Permalänk
Medlem

Uppspelningsproblem över nätverk

Jag får problem med att spela upp videofiler över mitt nätverk. Mellan NASen och datorn som är kopplad till min TV/projektor sitter i ordning en switch, router (COMHEM internet in), och switch igen. Jag får inga problem när jag spelar upp på datorn som är kopplad till samma switch som NASen.

Datorn jag nu använder som medieburk är samma som min tidigare spelburk minus 1080. (använder nu den inbyggda GPUn i en 3570k)

Varför får jag dessa avbrott som är som buffrings problem? Är det nätverk, switch eller dator. Jag skulle gärna undvika att plocka ner allt för att ställa det i samma rum för felsökning. Små barn och flera burkar brukar inte gå bra

Permalänk
Medlem

@HDG:
Vad kör du för switchar och kablage? Tänker ifall de kan vara så att du har en länk på 100Mbit/s någonstans i kedjan?

Permalänk
Medlem

switchar går sönder - jag hade en som helt plötsligt körde broadcast på alla portar - så allt som var kopplat till den fick sjukt dålig bandbredd.

VAd säger bredbandskollen när du kör den från den dator där inte uppspelningen vill funka?

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av AleMal:

@HDG:
Vad kör du för switchar och kablage? Tänker ifall de kan vara så att du har en länk på 100Mbit/s någonstans i kedjan?

1GB switchar och cat5 kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

switchar går sönder - jag hade en som helt plötsligt körde broadcast på alla portar - så allt som var kopplat till den fick sjukt dålig bandbredd.

VAd säger bredbandskollen när du kör den från den dator där inte uppspelningen vill funka?

// LZ

Det ska jag kolla ikväll efter att barnen somnat. Då kollar jag samtliga datorer.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Säker på att det är Cat5 och inte Cat5e?
Vad försöker vi spela upp?
Hur mycket bandbredd används från NAS när du försöker spela upp mediet?

Tänker mig att någon enhet använder 10Mbit/s istället för minst 100Mbit.

Permalänk
Medlem

@tcntad: Kablarna är nog mest 5e men är osäker.
Jag vill spela upp videofiler. Mest digitala versioner av blurays.
Vilket är enklaste sättet att mäta just datamängd från NAS till dator?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HDG:

@tcntad: Kablarna är nog mest 5e men är osäker.
Jag vill spela upp videofiler. Mest digitala versioner av blurays.
Vilket är enklaste sättet att mäta just datamängd från NAS till dator?

Kopiera över en stor fil till datorn och ta tid på det och räkna ut farten, då får du visserligen inget mått på nätverkets hastighet utan ett värde som visar nätverk och filsystemet kombinerat, nätverket i sig är snabbare än det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

switchar går sönder - jag hade en som helt plötsligt körde broadcast på alla portar - så allt som var kopplat till den fick sjukt dålig bandbredd.

VAd säger bredbandskollen när du kör den från den dator där inte uppspelningen vill funka?

// LZ

Här fick jag svar. 90Mbit ner på mediedatorn och 600Mbit på spelburken. Båda cirka 43 upp.

Hur går jag nu vidare för att kolla om det är kabel eller switch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kopiera över en stor fil till datorn och ta tid på det och räkna ut farten, då får du visserligen inget mått på nätverkets hastighet utan ett värde som visar nätverk och filsystemet kombinerat, nätverket i sig är snabbare än det.

Använde Bredbandskollen som gav mig ett svar, se tidigare svar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av HDG:

Använde Bredbandskollen som gav mig ett svar, se tidigare svar.

Den kollar din internetuppkoppling och hastighet in/ut från nätet. Du vill främst se internet.
Du kan kolla hastighet i aktivitetshanteraren och NAS:en kan ha ett gränssnitt där du också ser det.

Vad pratar vi om för upplösning? FullHD eller 4K eller 4KUHD?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HDG:

Använde Bredbandskollen som gav mig ett svar, se tidigare svar.

Men då mäter du inte nått vettigt alls om du vill ha nån typ av värde på vad din nas kan klara av.
Om nasen inte har nått inbyggt testverktyg så är en filkopiering från den antagligen det minst dåliga sättet att mäta för då får du i all fall ett mått på vad filhanteringen i kombination med ditt lan klarar av.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av HDG:

Här fick jag svar. 90Mbit ner på mediedatorn och 600Mbit på spelburken. Båda cirka 43 upp.

Hur går jag nu vidare för att kolla om det är kabel eller switch?

Hej!
Som jag ser det så kan du ha 3 problem, inte två. Dvs din HTPC, Kabel eller Switch.

Utan att veta ålder eller vilket moderkort du har i din HTPC men är den äldre än gissningsvis 9 år så kan din NIC ha Base-100 (förenklat klarar enbart upp till 100 Mbit/s). Så kolla först vilken standard ditt moderkort följer och vilka hastigheter den klarar av.

Att testa av kabeln är svårt utan rätt utrustning men där skulle jag bara säga att testa byta den, en ny cat6 kostar inte mycket mer än 50+10kr/m om du köper färdig längd och även mindre om du köper en längre.

Sen har vi problemet med din Switch, är denna managed eller unmanaged? Om unmanaged så skulle nog den enkla felsökningen bara vara att byta plats på dina switchar, om Managed så skulle jag personligen testa skicka lite packet med t.ex. iperf ( https://iperf.fr/ ) samt kolla över loggarna. Men återigen kolla vilken standard den använder så det inte är en 100 Mbit/s switch.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Den kollar din internetuppkoppling och hastighet in/ut från nätet. Du vill främst se internet.
Du kan kolla hastighet i aktivitetshanteraren och NAS:en kan ha ett gränssnitt där du också ser det.

Vad pratar vi om för upplösning? FullHD eller 4K eller 4KUHD?

Det är FHD (1080p)

Skrivet av mrqaffe:

Men då mäter du inte nått vettigt alls om du vill ha nån typ av värde på vad din nas kan klara av.
Om nasen inte har nått inbyggt testverktyg så är en filkopiering från den antagligen det minst dåliga sättet att mäta för då får du i all fall ett mått på vad filhanteringen i kombination med ditt lan klarar av.

Skillnaden mellan mina datorer indikerar att det är problem inte vid routern utan switch eller kabel på den sidan och inte andra sidan.

Skrivet av Kim.Lille:

Hej!
Som jag ser det så kan du ha 3 problem, inte två. Dvs din HTPC, Kabel eller Switch.

Utan att veta ålder eller vilket moderkort du har i din HTPC men är den äldre än gissningsvis 9 år så kan din NIC ha Base-100 (förenklat klarar enbart upp till 100 Mbit/s). Så kolla först vilken standard ditt moderkort följer och vilka hastigheter den klarar av.

Att testa av kabeln är svårt utan rätt utrustning men där skulle jag bara säga att testa byta den, en ny cat6 kostar inte mycket mer än 50+10kr/m om du köper färdig längd och även mindre om du köper en längre.

Sen har vi problemet med din Switch, är denna managed eller unmanaged? Om unmanaged så skulle nog den enkla felsökningen bara vara att byta plats på dina switchar, om Managed så skulle jag personligen testa skicka lite packet med t.ex. iperf ( https://iperf.fr/ ) samt kolla över loggarna. Men återigen kolla vilken standard den använder så det inte är en 100 Mbit/s switch.

Lycka till!

Moderkortet har GB NIC.
Har unmanaged switchar. Båda switcharna är av samma sort så jag testar att byta dessa när tillfälle ges och testar även annan kabel då.

Tack för all hjälp jag får. Jag ska försöka allt under helgen så får vi se om det löser allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av HDG:

Här fick jag svar. 90Mbit ner på mediedatorn och 600Mbit på spelburken. Båda cirka 43 upp.

Hur går jag nu vidare för att kolla om det är kabel eller switch?

Låter som att mediadatorn har 100mbit uppkoppling, kan bero på

1) Nätverkskortet är bara 100mbit ( hoppas det går att byta då )
2) Fel kabel, typ gammal cat5 eller eller dylikt
3) Något problem med autodetect av hastighet, då kan det kanske hjälpas genom att sätta nätverkskortet i 1000/1gbit/full duplex manuellt

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men då mäter du inte nått vettigt alls om du vill ha nån typ av värde på vad din nas kan klara av.
Om nasen inte har nått inbyggt testverktyg så är en filkopiering från den antagligen det minst dåliga sättet att mäta för då får du i all fall ett mått på vad filhanteringen i kombination med ditt lan klarar av.

Jag kollade aktivitetshanteraren vid kopiering av en fil och den låg runt 98Mbit hela tiden. Sedan testade jag att kolla vad hastigheten var vid uppspelning av en fil som jag vet kan strula. Då låg den på 13 eller 26Mbit som toppar som sedan gick till noll.

Skrivet av Tea42BBS:

Låter som att mediadatorn har 100mbit uppkoppling, kan bero på

1) Nätverkskortet är bara 100mbit ( hoppas det går att byta då )
2) Fel kabel, typ gammal cat5 eller eller dylikt
3) Något problem med autodetect av hastighet, då kan det kanske hjälpas genom att sätta nätverkskortet i 1000/1gbit/full duplex manuellt

Med vänlig hälsning Lazze

1) Nätverkskortet är 1Gbit
2) Ska byta och kolla den
3) Har inte testat detta. Ska kolla upp det också.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HDG:

Jag kollade aktivitetshanteraren vid kopiering av en fil och den låg runt 98Mbit hela tiden. Sedan testade jag att kolla vad hastigheten var vid uppspelning av en fil som jag vet kan strula. Då låg den på 13 eller 26Mbit som toppar som sedan gick till noll.

1) Nätverkskortet är 1Gbit
2) Ska byta och kolla den
3) Har inte testat detta. Ska kolla upp det också.

Om bu inte blandat ihop bit och byte så stämmer det ju på en 100 Mbit länk nånstans, att farten hoppar när du streamar är inte underligt för man brukar överföra video i paket trafiken kan bli nått så här, skicka en sekund, stopp, skicka en sekund, stopp osv..
Det är alltså för det mesta inte ett jämt flöde när det handlar om film utan det gäller bara för realtidvideo likt videotelefoni.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om bu inte blandat ihop bit och byte så stämmer det ju på en 100 Mbit länk nånstans, att farten hoppar när du streamar är inte underligt för man brukar överföra video i paket trafiken kan bli nått så här, skicka en sekund, stopp, skicka en sekund, stopp osv..
Det är alltså för det mesta inte ett jämt flöde när det handlar om film utan det gäller bara för realtidvideo likt videotelefoni.

Men om jag aldrig når mer än 23Mbit så borde i teorin 100Mbit räcka till för att det inte ska fastna?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HDG:

Men om jag aldrig når mer än 23Mbit så borde i teorin 100Mbit räcka till för att det inte ska fastna?

Ja

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men om det är ja så vad kan vara felet? Om kabeln bromsar borde väl den bromsa jämt? Om det är Switchen borde väl den bromsa jämt? Hoppas att få tid imorgon för att byta ut switchen och testa den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HDG:

Men om det är ja så vad kan vara felet? Om kabeln bromsar borde väl den bromsa jämt? Om det är Switchen borde väl den bromsa jämt? Hoppas att få tid imorgon för att byta ut switchen och testa den.

Kanske är för hög latens eller jitter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.