DVD-Media och NEC ND-1300

Permalänk
Medlem

Ahh tackar Dr Cain.

Fast å andra sidan så står det ju Yes på i princip allting där, så det får man kanske ta med en nypa salt.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad* - Ämnet var "DVD-Media och NEC ND-1300"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yrtynm
Är det nån som vet om dessa media funkar?
http://www.bigpockets.co.uk/product.php?product=DVR1012-25&ma...
Rätt OK pris vid när man beställer med några kompisar för att få ner frakten. Dessa fanns inte på tyskens sida.

Det är Princo som gör dem.. så var inte för säker på att de funkar. Jag beställde 2.4x DVD+R-skivor från Datasafe/Datawrite.. de görs av RICOH och kostar mindre. ok 2.4x < 4x, men jag aktar mig för Princo.. och det hade jag gjort oavsett vilken brännare jag hade haft

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nizenco
i vilket program kollar man det?
på 3t pro dvd-r-skivorna får jag fram följande i nero cd speed.
manufature: ritekg03

Nizenco! Skulle du kunna ge mig direkt url till just _dom_ skivorna på netonnet? Böjer mig ner och kysser dina fötter om du gör det.

Svara snabbt!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

SW Technology tycker jag verkar vara den enda anledningen att köpa ND 1300 för tillfället. 12,80/st vid 10-pack i centrala sthlm är faktiskt helt acceptabelt.

Jag hoppas att NEC tar och släpper en ny firmware som fixar så att den bränner princo etc, precis som både Pioneer och Sony fick göra till sina brännare. Om detta inte är löst om tio dagar lutar det åt att jag tar och köper en Sony som har samma prestanda + fin kompabilitet med 8 kr/st medier.

Har SW skivorna något tryck på framsidan? Vill helst inte köpa helt silvriga skivor pga. av att det inte finns något skydd mot den reflektiva ytan då...

Beskriv trycket isf, heltäckande/halvteckande etc.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Nizenco! Skulle du kunna ge mig direkt url till just _dom_ skivorna på netonnet? Böjer mig ner och kysser dina fötter om du gör det.

Svara snabbt!

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=46170

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nizenco
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=46170

Tack så mkt nizenco. Så jävla typiskt bara att dom va slutsålda

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här kommer nåt intressant för oss som vill ha bättre support för billiga media. Jag har mailat NEC om detta några gånger, men mina mail verkar ha försvunnit. Men så hittade jag detta på www.dvdrhelp.com:
"I mailed NEC about the problems with cheap/most common DVD-R media and got a reply which contains an info that they plan to release an Firmware-update, but no date so far."
Låter mycket lovande.

Permalänk
Medlem

Mmore dvd-r v2.0: Funkar fint.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

Har någon testat Clas Ohlsons DVD+/- R/RW skivor med NEC:n?
Eller vet någon vad det är för märke på dom.
EDIT: NU såg jag det, sorry.

Permalänk
Medlem

Allright!

Vi börjar väl från början då... Det första jag skaffade mig strax efter jag skaffade mig min brännare var en uppsättning på 10 stycken Fortis DVD-R skivor med vit ovansida, märkta "DVD-R for General Version 2.0" och ingen hastighetsangivelse. De ville inte fungera alls, utan när jag försökte bränna med nero fick jag "Illegal Media", då visste jag inte hur jag skulle kolla manufacturer-id på dem, så de kan jag inte säga vad det var för tillverkare.

De fick jag byta ut, utan extra kostnad mot ett gäng eProFormance DVD-R-skivor, även dem med vit ovansida, vilka tydligen är "TDKG02000000". Dessa ville Nero godkänna och började bränna. Problemet med dem däremot var att de är märkta för 2X enbart, men kvaliteten på dem är så låg att det då blir korrupta filer på dem. Tyvärr kan man inte sänka speeden till 1X heller.

Sen så upptäckte jag dessa 3T-skivor som omnämnts. Dessa är gråa på ovansidan med tre vita bågar på. Dessa identifieras av DVDRInfo som "PRINCO", men dessa är de skivar jag har lyckats med, har lyckats bränna två stycken sådana, vilket är 100% av dem jag provat.

Sen så köpte jag ytterliggare en skiva för att prova, och denna gång var det en "Fortis Technology" igen, med svart ovansida och märkt likadant som den förra Fortisen, och dessutom en hastighetsmärkning vilken är 4X. Även denna är identifierad av DVDRInfo som en "PRINCO". Samma sak med denna som med den första Fortisen, alltså jag får "Illegal Media" när jag försöker bränna med nero.

Dessa är de skivor jag har provat hittills. Allihopa är inköpta på DVR-Data i Mariestad. Fortisarna & eProFormance-skivorna för 12:- styck, 3T för 15:- styck och Fortis 4X för 20:- styck.

Visa signatur

Magebarf - the hogalong flipetyflop bigaloo

Permalänk
Medlem

Tror ni att NEC kommer att skita i att lyda TDK som Sony och Pioneer har gjort och släppa en firmwareuppdatering så att Princoskivor fungerar?

Permalänk
Medlem

Hmm, om jag har förstått det här rätt, vilket är möjligt att jag inte gjort eftersom jag försökt sätta mig in i DVD-bränningens värld de senaste två veckorna bara, så är det typ som: "Princo is the devil, the devil i tell you!"

Och den som säger så är TDK?

Är Princo helt enkelt så kassa att varanann skiva fuckar up? Är de såpass billiga att TDK tror sig bli utklassade? Eller finns det någon annan anledning till varför man skulle hindra folk från att bränna på Princo-skivor?

Visa signatur

Magebarf - the hogalong flipetyflop bigaloo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CeeL
...men jag aktar mig för Princo.. och det hade jag gjort oavsett vilken brännare jag hade haft

exakt, det är väl på gränsen till ok att köra budget skivor ibland men det verkar som princo är budget-skivornas budget-skiva.. säger som CeeL; kvittar vilken brännare, princo går bort..

En liten offtopic fråga: När jag skulle bränna en dvd-film stod det i nero:"Dvd-video files complaince test failed. The resulting Dvd-video might be unplayable. Do you want to continue?"
Vad menas med det? Vad ska jag göra åt det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snack i brallan, Princo fungerar bra på Sony och Pioneer.
Vet hur många som helst som använder datasafes gula 1x medie (princo) utan några som helst problem (jag är en av dom).
Även bulkpaq gen3rev2 är princo och dom fungerar hur bra som helst på min Sony. (skall ärligt säga att jag inte själv kontrollerat att det är princo utan har gått efter databasen på www.dvdrhelp.com)

Bara för att vissa brännare har problem med mediet så skall man inte dömma ut det, utan det är snarare så att det är brännaren det är fel på.
NEC får helt enkelt se till att släppa en firmware som gör det möjligt att bränna på princo (precis som konkurrenterna har gjort).

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Geeks
SweClockers

Eftersom jag har haft väldigt goda erfarenheter med maxells dvd-r media så tänkte jag beställa ett 50-pack (spindle).
Men tji fick jag! De "unbrandade" maxellskivorna som säljs i spindles på nätet är fake!

http://www.dvdrhelp.com/dvdmedia.php?selectmedia=253

Puh, vilken tur att jag råkade kolla där först.
Maxells DVD-R media är förresten de utan tvekan bästa ja stött på, slår t.o.m. ritekskivorna jag har.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magebarf
Hmm, om jag har förstått det här rätt, vilket är möjligt att jag inte gjort eftersom jag försökt sätta mig in i DVD-bränningens värld de senaste två veckorna bara, så är det typ som: "Princo is the devil, the devil i tell you!"

Och den som säger så är TDK?

Är Princo helt enkelt så kassa att varanann skiva fuckar up? Är de såpass billiga att TDK tror sig bli utklassade? Eller finns det någon annan anledning till varför man skulle hindra folk från att bränna på Princo-skivor?

Jepp, det stämmer fint det.

Så här är det:
En gång i tiden tillverkade Princo skivor och allt var frid och fröjd. Sen, av nån anledning så började vissa tillverkare av brännare blockera Princos skivor. Rykten säger att brännartillverkarna ville få del av Princos vinster, men att Princo vägrade, men det är som sagt bara rykten, inget företag säger någonting.

Princo löste detta problem på ett enkelt men mycket effektivt sätt. De fortsatte producera skivor, precis som förut, men istället för att sätta sin egen mediakod på skivorna så kopierade man helt enkelt en från några av TDKs skivor. Detta skedde under andra halvan av 2002. "Tricket" fungerade utmärkt.

Nu blev TDK sura som fan och sa åt alla tillverkare av brännare att blockera Princomedia. Se en kopia av TDKs pressinformation här: http://www.cdrinfo.com/Sections/News/Details.asp?RelatedID=31...

Sony, Pioneer och nu även NEC lydde fint och Princos skivor blev i princip värdelösa. Dock så blev folk förbannade på Sony och Pioneer, så dessa tvingades släppa nya firmwares som fixade så att även Princos medier fungerade.

Sedan släppte NEC sin brännare ND-1300. Även i denna hade man blockerat Princos media och nu är alltså frågan om NEC kommer att släppa en ny firmware som gör att den funkar med Princos skivor. De sunda förnuftet talar för, men NECs tighta sammarbete med TDK talar emot. Vi kan bara hoppas på att NEC släpper en ny firmware eller på att någon hackar ihop en.

För att följa upp sidospåret om Princosskivorna med TDK ID:s så kan man säga att dessa skivor, som förutom vad beträffar mediakoden, är identiska med flera andra Princosskivor fungerar perfekt med brännare som vägrar godta andra Princosskivor, så som Sonys DRU500A med tidigt firmware, ett par Pioneerbrännare med tidiga firmwares, och givetvis även med NEC ND-1300. Dessa skivor är alltså i sig utmärkta bevis för att brännarna inte har några problem över huvud taget med att bränna Princos skivor, problemet är att tillverkarna av brännarna inte vill att de ska göra det.

De Princo-blockerade brännarna levererar bara felmeddelandet "Illegal Media" när man försöker bränna en Princoskiva.

Det här är som jag har förstått det, kanske någon annan kan fylla på med mer information?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

För att följa upp sidospåret om Princosskivorna med TDK ID:s så kan man säga att dessa skivor, som förutom vad beträffar mediakoden, är identiska med flera andra Princosskivor fungerar perfekt med brännare som vägrar godta andra Princosskivor, så som Sonys DRU500A med tidigt firmware, ett par Pioneerbrännare med tidiga firmwares, och givetvis även med NEC ND-1300. Dessa skivor är alltså i sig utmärkta bevis för att brännarna inte har några problem över huvud taget med att bränna Princos skivor, problemet är att tillverkarna av brännarna inte vill att de ska göra det.
[/B]

Princoskivorna med TDK id funkar i alla brännare. MEN kvalitén på dessa skivor varierar lika mycket som med resten av media från Princo. Tänker man köpa princotillverkade media så bör man ställa sig några frågor;

Varför vill man använda en produkt som så uppenbarligen har stora brister?
Är man beredd att tumma på sådana viktiga saker som dataintegritet?
Är 3-4 kronor per skiva så mycket att man inte har råd att välja något annat?

Jag har själv använt princomedia, och vet hur dessa kan bete sig. Av 10st ca. 1år gamla skivor har 2st nu "bloomat". Dvs. "dye"-en (skrivytan) blir missfärgad, och skivan oläsbar. De resterande 8 fungerar däremot fortfarande. Men är man beredd att riskera att sånt händer? Dessa skivor kommer från samma cakebox, så kvalitén varierar kraftigt även inom samma serie.

Jag vet, precis som alla andra här inne, inte orsaken till varför hårdvarutillverkare väljer att blockera vissa princoskivor. Det går bevisligen att skriva till dom med hårdvaran de tillhandahåller.
Men, med lite kall logik, så kan man tänka sig följande scenario;
Tillverkarna är medvetna om princos kvalitétsbrister. Det vet också att det är dem användarna kommer kontakta när mediat går åt skogen. Princomedierna är billiga och skulle onekligen bli otroligt populära. Så för att undvika en flod av supportsamtal och dålig PR á la "brännare X sabbar mina skivor" på nätet så väljer de den enkla vägen att blockera mediat i firmware'n.

För er som inte läst pioneers svar på varför princomedia inte fungerar på A05 (vilket de nu gör efter firmwareuppdatering):

Citat:

Hi Neil,

The problems you describe is common of users of some brands of media, We are aware of a few brands of media on the UK market that do not fully comply with the DVD forum specifications for a DVD-R disk, these brands include Bulkpaq.

The problem is in the way the media manufacturers have produce the disks and not due to a fault with our drives or the firmware.

For a DVD-R disk to comply with the DVD forum specifications it must have a media manufacturer code and a full Media ID code written to the disk, contained within the media ID code is the calibration information for the disk, the calibration information has always been a part of the specification.

The previous DVD-RW drives only read the start of the media ID code and used that to set the write speed of the media, the drive would actually calibrate its self to the disks, Some manufacturers took advantage of this fact and produced fake DVD-R disks with Media ID codes from anther manufacturer, these disks then were able to be used at 2x in our drives, however the quality of recording of these disks when written at 2x is poor and therefore these disk are not recommended or supported by Pioneer as 2x disks.

With the implementation of 4x DVD-R disks, the drive now needs to read the full media codes including the calibration information, the drive will use this calibration information for writing to the disk, It no longer needs to do a test calibration to the disk, If this information is missing, malformed or fake then the disks may fail to work correctly, this is a fault of the disks.

The only way to know exactly what disks you have is to read the Media ID code, More information about this can be found at:

Title: My drive can not write to my DVD-R or DVD-RW disks.
URL: http://pioneer-customerrelations.custhelp.com/cgi-bin/pioneer...

Pioneer does not blacklist media, this would not be in anyone's interests, however if disks do not conform to the forum standards then Pioneer can not support there use in our drives, they may fail due there missing or misleading codes.

If you are having problems with your disks can you find the disks Media ID codes and email back with them

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack så mkt nizenco. Så jävla typiskt bara att dom va slutsålda

Finns ju i Jewelcase också
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=47842

Permalänk
Medlem

Nån som vet vilket media (+ eller -) som är bäst till: Video, Data.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamers
Finns ju i Jewelcase också
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=47842

Japp, köpte 6x10pack jewelcase. RitekG03 allihop
Helt okej kvalité, klart bland de bättre. Inte i Maxell klass men 10kr billigare /st.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Japp, köpte 6x10pack jewelcase. RitekG03 allihop
Helt okej kvalité, klart bland de bättre. Inte i Maxell klass men 10kr billigare /st.

Härligt, då får det bli ett 10-pack till att börja med.

Permalänk
Medlem

Har någon provat RPC2 från:
http://etna.rpc1.org/nec/index.html
tänkte i första hand på mediekompabiliteten men även i övrigt.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Här har ni en jämförelse mellan Maxell DVD-R och 3T Pro DVD-R skivor. Maxellskivorna använder sin egna MXL01 dye, och 3T Pro Ritek G03 (köpta från netonnet, andra 3T Pro har visat sig använda Princo och Optodisk).

Båda skivorna är felfria enligt Nero Scandisk.
Observera att Pioneer DVD106 inte verkar vilja läsa DVD-R i över 6X. Ska klara 16X...

http://w1.502.telia.com/~u50204161/maxell.html - Maxell DVD-R

http://w1.502.telia.com/~u50204161/ritekg03.html - 3T PRO

Båda är brända i 2X.

Edit: Skicka era egna resultat från Nero CDspeed till mig så lägger jag upp en databas med resultat! (zippa html+png)

Skriv detta i mailet:

Märke: (T.ex. 3T PRO)
Dye: (t.ex. Ritek G03, Princo osv. Kollas med DVDinfo med skivan i brännaren)
http://www.nicsoft.com.au/dvdinfo.html
Hastighet: 1X, 2X etc.
Typ: DVD-R, DVD+R, DVD-RW osv.
Butik: www.datorbutiken.com, pcfixarna i lund osv.

Maila till: xphaze@hotmail.com - Glöm inte att zippa/rara filerna!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Maxellen går lite knaggligt i början, medan 3T Pron går väldigt knaggligt i slutet mao.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Maxellen går lite knaggligt i början, medan 3T Pron går väldigt knaggligt i slutet mao.

Maxellens hack är ju knappt märkbart, jämför det med 3T i slutet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Maxellens hack är ju knappt märkbart, jämför det med 3T i slutet...

Nej, men jag tyckte ändå att det var anmärkningsvärt, då Maxell menar att de tillverkar bra media. Ett bra media bör generera noll läsfel av den storleken att de syns i en sådan kurva, men jag hoppas och antar att det var en ren tillfällighet, kanske hade hamnat nån skit på skivan just där eller nånting.

Permalänk
Medlem

På en max 6x DVD-spelare bör alla media klara sig utan stora hack i kurvorna annars är de rätt usla. Tveksamt mao om RITEKG03 är att rekommendera för 2x bränning.
För att CDspeed-graferna ska säga så mycket så bör man använda en DVD-läsare som även läser brända DVDs i upp till 16x. En av de bättre billigare media jag testat är Hi-Space DVD+R (mfrID: MPOMEDIA001) för 20 kr/st som bara fick ett hack i slutet på inläsningen i ~7x-16x CAV.

Permalänk
Medlem

Vadå??? Vad är det för hack det pratas om här?
Funderar på att köpa nån billig DVD-brännare (tex NEC's) framåt hösten, men om det ofta blir massa fel när man bränner, eller att det på annat sätt är osäkert att använda som backup, ja då vill jag ju inte ha nån

Permalänk
Medlem

Lite ny info.. köpte mig en sådan här och fick skivorna igår:

http://www.mobiltech-media.com/main.asp?Page=ShowItem&SecID=2...

De funkar prima. Det är för övrigt exakt samma skivor som nästan alla stora märkens 2.4X-skivor.. mediakod RICOHJPNR00.. vad som är mer intressant är detta:

de är, som ni ser på bilden, fruktansvärt fula.. inget jag bryr mig om direkt, men faktum kvarstår. Jag märkte oxå direkt att det var väldigt tjockt med färg på dem, även det en fördel i mina ögon.. ovansidan är den mest känsliga egentligen.. vad som var riktigt intressant var när man höll skivan mot ljuset och kollade utbuktningarna på dem... det stod philips där under

50-packen består av 2 separata 25-pack.. så jag öppnade även det andra för att se om det var samma på de skivorna.. men nä.. där stod det maxell under i stället

datawrite har rätt skiftande kvalitet på sina grejer.. men dessa är kvalitetsskivor - garanterat! Att det var RICOH som gjorde dem visste jag redan innan, men jag trodde inte att Datawrite köpte färdiglablade skivor av Philips och Maxell och tryckte sin logga på, men så är det tydligen... ett bra köptips iaf... kolla bara så att er DVD-spelare klarar +R.. på NECen kan man inte heller ändra book type på skivorna man bränner.

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det