AMD Radeon RX 5000 är hybrid med inslag av GCN – "renodlad" RDNA först år 2020

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX 5000 är hybrid med inslag av GCN – "renodlad" RDNA först år 2020

Trots utfästelser om att Radeon RX 5000-serien baseras på en helt ny arkitektur blir det en hybrid mellan Radeon DNA och åldrande Graphics Core Next, i alla fall under år 2019.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wow.

Det förklarar en hel del...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmmm.
Ja, då lär vi kunna se fram mot en hel del drivrutinskrångel kan jag tänka mig.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Tyckte det luktade fisk när de hävdade att deras "nya" arkitektur var ny. Även NCU delade allt (utom minnestyp) med GCN.

Permalänk
Medlem

Låter klokt. Ingen brådska bara man kommer in i matchen(high-end) igen år 2020 utan 300 W, vattenkylda historier.

Permalänk
Medlem

Vill ju säga "vad var det jag sa". Men var ju ingen bedrift att spå så kanske inte är så mycket att skryta om.

Jaja, ny frontend och nya SIMDs att vänta framöver då.

Permalänk
Medlem

Hmmm. För att många vant sig vid GCN? Det är väl de som gör drivrutinerna och fixar hur DX/Vulkan körs på kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Next-gen har väl alltid vart 2020 enligt deras roadmap ändå?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Jag ser inget negativt kring det här, kanske för dom som är lite mera AMD Fanboys som har väntat sedan Vega lanseringen kanske det gör lite ont för.

Den som väntar på något stort, väntar inte alldeles för länge.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

För lite, för sent; igen?

Det hade ju varit kul om AMD kunde ta och presentera något som inte bara är samma prestanda för ungefär samma pris, långt efter att Nvidia släppt sina kort.

Permalänk
Medlem

AMDs marknadsavdelning gör det igen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Haha, men kom igen nu!

"Vi släpper en helt ny arkitektur för grafikkort med det här grafikkortet, allt är nytt. Eller ja, alltså allt i den nya arkitekturen är nytt - men det mesta i kortet är gammalt"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Detta stämmer bättre med min uppfattning.

Permalänk
Medlem

Missvisande tycker jag nog detta varit. Bra att de förtydligar innan någon reviewer kommer på det iaf :P... Jag blir dock faktiskt mest lite glad över detta :)... hehe.
Varför? Jag tänkte inte köpa nytt kort nu och hopapdes att nästa generation kunde vara ett alternativ. Detta ser iofs helt ok ut, men jag hoppades på mer prestanda på toppen och tänkte "jaha, detta var nästa gen... hmmm... ja får hoppas den förbättras med tiden". Men om gamla GCN hänger med i denna så blev jag genast intresserad av nästa gen igen då det kommer kunna ske en del förändringar trotts allt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Sålänge den är lika bra som 2070 eller bättre och kostar ca 4000kr så blir det väldigt bra.

Lägger den sig på samma pris kan de lika bra skita i det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hade inga höga förväntningar när det gäller AMD däremot har jag högre förväntningar när det gäller Intel GPU.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Surprisedpikachu.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Ny arkitektur mycket intressant, stöd för PCI Express 4.0 är mindre intressant då PCI Express 5.0 ändå inte ligger långt bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

AMDs marknadsavdelning gör det igen...

Skickades från m.sweclockers.com

När dom väl släpper den 2020 förlåt 2021 kommer den inte vara en nyhet.

Permalänk
Medlem

AMD tappade mig efter 7970 på gpu sidan. kan bero på att mitt åldrande 1080 ligger i ungefär samma prestanda nivå som deras nya och det är lite över 3 år gammalt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

AMD tappade mig efter 7970 på gpu sidan. kan bero på att mitt åldrande 1080 ligger i ungefär samma prestanda nivå som deras nya och det är lite över 3 år gammalt.

Tänkte du på Radeon VII då?
Isf är du ute och cyklar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Haha, men kom igen nu!

"Vi släpper en helt ny arkitektur för grafikkort med det här grafikkortet, allt är nytt. Eller ja, alltså allt i den nya arkitekturen är nytt - men det mesta i kortet är gammalt"

Skickades från m.sweclockers.com

"Vi släpper en helt ny arkitektur för CPUer med denna processor, allt är nytt. Eller ja, alltså allt är nytt i den nya arkitekturen, men det är fortfarande baserat på x86"

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Förklarar ju en hel del hur AMD i det tysta kunnat få fram en arkitektur på så kort tid. Det verkar vara lite inne hos AMD att blanda "gammalt" med "Nytt". Zen 2 är ju i 7nm men med en I/O som är i 14 nm bara som ett exempel.

Skrivet av Aka_The_Barf:

AMD tappade mig efter 7970 på gpu sidan. kan bero på att mitt åldrande 1080 ligger i ungefär samma prestanda nivå som deras nya och det är lite över 3 år gammalt.

AMDs "nya" kort presterar en bra bit över 1080. Lägger sig faktiskt kring 2080 som i sin tur presterar lite bättre än ett 1080Ti.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Ny arkitektur mycket intressant, stöd för PCI Express 4.0 är mindre intressant då PCI Express 5.0 ändå inte ligger långt bort.

Tidslinje

PCI Express 4.0
- On November 29, 2011, PCI-SIG preliminarily announced PCI Express 4.0
PCI Express 4.0 was officially announced on June 8, 2017, by PCI-SIG.
+ PCI Express® Base Specification Revision 4.0, Version 1.0 October 5, 2017
+ Errata for the PCI Express® Base Specification Revision 4.0 October 31, 2018
+ AMD announced on 9 January 2019 their upcoming X570 chipset will support PCIe 4.0.

PCI Express 5.0
- In June 2017, PCI-SIG preliminarily announced the PCI Express 5.0 specification.[
On 17 January 2019, the PCI SIG announced the version 0.9 of the PCIe 5.0 specification has been ratified, and the version 1.0 is targeted for release in the first quarter of 2019.
+ PCI Express Base Specification Revision 5.0, Version 1.0 May 28, 2019
+ Errata for the PCI Express® Base Specification Revision 5.0 ?? ej släppt

Resonemang

PCI Express 4.0
Från preleminär till första specifikation (rev 1.0) så tog det runt 6-år
Från Specifikation till Errata så tog det runt 1-år
Från errata till att det annonserades ett chipset för PC så tog det runt 3-månader
Till marknad från Errata om nu AMD släpper 7/7 så blir det 8-månader

PCI Express 5.0
Från preleminär till första specifikation (rev 1.0) så tog det runt 1-år och 11-månader.
Det är snabbt jobbat, tyvärr så brukar det inte bli lika genomarbetat då, fler felaktigheter kan slinka med.
_Från Specifikation till Errata så tog det runt 1-år för 4.0, troligen så tar det samma tid för 5.0 och med lite otur längre.
Från errata till att det annonserades ett chipset för PC så tog det runt 3-månader för 4.0
_Till marknad från Errata om nu AMD släpper 7/7 så blir det 8-månader för 4.0

Slutsats

Räknar vi ihop "_" så blir det 1-år och 8-månader.
Specifikationen släpptes den 28/5 2019
Med det så borde vi se produkter med PCI Express 5.0 i handeln månadsskiftet Februari/Mars 2021

Vissa delar är rätt svårt att skynda på....

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Förklarar ju en hel del hur AMD i det tysta kunnat få fram en arkitektur på så kort tid. Det verkar vara lite inne hos AMD att blanda "gammalt" med "Nytt". Zen 2 är ju i 7nm men med en I/O som är i 14 nm bara som ett exempel.

AMDs "nya" kort presterar en bra bit över 1080. Lägger sig faktiskt kring 2080 som i sin tur presterar lite bättre än ett 1080Ti.

1080Ti presterar bättre än något grafikkort från AMD dock. Nvidia har alltså 3st kort direkt riktade mot gamers som är bättre än allt AMD har att erbjuda.

Nej dessa nya Navi kort från AMD är ingenting mer än en trött gäspning. Kommer för sent och till ett alldeles för högt pris.
Jag var ganska säker på att AMD ej skulle hinna utveckla någon ny arkitektur innan Arcturus så blev ganska förvånad efter deras påståenden igår. Men jag väntade med att kommentera då jag trodde vi skulle få veta mer under kommande dagarna och till slut kom sanningen fram. Om de sänker de nya Navi korten med 100 dollar vardera så kanske de kan plocka marknadsandelar. Men jag gissar att tillgången kommer vara dålig så de väljer istället ett skyhögt pris.

Permalänk
Medlem

Jag får erkänna... He has a point...

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

1080Ti presterar bättre än något grafikkort från AMD dock. Nvidia har alltså 3st kort direkt riktade mot gamers som är bättre än allt AMD har att erbjuda.

Nej dessa nya Navi kort från AMD är ingenting mer än en trött gäspning. Kommer för sent och till ett alldeles för högt pris.
Jag var ganska säker på att AMD ej skulle hinna utveckla någon ny arkitektur innan Arcturus så blev ganska förvånad efter deras påståenden igår. Men jag väntade med att kommentera då jag trodde vi skulle få veta mer under kommande dagarna och till slut kom sanningen fram. Om de sänker de nya Navi korten med 100 dollar vardera så kanske de kan plocka marknadsandelar. Men jag gissar att tillgången kommer vara dålig så de väljer istället ett skyhögt pris.

Beror i vilket spel. Radeon VII går upp emot RTX 2080 som i sin tur presterar något bättre än ett 1080Ti. I BF 1 så presterar t.ex. Vega något bättre än RTX 2080 och därför bättre än 1080 Ti medan i GTA V och Warhammer så presterar det sämre än 1080Ti. Beror absolut på vilken titel man kollar på. Däremot så presterar Radeon VII bättre än 1080 över hela spannet.

https://www.anandtech.com/show/13923/the-amd-radeon-vii-revie...

Angående Navi så beror det helt på vilket pris de hamnar på. Till ett alldeles för högt pris? Har de sagt något om prestanda eller pris? Allt som diverse sidor rapporterar är att mer info kommer under E3 i juni.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Angående Navi så beror det helt på vilket pris de hamnar på. Till ett alldeles för högt pris? Har de sagt något om prestanda eller pris?

Det snabbaste skall slå 2070. Nu är det naturligtvis AMD som väljer benchmarks så ta det med en nypa salt, men om toppkortet ligger runt 2070 och de klipper lika mycket som vanligt för att få nästa kort så blir det ungefär en 2060. Pris har de inte sagt. Rykten talar om $499/$399, dvs som Vega 64/56officiellt. Det kan knappast vara mer än så, men absolut mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det snabbaste skall slå 2070. Nu är det naturligtvis AMD som väljer benchmarks så ta det med en nypa salt, men om toppkortet ligger runt 2070 och de klipper lika mycket som vanligt för att få nästa kort så blir det ungefär en 2060. Pris har de inte sagt. Rykten talar om $499/$399, dvs som Vega 64/56officiellt. Det kan knappast vara mer än så, men absolut mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Rykten ja. Minns du ryktena som sa att Zen 2 skulle lansera 16 kärnor "for the mainstream" och komma med en boost i 5 GHz? :>

Oberoende så formuleras kommentaren som jag svarar på som fakta. Alltså att personen ifråga vet vad priset kommer att bli.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Beror i vilket spel. Radeon VII går upp emot RTX 2080 som i sin tur presterar något bättre än ett 1080Ti. I BF 1 så presterar t.ex. Vega något bättre än RTX 2080 och därför bättre än 1080 Ti medan i GTA V och Warhammer så presterar det sämre än 1080Ti. Beror absolut på vilken titel man kollar på. Däremot så presterar Radeon VII bättre än 1080 över hela spannet.

https://www.anandtech.com/show/13923/the-amd-radeon-vii-revie...

Angående Navi så beror det helt på vilket pris de hamnar på. Till ett alldeles för högt pris? Har de sagt något om prestanda eller pris? Allt som diverse sidor rapporterar är att mer info kommer under E3 i juni.

Det finns absolut spel där Radon VII presterar bättre än 2080, men jag pratar om ett genomsnitt. I genomsnitt så är Radeon VII 9% långsammare än RTX 2080 i 4k, det är ganska mycket. I genomsnitt så är 2080 1% snabbare än 1080Ti, det är vad som brukar anses vara inom felmarginalen. Så med andra ord 1080Ti/2080 = samma prestanda, men presterar olika bra i olika spel. Radeon VII däremot är en liten bit efter båda de korten.

Angående priserna på Navi så har ju redan Sapphire avslöjat dem innan Computex. Antar att det är officiella då de kommer från AMDs största partnertillverkare.

https://www.sweclockers.com/nyhet/27558-sapphire-amd-lanserar...