Dålig bild efter rippning av Blu-ray filmer med makeMKV!

Permalänk
Medlem

Dålig bild efter rippning av Blu-ray filmer med makeMKV!

Hallå allesammans!
Jo det är så att jag tänkt försöka sälja av mina blu-ray filmer och få in dom på datorn istället.
Jag är helt ny till detta så ja jag är en noob, men jag följde en guide på sweclockers om hur man gjorde i makeMKV och ja det var ju inte svårt.
Direkt när det var klart så ville jag kolla på filmen och se hur kvalitén blev och det såg bra ut till en början. Men när det blev mycket snabba rörelser och springande så ser man direkt hur bilden inte hänger med överhuvudtaget..

Jag har testat 2 olika filmer och det blir samma sak och jag körde båda via min blu-ray spelare för att se så att det inte hade hänt något med skivorna.
Men det var inga problem när jag spelade upp dom via den.
Jag testade även och körde igenom den ena filmen genom handbrake i hopp om att det skulle försvinna men ingen skillnad alls.

Så vad är problemet? All hjälp uppskattas något enormt!

Jag hade ingen blu-ray läsare så beställde hem denna: https://www.webhallen.com/se/product/181542-ASUS-Blu-Ray-Rewr...

och kör den i min media server dator: https://www.webhallen.com/se/product/202958-ASUS-M51AD-NR038S... (windows 10 nu)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kör du någon skum adaptiv bitrate? Prova sätt en hög bitrate först och om du får ut "bra" material så skalar du ner det sedan för att få ner filstorleken?

Permalänk
Medlem

@Spiffman: Men man kan väl inte ändra något i makeMKV? Som sagt helt ny till programmet så vet inte hur det funkar.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §7*

Observera att vi inte tillåter piratkopieringssnack o.l. Kom även ihåg att bumpning/meninglösa inlägg är no-go. Detta då vi vill att alla ska samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Citat:

Jo det är så att jag tänkt försöka sälja av mina blu-ray filmer och få in dom på datorn istället.

Citat:

§7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...