Lösenordshanterare - frågor och rekommendationer

Permalänk
Medlem

Lösenordshanterare - frågor och rekommendationer

Tjena!

Efter 2 borttappade mobiler på 2 dagar inom familjen, så har jag börjat fundera på lösenordshanterare... Detta framförallt på för att svärmor och svärfar är fruktasvärt dåliga på komma ihåg inloggningar. Efter detta funderar jag då lite på hur de fungerar... Lättast kanske att bara radda upp frågor?

• Kan jag se vilka konton (kontonamn eller mejladresser) som finns sparade, till vilka sidor?

• Kan jag se lösenord (antar nej)?

• Kan man ha på vilka enheter/hur många enheter samtidigt? (beror väl på tjänst)

• Autofyller den? Eller får man "högerklicka" och välja "fyll i"? Hur fyller den i på android?

• Måste man ha 2FA för att kunna logga in? (INGA bra erfarenheter med 2FA)

• Kan jag vara "admin" på kontot och ha svärmor och svärfar som "users" typ? Dom är nog mer än glada om jag kan komma åt deras, men jag vill inte att någon annan ska kunna komma åt mitt..

Vill någon klara upp detta för mig så skulle det uppskattas

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Medlem

Jag använder Bitwarden för både dator, android och iphone så jag kan svara på detta så gott jag kan.

Kan jag se vilka konton (kontonamn eller mejladresser) som finns sparade, till vilka sidor?
-Ja, i ditt "vault"

Kan jag se lösenord (antar nej)?
-Ja, måste bara klicka på det lilla ögat för att visa

Kan man ha på vilka enheter/hur många enheter samtidigt? (beror väl på tjänst)
-Ja det tror jag

Autofyller den? Eller får man "högerklicka" och välja "fyll i"? Hur fyller den i på android?
-Man kan välja om den ska autofylla eller inte. På android kommer det upp en notifikation att den kan fylla i automatiskt om du vill

Måste man ha 2FA för att kunna logga in? (INGA bra erfarenheter med 2FA)
-Nej, det finns men är valfritt

Kan jag vara "admin" på kontot och ha svärmor och svärfar som "users" typ? Dom är nog mer än glada om jag kan komma åt deras, men jag vill inte att någon annan ska kunna komma åt mitt..
-Njae, du kan väl logga in med deras uppgifter men annars vet jag inte

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Jag använder Bitwarden för både dator, android och iphone så jag kan svara på detta så gott jag kan.

Kan jag se vilka konton (kontonamn eller mejladresser) som finns sparade, till vilka sidor?
-Ja, i ditt "vault"

Kan jag se lösenord (antar nej)?
-Ja, måste bara klicka på det lilla ögat för att visa

Kan man ha på vilka enheter/hur många enheter samtidigt? (beror väl på tjänst)
-Ja det tror jag

Autofyller den? Eller får man "högerklicka" och välja "fyll i"? Hur fyller den i på android?
-Man kan välja om den ska autofylla eller inte. På android kommer det upp en notifikation att den kan fylla i automatiskt om du vill

Måste man ha 2FA för att kunna logga in? (INGA bra erfarenheter med 2FA)
-Nej, det finns men är valfritt

Kan jag vara "admin" på kontot och ha svärmor och svärfar som "users" typ? Dom är nog mer än glada om jag kan komma åt deras, men jag vill inte att någon annan ska kunna komma åt mitt..
-Njae, du kan väl logga in med deras uppgifter men annars vet jag inte

Det där känns nog som att det blir standardsvaren för de flesta lösenordshanterarna.

Vad gäller sista frågan kanske varianter i stil med https://1password.com/families/ eller https://www.lastpass.com/family-password-manager fungerar, men misstänker att det snarare är att frivilligt välja att dela konton, snarare än att ha någon som kan se alla ens konton utan att man väljer något (men kanske? tänker barnläge, typ).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem

Har du Lastpass premium (som kostar ¤3 per månad) så lagras alla uppgifter via dem och synkas mellan allt som är anslutet till det kontot.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wahlmat:

Tjena!

Efter 2 borttappade mobiler på 2 dagar inom familjen, så har jag börjat fundera på lösenordshanterare... Detta framförallt på för att svärmor och svärfar är fruktasvärt dåliga på komma ihåg inloggningar. Efter detta funderar jag då lite på hur de fungerar... Lättast kanske att bara radda upp frågor?

• Kan jag se vilka konton (kontonamn eller mejladresser) som finns sparade, till vilka sidor?

• Kan man ha på vilka enheter/hur många enheter samtidigt? (beror väl på tjänst)

• Autofyller den? Eller får man "högerklicka" och välja "fyll i"? Hur fyller den i på android?

• Kan jag vara "admin" på kontot och ha svärmor och svärfar som "users" typ? Dom är nog mer än glada om jag kan komma åt deras, men jag vill inte att någon annan ska kunna komma åt mitt..

Vill någon klara upp detta för mig så skulle det uppskattas

Precis som @immutable, så använder jag Bitwarden. Har haft Safe in Cloud under några år, men Bitwarden ger mer + det är open source, vilket låter vem som helst att se hur ens data är lagrad. Man kan även installera Bitwarden på ens egna server och ansluta till den. Kan endast yttra mig om dessa två tjänsterna, då jag bara har testat andra tjänster (LastPass, Kaspersky Password Manager, Dashlane, 1Password och några till) under en mycket begränsad period. Har inte stått ut med dom, då de var (enligt mig) sämre än vad Safe in Cloud var (mindre frihet bland formulären i tjänsterna)... och nu Bitwarden.

• Du bestämmer över den data som du lägger in - oavsett lösenordshanteringstjänst. Du kan lägga in vad som helst, till och med anteckningar.

• Jadå. Det kan du. Som vad @immutable skrev, så klickar/trycker du bara på det lilla ögat till höger om lösenordet, så visas det i klartext.

• När det kommer till Bitwarden, så kan du använda vilken tjänst som helst. Till skillnad från Safe in Cloud, så kan du nå din data vart du vill genom vault.bitwarden.com. Safe in Cloud har (ännu) ingen webbsida där du kan nå all din data. Om du vill fixa in autofyll till webbsidor, så måste du ha både Safe in Cloud-programmet och tillägget installerade. Med Bitwarden behöver du endast tillägget.

• Efter egen erfarenhet, så känner Bitwarden av inloggningsformulär mycket bättre, än vad Safe in Cloud gör. Den sistnämnda tjänsten känner av även i appar, men Bitwarden gör jobbet mycket bättre, enligt mig.

• Safe in Cloud kräver endast huvudlösenordet för att logga in, men du kan ändra till att logga in med PIN-kod, fingerläsning, eller lösenord (tror det var de enda). Eftersom du kan nå Bitwarden överallt, så kan du använda dig av tvåstegsverifikation för ditt konto där.

• Måste dock fråga dig, varför har du inga bra erfarenheter av tvåstegsverifikationer?

• För att använda tvåstegsverifikationer för dina konton som du lägger in på Bitwarden, så måste du betala $10 per år (vilket är i skrivande stund 93,51 kr). Du kan lägga in koden (eller vad man nu kan kalla den för) för tvåstegsverifikationen för din data, men du kan inte använda själva funktionen förrän du betalar den. Detta gäller även när du har Bitwarden på en egen server (har kontaktat dem och fått svar om det).

• Med Bitwarden kan du skapa kollektioner för att kunna dela din data med andra och vice verse. En kollektion för två personer är helt gratis, men om man vill lägga till fler personer, så får man betala som minst $1 per månad (vilket är 9,35 kr i skrivande stund) för fem användare. Det finns såklart fler alternativ att välja mellan.

• Jag låter morsan dela sin data med mig, vilket har gjort nytta i vissa situationer. Väldigt smidigt!

En sak till. Testa dig fram. Installera ett gäng lösenordshanteringstjänster (en efter en) och se vilken som du - personligen - tycker är bäst för just dig. Är du inte nöjd med någon, ta bort all data + kontot och testa en annan. Bästa tipset är ju att lägga in data om ett enda konto och prova dig fram.

Värt att nämna, är att Safe in Cloud lagrar all data krypterad i en databasfil som du kan se och hantera genom önskad molntjänst (till exempel Dropbox). Bitwarden lagrar datan krypterad på deras (eller ens egna) server.

En till sak. Bitwarden erbjuder rapporter om ens lösenord, till exempel om en tjänst man använder sig av (exempelvis Adobe) har blivit hackat och därmed fått en lösenordsläcka. Man kan även se vilka webbsidor som inte har https:// i början av webbadressen, plus mer. Dessa funktioner anser jag är väldigt bra att ha!

Bitwardens hjälpsida är väldigt användbar vid frågor om deras tjänst. De tar även upp vad som händer om deras tjänst blir hackad.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Inaktiv

Jag har Norton virus program och dom har ett tillägg där man kan lagra lösenord i molnet, funkar riktigt bra.

Permalänk
Medlem

@Airikr: Bra svar och väldigt specifikt!
@immutable: Bra sammanfattning!

Testar nu bitwarden för att se. Det enda som jag funderar över är om den kan "autospara" lösenord i typ chrome, eller att man högerklickar och väljer "ny användare" typ, känns just nu som man måste skapa i alla fall en mejl och sedan kopiera över lösenordet. Ska prova nu med lite olika enheter och se hur sakerna funkar, när det nya telefonerna är igång..

Tack för alla svar

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB

Permalänk
Medlem

Jag kör lastpass och tvingar mina medarbetare att göra det, vi har en företagstjänst. Det är rent ut sagt ett helvete att få folk att förstå att de måste använda lösenordshantering för det får inte ha lätta lösenord och de får inte ha samma lösenord på fler ställen. Vad jag menar är, testa den/de kandidater du har på de som faktiskt ska använda tjänsten och låt de välja, min erfarenhet är att om användaren känner sig delaktig i ett beslut så är användargraden betydligt högre. Om man inte använder lösenordshanteringen fullt ut kan den vara mer till last än till hjälp.

Personligen älskar jag lastpass och sedan iOS 12 kan den ju ersätta iphonens egen lösenordshantering vilket är grymt, vet ej hur det ser ut på android men det varierar väl beroende på telefon och android-version. Så om alla har Samsung kanske Samsung har ett alternativ som kanske är enklare/bättre integrerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wahlmat:

@edgren: Bra svar och väldigt specifikt!
@Basse: Bra sammanfattning!

Testar nu bitwarden för att se. Det enda som jag funderar över är om den kan "autospara" lösenord i typ chrome, eller att man högerklickar och väljer "ny användare" typ, känns just nu som man måste skapa i alla fall en mejl och sedan kopiera över lösenordet. Ska prova nu med lite olika enheter och se hur sakerna funkar, när det nya telefonerna är igång..

Tack för alla svar

Varsågod Om Bitwarden inte känner igen de inloggningsuppgifter som du har angett och gått vidare med, så frågar tjänsten om du vill spara uppgifterna När jag ska skapa ett nytt konto, så väljer jag att skapa ett nytt objekt i Bitwarden och skriver in användarnamn/e-postadress och webbadressen, med https://. Lösenordet låter jag BItwarden själv generera fram. När jag är nöjd, kopierar jag lösenordet, sparar objektet och klistrar in lösenordet i formuläret. Supersmidigt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Airikr: Använt Bitwarden sedan det föreslogs, jättenöjd. Lite få saker man kunde önskat, men överlag så är jag väldigt nöjd, bra pris med

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wahlmat:

@edgren: Använt Bitwarden sedan det föreslogs, jättenöjd. Lite få saker man kunde önskat, men överlag så är jag väldigt nöjd, bra pris med

Underbart ^^ Vad för saker hade du önskat fanns i Bitwarden då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Airikr: Automatiskt spara till "collection". För min del är de okej, men hade varit smidigt att slippa dela varje inlogg manuellt. Låter några i familjen använda det, där dom vill att jag ska kunna komma åt det som backup (inte alls tekniska personer...). Sen ibland så lägger den till, ibland inte (eller erbjuder om att lägga till rättare sagt). Lite okonsekvent, men ingen fara. Mycket nöjd ändå

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad finns det egentligen för alternativ som man kan hosta själv? Tycker annars lastpass är schysst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av wahlmat:

@edgren: Automatiskt spara till "collection". För min del är de okej, men hade varit smidigt att slippa dela varje inlogg manuellt. Låter några i familjen använda det, där dom vill att jag ska kunna komma åt det som backup (inte alls tekniska personer...). Sen ibland så lägger den till, ibland inte (eller erbjuder om att lägga till rättare sagt). Lite okonsekvent, men ingen fara. Mycket nöjd ändå

Angående att du vill att den ska automatiskt spara till en samling, så föreslås alltid ditt egna konto av säkerhetsskäl. Men om du är inne i en samling via filtreringspanelen och lägger till ett objekt därifrån, så föreslås den samlingen istället.

Bra att du är mycket nöjd trots allt ^^

Skrivet av firstofmay:

Vad finns det egentligen för alternativ som man kan hosta själv? Tycker annars lastpass är schysst.

Vad jag vet på rak arm, så är Bitwarden det enda valet gällande self-hosting. Om du vill lagra allt lokalt, så kan du ta en titt på KeePass Password Safe, som använder sig av öppen källkod.

Men tänk då på att du måste hålla koll på vart du har databasfilen! När du vill komma åt lösenorden/anteckningarna/whatever, så måste du importera den kanske varje gång du ska komma åt databasen. Många av de kompatibla programmen och applikationerna kan dock komma ihåg vilken databas du först valde.

Om du vill vara på den säkra sidan och inte riskera att slarva bort databasfilen, så kan jag rekommendera Bitwarden

Visa signatur

Permalänk

Kan de här programmen ha koll både på passwords online, likväl om jag behöver passwords till saker som inte är online (dörrkoder osv). Vill ha något som bara funkar, och som inte är så dyrt och som har bra support om det kniper.

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Jag använder Enpass. Den lagrar all data lokalt, . Jag synkar olika enheter via en krypterad fil på onedrive.

https://www.enpass.io/

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Kan de här programmen ha koll både på passwords online, likväl om jag behöver passwords till saker som inte är online (dörrkoder osv). Vill ha något som bara funkar, och som inte är så dyrt och som har bra support om det kniper.

De lösenord, bankärenden, viktiga dokument, betalkort, identitetskort och annat som du lägger in i till exempel Bitwarden, kommer du åt överallt. Såvida du har en enhet med internet, såklart. Annars är KeePass bättre för dig.

Visa signatur