Intel: "Core 9000-serien snabbare än AMD i relevanta tester"

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

*Raderade inlägg*

Ett gäng otrevliga och olämpliga inlägg har raderats. Håll en god ton även om ni inte håller med andra medlemmar.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Fast nu får ju i stort sett varenda 9700k och 9900k 5ghz medans AMD inte ens når sin boost.

Finns en mängd, 8775 stycken, 9900k-resultat från geekbench4 som någon laddade ner från dem. (Osäkert om jag borde länka till det, men det går att hitta om man söker.) Av dessa framgår att:

11,3% når endast 4699Mhz eller lägre
23,0% når mellan 4700Mhz och 4799Mhz
20,9% når mellan 4800Mhz och 4899Mhz
42,6% når mellan 4900Mhz och 4999Mhz
och
13,4% når 5000Mhz eller högre

Och angående det sista värdet, 5Ghz är 5000Mhz, inte 4999Mhz eller lägre.

Även om man vill ägna sig åt att avrunda uppåt, så är det helt klart att "i stort sett varenda" 9900k når 5Ghz inte är rätt.

11,3% når inte 4700Mhz.
34,3% når inte 4800Mhz. (En tredjedel)
och
55,2% når inte 4900Mhz. (Mer än hälften)

Edit: misstag gällande procenten som når mellan 4700Mhz och 4799Mhz, uppdatering nedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Finns en mängd, 8775 stycken, 9900k-resultat från geekbench4 som någon laddade ner från dem. (Osäkert om jag borde länka till det, men det går att hitta om man söker.) Av dessa framgår att:

och

Även om man vill ägna sig åt att avrunda uppåt, så är det helt klart att "i stort sett varenda" 9900k når 5Ghz inte är rätt.

11,3% når inte 4700Mhz.
och

Så 111.2% har alltså testat sin CPU. Bara det är fascinerande! Det kan inte vara så att vissa har gjort flera test och i några är processorn överklockad på alla kärnor eller kör på alla kärnor?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Intel trollar på hög nivå. Vad är det för jäkla testsviter:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RYZEN 9700X | RX 9070XT | B850 ASUS TUF GAMING PRO

I ett tidigare liv:
RYZEN 5600 | RYZEN 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

och

11,3% når inte 4700Mhz.
och

Skrivet av ClintBeastwood:

Så 111.2% har alltså testat sin CPU. Bara det är fascinerande! Det kan inte vara så att vissa har gjort flera test och i några är processorn överklockad på alla kärnor eller kör på alla kärnor?

Geekbench? Som att det är pålitligt för fem öre. Tvivlar på att 8775 användare alla gick med på att Klocka sina CPUer till max.

Går inte ta detta seriöst för fem öre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

tack

Räknefelsnisse...

11.7% når mellan 4700Mhz och 4799Mhz
och

11,3% når inte 4700Mhz.
23% når inte 4800Mhz. (ungefär en fjärdedel)
och
43.9% når inte 4900Mhz.

Och ja, vissa har gjort flera tester, men det finns ett unikt id, så i det ovanstående så ingår endast det bästa resultatet för varje unika id.

Edit: 23% är för den som inte redan sett det, 11,7% + 11,3%, dvs mitt fel var att jag lyckade beräkna andelen som fick 4799Mhz eller lägre istället för mellan 4700Mhz och 4799Mhz....

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Geekbench? Som att det är pålitligt för fem öre. Tvivlar på att 8775 användare alla gick med på att Klocka sina CPUer till max.

Går inte ta detta seriöst för fem öre.

Gissar att de som ägnar sig åt köra geekbench, cinebench, osv är mer benägna att ägna sig åt att klocka än de som inte gör det.

Men du får gärna komma med något bättre skäl till varför du tror att datan är felaktig...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

"mer seriösa gamers" ca 9 / 10 stora/kända strömma're som satt på DH i somras hade AMD (2 serien då 3 inte fanns) och dom tjänar enorma summor och ligger ofta i "toppklass" av spelare därav folk följer dom.

Men det finns alltid folk som tror att hårdvara är allt och betalar hutlösa summor för några procent extra.
Enligt Intel själva är dom 2 - 6% snabbare i AAA spel och kostar betydligt mera, för extremt få är det värt de extra pengarna.

Köp vad du vill, men du pratar som en stor fanboy som försöker rättfärdiga dina dyra leksaker.

"Stora kända strömma're"

Vad betyder ens det?

Menar du folk som Sodapoppin? Datorerna där är inte ens deras.

Och "Top" streamers är inte seriösa gamers. Få av dem är ens bra på spelen de spelar.

>Kostar betydligt mera.

Kikar runt lite, 3700x vs 9900K om vi pratar uppgraderingspaket ligger bara 999 kr mellan, alltså ram kostnaden.

De flesta vill nog ha de där extra 40 fpsen de kan få ut av en 9700k än en 3700x som dessutom lider av höga frametimes och stutter i flera spel bl.a. witcher 3.

Permalänk
Inaktiv

Detta var ju inget nytt 😘

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Gissar att de som ägnar sig åt köra geekbench, cinebench, osv är mer benägna att ägna sig åt att klocka än de som inte gör det.

Men du får gärna komma med något bättre skäl till varför du tror att datan är felaktig...

För att vem som helst kan köra geekbench?

Många köper en ny CPU och kör flera benchmark program ser poäng sedan lägger de det åt sidan och har ingenting med överklockning att göra.

Så resultaten är helt ointressanta och orelevanta om det inte är kontrollerat förhållande dvs.

"Nu ska vi, 2000 personer, alla försöka överklocka våra CPUer till max, och köra den -här- appen." DET är pålitligt.
Annars spekulerar du bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

För att vem som helst kan köra geekbench?

Många köper en ny CPU och kör flera benchmark program ser poäng sedan lägger de det åt sidan och har ingenting med överklockning att göra.

Så resultaten är helt ointressanta och orelevanta om det inte är kontrollerat förhållande dvs.

"Nu ska vi, 2000 personer, alla försöka överklocka våra CPUer till max, och köra den -här- appen." DET är pålitligt.
Annars spekulerar du bara.

Mer pålitigt än ditt uttalande om att i stort sett varenda 9900k når 5Ghz, vilket du baserade på vadå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

"Stora kända strömma're"

Vad betyder ens det?

Menar du folk som Sodapoppin? Datorerna där är inte ens deras.

Och "Top" streamers är inte seriösa gamers. Få av dem är ens bra på spelen de spelar.

>Kostar betydligt mera.

Kikar runt lite, 3700x vs 9900K om vi pratar uppgraderingspaket ligger bara 999 kr mellan, alltså ram kostnaden.

De flesta vill nog ha de där extra 40 fpsen de kan få ut av en 9700k än en 3700x som dessutom lider av höga frametimes och stutter i flera spel bl.a. witcher 3.

"Och "Top" streamers är inte seriösa gamers. Få av dem är ens bra på spelen de spelar."
Alltså wow, du har nog rätt. Sponsorerna bara kastar pengar över dom för att dom suger på att spela.

"Kikar runt lite, 3700x vs 9900K om vi pratar uppgraderingspaket ligger bara 999 kr mellan, alltså ram kostnaden."

Samt en tusenlapp till för en vettig kylare till 9900k då stock går för varmt och bromsar in.

Får du inte betalt för att spela eller är sponsrad så är dom sista 2 - 6% (Intels egna siffror) prestanda i spel otroligt svårt att motivera. Sen är det upp till var och en vad man vill köpa, som det ser ut nu så vill flera och flera ha AMD.

Men vill du vara "seriös gamer" i witcher 3 *fniss* och hata på AMD så go for it.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av hakd:

Får du inte betalt för att spela eller är sponsrad så är dom sista 2 - 6% (Intels egna siffror) prestanda i spel otroligt svårt att motivera. Sen är det upp till var och en vad man vill köpa, som det ser ut nu så vill flera och flera ha AMD.

Har tyvärr fått möta fanboy/girls som med skygglappar framför ögonen väljer intel över AMD även om de kunde få likvärdig prestanda för lägre prislapp eller bättre prestanda för likvärdig prislapp, då snackar vi om datorbyggen med en budget där 2600X/2600 är inte bromsklossen för högre FPS.

Skrivet av filbunke:

Mer pålitigt än ditt uttalande om att i stort sett varenda 9900k når 5Ghz, vilket du baserade på vadå?

Max turbofrekvens? dock är det enbart single core.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AdoringFan:

Sweclockers sägs ju vara ett Entusiastforum, så en bråkdel av PC gamers.

Glöm inte bort att Sweclockers är dessutom en väldigt liten del av världen. Knappt en promille.

Enligt Steams HW Survey så ligger 1080p på över 64%. Och hela 12% sitter på 1366x768.

1920 x 1080 63.95%
2560 x 1080 1.00%
2560 x 1440 4.57%
3440 x 1440 0.56%
3840 x 2160 1.61%

1080p är och förbli standard sålänge man får bäst FPS där, och det är betydligt billigare att driva i 144.

1080Ti klarar ju inte av >100 i 1440p i majoriteten spel.

Men här.
På det här forumet där vi är nu upplyser jag ju om.
Glöm inte det.
Jag tycker jaf att det är intressant att 2560*1440 verkar ha gått om 1920*1080 hos medlemarna här på siten. Det satt långt inne alltså. Men förr eller senare skulle det väl hända.

Steam survey är också intressant. Men den kan också bli ganska missvisande på den här punkten.
I mitt hushåll finns steamklienter installerade på 4 maskiner.
1. huvuddatorn. 3440*1440
2. En gammal laptop som knappt används. 1280*720
3. Surface pro 3. 2160*1440
4. En klient i smartTVn för streaming. 3840*2160

Alla fyra kan komma med i den surveyn. De övriga utöver 3440*1440 är emellertid inte nå vidare representativa för den skärmupplösning jag vanligen använder ;). Där blir undersökningar som den sweclockers gjort ändå mer träffsäker än det steam mäter fram ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

"Och "Top" streamers är inte seriösa gamers. Få av dem är ens bra på spelen de spelar."

Alltså wow, du har nog rätt. Sponsorerna bara kastar pengar över dom för att dom suger på att spela.

"Kikar runt lite, 3700x vs 9900K om vi pratar uppgraderingspaket ligger bara 999 kr mellan, alltså ram kostnaden."

Samt en tusenlapp till för en vettig kylare till 9900k då stock går för varmt och bromsar in.

Men vill du vara "seriös gamer" i witcher 3 *fniss* och hata på AMD så go for it.

Jag vet inte ens vilka streamers du pratar om då du bara sa "top streamers"

top streamers är: Sodapoppin, Asmongold, Ninja osv. De är inte proffsspelare och det är inte eeras datorer som används på Dreamhack. Tror du de flyger till Sverige med sina datorer? Du måste ju trolla.

Svårt att motivera? Prestanda är motiveringen och de flesta spelar trotsallt i 1080p. Där prestandan betyder som mest.

Folk som lirar i 1440p eller högre har en tendens att skita i prestandan bara man lirar i >60.

Och deras sponsorer är Origin PC bl.a. som i stort sett bara ger dem Intel CPU och Nvidia grafikkort (oftast Titan eller Ti)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Glöm inte bort att Sweclockers är dessutom en väldigt liten del av världen. Knappt en promille.

Enligt Steams HW Survey så ligger 1080p på över 64%. Och hela 12% sitter på 1366x768.

1920 x 1080 63.95%
2560 x 1080 1.00%
2560 x 1440 4.57%
3440 x 1440 0.56%
3840 x 2160 1.61%

1080p är och förbli standard sålänge man får bäst FPS där, och det är betydligt billigare att driva i 144.

Detta som gör mig så förundrad när folk sitter här och skriver att "1440p eller 4K är det som gäller nu" Det är fortfarande, enligt Steam, fler som spelar på upplösningar under 1080p än över och alla upplösningar utanför 1080p utgör knappt en tredjedel av maskiner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Men här.
På det här forumet där vi är nu upplyser jag ju om.
Glöm inte det.
Jag tycker jaf att det är intressant att 2560*1440 verkar ha gått om 1920*1080 hos medlemarna här på siten. Det satt långt inne alltså. Men förr eller senare skulle det väl hända.

Steam survey är också intressant. Men den kan också bli ganska missvisande på den här punkten.
I mitt hushåll finns steamklienter installerade på 4 maskiner.
1. huvuddatorn. 3440*1440
2. En gammal laptop som knappt används. 1280*720
3. Surface pro 3. 2160*1440
4. En klient i smartTVn för streaming. 3840*2160

Alla fyra kan komma med i den surveyn. De övriga utöver 3440*1440 är emellertid inte nå vidare representativa för den skärmupplösning jag vanligen använder ;). Där blir undersökningar som den sweclockers gjort ändå mer träffsäker än det steam mäter fram ;).

Sweclockers uppgör ingen stor del av PC marknaden. Så nej, inte träffsäkert.

Och hurdå missvisande? Det är rätt självklart att gamers sitter på 1080p.

Gör en survey, lägg upp den på r/gaming och se hur majoriteten, extrem majoriteten, sitter på 1080p.

Bara nämn 1440p eller 4k på 4chan så kommer du bli förvånad. Det är ju meme upplösningar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Spekulation är pålitligt.

Sweclockers i ett nötskal.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AdoringFan:

Sweclockers uppgör ingen stor del av PC marknaden. Så nej, inte träffsäkert.

Och hurdå missvisande? Det är rätt självklart att gamers sitter på 1080p.

Gör en survey, lägg upp den på r/gaming och se hur majoriteten, extrem majoriteten, sitter på 1080p.

Bara nämn 1440p eller 4k på 4chan så kommer du bli förvånad. Det är ju meme upplösningar

Olika urval ger såklart olika resultat. Och ja, fördelningen ser olika ut beroende på urvslsgrupp. Det jag menade var väl att om samma steam survey gjorts på de som svarat i swecloclerstestet så hade de olika metoderna givit tämligen olika resultat. Där hade sweclockers test antagligen svarat mycket bättre pp vad folk faktiskt spelar pp än steams survey hade visat.

Behövs ingen ny under sökning för min poäng :).
Undersökningen på sweclockers är redan gjord.
Här på forumet verkar folk föredra 2560*1440 nu för tiden.
Helt klart intressant.
Tycker jag iaf

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Spekulation är pålitligt.

Sweclockers i ett nötskal.

Spekulation? Det är data från en massa ägare av 9900K-processorer som även tillhör den grupp som använder geekbench, så också mer troliga att överklocka.

Vad har du presenterar för information? Ingen alls. Bara en åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Behövs ingen ny under sökning för min poäng :).
Undersökningen på sweclockers är redan gjord.
Här på forumet verkar folk föredra 2560*1440 nu för tiden.

Har du lust att länka?

Jag gjorde denna omröstning för drygt tre år sedan. Av totalt 1029 röster så var det 47% som körde 1080p följt av 28% som körde 1440p, med tredjeplatsen på 7% till 1920x1200.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Har du lust att länka?

Jag gjorde denna omröstning för drygt tre år sedan. Av totalt 1029 röster så var det 47% som körde 1080p följt av 28% som körde 1440p, med tredjeplatsen på 7% till 1920x1200.

Oj då. Tog ju fram länken men lyckades glömma bort att få med den :).
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1533783-omrostning-vilke...

Aja. Man ska vara lite försiktig med att dra för stora växlar på undersökningar med frivilligt öppet deltagande. Men intressant ändå.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

och

11,3% når inte 4700Mhz.
och

Edit: misstag gällande procenten som når mellan 4700Mhz och 4799Mhz, uppdatering nedan.

Är det single core eller all core? 9900K 5 GHz boost gäller bara singelcore och jag skulle bli mycket förvånad om en 9900K inte klarade det. Samtidigt har AMD påstått att man kan komma över 4,7 GHz med processorns funktioner för automatisk överklockning, klarar en enda det? Jag undrar ärligt, och jag menar inte manuell överklockning, jag menar automatisk boost. Med tanke på hur hög IPC Zen 2 har borde den ju vinna varenda singlecore benchmark då.

Mao, klocka utan IPC är ointressant precis som IPC utan klocka är det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Spekulation? Det är data från en massa ägare av 9900K-processorer som även tillhör den grupp som använder geekbench, så också mer troliga att överklocka.

Vad har du presenterar för information? Ingen alls. Bara en åsikt.

Eran information är ju bara spekulation om ni inte kan komma åt någon fakta där det står klart och tydligt att alla eller överhuvudtaget >50% av dem försökt överklocka så högt de kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Är det single core eller all core? 9900K 5 GHz boost gäller bara singelcore och jag skulle bli mycket förvånad om en 9900K inte klarade det. Samtidigt har AMD påstått att man kan komma över 4,7 GHz med processorns funktioner för automatisk överklockning, klarar en enda det? Jag undrar ärligt, och jag menar inte manuell överklockning, jag menar automatisk boost. Med tanke på hur hög IPC Zen 2 har borde den ju vinna varenda singlecore benchmark då.

Mao, klocka utan IPC är ointressant precis som IPC utan klocka är det.

Nej det har man inte. AMD har bara angivit det som står på kartongen och det är 4,7 GHz. En klockfrekvens som inte är omöjligt, om man ska tro diverse forum.

Skrivet av AdoringFan:

Eran information är ju bara spekulation om ni inte kan komma åt någon fakta där det står klart och tydligt att alla eller överhuvudtaget >50% av dem försökt överklocka så högt de kan.

Så du väljer alltså att fokusera på de som ifrågasätter din kommentar istället för att komma med belägg? Hmm..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Nej det har man inte. AMD har bara angivit det som står på kartongen och det är 4,7 GHz. En klockfrekvens som inte är omöjligt, om man ska tro diverse forum.

Så du väljer alltså att fokusera på de som ifrågasätter din kommentar istället för att komma med belägg? Hmm..

Beläggen är väl att de som faktiskt klockar sina CPUer har en tendens att skriva om det på forum. Och majoriteten av de jag sett på: reddit, overclock.net, overclockers.co.uk, sweclockers, hardforum mfl klarar 5ghz all core på 9700/9900k.

Inte nån fånig spekulering baserat på geekbench.

Vad näst? 3dmark eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AdoringFan:

Beläggen är väl att de som faktiskt klockar sina CPUer har en tendens att skriva om det på forum. Och majoriteten av de jag sett på: reddit, overclock.net, overclockers.co.uk, sweclockers, hardforum mfl klarar 5ghz all core på 9700/9900k.

Inte nån fånig spekulering baserat på geekbench.

Vad näst? 3dmark eller?

Och hur många är dem ? Kom tillbaka när du har en siffra som inte är baserad på din fantasi .

Permalänk
Medlem

Om jag var Intel så skulle jag byta ut den stora trumman mot en liten bongotrumma. Eller byta ut bongotrumman mot att tyst mässa "Det är bara ihoplimmade CPU:er, inget att vara rädd för. Det är bara ihoplimmade CPU:er, inget att vara rädd för..."

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - Nvidia RTX 4070ti SUPER - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX.
Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Ducky One 3 Daybreak Full Size (Cherry MX Brown) - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

1920 x 1080 63.95%
2560 x 1080 1.00%
2560 x 1440 4.57%
3440 x 1440 0.56%
3840 x 2160 1.61%

De mest spelade spelen och 1080 Ti:
https://www.userbenchmark.com/PCGame/FPS-Estimates-Fortnite/3...
https://www.userbenchmark.com/PCGame/FPS-Estimates-DOTA-2/368...
https://www.userbenchmark.com/PCGame/FPS-Estimates-Counter-St...
https://www.userbenchmark.com/PCGame/FPS-Estimates-Grand-Thef...

Tog de 3 högsta på steam vad det gäller "most concurrent players" samt fortnite ... 60-70% 1080p och 25-30% 1440p. Inte så låg FPS där inte. Userbenchmark är väl inte den mest optimerade testplatformen, men det visar hur slutkunders datorer presterar.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jink:

Om jag var Intel så skulle jag byta ut den stora trumman mot en liten bongotrumma. Eller byta ut bongotrumman mot att tyst mässa "Det är bara ihoplimmade CPU:er, inget att vara rädd för. Det är bara ihoplimmade CPU:er, inget att vara rädd för..."

Eller så kan du bara vara glad att det händer lite och inte skriva syrliga kommentarer så det blir massa trollande.