Windows byter språk hela tiden

Permalänk

Windows byter språk hela tiden

Hej!

Jag har haft ett ständigt problem under senaste tiden att windows installerar engelskt tangentbord hela tiden och sätter det som mitt val av tangentbordslayout. Ibland så bara slår den över från svenska. Har provat att ta bort engelska tangentbordet men det finns inte ens med i listan (Se bild). Går det på något sätt via CMD eller vad tusan som helst att bara stänga av skiten, jag vill bara ha svenska..

Visa signatur

R7 5800X | 500 GB SSD | 1TB HDD | RM750X | MSI GTX 1660 TI GAMING X | 16 GB 3200 MHz | GIGABYTE B550 GAMING X V2 | CM 212 EVO V2 |

Permalänk
Medlem

Har du möjligtvis engelsk språkinställning i steam eller någon annan app?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du råkar trycka alt+shift ? Dvs swappa mellan eng o swe tangentbord? =D

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Det är inte så att du råkar trycka alt+shift ? Dvs swappa mellan eng o swe tangentbord? =D

Skickades från m.sweclockers.com

Win+mellanslag är kortkommandot för att byta språk.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Win+mellanslag är kortkommandot för att byta språk.

Nope. alt+shift är det.

Eller kan det vara så att bägge fungerar?

Dold text
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Har du en engelsk version från början?

Windows 10 är fantastiskt idiotiskt på denna punkt.
Jag har nordiska språk samt kinesiskt integrerat i imagen men i Windows kan jag inte välja något, jag måste först lägga till språken som "Preferred language". Also väljer jag engelska i början av OOBE får jag brittiskt tangentbord mitt i allt trots att jag väljer Engelska (USA) i början.

På det för jag English (Sweden) i språklistan ovan. Båda får engelska som tangentbord av nån dum anledning trots att bara Svenska finns.

I "Language Settings" > "Spelling, typing & keyboard settings" > "Advanced keyboard settings" kan du välja språk för tangentbord som standard nästa gång du startar om datorn, annars går den tillbaka till engelska.

Also, språkväljaren som du/vi har i hörnet heter "input indicator" och är en systemikon :/

Permalänk
Medlem

Det går faktiskt och få bort
Men för att göra det utan tredje part programvara, så går det tyvärr inte.
När du inaktiverar ett snabb kommando som t.ex. winkey + spacebar så inaktiverar du alla som windows har inbyggt :/
Störde mig själv på winkey + spacebar och ville ha bort de, men gick ej utan extra programvara =(

De finns dock programvaror som du kan ställa in till ditt tangentbord så du slipper vissa kommands
Dom tredje part programvaror som klarar av detta är,
SharpKeys
Hot Key
Simple Disable Key

Jag valde dock att inte testa dessa programvaror.
Utan lärde mig och klicka på winkey + spacebar istället 😒
Hade varit fint om MS kunde låta oss användare bestämma vilka snabb knappar som skall vara standard och tvinga på oss sånt som dom tycker vi ska ha.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Win+mellanslag är kortkommandot för att byta språk.

Hm, visste inte om att det fungerade! Kör alltid på alt+shift.

Permalänk
Medlem

@Daniel.Lil: Jag har alltid haft precis samma problem, även om man avinstallerar engelska så installerar Windows det automatiskt efter några veckor igen. Jag har börjat tro att det är en sak som inte går att lösa. Det har varit så i många år.

Permalänk
Medlem

Troligen har något i Windows börjat bugga, ge konstiga fel osv.

I värsta fall får ni testa att göra en riktigt ren installation via USB/DVD. Ta bort partitionerna på disken samtidigt. Anledningen är att vissa fel har blivit kvar eller kommit tillbaka när de försökte återställa, reparera på olika sätt.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Om det var länge sedan ni skapade Win 10 DVD/USB så kan det löna sig att skapa ny. Man får med många uppdateringar som också kan lösa fel som gamla versionen inte löste. Nedre blå knappen laddar ned verktyget som i sin tur laddar ned Win 10 och låter er välja mellan DVD, USB mm som in startar datorn från.