Permalänk
Medlem

AMD el INTEl köpråd tack

Hej,
Nytt moderkort o proc på g
Två förslag från Inet

AMD Ryzen 7 3700 3.6 Thx 36MB
MSI X470 Gaming Pro
5589:-

Eller

I7 9700 3.6 Thx 12 MB
MSI Z390 MPG Gaming Plus
6169:-

På papper ser AMD ut som en vinnare 8K och 16 Trådar

Vad tycker ni ?

Annat förslag🤔

Stora krav på stark och jämn kraft
Kör Xplane11, mm

Finns idag:

G Skills minne "Trident" 3200mhz, cl14
Jag hoppas att dom gillar AMD🤔

Samt en Kraken X62 Kylare

Tack för synpunkter

Nils

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vad använder du datorn mer till än xplane11 och vad har du för grafikkort?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Strix 1080ti

Bara simulator

Bara spel

Mvh

Henric

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nisseR++:

Hej,
Nytt moderkort o proc på g
Två förslag från Inet

AMD Ryzen 7 3700 3.6 Thx 36MB
MSI X470 Gaming Pro
5589:-

Eller

I7 9700 3.6 Thx 12 MB
MSI Z390 MPG Gaming Plus
6169:-

På papper ser AMD ut som en vinnare 8K och 16 Trådar

Vad tycker ni ?

Annat förslag🤔

Stora krav på stark och jämn kraft
Kör Xplane11, mm

Finns idag:

G Skills minne "Trident" 3200mhz, cl14
Jag hoppas att dom gillar AMD🤔

Samt en Kraken X62 Kylare

Tack för synpunkter

Nils

@nisseR++"

Kör på en 9700k om du ska spela då spel verkar gilla cpuer med rena kärnor utan HT och smt.

Kolla speltester här https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...

Permalänk
Medlem

3700X alla dagar i veckan. Billigare, SMT, snarlig gamingprestanda och om en simulator gillar många trådar så är det en nobrainer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisseR++:

Strix 1080ti

Bara simulator

Bara spel

Mvh

Henric

Skrivet av anon298854:

@nisseR++"

Kör på en 9700k om du ska spela då spel verkar gilla cpuer med rena kärnor utan HT och smt.

Kolla speltester här https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...

Helt rätt, ska du bara spela så är det Intel som fortfarande är kung, även om kittet blir lite dyrare. Skillnaden är ju dock marginell så du får ju välja om dom få procenten är värt det för dom extra kronorna

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Helt rätt, ska du bara spela så är det Intel som fortfarande är kung, även om kittet blir lite dyrare. Skillnaden är ju dock marginell så du får ju välja om dom få procenten är värt det för dom extra kronorna

I vilket spel är en 9700K kung i jämförelse med en 3700X?

Permalänk

@AMDDDDD: Direct X 9 och 720p

Skämt åsido, om du inte spelar på medium kvalitet i väldigt höga FPS, så Ryzen alla gånger, och om du gillar flygsimulatorer etc så brukar det inte vara fps och halvtaskig bildkvalitet som prioriteras utan snarare tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

I vilket spel är en 9700K kung i jämförelse med en 3700X?

I tråden är Sweclockers tester länkade, du kanske hört talas om den sidan?

I dessa vinner 9700k över 3700X i alla utom CS:GO där alla levererar 300+

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

I vilket spel är en 9700K kung i jämförelse med en 3700X?

Skrivet av Zoolook13:

@AMDDDDD: Direct X 9 och 720p

Skämt åsido, om du inte spelar på medium kvalitet i väldigt höga FPS, så Ryzen alla gånger, och om du gillar flygsimulatorer etc så brukar det inte vara fps och halvtaskig bildkvalitet som prioriteras utan snarare tvärtom.

Länk till SweC test

Spelar egentligen ingen roll om du spelar i 1440p eller 720p, 9700k vinner över 3700x i princip alla spel = kung. Dock är det ju som jag skrev i mitt tidigare inlägg marginellt och oklart om skillnaden i pengar gör det hela värt det. Det kvarstår dock, ska datorn endast användas för spel är Intel fortfarande ett säkrare kort.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Länk till SweC test

Spelar egentligen ingen roll om du spelar i 1440p eller 720p, 9700k vinner över 3700x i princip alla spel = kung. Dock är det ju som jag skrev i mitt tidigare inlägg marginellt och oklart om skillnaden i pengar gör det hela värt det. Det kvarstår dock, ska datorn endast användas för spel är Intel fortfarande ett säkrare kort.

Så om något presterar några ynka procent bättre så är det helt plötsligt kung? Trots att det är dyrare, och kommer struggla med tanke på hur spel använder flertrådat mer och mer?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMDDDDD:

Så om något presterar några ynka procent bättre så är det helt plötsligt kung? Trots att det är dyrare, och kommer struggla med tanke på hur spel använder flertrådat mer och mer?

Spel gillar rena kärnor, Har du en CPU med smt/HT och stänger av det så får du mer fps.
Därför 9700k presterar bättre i vissa spel än 9900k

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

Så om något presterar några ynka procent bättre så är det helt plötsligt kung? Trots att det är dyrare, och kommer struggla med tanke på hur spel använder flertrådat mer och mer?

Plötsligt? Alltså om du är ute efter vad som är bäst för spel ska du inte i dagsläget köpa en Ryzen processor, så enkelt är det bara, och ja några få procent, är den bäst så är den bäst med hur många procent spelar mindre roll. 9700k presterar ju även bättre än 3900x som kostar en bra bit mer. Jag har själv en 3700x och säger verkligen inte att det är en sämre processor överlag, bara att om du menar använda datorn endast till spelande är 9700k en starkare och bättre processor för just det ändamålet.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit Intel-datorn.

Till och med en 9600k med lätt överklock är snabbare än både 3600x, 3700x samt 3900x i xplane11 enligt denna benchmark:

https://youtu.be/Ctgkv-4TIzU?t=294

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag är inte gamer och lite partisk för fler kärnor med Ryzen.

Jag resonerar såhär:
Du får 5-20% högre 99 percentile för 10% högre kostnad med Intel.
Intelmobot verkar rätt budget, men har Intel-LAN istället för Realtek, råkar du inte sakna optiskt ljud ut och allt RBG-jox som finns på AMD-kortet så viktar det mot Intel.
Lite googlande antyder att Xplane kraftigt gillar singlecoreprestandan.
Utan att ta hänsyn till saker som att det nog blir billigare med AMD att slänga in 16core-CPU om behovet uppstår av nån anledning så tycker jag nog Intel är vettigare i ditt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Lite googlande antyder att Xplane kraftigt gillar singlecoreprestandan.

Samtidigt läste jag i en av deras uppdateringar för xplane11 att man satsade mer och mer på multicore och att gav en jätteförklaring om hur det skulle minska fps drops osv för att man kunde styra tex bilar på en egen kärna...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här är en bra förklaring från X-Plane forumet.
Med tanke på vad som skrivs hade iaf jag inte satsat mina pengar på Intel om x-plane är det som körs mest.

https://forums.x-plane.org/index.php?/forums/topic/144364-xpl...

Citat:

Firstly, yes - the OpenGL is a single threaded graphics engine and is a big limitation of XP as it is right now. Since it is single-thread, the CPU can only use one core for the graphics stream. Since the bulk of the processing is this graphics (flight dynamics is probably the second biggest, but the primary focus of this whole sim) you'll usually see one CPU core performing at high usage while the others are running nearly idle. This is exactly what Vulkan/Metal are going to address. Once those API's are fully implemented, you should see the CPU core usage even out across all cores as the graphics will be capable of spreading the load across them.

Secondly, XP itself already IS multithreaded. You can see this by looking at your CPU performance and see that aside from the one core that is running at a high percentage, the others do show some usage as the sim runs. The problem (as mentioned in the previous paragraph) is that the largest usage of CPU performance is the graphics and with OpenGL that is limited to one core for processing the graphics.

Finally, there is also the component of the GPU itself. The faster this can process/draw graphics, the higher the load on the one CPU core that is trying to drive it. I've seen more than a few threads regarding "I have a 1080tI, why isn't it performing better?" Well the crux of the matter is that it seems the 1070 series really is the sweet spot for price vs. performance as LR stated over a year ago. This is because of the CPU/single-core-graphics limitation. The GPU may be helping some, but it's still bottle-necked at the CPU. My suspicion is that this could actually cause the higher-end GPU/video cards to be a detriment to performance as the graphics card puts an even higher demand on the single CPU core that is "feeding" it. Again, this will (at least should) change with the Vulkan/Metal implementation as the CPU bottle-neck will be greatly reduced. That should open up those higher-end video cards to perform as one would expect.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olsson80:

Här är en bra förklaring från X-Plane forumet.
Med tanke på vad som skrivs hade iaf jag inte satsat mina pengar på Intel om x-plane är det som körs mest.

https://forums.x-plane.org/index.php?/forums/topic/144364-xpl...

Skickades från m.sweclockers.com

Intel kommer fortfarande vara den bättre cpun om XP kan hantera mer än en kärna då Intel har högre frekvens.

Detta ser du i speltester som länkats där spel använder flera kärnor.

Permalänk
Medlem

@Olsson80: Bra info! Det ligger i linje med min uppfattning om spelutvecklingen generellt.
Men då går det från att vara fördel Intel till att vara jämnsnabbt typ..? Här kommer väl det jag nämnde om uppgradering in i beräkningen, men annars är det ju 8 riktiga kärnor i vardera paket.
För egen del är det ju solklart Ryzen som gäller, men i det här fallet lutar jag nog lite åt Intel fortfarande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon298854:

Intel kommer fortfarande vara den bättre cpun om XP kan hantera mer än en kärna då Intel har högre frekvens.

Detta ser du i speltester som länkats där spel använder flera kärnor.

Nu handlar det om 9700 utan K, den varianten klockar ju lägre, så 3700X vinner nog där.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

@nisseR++: Tänkte ge ett alternativt råd. Ali säljer xeon e5 2689 (8 core, 16 ht) för runt 700 kr st inkluderat postnords avgifter. Du kan köpa kompatibla moderkort på samma sida för ungefär samma summa. Finns även möjlighet att köra två av dessa parallellt Är omöjligt att få mer stabil prestanda än 32 kärnor xeon levererar. Särskilt för detta pris.

http://www.cpu-world.com/CPUs/Xeon/Intel-Xeon%20E5-2689.html

https://www.aliexpress.com/item/32995994318.html?algo_pvid=d5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Plötsligt? Alltså om du är ute efter vad som är bäst för spel ska du inte i dagsläget köpa en Ryzen processor, så enkelt är det bara, och ja några få procent, är den bäst så är den bäst med hur många procent spelar mindre roll. 9700k presterar ju även bättre än 3900x som kostar en bra bit mer. Jag har själv en 3700x och säger verkligen inte att det är en sämre processor överlag, bara att om du menar använda datorn endast till spelande är 9700k en starkare och bättre processor för just det ändamålet.

Vem har sagt att den inte är bättre på just spel? Sluta hitta på saker i ditt huvud. Den är relevant idag, kommer vara mycket mindre relevant än en 3700x på sikt och det är fakta.

Permalänk
Medlem

Helt seriöst spelar det ingen roll. Du kommer inte märka någon som helst skillnad. Intel kan leverera 5%-10% bättre fps 50% av tiden. Om du inte spenderar din tid med att mäta fps så kommer du inte märka av något.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd (spelprestanda 9700k, 9900k vs tex 3700X & 3900X) men jag kan inget om just xplane11...

Visst är det generellt så att skillnaden mellan processorerna blir betydligt mindre från ungefär 1440p (med 144Hz eller högre) och uppåt eftersom då GPUn oftare blir flaskhalsen istället? Kanske med undantag av de allra vassaste GPUerna?

Men för gamers som försöker maximera fps och oftast kör 1080p eller lägre så är helt enkelt Intel bättre?

Kan man generalisera så här eller blir det fel, för grovt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Intressant tråd (spelprestanda 9700k, 9900k vs tex 3700X & 3900X) men jag kan inget om just xplane11...

Visst är det generellt så att skillnaden mellan processerna blir betydligt mindre från ungefär 1440p (med 144Hz eller högre) och uppåt eftersom då GPUn oftare blir flaskhalsen istället? Kanske med undantag av de allra vassaste GPUerna?

Men för gamers som försöker maximera fps och oftast kör 1080p eller lägre så är helt enkelt Intel bättre?

Kan man generalisera så här eller blir det fel, för grovt?

Har du 2080 Ti eller bättre så är det Intel som gäller (Och om man är sparsam och vill ha bättre platform, AMD)

Finns seriöst noll anledning att köpa Intel nu, dom går varmare, har inte PCI-E 4.0, är dyrare, HT kostar, färre PCI-E banor, sämre moderkort, och ingen uppgraderingsväg.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Olsson80:

Tack det blir förmodligen
En 9700K
Nils

Permalänk
Medlem

9700K tar ju till och med 9900K precis som Ryzen 3600 klarar sig utmärkt mot Ryzen 3700X. Finns ingen anledning att köpa det dyraste om man bara ska spela. Några futtiga frames hit eller dit är skitsamma. Tänker du stå och glo på fps mätaren eller spela spelat?

Jag ska i alla fall köpa Ryzen 3600 utan X som kostar 2200 kr - 2300 kr

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Nu handlar det om 9700 utan K, den varianten klockar ju lägre, så 3700X vinner nog där.

@Esseboy

Han har skrivit 9700 3.6 GHz så det handlar om 9700K.
9700 utan K har 3.0 GHz.

Skrivet av Esseboy:

Har du 2080 Ti eller bättre så är det Intel som gäller (Och om man är sparsam och vill ha bättre platform, AMD)

Finns seriöst noll anledning att köpa Intel nu, dom går varmare, har inte PCI-E 4.0, är dyrare, HT kostar, färre PCI-E banor, sämre moderkort, och ingen uppgraderingsväg.

@Esseboy

Synd du sprider rykten om värmen.
Min 9700K har runt 55-60 grader i stress @ stock och 77 grader när jag har alla kärnor @ 5.2GHz och detta med en noctua D15S i ett m-itx chassi.

Något som blir varmt är ju Amds nya, min 3800x och 3900x är nästan uppe på temp limit med stock inställningar med noctua D15 kylare.

Pci-e lanes.
Intel har 16 for GPU, och 8 i z390 chipset för lagring mm Totalt 24 stycken och det kommer man långt på.

Mvh

Skrivet av nisseR++:

@Olsson80:

Tack det blir förmodligen
En 9700K
Nils

@nisseR++

Mycket bra val.

Mvh

Permalänk
Medlem

Bör väl finnas skillnader just för spel som inte är tillräckligt optimerade för många kärnor även om skillnaderna bör minska när speltillverkarna anpassar spelen till fler kärnor samt uefi/bios för Ryzen 3rd generation finslipas.

Klockar man tex en 8700K eller 9700K till över >5GHz (en del här lägger sig på ca 5,3GHz?) är det kanske inte så underligt att den presterar något bättre än Ryzen i de flesta spel. Högre frekvenser och ipc helt enkelt sedan tror jag att Intel drar nytta av lägre RAM latency. En hel jäkla massa beror också på vilken upplösning man kör på, om GPUn begränsar eller ej. Lite fascinerande att så många fortfarande verkar plåga sig med taskiga upplösningar och sämre grafiska inställningar i spelen för att maximera fps, att man fortfarande gör så år 2019 men antar att det oftast är tävlingsgamers eller fps jägare.

Själv väljer jag Ryzen eftersom jag använder datorn för olika saker, inte enbart spelande men när jag spelar blir det i samma upplösning som jag kör med annars 1440p (165Hz), kan dock förstå att tävlingsgamers med 2080ti kort och/eller som oftast lirar med lägre upplösningar stannar på Intel.

@the squonk skrev följande i en annan tråd om 9700K vs 9900K:
"En del köper 9900K och stänger av HT, av anledningen att 9900K brukar ligga högre i silikon lotteriet och kan klocka 100-200MHz högre. Men det är ren tur isåfall, finns ingen garanti"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Pci-e lanes.
Intel har 16 for GPU, och 8 i z390 chipset för lagring mm Totalt 24 stycken och det kommer man långt på.

Nej, Z390 har 24 st. PCIe 3.0-linor medan CPUerna har 16 st. Så totalt 40, men kommunikationen mellan styrkretsen och processorn motsvarar PCIe 3.0 x4.

Ryzen har istället 20 PCIE 3.0/4.0 i processorerna, 4 mer än Intel som oftast används till en M.2-port. X370/X470 har dock ynka 8 st. PCIe 2.0-linor medan B350/B450 har 6 st, med PCIe 3.0 x4 mellan styrkretsen och processorn. Så AMD är mycket sämre på den punkten. X570 fixar det problemet genom att ha 16 st. PCIe 4.0 och PCIe 4.0 x4 mellan styrkretsen och processorn, men är istället rejält mycket dyrare än tidigare moderkort.