Google Home mini gör inte vad jag säger

Permalänk

fick en uppdatering nu som heter 156414 som är förhandsgranskningsprogram trots att jag inte är med i det programmet skulle fått 151425 som är en stabil. men just nu så fungerar det bra för mig

Permalänk
Hedersmedlem

Tydligen sponsras Google av Svenskt Dansbandscentrum för banalitetens främjande eller så är assistenten stendöv; Lekte med katten och ville lyssna på rödhake. Sa "Spela upp rödhake" och följande drar igång:

Dold text

Edit: Efter lite meningslös efterforskning så verkar någon ha lagt in en bild på en rödhake till denna video och Google på det sättet fått för sig att det var det rätta valet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Hur har det löst sig för alla? Min har blivit bättre, men istället blivit överkänslig. Den uppfattar det mesta som "hey Google" och drar igång musik och allt möjligt utan att vi ens sagt Google. Så just nu har jag fått stänga av den då den blivit mer ett störande moment.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: R4 ROG: Maximus VI Formula i7 4770K, 16GB RAM, GTX 760
Skärm: Acer Predator XB271HU
Bärbar: Lenovo Ideapad 720S 14"

Permalänk
Medlem

@Nirvasher: mina funkar klart bättre nu, det jag märkt är att den korta pausen jag använde mig av förut efter att ha sagt hey/ok google inte behövs längre vilket jag ändå tycker är ett litet plus.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem

Vi tycker vår Google Home har varit en bra sak tillsammans med Ikeas smart Lightning / trådfri. Efter nästan ett år med Home och alla nymodigheter lagt sig så är det just ljusstyrning som vi endast använder det till (allt annat är enklare med knapptryckningar, dock blir det lite radio lyssning då och då).

Just ljusstyrningen har varit skitbra. Men nu, senaste månaden, säkert i samband med uppgraderingen av Ikeas pryttll till Smart, så säger Home 9/10 att hon tänder 4 enheter i hallen när man ber henne tända. Men inget händer. När vi lagt oss har vi alltid sagt "Ok google Släck allt" och hon säger "Stänger av 30 enheter". Men inget händer.

Ett tag fungerade att säga Hey google istället för Ok google och då fungerade kommandona 10/10. Men nu fungerar ingenting.

Är det nån som har en ide? Kommer ihåg när jag slängde bort Hue bryggan att det var ett helvete att få Home att acceptera att den inte fanns längre och hantera enbart Ikeas. Med det menas, är inte speciellt sugen på att konfiguerea om allt igen och vänta nån vecka på att det synkas samman igen. Finns det nån quick fix eller är det lösningen?

Vi är två i hushållet där min sambo är inbjuden i min Home. (Spelar det nån roll?)

Permalänk
Hedersmedlem

@Oxies Husse: Jag hade det problemet. Resettade enligt denna länk och allt har fungerat sedan dess.

Jag använder assistenten till rätt mycket nu, men det är fortfarande mycket långt till mina förväntningar om hur det borde vara, med tanke på marknadsföringen. Är iaf oerhört långt ifrån där jag tycker assistenten blivit en del av min vardag. Lite förvånad över det egentligen med tanke på allt jag följt gällande Googles framsteg inom andra områden av AI som Go och DeepMind generellt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Vi tycker vår Google Home har varit en bra sak tillsammans med Ikeas smart Lightning / trådfri. Efter nästan ett år med Home och alla nymodigheter lagt sig så är det just ljusstyrning som vi endast använder det till (allt annat är enklare med knapptryckningar, dock blir det lite radio lyssning då och då).

Just ljusstyrningen har varit skitbra. Men nu, senaste månaden, säkert i samband med uppgraderingen av Ikeas pryttll till Smart, så säger Home 9/10 att hon tänder 4 enheter i hallen när man ber henne tända. Men inget händer. När vi lagt oss har vi alltid sagt "Ok google Släck allt" och hon säger "Stänger av 30 enheter". Men inget händer.

Ett tag fungerade att säga Hey google istället för Ok google och då fungerade kommandona 10/10. Men nu fungerar ingenting.

Är det nån som har en ide? Kommer ihåg när jag slängde bort Hue bryggan att det var ett helvete att få Home att acceptera att den inte fanns längre och hantera enbart Ikeas. Med det menas, är inte speciellt sugen på att konfiguerea om allt igen och vänta nån vecka på att det synkas samman igen. Finns det nån quick fix eller är det lösningen?

Vi är två i hushållet där min sambo är inbjuden i min Home. (Spelar det nån roll?)

Fick göra en deactivate i Ikea Smart och koppla in den igen till Google assistenten. Mappa upp alla lampor och nu fungerar ljuset igen.

När Google Home fungerar är det skitbra, problemet är att när det inte fungerar eller man vill konfigurera om systemet (som när vi gick från Phiplips Hue till 100% Ikea … att höra Google Home säga att hon inte kunde kontakta Hue bridgen och försöka släcka 30 enheter som inte fanns … men man lärde sig att vänta och låta google göra sin grej och någon vecka senare så hade förändringarna gått igenom). Problemet är att man vänjer sig snabbt och när det buggar så irriterar det så jäkla mycket.

Nån som har nått tips på att hur man smärtfritt byter lampa så allt fungerar? Behålla namnet på lampan eller skall man byta namn på den och ta bort den gamla så man inte risker spöken? (Ikea Smart och Google Home).

Permalänk

Jag fick igång mitt på så sätt. Uppdaterade alla appar mm. Sedan drog jag ut Ikea gateway väntade 10 min sen kopplade in allt igen. Väntade ytterligare 10 min och sa "ok google synka mina enheter" sedan dess funkar allt för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte en Google Nest (den med 7" skärm om det finns fler). Det ökade assistentens användbarhet radikalt! Väldigt mycket saker man kan göra och titta på (inklusive den underbara blädderklockan) samt om man frågar t ex om vädret så visas prognosen men även extra knappar nertill för morgondagens eller veckans väder så slipper man tjata igen.

Tycker fortfarande att assistenten är rätt dum i huvudet och förvånande dålig efter alla år och resurser som satsas på den.

Men Nest med skärm tar mig bra mycket närmare en riktigt bra produkt.

Aldrig behövt mappa om gatewayen till Trådfri och då har jag haft den länge (sedan den släpptes). Alltid funnits alternativa sätt att ordna till driftstörningar. Gällande synkningen till Google Home så har kommandot för resynkronisering löst de två gånger Trådfri och Home fick fnatt, utan att jag behövt göra mer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro