Hur når jag ut med min portabla spelkonsol?

Permalänk
Avstängd

Hur når jag ut med min portabla spelkonsol?

God morgon!

Jag har byggt en portabel spelkonsol och även startat en Kickstarter-kampanj för den. Men det har varit svårt att riktigt nå ut med den.
Är det någon som har något tips på vad jag kan göra? Eller tror ni att den helt enkelt är för ointressant?

Jag har skrivit om den här om någon skulle vilja veta mer:
https://www.sweclockers.com/galleri/14869-portabel-spelkonsol...

Permalänk
Medlem

Problemet är att de är massa sådana projekt som redan finns ute, de med intresse och tekniskt kunnande tar ofta tag i det själv. Det finns hela opensource communities för att bygga in en retropi i ett gameboy, psp etc

Sedan har många sådana projekt missat att leverera något av värde när de kör kickstarter etc och många minns saker som OUYA och Pandora.
För att inte tala om att vissa regioner har lagar mot emulatorer och få konsumenter som inte har kunskapen att bygga själv skulle investera i något som kan ersättas av en billig Kina platta och extern kontroll eller liknande.

Tyvärr är nog intresset lågt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag tror också att du kommer att få det svårt, men om du ändå tror på idén så är det bara att sätta sig in i hur marknadsföring och framförallt marknadskommunikation fungerar.

Börja med din målgrupp: vem försöker du nå ut till? Var specifik i din beskrivning och gör snäva avgränsningar. Du vill inte nå ut till "alla" eller någon annan luddig och bred beskrivning.
När du definierat din målgrupp: var finns dessa? Vilka sidor/kanaler engagerar de sig i? Hur kommunicerar man på dessa platser?

I företags unga år är marknadsandelar och expansion allt, så det är bara att sätta igång. Du kommer nog snart att inse att sådana här saker kostar pengar dock. Desto bättre du avgränsar din målgrupp, desto större chans till att du kan träffa rätt med dina kommunikationsaktiviteter och att du kan göra det mesta själv utan att betala.

Exempelvis att du lägger upp ditt projekt här på forumet och engagerar dig i tvåvägskommunikation med användarna är en god taktik *wink wink*.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Vad är set som är speciellt och skiljer denna från alla andra bärbara emulator konsoler? Storleken enbart? Jag tror inte att det är lika populärt som det skulle varit för 10 år sen. Sen att använda en såpass högupplöst skärm för att lira spel som går i en bråkdel av uppslösningen och använda Pie 3 när 4an är ny. Designmässigt ser den tråkig ut.
Kolla vilka projekt som klarat sig igenom kickstarter och vad som skiljer mot din är ju ett tips.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du tänkt för pris men med tanke att man kan köpa liknande från kina för ett par hundra så kan det nog vara svårt att konkurrera skulle jag tro. Ok att du har en fetare skärm men är det värt att betala en massa extra för att få pixlar i onödan?
Grymt hemmaprojekt? Ja verkligen snyggt byggt.
En produkt för den breda massan? Tveksamt...

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Jag gillar konceptet. Kan man även använda den som en bärbar dator är det fint. Sen kanske inte designen är den snyggaste.

Permalänk
Medlem

Fräckt vad kostar den?

Skrivet av bardbard:

Vet inte vad du tänkt för pris men med tanke att man kan köpa liknande från kina för ett par hundra så kan det nog vara svårt att konkurrera skulle jag tro. Ok att du har en fetare skärm men är det värt att betala en massa extra för att få pixlar i onödan?
Grymt hemmaprojekt? Ja verkligen snyggt byggt.
En produkt för den breda massan? Tveksamt...

En ipad mini skärm kostar 329kr (dock mini 1/2 skärm) i Sverige och antagligen billigare om man köper in från utlandet. En bra skärm är mer än bara antalet pixlar.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att du behöver nischa dig mer. Det jag tänker spontant är att satsa på en bärbar konsol för barn (2-5 år). Finns ju barnvänliga surfplattor där mjukvaran är låst och enkel och själva enheten extra stöttålig t.e.x. Något liknande men med enklare spel, en lösning för låst streamat filminnehåll m.m.

Mina barn är nu 5 resp. 7 år och vi har nyligen fasat ut småbarnsåren. Något som slog mig under småbarnsåren var vilken otrolig kraft Babblarna, animerade filmer av Imse Vimse Spindel och hjärndöda filmer där folk öppnar Kinderegg (Open... open... Surprise!!!) har. Tro mig, vi föräldrar spyr över sånt men ungarna älskar det.

Kan du lansera en bärbar konsol som erbjuder detta men också skyddar barnen mot våldsamma/olämpliga spel och filmer på YouTube, då har du hittat en marknad som fortfarande har stor potential.

Undvik också emulatorer och piratkopierad mjukvara. En produktbild med Sonic på är t.e.x. ett "big no-no".

Lycka till!

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Det är en svår branch att ge sig in i.
Det har funnits en massa olika handhållna emulatorer på kickstarter genom åren, som likt dig är de flesta baserade på en Pie. Det som särskiljer dig från de flesta, är inte bara en fördel utan nackdel också.
Visst, du har en stor högupplöst och ljusstark skärm, men det gör också att du har sämre batteritid än många (trots ett batteri på 8000mah), och gör den även tyngre.
Som nämnts tidigare, det finns en uppsjö av liknande produkter på marknaden redan för några hundralappar. För att du ska stå ut, så måste din konsol göra mer än alla de andra gör, och gärna vara snyggare också.

Jag tror att den måste vara mycket mer kraftfull, så att den kan emulera nyare konsoler också, ha bättre batteritid, kunna kopplas till en tv och handkontroll samt helst ha stöd av någon större, mer känd tillverkare för att kunna slå igenom.
Din konkurrent är i princip äldre Nintendo Switch som går att installera custom firmware på, vilket gör att du kan köra alla emulatorer som din konsol kan, plus ett antal nyare konsoler, och spela Switchspel på. För runt samma pris, om du köper en begagnad.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Jag hade lätt tagit denna konsolen framför en switch när jag är ute och flyger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Fräckt vad kostar den?

En ipad mini skärm kostar 329kr (dock mini 1/2 skärm) i Sverige och antagligen billigare om man köper in från utlandet. En bra skärm är mer än bara antalet pixlar.

Givetvis är det mer än pixlarna som styr, bara nämnde en aspekt.
Problemet är att om skärmen kostar säg 300:- i inköp så kan man lika gärna köpa en komplett kinakonsoll för samma pris.
Här ska det ju även köpas in en pi, plastdetaljer, batteri, elektronik, montering samt lite annat säkert. D.v.s denna maskin ligger säkert i spannet 1000-1500 i tillverkning.

Enligt kickstartern så får man lägga in ~2000 för att få en konsol vilket är rätt mycket för en retromaskin i mitt tycke.
Produkten är det inga fel på(antar jag, ej provat den givetvis) men priset kommer att bli fel.
Nåväl, kanske jag som är en gringubbe här....

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Inaktiv

Nåt som jag alltid saknar i sådana här kampanjer är vad folk tycker om den. Jag vill höra och se vad andra tycker om kvalitén jämfört med "originalet". Hur upplever vanliga gamers att spela med den? Hur känns den o hålla i? Och så vidare...

Lite bilder och nån enstaka video säger fortfarande inte särskilt mycket om man själv funderar på att köpa en. Känns fortfarande som man köper grisen i säcken från nån billig kina-sajt tyvärr.

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge! Har ganska bra koll på bärbara retrokonsoler och skulle om jag var dig kontakta ETA Prime och tex Wicked Gamer ifall de skulle vilja recensera ditt bygge. Marknadsföring kostar men får du lovord från dem kommer beställningar att rulla in garanterar. När ETA Prime recenserade LCL Gameboy Pi drunknade han i beställningar och slutade svara på mail etc. Jag beställde en själv från hans Taobao sida med hjälp av Google translate. Är sjukt nöjd med den 👍. Tror att det handlar om att nischa sig, hitta liknande projekt på YouTube och kommentera och att få dem besöka din kanal där du visar upp ditt bygge samt när du spelar olika konsoler (emulatorer). Vissa vill ha en LDK eller Bittboy, andra är ute efter kvalité och är berädda att betala mer... Lycka till 😊

Jag tror för övrigt om du är snabb och lyckas bygga något med Pi4 som precis lanserades och kanske kan pusha den ytterligare i kapacitet för N64 och kanske ännu bättre konsoler än så så har du ännu större chans att lyckas 😊👍🙏. Min LCL Gameboy klarar vissa N64 spel som Mario 64, Mario Kart etc

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jaja, det är ändå för långt ifrån att lyckas nu. Jag byggde något jag ville ha, som jag inte hittade att köpa, och trodde att fler skulle vara intresserade. Fel av mig.

Men tack för all feedback i alla fall.

Permalänk
Medlem

Som produkt saknar den nog en USP.

Med tanke på komponenterna hade folk nog varit mer intresserad av en byggsats. Just bärbara projekt som lirar emulatorer upp till typ PSX finns det nog dock gott om, så som färdig produkt är det nog i.a.f. svårt att stå ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cjiniinni:

Jaja, det är ändå för långt ifrån att lyckas nu. Jag byggde något jag ville ha, som jag inte hittade att köpa, och trodde att fler skulle vara intresserade. Fel av mig.

Nähedu, aldrig fel av dig. Utan såna som dig som bygger och uppfinner så skulle vi aldrig ha dom fina sakerna vi har idag.

Permalänk
Medlem

Om du fått ett bra pris på skärmen och små plocket kitta ihop det och sälj så, för skalet ladda upp designen och låt folk printa själva eller beställa från valfri 3d print shop. Det är ytterst osannolikt du kan lyckas göra några pengar på detta genom kickstarter osv, snarare risk du skaffar ovänner om du inte skulle leverera. Hursom helst credits för att lägga upp projektet med instruktioner, vart folk kan få tag på prylarna för att bygga sin egen på valfri DIY sida är odödligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjiniinni:

Jaja, det är ändå för långt ifrån att lyckas nu. Jag byggde något jag ville ha, som jag inte hittade att köpa, och trodde att fler skulle vara intresserade. Fel av mig.

Men tack för all feedback i alla fall.

Säg inte det, man vet aldrig. Men som sagt... Som PR skulle jag bygga ihop ett par och kontakta exempelvis ETA Prime och Wicked Gamer. När jag beställde med LCL Gameboy tog det 5 veckor innan jag fick den. Han bygger dem på beställning. Innan dess köpte jag en Gameshell (som man bygger ihop själv), hade letat efter en bra bärbar maskin att spela retrospel på (nej, ville inte ha en psp med emulatorer). Gameshell lyckades att bygga upp ett stort community samt en crowdfunding som jag dock missade men beställde från deras andra batch. Vart dock inte nöjd med maskinen då den var alldeles för avancerad och hade för liten skärm. Ville ha en plug and play som spelar det mesta vilket LCL Gameboy gör. Det jag vill säga är, det finns en marknad för allt. Finslipa din produkt och när du känner dig redo testa att kontakta någon av de ovanstående. Gå ut med att du bygger på beställning så får du se vad som händer. Behöver inte vara svårare än så. Ge inte upp 🙏👍

Skickades från m.sweclockers.com