller pris prestanda är att para ihop den med B450 moderkort för max 800:- och typ ett GTX 1660 ti kan jag tycka. Jag hade inte lagt mer än 8000:- på en burk byggd kring Ryzen 5-plattform om den nu inte är uteslutande till för 4K spelande.

RTX 2060 tycker jag är för dyrt sett till den dåliga ray tracing-prestandan. 1660 ti är betydligt bättre vad gäller pris prestanda.

Vill rätta dig där, det är främst p.g.a den högre frekvensen/boost från fabrik även om kylaren är en faktor det med. Stockkylaren kan man alltid sälja av för nån hundring och den är helt oduglig för överklockning, till viss del även utan överklockning då den ofta är högljudd under spel.
Kan dock hålla med om att denna Noctuan i detta fall kan ses som snäppet dyrt men skulle åtminstone kört en Arctic 34 kylare för 399 kr.
Det är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

RTX 2060 är väldigt bra för 1080p, och klarar också många gånger 1440p. Det är det kort som för tillfället ger mest bang for the buck, om man ändå har lite högre krav.

https://komponentkoll.se/bild/MDEjg.png

Där är ett alternativ baserat kring RTX 2060.

Ah jag förstår! Inte så sugen på beställa från utlandet, men uppskattar att du tog dig tid!!

Skickades från m.sweclockers.com