Få in både parabol och vanliga gratiskanaler

Permalänk

Få in både parabol och vanliga gratiskanaler

Min kompis har en parabol som han fått in tvkanaler från utlandet med ett tag och det har funkat, grejen är den att lådan som får in signalen från parabolen via f-kabel (bara koppartråd i hölje) och gör om den till scart till tvn har gett upp.

Hur gör man på smidigast sätt så att han kan få både kanalerna från parabolen och svenska kanaler?

Han har en denver tv box som han försökt själv med utan lycka, parabolkabeln passar inte då den är gjord för antenn.

Skulle en sån här funka?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av applekakanshaj:

Notera att bumpning upplevs som så pass störande och irriterande att det är en egen paragraf i forumets trivselregler: https://www.sweclockers.com/forum/regler

Orsaken till att du inte får svar skulle jag säga är att det är omöjligt att svara på din fråga. Du kan ju endast själv svara på ifall den där lådan för 250 kronor fungerar. Så vill man bumpa men "bumpa på rätt sätt" – tillför då ny information. För det är oftast där det brister, att det är för lite info för att svara

Exempel på information som underlättar i ditt fall är:

Vad är det för parabolabonemang som används?
Vad är det för TV som används?
Den gamla lådan, vad var det för något?
Hur gamla prylar det som används?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Notera att bumpning upplevs som så pass störande och irriterande att det är en egen paragraf i forumets trivselregler: https://www.sweclockers.com/forum/regler

Orsaken till att du inte får svar skulle jag säga är att det är omöjligt att svara på din fråga. Du kan ju endast själv svara på ifall den där lådan för 250 kronor fungerar. Så vill man bumpa men "bumpa på rätt sätt" – tillför då ny information. För det är oftast där det brister, att det är för lite info för att svara

Exempel på information som underlättar i ditt fall är:

Vad är det för parabolabonemang som används?
Vad är det för TV som används?
Den gamla lådan, vad var det för något?
Hur gamla prylar det som används?

Okej visste inte det. Har dock ingen mer information att tillföra.

Varken jag eller han vet svaret på någon ut av de frågorna men som jag förstått det så kan man ta in "gratiskanaler" från andra länder med parabol, för det känns rimligt att det är det han gör.

Vet inte vilken tv det var men ser inte hur det skulle påverka något, den är gammal nog att ha två scart och två hdmi ingångar.

Skulle gissa på att lådan var en digitalbox, vet inte.

10-20 år gamla kanske? Vet verkligen inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det behövs mer info, men byt ut den trasiga satelitmottagaren mot en av samma modell som fungerar. bättre svar går inte att ge om du inte vet vilken typ av signal som ska tas emot.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

@applekakanshaj: Det blir lite "Polarens gamla skosnöre gick av. Kan det här skosnöret användas istället?" över det hela utan mer info.

Möjligen att någon med mer kunskap om satellit/parabol kan flika in med mer generell info om vad som brukar gälla. Annars är det överlag HDMI som gäller för modernare satellitboxar.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@applekakanshaj: Det blir lite "Polarens gamla skosnöre gick av. Kan det här skosnöret användas istället?" över det hela utan mer info.

Möjligen att någon med mer kunskap om satellit/parabol kan flika in med mer generell info om vad som brukar gälla. Annars är det överlag HDMI som gäller för modernare satellitboxar.

Skulle tänka mig att en person något kunnig om skor och skosnören skulle kunna hjälpa mig om jag ger infon att snöret ska sitta i en sneaker med 4mm stora hål och det ska vara svart. Att märket är nike och snöret egentligen heter "900mm obsidian black semi stiff shoe lace" borde inte spela någon roll så länge personen kan tillräckligt om saken.

Jag undrar bara om det går att få in parabolsignalen via "f-kabel" till en billig denver box och samtidigt få in svenska kanaler på samma gång.

Jag tänkte mig att det kunde vara någon standard och att vissa saker är självklara men jag kanske bara är på fel forum.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

När du säger "svenska kanaler", menar du då typ marksända kanaler via antenn eller via kabel-TV? Antar att du inte menar svenska över satellit för så ska du ju ha en specialbox som kan ta rätt sorts dekodermodulsaggramajs.

Annars ja, den där boxen du länkade bör kunna ta emot "utländska gratiskanaler", under förutsättning att han inte har flera "huvuden" på sin parabolantenn, eftersom boxen inte stödjer Diseqc. Den boxen kommer dock inte ta emot svenska, så antingen har du två boxar kopplade, eller så kan hans TV ta emot den typen av svenska kanaler han vill köra direkt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@applekakanshaj: Svenska kanaler via satellit får din vän antagligen endast via någon form av abonnemang likt Viasat, Canal digital etc. Men jag gissar fritt att det är någon form av fritt utbud som har tagit emot tidigare? Och att svenska kanaler kommer någon annanstans ifrån, till exempel den box som redan finns på plats? Annars är det svensk TV beroende på vad finns tillgängligt där han bor, kanske analogt via kabel-TV? Om det är lägenhet denne bor i?

Som skrivet: omöjligt att kunna peka ut lösningar utan mer information. Allt vi vet är att den Denverbox han redan har förmodligen inte är till för satellit, då det inte är F-kontakter. Då är den antingen en box för DVB-T, DVB-T2 eller DVB-C . Men om vi inte ens vet det, så blir det aldrig mer än skott i mörkret.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Som skrivet: omöjligt att kunna peka ut lösningar utan mer information. Allt vi vet är att den Denverbox han redan har förmodligen inte är till för satellit, då det inte är F-kontakter. Då är den antingen en box för DVB-T, DVB-T2 eller DVB-C . Men om vi inte ens vet det, så blir det aldrig mer än skott i mörkret.

Ah, den informationen gissade jag. Spännande! Men det är ju bara osannolikt dock inte omöjligt att de som tillverkade boxen valde att ha en annan sorts kontakt på ingången för parabolantennen.

Något som skulle kunna ta oss framåt vore om TS kunde lägga upp några bilder på den gamla trasiga mottagaren! Kolla gärna i min signatur för instruktioner för hur man lägger upp bilder.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Hej!

När du säger "svenska kanaler", menar du då typ marksända kanaler via antenn eller via kabel-TV? Antar att du inte menar svenska över satellit för så ska du ju ha en specialbox som kan ta rätt sorts dekodermodulsaggramajs.

Annars ja, den där boxen du länkade bör kunna ta emot "utländska gratiskanaler", under förutsättning att han inte har flera "huvuden" på sin parabolantenn, eftersom boxen inte stödjer Diseqc. Den boxen kommer dock inte ta emot svenska, så antingen har du två boxar kopplade, eller så kan hans TV ta emot den typen av svenska kanaler han vill köra direkt.

Ja det är dessa kanaler jag syftar på. Jag skulle inte tro att parabolen har flera huvuden så det borde då funka? Kan nog helt enkelt testa med en bordsantenn för de svenska kanalerna.

Tack för vettigt svar!

Skickades från m.sweclockers.com