AMD visar ökad försäljning inom bärbara datorer under årets andra kvartal

Permalänk
Melding Plague

AMD visar ökad försäljning inom bärbara datorer under årets andra kvartal

Marknadsanalyser visar att AMD:s försäljning inom bärbara datorer ökat markant jämfört med fjolåret, men andelen för stationära datorer har stått still i väntan på Ryzen 3000-familjen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Utan att vara särskilt rödögd så gläder detta mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det var inte särskilt svårt att räkna ut att 2019 Q2 skulle bli lite Halvdan på pc sidan.
De flesta har ju vetat ett par månader innan att nya cpu:er samt Gpu:er kom den 7 juli. Ingen mening med att köpa en gammal del när de nya är runt hörnet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Utan att ha tittat noggrannare på källan så är detta meningslös statistik. Om den totala försäljningen d.v.s 100% är 50% lägre så är det inget att hurra över oavsett vilken marknadsandel som man har.

Vinsten är viktigast. Intels CPU:s har samma pris på sina coffe lake sedan release, medan ryzen 2000 såldes till kraftiga rabatter. Dock håller jag med att andra halvan av detta år är mycket mera intressant speciellt vad det gäller AMD.

Vad rubriken beträffar så behöver inte okad marknadsandel betyda "ökad försäljning"...och man kan egentligen sälja hur mycket som helst utan att tjäna något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Utan att ha tittat noggrannare på källan så är detta meningslös statistik. Om den totala försäljningen d.v.s 100% är 50% lägre så är det inget att hurra över oavsett vilken marknadsandel som man har.

Vinsten är viktigast. Intels CPU:s har samma pris på sina coffe lake sedan release, medan ryzen 2000 såldes till kraftiga rabatter. Dock håller jag med att andra halvan av detta år är mycket mera intressant speciellt vad det gäller AMD.

Vad rubriken beträffar så behöver inte okad marknadsandel betyda "ökad försäljning"...man kan egentligen sälja hur mycket som helst men tjäna ingenting.

Finns ju folk med åsikten att AMD har baciller eller något och man inte kan använda deras komponenter, så det är inte bara om vinst, det handlar även om få folk att köpa deras produkter, upptäcka att de inte får baciller av dem och sedan köpa annat nytt från AMD, eller att de rekommenderar andra att köpa AMD. Finns ju skäl till att ett flertal moderkortstillverkare nu kom med redigt dyra 570X-kort.

Permalänk
Medlem

@Dual-Tjur: För en aktör som försöker slå sig in igen är marknadsandelar absolut det viktiga. Sen gäller det såklart att i framtiden förvalta de andelar man lyckades sno åt sig men en väldigt klassisk strategi för att plocka dem är att just konkurrera mycket på priset.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Finns ju folk med åsikten att AMD har baciller eller något och man inte kan använda deras komponenter, så det är inte bara om vinst, det handlar även om få folk att köpa deras produkter, upptäcka att de inte får baciller av dem och sedan köpa annat nytt från AMD, eller att de rekommenderar andra att köpa AMD. Finns ju skäl till att ett flertal moderkortstillverkare nu kom med redigt dyra 570X-kort.

Jag har ingenting emot AMD och som jag skrev nästa kvartal är mycket mera intressant, då AMD:s portfölj är mycket mera intressant nu efter 2 stora release.

Jag beskrev bara hur man kan göra och tolka "analys med %". Detta gäller både AMD och Intel.
Och jag kan påminna ännu att både intel och AMD hade minskade försäljningar och omsättningar hittills under 2019.

EDIT: jag hade fel. Q1<Q2 för både AMD och Intel. Rätt om man jämför 2018>2019.

Permalänk
Medlem

Och gällande serverandelen så håller jag med ServeTheHome, om inte företag köper ordentligt av de nya Epyc-servrarna så kan Ampere, Marvell, etc lägga ner sina satsningar på ARM-servrar, Intel kommer dominera vad de än gör.

Permalänk
Skrivet av Dumbullen:

@Dual-Tjur: För en aktör som försöker slå sig in igen är marknadsandelar absolut det viktiga. Sen gäller det såklart att i framtiden förvalta de andelar man lyckades sno åt sig men en väldigt klassisk strategi för att plocka dem är att just konkurrera mycket på priset.

AMD gör helt rätt. Men jag tror AMD vill hellre se ökad egen försäljning (som troligtvis ger mera vinst) oavsett andelar än minskad med större andel. Samma gäller intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Jag har ingenting emot AMD och som jag skrev nästa kvartal är mycket mera intressant, då AMD:s portfölj är mycket mera intressant nu efter 2 stora release.

Jag beskrev bara hur man kan göra och tolka "analys med %". Detta gäller både AMD och Intel.
Och jag kan påminna ännu att både intel och AMD hade minskade försäljningar och omsättningar hittills under 2019.

EDIT: jag hade fel. Q1<Q2 för både AMD och Intel. Rätt om man jämför 2018>2019.

https://i.imgur.com/1dm945i.png
https://i.imgur.com/XrqVlOu.png

Man brukar väl jämföra samma kvartal tex Q3-2018 mot Q3-2019?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Elektron:
Precis. Och Q2 2019 < Q2 2018 stämmer både för intel och AMD.

Som man kan se behöver AMD öka sin omsättning rejält. Speciellt om man man ska bemöta förväntningar vilka man kan se t.ex genom aktien. Den viktigaste saken som aktieägare tänker på är framtida omsättningsprognoser. Därför sjönk AMD mycket efter den senaste för att just detta prognos justerades nedåt.

Och USA-Kina fighten hjälper ju ingen av företagen heller, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

@Elektron:
Precis. Och Q2 2019 < Q2 2018 stämmer både för intel och AMD.

https://i.imgur.com/XguNuYp.png

Räknas investeringar med i vinsten? Tänkte ifall det kanske drar ner vinsten. Eller så kanske det sålde bättre under bitcoinhypen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Räknas investeringar med i vinsten? Tänkte ifall det kanske drar ner vinsten. Eller så kanske det sålde bättre under bitcoinhypen?

Skickades från m.sweclockers.com

Allt räknas. Alla inkomster - alla utgifter = vinst eller förlust (resultat/earnings)

Man får pengar främst via omsättningen och sen drar av man alla möjliga produktionskostnader, investeringar utvecklingskostnader o.s.v. Amd och speciellt Nvidia fick skjuts i vingarna av bitcoinhypen 2017-2018. Intel hade mera stabil omsättning under denna tid.

Permalänk

Drog mitt strå till stacken när nyligen jag pensionerade min gamla Intel i3 burk till förmån för budget Acer:n i min signatur, på Komplett-rean.
Den är duktigt prisvärd och kan ta 2x16GB DDR4 stickor, så ett kompetent R7 3700U system med totalt 32GB RAM under 8000:- var för billigt att motstå...

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Skrivet av cyberskunk:

Drog mitt strå till stacken när nyligen jag pensionerade min gamla Intel i3 burk till förmån för budget Acer:n i min signatur, på Komplett-rean.
Den är duktigt prisvärd och kan ta 2x16GB DDR 4 stickor, så ett kompetent R7 3700U system med totalt 32GB RAM under 8000:- var för billigt att motstå...

Har SC haft recensioner på 3700U? När har denna släppts? Nu skriver man att försäljningen har ökat inom bärbara men jag minns inte några nyheter/recensioner på SC med ZEN2 bärbara CPU:s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Har SC haft recensioner på 3700U? När har denna släppts? Nu skriver man att försäljningen har ökat inom bärbara men jag minns inte några nyheter/recensioner på SC med ZEN2 bärbara CPU:s.

3700U är dock zen+ och inte zen2 finns inga mobila kretsar med zen2 än utan dom kommer nästa år om jag minns rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

3700U är dock zen+ och inte zen2 finns inga mobila kretsar med zen2 än utan dom kommer nästa år om jag minns rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, jag kollade upp detta. Samma som ryzen 3 alltså. Konstigt bara att man inte har gjort några recensioner på dessa på SC (3200U 3300U 3500U 3700U)

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

Har SC haft recensioner på 3700U? När har denna släppts? Nu skriver man att försäljningen har ökat inom bärbara men jag minns inte några nyheter/recensioner på SC med ZEN2 bärbara CPU:s.

Den är inte ett så stort steg från Ryzen 2700U då laptop-serien ligger ett snäpp bakom desktop CPU:erna.
Men jag är grymt nöjd för det är mycket bättre än de Intel-APU:er jag testat tidigare, både CPU och grafik hänger med bra för sin klass.

Ryzen 2700U motsvarar Zen generationen (14nm). (R7 1700 etc.)
Ryzen 3700U motsvarar Zen+ generationen (12nm). (R7 2700 etc.)
Ryzen 4700U? kommer troligtvis att motsvara Zen2 generationen (7nm). (R7-R9 3??? etc.) som just nu endast finns som desktop CPU's/APU's.

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Skrivet av cyberskunk:

Den är inte ett så stort steg från Ryzen 2700U då laptop-serien ligger ett snäpp bakom desktop CPU:erna.
Men jag är grymt nöjd för det är mycket bättre än de Intel-APU:er jag testat tidigare, både CPU och grafik hänger med bra för sin klass.

Ryzen 2700U motsvarar Zen generationen (14nm). (R7 1700 etc.)
Ryzen 3700U motsvarar Zen+ generationen (12nm). (R7 2700 etc.)
Ryzen 4700U? kommer troligtvis att motsvara Zen2 generationen (7nm). (R7-R9 3??? etc.) som just nu endast finns som desktop CPU's/APU's.

Chiplets från ZEN2 är väl inte lika lätta att sätta in i bärbara troligen. 7nm borde ju ge en enorm fördel, men utveckling av dessa måste också kosta mera än de gemensamma konsument/threadripper/Epyc chiplets som man har där.

Annars 2 mera intressanta AMD-nyheter på TH från idag:

https://www.tomshardware.com/news/amd-su-papermaster-bonuses,40163.html
https://www.tomshardware.com/news/amd-ryzen-3000-cpus-silicon-lottery-binning,40157.html

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

Chiplets från ZEN2 är väl inte lika lätta att sätta in i bärbara troligen. 7nm borde ju ge en enorm fördel, men utveckling av dessa måste också kosta mera än de gemensamma konsument/threadripper/Epyc chiplets som man har där.

Annars 2 mera intressanta AMD-nyheter på TH från idag:

https://www.tomshardware.com/news/amd-su-papermaster-bonuses,40163.html
https://www.tomshardware.com/news/amd-ryzen-3000-cpus-silicon-lottery-binning,40157.html

Ja det kan vara så att de helt enkelt vill ha mer tid på sig att förfina tekniken för laptops, eftersom APUerna ligger på nära hälften i strömförbrukningen vs. de snålaste desktop CPUerna.
AMD har ju en valt kostnadseffektiv lösning i och med chiplets.

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Datavetare
Skrivet av cyberskunk:

Den är inte ett så stort steg från Ryzen 2700U då laptop-serien ligger ett snäpp bakom desktop CPU:erna.
Men jag är grymt nöjd för det är mycket bättre än de Intel-APU:er jag testat tidigare, både CPU och grafik hänger med bra för sin klass.

Ryzen 2700U motsvarar Zen generationen (14nm). (R7 1700 etc.)
Ryzen 3700U motsvarar Zen+ generationen (12nm). (R7 2700 etc.)
Ryzen 4700U? kommer troligtvis att motsvara Zen2 generationen (7nm). (R7-R9 3??? etc.) som just nu endast finns som desktop CPU's/APU's.

Tror ingen argumenterar mot att Vega 8/10 är betydligt snabbare än Intel HD Graphics i lägen där TDP inte är en flaskhals, d.v.s. när man kör på desktop. Men gäller verkligen samma sak när man pratar om system där TDP kommer vara den primära flaskhalsen?

Från Notebookcheck

UHD 630 vs Vega 10

  • GPGPU: Vega 10 är 18 % snabbare

  • Spel: Vega 10 är 49 % snabbare

Iris Plus Graphics 655 vs Vega 10

  • GPGPU: Iris Plus Graphics 655 250 % snabbare (vilket inte kan stämma och nog mer är en effekt av att man testat för få program, men rätt säker Iris 655 är snabbare i genomsnitt då eDRAM ofta ger rejäl boost för GPGPU)

  • Spel: Iris Plus Graphics är 11 % snabbare

Invändningen man kan ha är: men är ju bara Apples 13" MBP och Intel NUCs som använder Iris Plus Graphics 655. Helt sant, vilket rätt mycket visar hur irrelevant GPU-prestanda anses vara för bärbara (från köparnas sida).

PC-tillverkarna har gjort försök med "Iris" serien i tunna/lätta premiumlaptops tidigare (bl.a. XPS13 serien) och uppenbarligen dragit slutsatsen att intresset var så långt att det inte gick att motivera merkostnaden. Vilket är lite trist för tror att GPGPU har ett rätt stort mervärde på bärbara då GPU-delen typiskt har betydligt bättre perf/W för de saker som passar att köra där.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberskunk:

Drog mitt strå till stacken när nyligen jag pensionerade min gamla Intel i3 burk till förmån för budget Acer:n i min signatur, på Komplett-rean.
Den är duktigt prisvärd och kan ta 2x16GB DDR4 stickor, så ett kompetent R7 3700U system med totalt 32GB RAM under 8000:- var för billigt att motstå...

Valde du dina Ballistix DDR4 2666MHz efter pris, CAS latency vid 2400MHz eller blev du medveten i efterhand att den bara har stöd för 2400MHz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Utan att ha tittat noggrannare på källan så är detta meningslös statistik. Om den totala försäljningen d.v.s 100% är 50% lägre så är det inget att hurra över oavsett vilken marknadsandel som man har.

Vinsten är viktigast. Intels CPU:s har samma pris på sina coffe lake sedan release, medan ryzen 2000 såldes till kraftiga rabatter. Dock håller jag med att andra halvan av detta år är mycket mera intressant speciellt vad det gäller AMD.

Vad rubriken beträffar så behöver inte okad marknadsandel betyda "ökad försäljning"...och man kan egentligen sälja hur mycket som helst utan att tjäna något.

Är ganska säker på att deras mål inte ens är vinst i nuläget
Utan att öka marknadsandelar. Tids nog kommer de fokusera på vinst men tror inte det är målet i nuläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag är inte förvånad. I våras hade vi 3-6 månaders leveranstid på datorer med Intel cpu medan vi kunde få AMD i princip omgående. Mitt företag valde dock att vänta och låta de med trasiga datorer sitta med gamla överblivna skitmaskiner. Inte det valet jag hade gjort och uppenbarligen verkar andra också ha kommit till samma slutsats.

Permalänk
Medlem

Kul att se att "de äldre" ZEN / Polaris, Vega även är attraktiva på den bärbara marknaden.
Jag tror att även detta är ett orosmoln för Intel; de har bra CPUer men deras GPUer imponerar inte lika mycket. Och nu kommer AMD med både en stark CPU och GPU.
Kul!!!

Jag skulle vilja prova npå att ha en "all AMD" som jobbe-dator

Permalänk
Skrivet av Snubb1:

Valde du dina Ballistix DDR4 2666MHz efter pris, CAS latency vid 2400MHz eller blev du medveten i efterhand att den bara har stöd för 2400MHz?

Ja, 2400MHz är max. för Zen+ mobile.
Tog dem dels för att priset var OK, de fanns i lager, men också på rekommendation via en forumpost med snarlika minnen där man hade lyckats få in 32GB RAM i en Acer med Ryzen APU.

Kan ju i teorin fungera med vilka minnen som helst i den storleken, men ibland kan plattformar vara kinkiga med minnen från olika tillverkare så jag valde dem som enl. en forumpost fungerat och det visade sig vara rätt.
-Men hittar du bättre minnen som fungerar så kör på, Ryzen-system tjänar ju ofta på rappare minnen! Du kanska kan nyttja ångerrätten om minnena ej fungerar i så fall?

I mitt fall har RAM-storleken störst betydelse då jag skall virtualisera så jag har ingen större fokus på MHz eller CAS latens.
-Det är ju inte helsäkert att de kommer leva för evigt i just den laptopen heller, utan kommer kanske att flytta till annat bygge i framtiden som stöder högre minneshastigheter. 32GB RAM lär vara aktuellt ett tag framöver.

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Tror ingen argumenterar mot att Vega 8/10 är betydligt snabbare än Intel HD Graphics i lägen där TDP inte är en flaskhals, d.v.s. när man kör på desktop. Men gäller verkligen samma sak när man pratar om system där TDP kommer vara den primära flaskhalsen?

Från Notebookcheck

UHD 630 vs Vega 10

  • GPGPU: Vega 10 är 18 % snabbare

  • Spel: Vega 10 är 49 % snabbare

Iris Plus Graphics 655 vs Vega 10

  • GPGPU: Iris Plus Graphics 655 250 % snabbare (vilket inte kan stämma och nog mer är en effekt av att man testat för få program, men rätt säker Iris 655 är snabbare i genomsnitt då eDRAM ofta ger rejäl boost för GPGPU)

  • Spel: Iris Plus Graphics är 11 % snabbare

Invändningen man kan ha är: men är ju bara Apples 13" MBP och Intel NUCs som använder Iris Plus Graphics 655. Helt sant, vilket rätt mycket visar hur irrelevant GPU-prestanda anses vara för bärbara (från köparnas sida).

PC-tillverkarna har gjort försök med "Iris" serien i tunna/lätta premiumlaptops tidigare (bl.a. XPS13 serien) och uppenbarligen dragit slutsatsen att intresset var så långt att det inte gick att motivera merkostnaden. Vilket är lite trist för tror att GPGPU har ett rätt stort mervärde på bärbara då GPU-delen typiskt har betydligt bättre perf/W för de saker som passar att köra där.

Ja fast Iris Plus/Pro är ju en helt annan historia, och den räknas nog inte till det prissegmentet över huvud taget där jag fann denna laptop.
Jämför man mot andra i prisklassen där Iris Plus håller till börjar snart vi komma upp i summor där diskreta hybridlösningar tittar fram t.ex. Nvidias 1080 osv. och där blir det svårt för Iris Plus att hävda sig, även när det kommer till strömförbrukning är jag rädd.
Jag har aldrig tidigare lyckats komma över, eller för den delen testa, en laptop med den mytomspunna Iris grafikdelen.

Tar annars tacksamt emot tips på vart jag kan hitta en Intel laptop med Iris Plus Graphics för 5-6000:- (helst en generation där Intels sårbarheter är fixade i silikonet kislet om det finns)

Edit: om de enbart finns i Macbooks går de bort av naturliga skäl...

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyberskunk:

Ja fast Iris Plus/Pro är ju en helt annan historia, och den räknas nog inte till det prissegmentet över huvud taget där jag fann denna laptop.
Jämför man mot andra i prisklassen där Iris Plus håller till börjar snart vi komma upp i summor där diskreta hybridlösningar tittar fram t.ex. Nvidias 1080 osv. och där blir det svårt för Iris Plus att hävda sig, även när det kommer till strömförbrukning är jag rädd.
Jag har aldrig tidigare lyckats komma över, eller för den delen testa, en laptop med den mytomspunna Iris grafikdelen.

Tar annars tacksamt emot tips på vart jag kan hitta en Intel laptop med Iris Plus Graphics för 5-6000:- (helst en generation där Intels sårbarheter är fixade i silikonet om det finns)

Macbooks, och KISEL, inte silikon.