Måste spela FPS i cirka 30-60 minuter innan det lossnar och datorn arbetar bra...

Permalänk

Måste spela FPS i cirka 30-60 minuter innan det lossnar och datorn arbetar bra...

Hej!

Problem: När jag lirar FPS spel såsom Pubg, Battlefield 1, Battlefield V, Star Wars Battlefront etc så är reponstiden väldigt långsam när man skjuter med vapen, det kan vara så att man får iväg 3-4 skott och sedan får man vänta flera sekunder innan man kan få iväg nästa etc.

Man märker att det inte går rent.

Men efter cirka 30-60 minuter så lossnar det plötsligt och går hur rent som helst. Jag har vidtagit massa åtgärder för att få det att gå rent från början: kört ccleaner, valt high perdformance på batteriinställningar, sett till att stäng av alla onödiga bakgrundsappar men jag får det inte att fungera.

Hur kommer det sig att det "lossnar" efter 30-60 minuter? Då bör min dator kunna klara av spelen från början?

Specs:
Intel i7 4790k 4,0 ghz överklockad till 4,6 ghz
16 Gb ram 1600 Mhz DDR3
Geforce GTX 1070 Windforce 8 Gb

Har 2 hårddiskar:
SSD (120 gb) samt en 1 TB som är uppdelad i två partioner på 500 gb styck.

Kanske bör nämna att alla hårddiskarna på datorn har ganska lite hårddiskutrymme kvar då jag har väldigt många spel installerade.

Någon som kan komma med en lösning på mitt problem?

Permalänk
Medlem

Är båda hårddiskarna ssd:er eller har du installerat spelet på en mekanisk hårddisk?

Rensa hårddiskarna något och ladda ner något program så att du kan se skicket på hårddiskarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då spelen ligger på HDD ( lär ju inte få plats på 120GB om du kör OS på den ) så kan det mycket väl vara så att den får skyffla runt en hel del data ( page file ) på disken och då det finns dåligt med utrymme så får den ta bort temp data för att göra plats för ny.

Rent generellt så brukar HDD bli sega när de börjar bli fulla, samma gäller väl SSD även om det inte märks lika mycket.

Sen så fungerar t.ex. BFV skitdåligt om man kör den från HDD oavsett om den har utrymme eller inte.

Edit: ovan antar att 1TB är en HDD då inget annat nämns, men är den nästan full så gäller samma ändå 10-20% ledigt utrymme är vettigt att ha.

Permalänk

[quote postid="18016132" userid="231659" name="Elektron"]
Är båda hårddiskarna ssd:er eller har du installerat spelet på en mekanisk hårddisk?

Rensa hårddiskarna något och ladda ner något program så att du kan se skicket på hårddiskarna.

[/

Har testat att ha spelet installerat på både SSD och mekanisk hårddisk. Gör ingen skillnad förutom i laddningstiden att komma in i själva spelet. Var finns sådana program att hämta?

Permalänk

[quote postid="18016133" userid="24359" name="GuuFi"]
Då spelen ligger på HDD ( lär ju inte få plats på 120GB om du kör OS på den ) så kan det mycket väl vara så att den får skyffla runt en hel del data ( page file ) på disken och då det finns dåligt med utrymme så får den ta bort temp data för att göra plats för ny.

Rent generellt så brukar HDD bli sega när de börjar bli fulla, samma gäller väl SSD även om det inte märks lika mycket.

Sen så fungerar t.ex. BFV skitdåligt om man kör den från HDD oavsett om den har utrymme eller inte.

Edit: ovan antar att 1TB är en HDD då inget annat nämns, men är den nästan full så gäller samma ändå 10-20% ledigt utrymme är vettigt att ha.
[/

Har under 10’% då när man går in på den här datorn så visar den 42 gb ledigt samt rött istället för blått, dvs att utrymmet börjar ta slut...

Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985: Hur mycket utrymme har du kvar på din SSD? Jag antar att det är där du ha Windows installerat?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk

[quote postid="18016171" userid="160431" name="KeVVa"]
@Soldierofwar1985: Hur mycket utrymme har du kvar på din SSD? Jag antar att det är där du ha Windows installerat?
[/

Stämmer! 45 gb kvar tror jag eller max 50 gb. Installerar jag Pubg har jag typ 12-15 gb kvar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

[quote postid="18016171" userid="160431" name="KeVVa"]
[/

Stämmer! 45 gb kvar tror jag eller max 50 gb. Installerar jag Pubg har jag typ 12-15 gb kvar...

Inte för att jag tror det är just ditt problem men en disk med Windows på bör ha ca 20% av disken ledig. (iaf ej röd) Annars kan det bli lite konstigheter rent generellt. Men kolla gärna hur stor pagefile du har. Hur mycket RAM har du i din dator?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

[quote postid="18016478" userid="187312" name="Sh4d0wfi3nd"]
Inte för att jag tror det är just ditt problem men en disk med Windows på bör ha ca 20% av disken ledig. (iaf ej röd) Annars kan det bli lite konstigheter rent generellt. Men kolla gärna hur stor pagefile du har. Hur mycket RAM har du i din dator?
[/

16 gb ram har jag! Hur gör jag för att kolla hur stor page fil jag har? Och hur gör jag för att rensa den?

Permalänk

[/

Vad tror du om att jag skaffar en extern SSD disk som jsg kan koppla in via usb kontakt där jag installerar Pubg?!

Permalänk
Skrivet av Soldierofwar1985:

[/

Vad tror du om att jag skaffar en extern SSD disk som jsg kan koppla in via usb kontakt där jag installerar Pubg?!

Bättre att skaffa en SSD och toppa i datorn då.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk

[quote postid="18016516" userid="145399" name="SimpanDirr"]
Bättre att skaffa en SSD och toppa i datorn då.
[/

Jag tror det kan bero på att Windows Defender automatiskt scannar hela jävla datorn när man startar upp den och att det är det som gör att det är hackigt/trögt de första 30-60 minuterna.

Kan man på något sätt välja bort att Windows Defender scanna igenom alla hårddiskar vid uppstart?

Permalänk
Medlem

Ctrl + R, välj Selektivt start, avbocka läs in systemtjänster och Autostart-objekt.

Gå sedan till fliken systemstart, avancerade alternativ, bocka antal processorer och välj sedan diet högsta möjliga antalet, tryck sedan på ok.

(optional: gå till tjänster, bocka "dölj alla Microsoft tjänster", listan ovanför kommer då att krympa lite grann. Kolla igenom den och avaktivera allt du inte känner igen)

Tryck på verkställa och sedan ok.

Starta om och se om det har någon effect, I så fall kan problemet vara pga av en backgrundsprocess eller tjänst.

Om inte, öppna återigen msconfig och aktivera läs in sysyemtjänster på nytt.

(om du inte har gjort det ännu, defragmentera dina hårddiskar vare sig det är SSD eller HDD, det folk säger om att det inte är bra för SSDs är en myt, Windows brukar oftast att köra en mindre defragmentering på hårddiskarna i bakgrunden)