Netgear Nighthawk AX8 8-Stream AX6000 WiFi Router

Permalänk

Netgear Nighthawk AX8 8-Stream AX6000 WiFi Router

Hej!
Det är dags att skaffa ny router. Jag bor numer i en 1,5-plans villa, min nuvarande Time Capsule har ingen vidare räckvidd. Kommer den nya Netgear Nighthawk AX8 8-Stream AX6000 WiFi Routern att klara att leverera tillräcklig räckvidd till hela huset. Det är en eller två väggar till alla rum i huset förutom garaget dit det är 3 väggar.

Permalänk
Medlem

@mattocaster: Har du inte möjlighet att dra ut lite kablar till olika rum och koppla in AP?
Brukar bli svårt att få en router till att räcka för bra täckning i en hel 1½ plans villa.

Permalänk

@MacAllan: Det blir nog lite knivigt att kunna dra nätverkskabel till andra sidan huset. men i värsta fall kanske man kan sätta in en extender och förlänga trådlöst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattocaster:

@MacAllan: Det blir nog lite knivigt att kunna dra nätverkskabel till andra sidan huset. men i värsta fall kanske man kan sätta in en extender och förlänga trådlöst?

En vanlig extender/repeater skall du inte använda eftersom du halverar hastigheten till alla enheter som ansluter till den.
Om du inte kan/vill dra kabel så är i så fall ett Mesh nätverk som kommunicerar med ett backhaul band en bättre lösning, dock lite dyrare.
Inte alla Mesh produkter har backhaul band så det är viktigt att du kollar detta.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

En vanlig extender/repeater skall du inte använda eftersom du halverar hastigheten till alla enheter som ansluter till den.
Om du inte kan/vill dra kabel så är i så fall ett Mesh nätverk som kommunicerar med ett backhaul band en bättre lösning, dock lite dyrare.
Inte alla Mesh produkter har backhaul band så det är viktigt att du kollar detta.

Vad jag förstår ska väl inte en produkt som den nedan försämra hastigheten på nätverket?

https://www.netgear.com/home/products/networking/wifi-range-e...

Permalänk
Medlem

Jag har en RAX 120 som jag har riktigt bra täckning med i ett betonghus.
Bor på våning 7 och och får WIFI på runt våning 5-6. Bra täckning i alla rum (85kvm).

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattocaster:

Vad jag förstår ska väl inte en produkt som den nedan försämra hastigheten på nätverket?

https://www.netgear.com/home/products/networking/wifi-range-e...

Den kommunicerar med ett backhaul band, så med en router som kan göra det bör det funka utan att tappa hastighet och bandbredd.

Permalänk
Hedersmedlem

@mattocaster Jag skulle nog titta på ett Mesh-system i så fall. T ex https://www.webhallen.com/se/product/249977-Netgear-Orbi-AC30... eller om du har råd och köpa 3-enhets-varianten.

Vad har du för Internethastighet? Jag har testat en del Mesh och Linksys Velop, Orbi, TP-Link M9 etc är alla bra lösningar som kommer se till att ditt hus får en bra täckning. Även om det är möjligt att AX8'an klarar det så finns det alltid risk för ställen där du får Wifi-Skugga.

Asus RT-AX92U AX6100 kan väl också vara intressant, dock föredrar jag nu-förtiden lite mer stilrena prylar i huset än de där jätte-routrarna.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com