Permalänk
Skrivet av Loffemega:

Är det någon utav de få Sweclockers iRacing-nötter som har suttit bakom ratten i de nya LMP1 bilarna ännu?

Ser helt galna ut, är väldigt sugen på att hoppa in och damma av min gamla t300.

Den ser rolig ut, men jag har undvikit den lite medvetet.

Ska bli intressant och se hur multiclass race blir med dessa två monster. Tror många underskattar svårigheten med att köra dessa med sämre bilar inblandade. Skulle låta det gå en säsong och se när de trimmat in dem först.

Stackars de tröga bilarna ut ur en långsam kurva, när LMP1 trycker på med boost.

Permalänk

Kan rekommendera er som är intresserade: Swedish iRacing League säsong 2, redan inne i vecka 5.

https://www.facebook.com/swedishiracingleague

Samt att alla race livesänds på:

https://www.youtube.com/channel/UChs28UwkjLuLXvXxdqigQAA

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man av installerar Iracing på win 10 ?

Visa signatur

i9-13900K / RTX4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smookey:

Någon som vet hur man av installerar Iracing på win 10 ?

Högerklicka på startsymbolen -> välj "appar och funktioner" -> Sök eller bläddra dig fram till iRacing -> markera -> avinstallera.

Jag har inte testat det själv men jag antar att det ska fungera.

Dubbelkolla också att du inte har automatisk förnyelse av abonnemanget ifall du avinstallerar för att du aldrig mer tänker spela.

Permalänk
Medlem

@Trunk:

OK, Jo jag gjorde detta och Iracing är borta från ''appar och funktioner'' men Iracing mappen ligger fortfarande kvar i C hårddisken med allt innehåll, tycker man på start knappen och ser alla program så finns det fortfarande kvar där ( dock är nu ikonerna vita, även på skrivbordet.

Visa signatur

i9-13900K / RTX4080

Permalänk

Säsong 3 hype! Vilka serier kommer folk köra denna säsong?
Själv blir det iLMS, IMSA och VRS. Och när jag känner för det lite indycar och offroad trucks.

Visa signatur

Chassi: NZXT H700 Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING PSU: Corsair RM750X CPU: Intel Core i7-9700k Kylare: Cryorig H7 Quad Lumi GPU: ASUS ROG Strix RTX 2070 8GB OC Gaming RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3000MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av vopperough:

Säsong 3 hype! Vilka serier kommer folk köra denna säsong?
Själv blir det iLMS, IMSA och VRS. Och när jag känner för det lite indycar och offroad trucks.

IMSA och VRS, sedan eventuellt något enstaka besök i Adv. Mazda, Skippy och iLMS....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag blev av med racing oskulden igår även om jag haft en användare i flera år som varit på paus. Körde endast två race men det var någorlunda ren racing. Var ett par krockar men lyckades smyga mig emellan. En bil tvärnitade på en raksträcka och jag tryckte in i honom bakifrån och fick en 4x. :/. Snart är SR på 3.0 och då blir jag promotad, vilket innebär att jag kommer bli uppgraderad och få köra andra bilar nästa säsong, right? Mazda MX-5 kändes dock riktigt skoj! VR fungerar väldigt bra och det är klar och skarp bild trots att jag inte pillat alltför mycket med inställningarna än. Däremot är backspegeln helt enorm. Jag körde bara på Tsukuba men åtminstone där var prestandan bra. En fråga till, om man kör sista varvet innan det är över så att säga, får man SR för det varvet också då?

Är det skip barber jag kommer få köra efter mx5? Hur mycket kommer det kosta med alla banor och bilen som kommer behövas? Jag kommer nog ge det här en chans!

Edit: Tsukuba är helt ny för mig och det är nog en av dom svåraste banorna jag kört. Det går liksom att ta flertalet kurvor på så många olika sätt, det tar ett tag att hitta "sin" väg.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Deras testserver ska tydligen vara uppe hela helgen ifall man vill prova en bil eller bana som man inte äger. I alla fall om man ska tro någon användare på reddit, jag har inte själv kollat upp det.

https://testdrive.iracing.com

Skrivet av ClintBeastwood:

Mazda MX-5 kändes dock riktigt skoj! VR fungerar väldigt bra och det är klar och skarp bild trots att jag inte pillat alltför mycket med inställningarna än. Däremot är backspegeln helt enorm.

Är det skip barber jag kommer få köra efter mx5? Hur mycket kommer det kosta med alla banor och bilen som kommer behövas? Jag kommer nog ge det här en chans!

Jag tycker att Mazdan är en av de roligare bilarna att köra. Visserligen inte lika fartfylld som andra bilar men det gör också att racen blir mer spännande och intima.

Håller med om att backspegeln är väldigt stor. Den sitter också väldigt nära föraren så i VR gör det att man ser dubbelt, i alla fall i Oculus.

Skip Barber är en bra bil efter Mazdan och även den väldigt rolig. Mina bästa race har utan tvekan varit med en Skip Barber. Lotus 49 är också en riktigt rolig bil men den är tyvärr lika svårhanterlig som rolig, ingenting man kör utan att lärt sig Skippyn först.

Det som är bra med Skip Barber serien är att de alltid har x antal gratisbanor samt att alla banor körs 3(?) säsonger i rad. Om man läser i forumet kan man se vilka banor som ska komma de närmsta säsongerna vilket gör det ganska enkelt att planera sina inköp. Tyvärr kommer man inte undan att det blir en märkbar summa om man vill köpa alla säsongens banor på en gång. Minns hur jag själv valde att inte köpa de banor som jag visste inte skulle användas säsongen efteråt just för att prida ut kostnaden lite.

Skrivet av ClintBeastwood:

En fråga till, om man kör sista varvet innan det är över så att säga, får man SR för det varvet också då?

Alla får SR tills det att den sista bilen passerar mållinjen. Så om du hinner köra ett halv varv innan den som ligger sist kommer i mål får du alltså SR för halva varvet. Något att tänka på så att man inte parkerar bilen mitt på vägen direkt efter målgång...

Vill minnas att man även får SR efter sina två kvalifikationsvarv men jag är lite osäker på exakt hur det fungerar.

Dagens omoraliska tips är att vissa betalmetoder på iRacing är fria från moms. Men väljer man att fiffla med skatten så får man skämmas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Deras testserver ska tydligen vara uppe hela helgen ifall man vill prova en bil eller bana som man inte äger. I alla fall om man ska tro någon användare på reddit, jag har inte själv kollat upp det.

https://testdrive.iracing.com

Jag tycker att Mazdan är en av de roligare bilarna att köra. Visserligen inte lika fartfylld som andra bilar men det gör också att racen blir mer spännande och intima.

Håller med om att backspegeln är väldigt stor. Den sitter också väldigt nära föraren så i VR gör det att man ser dubbelt, i alla fall i Oculus.

Skip Barber är en bra bil efter Mazdan och även den väldigt rolig. Mina bästa race har utan tvekan varit med en Skip Barber. Lotus 49 är också en riktigt rolig bil men den är tyvärr lika svårhanterlig som rolig, ingenting man kör utan att lärt sig Skippyn först.

Det som är bra med Skip Barber serien är att de alltid har x antal gratisbanor samt att alla banor körs 3(?) säsonger i rad. Om man läser i forumet kan man se vilka banor som ska komma de närmsta säsongerna vilket gör det ganska enkelt att planera sina inköp. Tyvärr kommer man inte undan att det blir en märkbar summa om man vill köpa alla säsongens banor på en gång. Minns hur jag själv valde att inte köpa de banor som jag visste inte skulle användas säsongen efteråt just för att prida ut kostnaden lite.

Alla får SR tills det att den sista bilen passerar mållinjen. Så om du hinner köra ett halv varv innan den som ligger sist kommer i mål får du alltså SR för halva varvet. Något att tänka på så att man inte parkerar bilen mitt på vägen direkt efter målgång...

Vill minnas att man även får SR efter sina två kvalifikationsvarv men jag är lite osäker på exakt hur det fungerar.

Dagens omoraliska tips är att vissa betalmetoder på iRacing är fria från moms. Men väljer man att fiffla med skatten så får man skämmas

Jag har kollat lite på sidan men hittar inte exakt vilka banor jag måste köpa när jag väl passerat rookie. Låt säga att jag vill köra MX-5 och skip barber, vilka är det jag måste köpa då?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: MX5 när du börjar är Rookie. Den kräver inga extraköp. När du når D class i SR (inte krocka) så är skippy de sista 4 veckorna new hampshire, imola, watkins glen och susuka, alla de kräve köp. Nästa sesong om 5 veckor har inte banorna bestämts än men kommer nog fortfarande behöva några köp (utöver skippy bilen) för att kunna köra mer än de 2-3 vekorna som har banor som redan ingår.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Edit: @ClintBeastwood Det finns visserligen en Advanced Mazda Cup (eller vad den nu heter) men rookie-serien kan man ha väldigt roligt med även om man är lite duktigare. Finns många duktiga förare som kör den regelbundet. Det jag vill ha sagt är väl egentligen bara att man inte behöver rata den serien bara för att man inte längre är rookie.

Skrivet av infigo:

@ClintBeastwood: MX5 när du börjar är Rookie. Den kräver inga extraköp. När du når D class i SR (inte krocka) så är skippy de sista 4 veckorna new hampshire, imola, watkins glen och susuka, alla de kräve köp. Nästa sesong om 5 veckor har inte banorna bestämts än men kommer nog fortfarande behöva några köp (utöver skippy bilen) för att kunna köra mer än de 2-3 vekorna som har banor som redan ingår.

Jag sitter på mobilen så jag orkar inte leta rätt på länken men banorna för Skip brukar bestämmas av forumanvändarna ganska långt i förväg. Visserligen är det iRacing som har det slutgiltiga ordet strax innan säsongsstart men mig veterligen har de aldrig ändrat på forumets önskemål.

(Var dock länge sedan jag hängde på forumet så det kanske ändrats. Om jag kommer ihåg kan jag leta rätt på forumtråden när jag sitter framför datorn.)

Permalänk
Medlem

@Trunk:
Jag var inne och kikade innan jag svarade och jag vet att imsa har deras röstning nu men de verkar vara de enda än så länge Jag tror porsche cup bestämde 3-4 säsonger i taget men inte helt 100. Vilket fall så är röstningen inom en eller två veckor för skippy och då beslutas vilka banor som kommer med i nästa säsong.
Kan även påpeka att fanatec cup (med gratisbilen Cadillac ctv-v r) är rätt kul att köra i och brukar ha relativt många gratisbanor per säsong, kräver klass D. Nu finns även radical cup gratis men den är riktigt klurig att köra.

Man kan klara sig på gratisbanor rätt länge, men att köpa en bil och 3-4 vanligaste banorna brukar räcka för att kunna köra någonting varje vecka (utöver rookie mx5)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Körde precis mitt tredje race och lyckades både komma 1a och dessutom upp till en D-licens. I andra kurvan blev jag påkörd bakifrån av en riktig stolle men lyckades rädda bilen medan han passerade, såg hur fult han körde mot andra bilar men i slutändan vann karman och han slirade ut och rätt in i en vägg, sedan såg jag inte till honom mer. Tråkigt att inte veta om min första förstaplats var pga att han körde så fult emot 1-3an fast dom kom jag ikapp när han hade kraschat själv, men dom kan ha ådragit sig skador. Men men..

Hm, som jag förstår _måste_ jag börja köpa nu för att komma ur D-klass? Hittar inget jag kan joina förutom Rookie MX-5 om jag inte vill köra oval/dirt..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Jag är inte helt 100 på detaljerna men du behöver köra 4 race i din licens klass, vilket bör vara Fanatec global challenge (i Cadillac CTS-V R, som kör på tsukuba nästa vecka). Sen om du är D4.0+ så kan du köra i klassen ovan (C klass serier då) där Advanced mazda cup kör (men hade bara en gratisbana denna säsongen) samt Radical racing challange (som kör summit point nästa vecka, svår bil dock).
Du har en vecka att lära dig lite nya bilar.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Nu har det äntligen, iRacing har AI. Något som kommer göra det både roligare och framförallt tror jag det kommer locka fler användare.

Någon som testat? Än så länge är det beta (även om de väljer att kalla det "soft launch") och tyvärr finns det just nu bara på en bil och sju banor. Själv kommer jag vänta lite till, jag har inte lust att betala för en bil bara för att testa AI när jag knappt har tid att köra de bilar jag gillar.

AI verkar av diverse kommentarer att döma vara ganska bra, bortsett från ett fåtal mindre buggar. De största verkar vara att de har svårt med rullande starter samt att deras däck verkar vara onaturligt varma i början av starten.

Något jag tycker är kul men som jag troligtvis inte kommer dra nytta utav är att man kan ställa in massor av inställningar för AI:n. Allt från deras ålder och aggressivitet till deras pit crews skicklighet.

Permalänk
Medlem

@Trunk: Jag har kört. Standing start dock, då jag inte gillar rullande.

Kör mest porsche i racen så var super överraskad att dom valt den bilen. Jag är mäkta imponerad över AIn. Definitivt inget hopkok som dom bara slängt dit. Kändes väldigt bra. Kommer inte ersätta vanliga räjs, men jag kommer absolut använda det från och till. Finns ingen anledning att starta upp Pcars2 längre och köra ett AI räjs med porsche som jag gör från och till!

Dom (AI) försvarade sig väldigt bra och var lagomt aggresiva. Läste på officiella forumet och majoriteten är väldigt nöjda. Någon som hade stora problem på Watkins Glen och tyckte AIn sög, men han hade kört med 60 bilar. Rekommendationen är att inte överstiga 40, för då kan AI och frameraten bete sig.

Permalänk
Medlem

Det citerade inlägget kommer från en annan tråd men jag svarar här så vi slipper gå alltför off topic (samt att väcka liv i denna mycket gamla tråd)

Skrivet av Alphahanne:

Måste dock varnas det är allt annat än billigt att köpa till bilar och banor.

Absolut. Jag utgick från att de som är intresserade av iRacing har hyfsad koll på vad det gäller och jag ville inte skriva flera spaltmeter om ämnet.

Däremot är det kanske inte riktigt så dyrt som man kan få av en snabb överblick. Tanken med spelet är som sagt inte att man ska ha alla bilar och alla banor. Det är snarare tänkt att man ska köra ett fåtal bilar (många kör bara en) och bli bra med dessa. Accepterar man de mindsetet så är det inga ruinerande priser man måste betala.

Något som är vanligt är att man kör första säsongen i Mazdan som ingår och den serien körs endast på gratisbanor. Jag tycker Mazdan bjuder in till trevlig racing så jag kör den än idag emellanåt.

När man tröttnat på Mazdan är det vanligt att man går till Skip Barber och kör ett par säsonger där. Förutom att det är en mycket rolig bil har de tänkt till så att den är någorlunda snäll mot plånboken. Tre av banorna är alltid gratisbanor och de övriga banorna är med tre säsonger i rad så att man kan planera sitt köpande. Banorna brukar dessutom vara de mer populära så när man väl går vidare till t.ex. GT3 så har man redan många av dem.

Och som jag nämnde i första inlägget så är iRacing för de som inte tycker att alternativen duger och om man har nått det stadiet har man helt klart simraing som en hobby vilket gör det enklare att stå ut med priset.

Som exempel har jag har varit aktiv i drygt tre år och lagt ut lite drygt 2.000 kronor per år (inklusive abonnemang). Det är dock exklusive de $32-40 per år man kan tjäna ihop hur lätt som helst. Men nu när jag har det mesta så kommer jag i framtiden gissningsvis "bara" betala runt 1.500 per år. Ännu lite längre fram så blir det kanske ännu lägre.

Dyrt? Absolut, ingen tvekan.
Värt det? Det får man fråga sig själv, jag tycker det.

Jag försvarar min plånboks gråtande genom att tänka på att det jag betalar under ett helt år är vad många betalar för en eller två utekväll.

Permalänk
Medlem

Allt är så klart relativt. Med den mängd pengar jag spenderat på ratt, simrig, headset mm. för att kunna köra så realistiskt som möjligt är det egentligen inte så mycket. Personligen är jag dock i princip endast intresserad av att köra formelbilar och då främst F1, därför har jag inte skaffat ACC t.ex. då GT-bilar inte intresserar mig särskilt mycket. Priserna som är med iracing har dock avskräckt mig hittills. Men, med allt strul som det är med Codemasters F1-serie så börjar jag tröttna på det (jag vet att det inte är en riktig sim utan till stora delar arkad) och lär väl börja titta runt efter annat så småningom.

Skulle ju helst köra på riktigt, jag gjorde det när jag var yngre, men har helt enkelt inte den ekonomin tyvärr.

Just det där att harva igenom serier som jag egentligen inte känner för har också varit en negativ faktor. Att jag inte kan hoppa in och köra det jag vill, online då, på direkten gör att jag drar mig för det. Jag fattar dock varför det är så, det skulle se ut som i F1-spelens öppna lobbys annars, total anarki. Det tar dock bort en hel del av motivationen för mig.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Om man vill testa på iracing så kommer det lite då och då rabatter.
Som nu vid black Friday så är det 25% på ett eller två års abonnemang när man återaktiverar. Så börjar man nu så får man ofta den rabatten när man ska betala sitt abonnemang.
Ibland har det även 50% för nya medlemmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Allt är så klart relativt. Med den mängd pengar jag spenderat på ratt, simrig, headset mm. för att kunna köra så realistiskt som möjligt är det egentligen inte så mycket. Personligen är jag dock i princip endast intresserad av att köra formelbilar och då främst F1, därför har jag inte skaffat ACC t.ex. då GT-bilar inte intresserar mig särskilt mycket. Priserna som är med iracing har dock avskräckt mig hittills. Men, med allt strul som det är med Codemasters F1-serie så börjar jag tröttna på det (jag vet att det inte är en riktig sim utan till stora delar arkad) och lär väl börja titta runt efter annat så småningom.

Skulle ju helst köra på riktigt, jag gjorde det när jag var yngre, men har helt enkelt inte den ekonomin tyvärr.

Just det där att harva igenom serier som jag egentligen inte känner för har också varit en negativ faktor. Att jag inte kan hoppa in och köra det jag vill, online då, på direkten gör att jag drar mig för det. Jag fattar dock varför det är så, det skulle se ut som i F1-spelens öppna lobbys annars, total anarki. Det tar dock bort en hel del av motivationen för mig.

Ja, sätter man priset i relation till allt skräp man betalar för så är det billigt, helt klart. Men det säger väl mer om ens övriga spenderande än om priset på iRacing

Jag förstår också att deras klassystem kan vara en nackdel för de som genast vill köra race i de högre klasserna men som du säger finns det en anledning till det (även om det inte fungerar till 100 %).

Om man verkligen vill rusa genom klasserna så tror jag det är möjligt att nå den högsta inom en vecka eller två men då är det grinding som gäller. En månad är mer rimlig tid om man kör regelbundet och fokuserar något mer på klättrandet av klass än att ha roligt.

Med allt det sagt vet jag inte om F1 är så väldans populärt på iRacing. Jag har själv noll intresse av det så jag har inte satt mig in i det men jag tror att folk tycker det är för svårt så deltagandet är inte så stort. Jag kan ha fel men om man vill skaffa iRacing enbart för F1 så skulle jag kolla upp det lite närmare.

En av mina favoritbilar som jag älskhatälskar är Lotus 49. Även den anses svår att köra (och väldigt omodern) så det är bara en handfull race som blir officiella per vecka vilket är lite synd. Det jag gillar med den är att den är så fruktansvärt rå att köra. Inga hjälpmedel, ingen downforce och om du tappar fokus en halv sekund hamnar du i väggen. Lika rolig som svår.

Skrivet av Liverpoolarn:

Om man vill testa på iracing så kommer det lite då och då rabatter.
Som nu vid black Friday så är det 25% på ett eller två års abonnemang när man återaktiverar. Så börjar man nu så får man ofta den rabatten när man ska betala sitt abonnemang.
Ibland har det även 50% för nya medlemmar.

De rabatterna har redan gått live (de brukar ha rabatt under ca en månads tid istället för bara på black friday). 25 % för gamla/existerande medlemmar och 50 % för nya.

Tyvärr ingen rabatt på credits i år igen men jag antar att eran med sådana rabatter tog slut för ett par år sedan. Synd.

Sen vet jag inte om rabatterna verkligen kommer ”lite då och då”. Förut gjorde dem det men jag tror även att abonnemangsrabatterna blivit färre genom åren.

Edit: iRacing har inlett ett samarbete med Mercedes/AMG och ska ha deras F1-bilar i spelet, det kanske kan höja intresset för F1 i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Ja, sätter man priset i relation till allt skräp man betalar för så är det billigt, helt klart. Men det säger väl mer om ens övriga spenderande än om priset på iRacing

Jag förstår också att deras klassystem kan vara en nackdel för de som genast vill köra race i de högre klasserna men som du säger finns det en anledning till det (även om det inte fungerar till 100 %).

Om man verkligen vill rusa genom klasserna så tror jag det är möjligt att nå den högsta inom en vecka eller två men då är det grinding som gäller. En månad är mer rimlig tid om man kör regelbundet och fokuserar något mer på klättrandet av klass än att ha roligt.

Med allt det sagt vet jag inte om F1 är så väldans populärt på iRacing. Jag har själv noll intresse av det så jag har inte satt mig in i det men jag tror att folk tycker det är för svårt så deltagandet är inte så stort. Jag kan ha fel men om man vill skaffa iRacing enbart för F1 så skulle jag kolla upp det lite närmare.

En av mina favoritbilar som jag älskhatälskar är Lotus 49. Även den anses svår att köra (och väldigt omodern) så det är bara en handfull race som blir officiella per vecka vilket är lite synd. Det jag gillar med den är att den är så fruktansvärt rå att köra. Inga hjälpmedel, ingen downforce och om du tappar fokus en halv sekund hamnar du i väggen. Lika rolig som svår.

De rabatterna har redan gått live (de brukar ha rabatt under ca en månads tid istället för bara på black friday). 25 % för gamla/existerande medlemmar och 50 % för nya.

Tyvärr ingen rabatt på credits i år igen men jag antar att eran med sådana rabatter tog slut för ett par år sedan. Synd.

Sen vet jag inte om rabatterna verkligen kommer ”lite då och då”. Förut gjorde dem det men jag tror även att abonnemangsrabatterna blivit färre genom åren.

Edit: iRacing har inlett ett samarbete med Mercedes/AMG och ska ha deras F1-bilar i spelet, det kanske kan höja intresset för F1 i spelet.

Nu är det inte enbart F1 som intresserar mig utan även annan form av open wheel racing som Indycar, vilket jag vet finns i iRacing, och liknande. Det är därför det ändå är intressant. Men, det är ett par trösklar att ta sig över. En vacker dag kanske jag ger mig på det. Som sagt, börjar tröttna på allt strul med de officiella F1-spelen. Kör bara ligaracing där idag och det blir knappt något kört ens där då det är så buggigt att det är okörbart.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nu är det inte enbart F1 som intresserar mig utan även annan form av open wheel racing som Indycar, vilket jag vet finns i iRacing, och liknande. Det är därför det ändå är intressant. Men, det är ett par trösklar att ta sig över. En vacker dag kanske jag ger mig på det. Som sagt, börjar tröttna på allt strul med de officiella F1-spelen. Kör bara ligaracing där idag och det blir knappt något kört ens där då det är så buggigt att det är okörbart.

Tyvärr är F1 i iRacing stendött och Indy går mest på ovaler men det är iaf större men jag har ingen koll på ovalkörning.
Samma gäller också Lmp1 vilket är synd för dom är riktigt roliga att köra men hybriden ör det som får folk att backa.
Det blir för invecklat helt enkelt.

Dom mindre klasserna på open wheeler är relativt välfyllda o med tight körning.
Tex Radicall på Nordschleife är helt galet kul att köra.

Och att där är trösklar tycker jag bara är en bra sak, både för dig och för dom andra
Att ta sig upp till A licens är inte direkt svårt egentligen.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

https://www.simracingstats.com/

En hyfsat bra site som ger lite statistik kring olika serierna som finns att köra och dess popularitet, vill man veta NÄR vissa serier körs främst så finns det nog andra verktyg för det.

F1 som tas upp är exempelvis inte särskilt stort men jag tror att mycket handlar om att det är gamla bilar man får köra. Med tanke på att årets modell samt nästa års modell av Mercedes bil är på väg in så gissar jag att det kan öka intresset en del. Men det kommer ju tyvärr aldrig finnas ALLA olika bilar att köra.

Personligen älskar jag iracing främst för att det helt enkelt är ett väldigt bra och enkelt sätt för mig att köra racing online med någon form av hantering att se till så man möter folk på ungefär samma nivå. Kör själv mest GT3 sprint + endurance och sneglar lite på LMP2 men blir med ny bromspedal framöver för att hantera den där bristen på ABS lite bättre...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X | 32GB DDR4 3200MHz | GeForce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killers:

https://www.simracingstats.com/

En hyfsat bra site som ger lite statistik kring olika serierna som finns att köra och dess popularitet, vill man veta NÄR vissa serier körs främst så finns det nog andra verktyg för det.

F1 som tas upp är exempelvis inte särskilt stort men jag tror att mycket handlar om att det är gamla bilar man får köra. Med tanke på att årets modell samt nästa års modell av Mercedes bil är på väg in så gissar jag att det kan öka intresset en del. Men det kommer ju tyvärr aldrig finnas ALLA olika bilar att köra.

Personligen älskar jag iracing främst för att det helt enkelt är ett väldigt bra och enkelt sätt för mig att köra racing online med någon form av hantering att se till så man möter folk på ungefär samma nivå. Kör själv mest GT3 sprint + endurance och sneglar lite på LMP2 men blir med ny bromspedal framöver för att hantera den där bristen på ABS lite bättre...

Det ska Mycket till för att du ska låsa bromsarna på P217.
Som alla bilar med mycket down force så bromsa Riktigt hårt o bestämt - släpp sakta ju närmare apex du är.
Kör du sen multiklass så får du lära dig att navigera förbi slöare klasser - det är en utmaning i sig självt.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Det ska Mycket till för att du ska låsa bromsarna på P217.
Som alla bilar med mycket down force så bromsa Riktigt hårt o bestämt - släpp sakta ju närmare apex du är.
Kör du sen multiklass så får du lära dig att navigera förbi slöare klasser - det är en utmaning i sig självt.

Jo, det var dock inte superlätt med min Thrustmaster T150 och de pedalerna man får med en sån, däremot går det redan bra mycket bättre med CSL Pedals från Fanatec så jag börjar bli rätt hyfsad med den men generellt vill jag ha ännu bättre broms för att bli mer konsekvent i mina inbromsningar i stort.
Ja jag kommer nog börja köra lite multiklass i iracings IMSA-serie fast med GT3 för att lära mig vara den långsammaste klassen, men senare gå upp till P217 för att testa på den nivån också när jag känner mig helt bekväm i bilen. Hastigheten i sig är ju en grej att vänja sig vid också.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X | 32GB DDR4 3200MHz | GeForce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killers:

Hastigheten i sig är ju en grej att vänja sig vid också.

På tal om hastighet så börjar jag lite smått försöka komma tillbaka till Lotus 49 så jag körde några övningsvarv på Long Beach med den (jävligt knepig kombo i mitt tycke).

Direkt efteråt hoppade jag in i mazdan och körde ett race i advanced mazda. Det kändes som att jag kröp fram i snigelfart, nästan så jag gungade i stolen för att hitta lite extra fart.

Men men, i det racet så visade iracing att deras race kan vara minst lika dåliga som konkurrenternas. En krasch framför mig på tredje varvet gör att jag saktar in för att säkert kunna ta mig förbi bilarna som fortfarande spann runt på vägen. Men bilen bakom mig tyckte det vore bättre att öka hastigheten. Han kom dock så småningom på att han borde sakta ner men saknade tydligen bromspedal så han körde rakt in i mig istället.

Så jävla drygt när ens race blir förstört bara för att någon inte har vett att sakta ner trots att det är uppenbart kaos lite längre fram. För att strö salt i såren ordentligt så klarade han sig bra och kunde fortsätta köra medan min bil fick bärgas bort för att den var helt okörbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killers:

Jo, det var dock inte superlätt med min Thrustmaster T150 och de pedalerna man får med en sån, däremot går det redan bra mycket bättre med CSL Pedals från Fanatec så jag börjar bli rätt hyfsad med den men generellt vill jag ha ännu bättre broms för att bli mer konsekvent i mina inbromsningar i stort.
Ja jag kommer nog börja köra lite multiklass i iracings IMSA-serie fast med GT3 för att lära mig vara den långsammaste klassen, men senare gå upp till P217 för att testa på den nivån också när jag känner mig helt bekväm i bilen. Hastigheten i sig är ju en grej att vänja sig vid också.

Eftersom dom sitter limmade så är det inte så svårt som man kanske tror.
Och man lär sig snabbt var gränsen är då mekaniskt grepp tar över.
Och faktum är att bromspunkterna är ganska lika pga den högre hastigheten.
Lmp1 är en helt annan sak för där styr status på hybriden var man bromsar.

Bästa tipset i Imsa ocg GT3 - håll dig på racing linjen och låt lmp2 bestämma var dom ska köra om.
Och räkna med otaliga dive boms

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

På tal om hastighet så börjar jag lite smått försöka komma tillbaka till Lotus 49 så jag körde några övningsvarv på Long Beach med den (jävligt knepig kombo i mitt tycke).

Direkt efteråt hoppade jag in i mazdan och körde ett race i advanced mazda. Det kändes som att jag kröp fram i snigelfart, nästan så jag gungade i stolen för att hitta lite extra fart.

Men men, i det racet så visade iracing att deras race kan vara minst lika dåliga som konkurrenternas. En krasch framför mig på tredje varvet gör att jag saktar in för att säkert kunna ta mig förbi bilarna som fortfarande spann runt på vägen. Men bilen bakom mig tyckte det vore bättre att öka hastigheten. Han kom dock så småningom på att han borde sakta ner men saknade tydligen bromspedal så han körde rakt in i mig istället.

Så jävla drygt när ens race blir förstört bara för att någon inte har vett att sakta ner trots att det är uppenbart kaos lite längre fram. För att strö salt i såren ordentligt så klarade han sig bra och kunde fortsätta köra medan min bil fick bärgas bort för att den var helt okörbar.

Tyvärr kan man inte göra mycket åt det utan Marshalls som kan döma var situation.
Men visst suger det babian rumpa när det händer.
Det är ganska vanligt i multiklass att en slöare klass missar sin bromspunkt bara för att dom följer efter en snabbare,
Har tappat räkningen hur många ggr det har hänt både i lmp1 och lmp2

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Bästa tipset i Imsa ocg GT3 - håll dig på racing linjen och låt lmp2 bestämma var dom ska köra om.
Och räkna med otaliga dive boms

Haha, det är ju precis det! Jag har sett en del spännande förare i olika klipp från IMSA-serien. Men samtidigt så är multiklass det jag trånat efter själv, förhoppningen och målet någonstans är väl nästan främst de stora multiklass samt GT3-loppen framöver, alltså 24-timmars med någon. Men behöver bli stabilare och mer konsekvent innan jag ska våga mig på något sånt. Och testa orka längre lopp. Men efter jag skaffade lite bättre simutrustning så började jag åtminstone klättra i irating sakta men säkert. Kör VRS Endurance med brorsan varannan helg där vi kör 1½ timme var och bara bygger erfarenhet på bana just nu, märker att man lätt blir lite tung i skallen mot slutet.

Men allt som allt, iracing är fantastiskt kul de gånger det faktiskt går att köra, det är inte fantastiskt roligt när man förlorar en hel hög i alla siffror på de svårare banorna för att folk framför eller bakom inte riktigt vet vad dom håller på med. VRS Sprint på Bathurst är ett hemskt exempel från nyligen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X | 32GB DDR4 3200MHz | GeForce RTX 3080