Hjälp med "musarm"
Hejsan.
Suttit med ett problem fram och tillbaka i flera år som denna gången inte går bort. Första gången jag fick detta var runt 2000, då på grund av alldeles för mycket spelande av Diablo 2 när det var "nytt" och den troliga boven i dramat, Logitech Mouseman som inte alls var bra för min hand ur ergonomisk synvinkel.

Problemet jag har är att jag får så extremt ont i min högerhand vilken jag använder att styra bla musen med.
Detta är ett problem jag haft några gånger tidigare men då kunnat råda bot på genom att köpa en annorlunda mus och tagit det lugnt i några veckor. På senare tid har jag även fått sluta använda höger musknapp eller extraknapparna på sidan av musen till något som kräver mycket klick eller framförallt att hålla inne knappen i framförallt spel då. Spel som man klickar massor i som tex Diablo serien kan jag helt glömma.
Denna gången är det dock annorlunda, väldigt annorlunda.
Exakt vart det gör ont är för mig väldigt svårt att säga då det inte finns någon rörelse jag bara kan göra sådär så gör det ont direkt. Jag har tex inga problem att röra handen på något sätt förutom att det kommer en molande värk efter några minuter.
Jag härleder ändå smärtan till ett område från mitten av handflatan ut i lillfinger och ringfinger. Tumme, långfinger och pekfinger känner jag ingen smärta i ihuvdtaget. Fingrarna domnar också en del och det känns lite som om de somnar.
Slutar jag med aktiviteten som gör ont så kommer smärtan efter ett tag att försvinna eller dämpas men kommer snabbt tillbaka om jag börjar igen. Ju mer jag gör av det som gör ont ju mer ont gör det så klart.
Problemet jag har idag sträcker sig längre bort än bara datorn.
Jag kan tex inte greppa min mobiltelefon med höger handen i mer en någon minut innan det gör ont. Att greppa ratten när jag kör bil gör även det ont i vissa situationer. Konstigt nog har jag inga större problem tex att spika, måla som jag just nu håller på väldigt mycket med då jag renoverar mycket på mitt hus just nu.
Låter jag handen vila slutar det göra ont efter en stund, tiden är beroende på hur många gånger på en dag jag gjort något som utlöser detta tillståndet.
Jag har idag inte suttit vid min speldator på närmare 2 månader och som det ser ut nu blir det inte bättre, snarare värre för varje dag. Att sitta på jobbet med min stationära dator eller bärbara med platta eller trackpad är något jag försöker hålla till ett absolut minimum och det blir inte många timmar i veckan av det längre. Jag skulle därför inte säga att detta fenomen upprätthålls av att jag sitter vid datorn utan det måste vara andra faktorer som spelar in.
Att jag skriver denna långa vägg av text är för att den hjälp jag inom vården än så länge fått inte känns direkt givande. Jag har fått prata med en arbetsterapeut som jag fått känslan av bara vill bli av med mig som sitter på otroligt dålig kunskap och bara levererar standard svar de lärt sig av någon utan att försöka ta reda på vart problemet kommer från.
Jag har än så länge fått en övning att göra på dag och på kväll för att strecka ut nerverna samt ett handledsstöd.
Handledstödet använder jag sedan en vecka mer eller mindre jämt utan det minsta skillnad i resultat, något jag också påpekade till arbetsterapeuten att problemet helt enkelt inte ligger så högt upp i handen/armen men visst skulle pröva enligt henne.
Jag har en ny tid med VC (telefon) WOW om någon vecka men jag känner helt ärligt inte att det kommer ge något.
Har ni därför några tips eller råd jag kan börja undersöka eller fråga VC om vid nästa träff tar jag extremt gärna emot dessa då denna situationen börjar bli ohållbar på jobbet och hemma.
Tack för att ni tog er tiden.