SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Låna CPU från AMD?

Någon som testat fått låna processor gratis av AMD för att uppdatera BIOS? Känns som det är risk lång väntetid etc.. känns risky då man måste köpa processor och moderkort, ta bild och sen hoppas dom godkänner och skickar det.

någon med erfarenhet?

Permalänk
Medlem

Planerar du både nytt moderkort och cpu så kanske butiken kan fixa det innan dom skickar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

@Monarchy:
Har du inte redan köpt så kontakta expelvis datprylonline

https://online.datapryl.se/

Dom uppdaterar åt dig före leverans och dom har alla mk på marknaden. Dvs .. vill du ha något dom inte har i prislistan, så kontanta dom. Dom tar hem, fixar och levererar. Tar någon dag extra men du får ett uppdaterat kort till butikspris.

Permalänk
Rekordmedlem

Välj ett uppdaterat moderkort direkt så slipper du det, äldre moderkort som kommer uppdaterade från fabrik är märkta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Eller så köper du ett MSI kort som stödjer USB flash bios.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: finns väl bara MSI max och dom har inte ITX kort. tyvärr

Permalänk
Medlem

@letin: jo, lite synd bara den inte har Intel ethernet och inte stödjer så supersnabba ram men lutar åt det

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Monarchy:

Har inte koll på specifika modeller då jag just nu inte ska skaffa nått men när jag byggde ihop min 2400g så var det snarlikt läge för mig, en del moderkort kom uppdaterade och andra inte och vissa butiker skyltade tydligt med att korten hade kompatibel bios så jag valde att handla moderkort hos en som skyltade med kompatibilitet och inte bara lägsta pris.
Allt eftersom tiden går så försvinner även moderkort med äldre bios för tillverkarna fyller ju på med kort med modernare bios så större handlare kommer troligen att ganska fort bara leverera kort med moderna biosar och det går ju alltid att fråga dem om de inte tydligt skyltar med uppdaterade bios.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Välj ett uppdaterat moderkort direkt så slipper du det, äldre moderkort som kommer uppdaterade från fabrik är märkta.
https://i.imgur.com/AUTBeRn.png8

Gäller det endast om man handlar i butik eller finns det liknande märkning att se innan köp online?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elektron:

Gäller det endast om man handlar i butik eller finns det liknande märkning att se innan köp online?

Har inte koll på det just nu men när jag köpte zen+ så valde jag butik just pga att de tydligt skyltade det moderkort jag hade valt som att det kom med uppdaterad bios, kommer inte ihåg i huvudet vilken jag handlade från men det var nån av de stora svenska handlarna och det borde väl inte vara nån större skillnad nu.
Att skylta med det ger ju en konkurrensfördel utan att det kostar nått extra. Jag kan också tänka mig att mindre butiker kan ombesörja uppdateringen om det skulle behövas för de konkurrerar ju med service i stället för absolut lägsta priset.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Monarchy:

Varför inte Arock?
https://www.asrock.com/mb/AMD/Fatal1ty%20B450%20Gaming-ITXac/...

DXtech har dom och dom är mycket troligt uppdaterade. Köpte ett asrock 450pro därifrån...uppdaterat redan till ryzen 3000

Permalänk

Asrock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac kommer med uppdaterad bios från fabrik. Bara att trycka in en 3000-prolle och köra. Har Intel-LAN och jag kör minnen i 3400 MHz utan problem. Går säkert bra med ännu snabbare minnen.

Visa signatur

sᴛᴀᴛɪᴏɴäʀ= ᴄᴘᴜ: ɪ486ᴅx2/66 - ᴍɪɴɴᴇ: 16 ᴍʙ ғᴘᴍ - ɢᴘᴜ: ᴄɪʀʀᴜs ʟᴏɢɪᴄ ᴄʟ5428 ᴠʟʙ 2 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 3ᴄᴏᴍ ᴇᴛʜᴇʀʟɪɴᴋ ɪɪɪ - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 3,5" + 5,25" ғʟᴏᴘᴘʏ, 2 ɢʙ ᴄᴏᴍᴘᴀᴄᴛғʟᴀsʜ - ʟᴊᴜᴅ: ᴘᴄ sᴘᴇᴀᴋᴇʀ - ᴏs: ᴡɪɴᴅᴏᴡs 95 ᴏsʀ 2.5

ʙäʀʙᴀʀ= ᴄᴘᴜ: ᴍᴏᴛᴏʀᴏʟᴀ 750ᴄx/800 - ᴍɪɴɴᴇ: 384 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 10/100 - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 24x ᴄᴅ-ʀᴏᴍ, 30 ɢʙ ʜᴅᴅ - ʟᴊᴜᴅ: ᴊᴀᴘᴘ - ᴏs: ᴍᴀᴄ ᴏs 9.2.2

Permalänk
Medlem

@Retro Puter:

Fast hur vet jag det. Svårt att veta om det är en ett nyproducerad version med nya bios eller ej.

Permalänk
Skrivet av Monarchy:

@Retro Puter:

Fast hur vet jag det. Svårt att veta om det är en ett nyproducerad version med nya bios eller ej.

Står på kartongen. Bara lämna tillbaka om det inte gör det. Alternativt fråga butiken innan beställning. Annars tror jag alla gamla enheter redan är slutsålda och alla du hittar i dag har ny bios.

Visa signatur

sᴛᴀᴛɪᴏɴäʀ= ᴄᴘᴜ: ɪ486ᴅx2/66 - ᴍɪɴɴᴇ: 16 ᴍʙ ғᴘᴍ - ɢᴘᴜ: ᴄɪʀʀᴜs ʟᴏɢɪᴄ ᴄʟ5428 ᴠʟʙ 2 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 3ᴄᴏᴍ ᴇᴛʜᴇʀʟɪɴᴋ ɪɪɪ - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 3,5" + 5,25" ғʟᴏᴘᴘʏ, 2 ɢʙ ᴄᴏᴍᴘᴀᴄᴛғʟᴀsʜ - ʟᴊᴜᴅ: ᴘᴄ sᴘᴇᴀᴋᴇʀ - ᴏs: ᴡɪɴᴅᴏᴡs 95 ᴏsʀ 2.5

ʙäʀʙᴀʀ= ᴄᴘᴜ: ᴍᴏᴛᴏʀᴏʟᴀ 750ᴄx/800 - ᴍɪɴɴᴇ: 384 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 10/100 - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 24x ᴄᴅ-ʀᴏᴍ, 30 ɢʙ ʜᴅᴅ - ʟᴊᴜᴅ: ᴊᴀᴘᴘ - ᴏs: ᴍᴀᴄ ᴏs 9.2.2