Test: Ryzen 9 3900X och Core i9-9900K i överklockat läge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Själv kommer jag inte välja någon av dem, för jag vill iallafall ha en cpu som kan klocka högre än 4ghz. (lite löjlig skäl kanske, men men,,)
Men i vilket fall som helst så är väl 10000 serien på G,, då kanske det blir 12core vs 12core. Och om intel får arslet ur vagnen med nästa arkitektur så kommer dom ju springa ifrån igen... kanske? (om dom inte klantat sig)

Fast de klockas ju till 4.6 och 4.2 på amd? Är väl struntsumma om basklocken är under 4 när de körs en bra bit över 4 iaf intel?

Permalänk

Imponerande minst sagt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Men poängen är ju att att det INTE syns!
Visst du kan mäta upp en liten skillnad, men någon sitter och spelar på riktigt (med en gpu) så syns det ju ingen skillnad.
Om du märker skillnad så snackar vi placebo effekt, ren inbillning, för i verkligheten där dom flesta bor, så begränsas fps av resten av burken.

Och sedan så är ditt påstående om enkeltrådad prestanda lite tveksam. Menar du att Intel kan klocka högre?
För om vi kollar på enkeltrådad prestanda vid samma klock, så spöar AMD intel numera. (enligt swec's tester)
https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...

Fast om vi ska vara riktigt ärliga så är det ingen CPU som klarar av att sitta och spela utan framedips när windows eller nått annat sätter igång med massa jävla updates i backgrunden.

Ja, men poängen med testerna är liksom att påvisa likheter/skillnader.
Och Intel är ändå snäppet bättre i spel ännu, om man kör 9700/9900, det intressanta är också hur CPU kan fungera i nära framtid då ett nytt grafikkort kanske åker in i burken innan resten byts. Kollar du på produkter som finns idag och de kommande månaderna så klockar Intels CPU:er högre. AMD klarar inte lik hög klock som Intel, så är det.

Själv tycker jag inte heller den lilla skillnaden är så relevant ment rent tekniskt finns den där.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Ja, men poängen med testerna är liksom att påvisa likheter/skillnader.
Och Intel är ändå snäppet bättre i spel ännu, om man kör 9700/9900, det intressanta är också hur CPU kan fungera i nära framtid då ett nytt grafikkort kanske åker in i burken innan resten byts. Kollar du på produkter som finns idag och de kommande månaderna så klockar Intels CPU:er högre. AMD klarar inte lik hög klock som Intel, så är det.

Själv tycker jag inte heller den lilla skillnaden är så relevant ment rent tekniskt finns den där.

Vid det här laget så kommer du nog ha bytt CPU innan du märker någon enorm skillnad. Det är exakt varför 720p används i Sweclockers tester.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Ändå märks detta varken i 1080P eller över. När ett 2080Ti agerar flaskhals i 1080p så ska det mycket till för att svagare grafikkort ska göra det. Oberoende så bygger mycket av Intel försprång på deras höga klockfrekvenser. Ett problem som Intel antagligen insett men även verkar ha insett att deras 10 nm idagsläget inte är bra nog. Antagligen pga. den inte klockar i närheten av vad deras 14 nm gör.. vilket betyder att 10 nm gen 1 antagligen kommer att prestera sämre än 9900K pga. lägre klockfrekvenser och kan tom. hamna efter AMD i stort sett allt (speciellt med tanke på att vid det laget så har man lanserat Zen 3 och eventuellt Zen 3+). Därför skjuts den upp gång på gång.

Vi har ju sett detta förut. För varje kliv nedåt i tillverkningsprocessens storlek så har Intel tappat överklockningspotential och maxfrekvens. Det började med Ivy Bridge och det är först vid Skylake typ gen 100000 som man nått liknande frekvenser. Då med en fullständigt mogen nod som tagit fyra år att nå och då har man istället slagit i en vägg i vad 14 nm klarar av att leverera.

Skrivet av LPG:

Bäst vore om vi försökte hålla isär begreppen så att vi enklare förstår vad verkligheten är. Zen 2 har bättre IPC. Skylake/Coffee Lake har bättre prestanda i spelscenarion av andra skäl, delvis övertaget i klockhastiget och delvis fördel med latency tack vare monolitisk design.

Verkligheten ser ut såhär på grund av det:

Jag vill inte rätta dig jag tänker i och med hur diskussionerna är här i forumet så kan det vara bäst denna informationen finns. Om spel kommer fortsätta vara så beroende av core-core och memory latency är en bra fråga. Alla är ju inte det verkar det som i nuläget. Jag är inte direkt insatt i detta tyvärr.

För övrigt, jag tänker beställa en Ryzen 3600 inom kort. Kan vara trevligt att se vad för data du får fram.

Här kommer det första speltestet, har helt enkelt spelat in en slinga från samma område i Black Desert Online och gjort en egen tråd om prestandaskillnaden då resultatet verkligen är häpnadsväckande.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1563811-ryzen-3000-for...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Den dagen en normal användare har nytta flera år i förväg av tester på 720p så kommer det vara ett tvång med PCI-E 4.0 på graffeplatsen och vi pratar generationer framåt i tiden för GPU. Börjar bli fruktansvärt uttjatat detta nu. Är totalt irrelevant att ha med 720-tester för en processor idag. Den "miljarddels promillen" som verkligen har nytta av mer FPS kan lätt bilda sig en uppfattning genom att studera 1080-tester. Man kan köra 1080-testar med lättare grafikinställningar samt en med normala grafikinställningar. Hur många datorbyggare av alla har kvar sin CPU i 5-6 år innan man köper snabbare?

Om man ska sälja en produkt så väljer man den stora skaran och inte enstaka individer.

Inte för att vara sån, men jag ska precis byta ut min 17 860 från 2010 😆

Innan jag skaffade familj, barn å hus så köpte jag ny dator vart 3:e-4:e år utan problem då ekonomin var i bättre form. Så nu när jag sparat ihop pengar i 2 års tid och sålt av min motorcykel för att få råd med en ny dator så har jag det i bakhuvudet att nästa uppgradering på cpu - fronten kommer troligen ligga minst 8 år framåt i tiden så då måste man ju försöka fundera på vad som kommer vara mest användbart om typ 5 år, är det lite mer råkraft på några få kärnor eller kommer fler speltillverkare gå över till att programmera sina spel för flertalet kärnor.

Själv ska jag ha min dator först å främst för star citizen när det väl kommer ut och om jag inte missminner mej har cloud imperium (som utvecklar SC) sagt att man är positiv till en sån utveckling, inte för att det per automatik kommer bli så men vem vill chansa?

Så igår beställde iaf jag en 3900x då jag mest tror på den processorn i långa loppet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Skrivet av Nikodemous:

Inte för att vara sån, men jag ska precis byta ut min 17 860 från 2010 😆

Innan jag skaffade familj, barn å hus så köpte jag ny dator vart 3:e-4:e år utan problem då ekonomin var i bättre form. Så nu när jag sparat ihop pengar i 2 års tid och sålt av min motorcykel för att få råd med en ny dator så har jag det i bakhuvudet att nästa uppgradering på cpu - fronten kommer troligen ligga minst 8 år framåt i tiden så då måste man ju försöka fundera på vad som kommer vara mest användbart om typ 5 år, är det lite mer råkraft på några få kärnor eller kommer fler speltillverkare gå över till att programmera sina spel för flertalet kärnor.

Själv ska jag ha min dator först å främst för star citizen när det väl kommer ut och om jag inte missminner mej har cloud imperium (som utvecklar SC) sagt att man är positiv till en sån utveckling, inte för att det per automatik kommer bli så men vem vill chansa?

Så igår beställde iaf jag en 3900x då jag mest tror på den processorn i långa loppet.

Skickades från m.sweclockers.com

Man måste se långsiktigt.

9900K är helt klart en snabb processor inget snack om saken, dessutom är den klockvänlig. Det där med säkerhetsbuggar och buggfix som nedgraderar prestandan är inget man behöver ta upp för överskottet på prestanda vid spel är inget som kommer påverka nämnvärt de kommande åren.

Men, när man gör tester samt läser vad folk i allmänhet säger om varför test i 720P (jo jag tror faktiskt de flesta fattar varför man testar i 720P) så låter det att ja men 9900K håller ju massor med generationer GPU. Inget man vet ett skit om, för i framtiden så för att få snabbare grafiska möjligheter så är det PCI-E 4 som gäller, annars köper man grisen i säcken och kan aldrig nyttja GPU fullt ut. Lika så om man pratar "semiprofessionell OC" så bör man beakta att om 5-6 år så kanske varje kW kan kosta det dubbla mot idag. Detta då en korkad regering vill ta bort kärnkraftverken så Sverige kommer få importera fulel och det till då höga priser eftersom efterfrågan är större än tillgången.

Hur det kommer se ut sen när man lyckats lura alla som har råd att köpa elbil så kommer det bli än värre med eltillgång. Kommer fattas ~50 kärnkraftverk inom EU då.

Så, när man testar nånting (720P) som är gjort för en ytterst liten skara elitspelare så bör man kanske nämna lite om framtidsutsikterna om denna plattform som 9900K bygger på. Hade hellre sett att man försökte köra OC med så bra acceptabel prestanda som möjligt till så låg effektförbrukning som möjligt inom rimliga gränser.

Det är kul med teknik och nya snabba saker men man måste vara realist, speciellt om man lägger ut tester på nätet. Kan tänka mig att det kommer finnas en och annan datoranvändare som i framtiden (5-6 år) går till sin lokala butik eller beställer på nätet dåtidens värstinggrafikkort i tro att dennes 9900K OC kommer kunna nyttja GPU till max, men för att då kunna göra det så måste man ha PCI-E 4 för annars räcker inte bandbredden till.

Därför så blir jag så innerligt trött på folk som inte tänker längre än näsan räcker. Vi lever här och nu och jag har inga problem att 9900K OC levererar nu men det är tröttsamt i längden att läsa om folk som endast lever efter detta i tron om att det är samma sak om 5-6 år fram i tiden.

Jag tycker du resonerade riktigt riktigt klokt gällande ditt val 3900X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Här kommer det första speltestet, har helt enkelt spelat in en slinga från samma område i Black Desert Online och gjort en egen tråd om prestandaskillnaden då resultatet verkligen är häpnadsväckande.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1563811-ryzen-3000-for...

Cherrypicking much? Man kan inte välja en titel och sedan redovisa skillnaderna i dessa som "Höhö Intel bäst..". Det krävs ett betydligt bättre urval än det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Inte för att vara sån, men jag ska precis byta ut min 17 860 från 2010 😆

Innan jag skaffade familj, barn å hus så köpte jag ny dator vart 3:e-4:e år utan problem då ekonomin var i bättre form. Så nu när jag sparat ihop pengar i 2 års tid och sålt av min motorcykel för att få råd med en ny dator så har jag det i bakhuvudet att nästa uppgradering på cpu - fronten kommer troligen ligga minst 8 år framåt i tiden så då måste man ju försöka fundera på vad som kommer vara mest användbart om typ 5 år,

Inte för att vara sån, men jag tror att du borde se över privatekonomin.

Skrivet av Nikodemous:

är det lite mer råkraft på några få kärnor eller kommer fler speltillverkare gå över till att programmera sina spel för flertalet kärnor.

Multicore är inget nytt, och med tanke på att även konsoller haft flerkärniga CPUer innan det blev utbrett på PC så ska du nog inte förvänta dig några revolutionerande framsteg på just den fronten.

Skrivet av Nikodemous:

Själv ska jag ha min dator först å främst för star citizen när det väl kommer ut och om jag inte missminner mej har cloud imperium (som utvecklar SC) sagt att man är positiv till en sån utveckling, inte för att det per automatik kommer bli så men vem vill chansa?

Utan att ha följt det på nära håll på sistone så liknar det mer och mer en moneygrab. Om du ska vänta på att det blir klart så får du antagligen vänta...

Skrivet av Nikodemous:

Så igår beställde iaf jag en 3900x då jag mest tror på den processorn i långa loppet.

Om du har sån begränsad budget så skulle du tjäna på att köpa hälften så dyra grejer och byta dubbelt så ofta.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Inte för att vara sån, men jag tror att du borde se över privatekonomin.

Inte för att vara sån men du har väl inte den blekaste aning om hur han prioriterar sina barns ekonomiska förutsättningar. Du vet ju inte ens om nån av barnen har nån sjukdom eller inte som kostar både pengar samt kanske tvingar han från att vara hemma från jobbet. Finns massor med orsaker till tight budget Du vet inte ens om de kanske har långa sträckor att åka för att ens komma till en mataffär.

Inte för att vara sån men en person som prioriterar dator före sina barn är ingen bra pappa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Cherrypicking much? Man kan inte välja en titel och sedan redovisa skillnaderna i dessa som "Höhö Intel bäst..". Det krävs ett betydligt bättre urval än det.

Gör ett eget test då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Inte för att vara sån men du har väl inte den blekaste aning om hur han prioriterar sina barns ekonomiska förutsättningar. Du vet ju inte ens om nån av barnen har nån sjukdom eller inte som kostar både pengar samt kanske tvingar han från att vara hemma från jobbet. Finns massor med orsaker till tight budget Du vet inte ens om de kanske har långa sträckor att åka för att ens komma till en mataffär.

Inte för att vara sån men en person som prioriterar dator före sina barn är ingen bra pappa.

Poängen var väl snarare att om han tvingas sälja motorcykeln för att köpa CPU så kanske inte värstingprocessorn modell dyrare är det optimala valet?

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Poängen var väl snarare att om han tvingas sälja motorcykeln för att köpa CPU så kanske inte värstingprocessorn modell dyrare är det optimala valet?

Och hade du läst hans motivering till 3900X så hade aldrig detta skrivits.
Sen måste du läsa mellan raderna ibland. Lär väl knappast vara som så att han kunnat haft kvar MC om han valt 3700X, utan det handlar om prioritering av fritidsintressen. Förmodligen så hade han inte haft tid med MC ändå på många år (beror ju på vad som menas med MC och i vilket syfte).

Kanske var ett renoveringsobjekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Och hade du läst hans motivering till 3900X så hade aldrig detta skrivits.
Sen måste du läsa mellan raderna ibland. Lär väl knappast vara som så att han kunnat haft kvar MC om han valt 3700X, utan det handlar om prioritering av fritidsintressen. Förmodligen så hade han inte haft tid med MC ändå på många år (beror ju på vad som menas med MC och i vilket syfte).

Kanske var ett renoveringsobjekt?

Asså, motorcykeln har bara stått sedan vårt första barn kom så det vara bara bra å sälja av den. Det räcker att vi lät frugans motorcykel stå förlänge och nu har den typ degat ihop så det kommer bli ett projekt i sej att få iordning den vid ett senare tillfälle.

Jag har byggt ut huset för 3 år sedan och har i dagsläget en belåningsgrad på 81%. Vi pratar över 3 Mille i lån vilket jag absolut inte ångrar då taket var dåligt och huset var alldeles för litet för en familj på 2 vuxna och 2 barn.

Sen blev jag precis klar med min 2 åriga utbildning och har då ett CSN lån att betala också så jag har gjort mitt yttersta för att få ihop denna datorn.

Givetvis kunde jag som han påpekade köpt en billigare Processor osv, men faktum är att jag aldrig köpt highend någonsin och jag sa till mej själv för 3 år sedan att jag hellre väntar nåt år extra så att jag nån gång i livet faktiskt får möjligheten att få testa det senaste inom cpu-branschen.

Vad för prioriteringar olika människor gör är deras buisness sålänge det inte går ut över sin familj eller nån annan för den delen, det är iaf vad jag tycker.

Oavsett så har du fattat galoppen angående att inte döma folk innan man fått all info så cred ska du ha 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Ja, men poängen med testerna är liksom att påvisa likheter/skillnader.
Och Intel är ändå snäppet bättre i spel ännu, om man kör 9700/9900, det intressanta är också hur CPU kan fungera i nära framtid då ett nytt grafikkort kanske åker in i burken innan resten byts. Kollar du på produkter som finns idag och de kommande månaderna så klockar Intels CPU:er högre. AMD klarar inte lik hög klock som Intel, så är det.

Själv tycker jag inte heller den lilla skillnaden är så relevant ment rent tekniskt finns den där.

Vi får helt enkelt se hur det blir lite framåt i tiden när fler modeller testats, men som jag ser det så är det jämnt nog. så pass jämnt att det blir andra faktorer som spelar in istället. typ val av moderkort och minnen. Just begränsningen av minneshastigheten på amd sidan är ju ett stort frågetecken. Vi får väl se hur det blir när lite fler modeller och konfigurationer har testats, men just nu för de här 2 modellerna så är det ju jämt skägg, iallafall i praktiken.

Sen när intel får arslet ur vagnen och äntligen lanserar nästa arkitektur så lär dom ju dra ifrån igen.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

@JonkenPonken: Jobbar du med drama?

Nej absolut inte. Har dock haft ganska mycket med Drama Queens att göra genom åren och mitt CV ökade visst i värde nyss.
Det jag menar är att det finns folk som har olika förutsättningar och olika prioriteringar här i livet så man behöver inte tillrättavisa folk för det.

Åter till trådens ämne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

man behöver inte tillrättavisa folk för det.

Nej precis, och ibland ska man inte agera på sina känslor om vad någon menar heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Här kommer det första speltestet, har helt enkelt spelat in en slinga från samma område i Black Desert Online och gjort en egen tråd om prestandaskillnaden då resultatet verkligen är häpnadsväckande.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1563811-ryzen-3000-for...

Jag tittade på ditt test, och tycker att det har en del saker som alla tester av MMO kommer lida av; trots att du springer samma slinga kommer belastningen av cpu inte vara samma.
Tex såg det ut som om det var fler karaktärer on-screen I genomsnitt under testet med Ryzen, samt fler vagnar.
I staden är det dessutom inte någon större skillnad mellan cpuerna om man tittar på fps, det är först när du kommer ut i öppen terräng som inteln drar iväg i fps (när din karaktär är helt ensam) vilket leder till den slutgiltigt stora skillnaden i avg-fps.
Därmed tror jag att i faktiska "gameplay"-situationer (Combat, eller andra karaktärer/npc som gör saker) kommer de båda ge likvärdiga upplevelser

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Gör ett eget test då?

Givande argument. Så jag måste alltså införskaffa en Ryzen 3000 + moderkort samt genomföra test för att kunna ifrågasätta andras test?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@vinylens

Ta och läs vad det står i testet igen.
Det är inte 300Watts kyleffekt som behövs, hela datorn tar 300 watt vid vägguttaget vid max belastning när den är överklockad.

Oklockat tar hela datorn vid väggen 145 Watt.

Effektmätning
För hela systemet, vid väggen utan skärm.

https://i.imgur.com/zUo6s8e.jpg

Ingen skärm inkopplad och inget grafikkort som drar effekt vad tror du det är som drar 300 Watt i det systemet?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Ingen skärm inkopplad och inget grafikkort som drar effekt vad tror du det är som drar 300 Watt i det systemet?

Nätaggregatet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

300 watt som ska kylas på 9900K är väl inte så många kylare som klarar det i längden?

Min noctua nh-d15 klarar min överklockade 9700k på 5.0 ghz utan några som helst problem så tror inte det lär vara några problem på 9900k heller för den delen. 40 watt mer än 3900x

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinkon:

Min noctua nh-d15 klarar min överklockade 9700k på 5.0 ghz utan några som helst problem så tror inte det lär vara några problem på 9900k heller för den delen. 40 watt mer än 3900x

En fullt hårt klockad 3900x klarar inte en d15 utan att bli för varm, då krävs vatten. Min D15 orkade inte med att hålla en vansinnigt hårt klockad 1800x under kontroll, det gjorde min h150i däremot, min h150i är dock precis på gränsen med en 3900x hårt klockad. med andra ord är D15 inte ett jättebra val om du vill klocka skiten ur en 9900k eller 3900x. Visst kan du få ner spänning långt nog för att endera kylare ska klara det så funkar OC såklart men faktum kvarstår ändå, behöver din cpu spänningen så kommer D15 krokna förr eller senare, det gör alla luftkylare till slut & man behöver övergå på custom loop. De processorer som kommer upp norr om 200w kan sätta press på de flesta vanliga kylarna, ingen tvekan där, speciellt inte med lite högre ambient temp.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av JonkenPonken:

Man måste se långsiktigt.

9900K är helt klart en snabb processor inget snack om saken, dessutom är den klockvänlig. Det där med säkerhetsbuggar och buggfix som nedgraderar prestandan är inget man behöver ta upp för överskottet på prestanda vid spel är inget som kommer påverka nämnvärt de kommande åren.

Men, när man gör tester samt läser vad folk i allmänhet säger om varför test i 720P (jo jag tror faktiskt de flesta fattar varför man testar i 720P) så låter det att ja men 9900K håller ju massor med generationer GPU. Inget man vet ett skit om, för i framtiden så för att få snabbare grafiska möjligheter så är det PCI-E 4 som gäller, annars köper man grisen i säcken och kan aldrig nyttja GPU fullt ut. Lika så om man pratar "semiprofessionell OC" så bör man beakta att om 5-6 år så kanske varje kW kan kosta det dubbla mot idag. Detta då en korkad regering vill ta bort kärnkraftverken så Sverige kommer få importera fulel och det till då höga priser eftersom efterfrågan är större än tillgången.

Hur det kommer se ut sen när man lyckats lura alla som har råd att köpa elbil så kommer det bli än värre med eltillgång. Kommer fattas ~50 kärnkraftverk inom EU då.

Så, när man testar nånting (720P) som är gjort för en ytterst liten skara elitspelare så bör man kanske nämna lite om framtidsutsikterna om denna plattform som 9900K bygger på. Hade hellre sett att man försökte köra OC med så bra acceptabel prestanda som möjligt till så låg effektförbrukning som möjligt inom rimliga gränser.

Det är kul med teknik och nya snabba saker men man måste vara realist, speciellt om man lägger ut tester på nätet. Kan tänka mig att det kommer finnas en och annan datoranvändare som i framtiden (5-6 år) går till sin lokala butik eller beställer på nätet dåtidens värstinggrafikkort i tro att dennes 9900K OC kommer kunna nyttja GPU till max, men för att då kunna göra det så måste man ha PCI-E 4 för annars räcker inte bandbredden till.

Därför så blir jag så innerligt trött på folk som inte tänker längre än näsan räcker. Vi lever här och nu och jag har inga problem att 9900K OC levererar nu men det är tröttsamt i längden att läsa om folk som endast lever efter detta i tron om att det är samma sak om 5-6 år fram i tiden.

Jag tycker du resonerade riktigt riktigt klokt gällande ditt val 3900X.

Nu tror jag att du grovt överskattar hur mycket bandbredd GPUn kräver av PCIE-gränssnittet. Ett 2080ti tappar mellan 2-3% prestanda på att köras på PCIE 2.0 x16

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-2080-ti...

Grafikkort måste alltså bli mer än dubbelt så kraftfulla innan de ens tappar mer än enstaka procent på att köras över PCIE 3 kontra PCIE 4.

Samtidigt ska du även vilja spela i de hatade 720p testerna för att ens märka någon skillnad! Detta eftersom det är antalet fps, snarare än den renderade scenens komplexitet som ökat belastningen över PCIE porten.

"The underlying reason is that the framerate is the primary driver of PCIe bandwidth, not the resolution. Bus transfers are fairly constant for a given scene for each frame, independent of the resolution."

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Nu tror jag att du grovt överskattar hur mycket bandbredd GPUn kräver av PCIE-gränssnittet. Ett 2080ti tappar mellan 2-3% prestanda på att köras på PCIE 2.0 x16

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-2080-ti...

Grafikkort måste alltså bli mer än dubbelt så kraftfulla innan de ens tappar mer än enstaka procent på att köras över PCIE 3 kontra PCIE 4.

Samtidigt ska du även vilja spela i de hatade 720p testerna för att ens märka någon skillnad! Detta eftersom det är antalet fps, snarare än den renderade scenens komplexitet som ökat belastningen över PCIE porten.

"The underlying reason is that the framerate is the primary driver of PCIe bandwidth, not the resolution. Bus transfers are fairly constant for a given scene for each frame, independent of the resolution."

Skickades från m.sweclockers.com

Om 5-6 år fram i tiden så sitter förmodligen 99% av spelarna med 8K och spelar. Då räcker inte PCI-E 3.0 till helt enkelt när det paras med då värsta GPU för konsumentbruk. Så nej jag uppskattar nog inte grovt kommande krav. Faktum är ju att 9900K endast är här och nu. Inget framtidssäker alls mao, såvida man inte vill sitta och spela i 720p eller 1080p.

Vi får väl se år 2025 vem som är närmast att ha rätt

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av JonkenPonken:

Om 5-6 år fram i tiden så sitter förmodligen 99% av spelarna med 8K och spelar. Då räcker inte PCI-E 3.0 till helt enkelt när det paras med då värsta GPU för konsumentbruk. Så nej jag uppskattar nog inte grovt kommande krav. Faktum är ju att 9900K endast är här och nu. Inget framtidssäker alls mao, såvida man inte vill sitta och spela i 720p eller 1080p.

Vi får väl se år 2025 vem som är närmast att ha rätt

Läste du inte? Upplösning har ingen/mycket liten påverkan på bandbredsanvändningen genom PCIE-porten.

Men som du säger, vi får se vem som har rätt 2025. Ingen av oss sitter med facit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Om 5-6 år fram i tiden så sitter förmodligen 99% av spelarna med 8K och spelar. Då räcker inte PCI-E 3.0 till helt enkelt när det paras med då värsta GPU för konsumentbruk. Så nej jag uppskattar nog inte grovt kommande krav. Faktum är ju att 9900K endast är här och nu. Inget framtidssäker alls mao, såvida man inte vill sitta och spela i 720p eller 1080p.

Vi får väl se år 2025 vem som är närmast att ha rätt

Du menar som 99% idag sitter på 4k?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Du menar som 99% idag sitter på 4k?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det har jag aldrig sagt. 8K är fyra ggr mer pixlar än 4K btw.

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Läste du inte? Upplösning har ingen/mycket liten påverkan på bandbredsanvändningen genom PCIE-porten.

Men som du säger, vi får se vem som har rätt 2025. Ingen av oss sitter med facit.

Skickades från m.sweclockers.com

Det innebär alltså att de som sitter med 2080 Ti kan köra sin PCI-E med Gen 1 då utan att tappa märkbar prestanda enligt dig?
Nej ingen sitter med facit 6 år fram i tiden men rent krasst så vore det väldigt knepigt om man tar fram PCI-E 4 enbart för lagringsmedia. Isf så är ju varenda kotte som köper hårdvara som stödjer PCI-E 4 i framtiden blåsta enligt dig när vi pratar grafik.

Framtiden är PCI-E 4 och inte PCI-E 3.