Kan jag installera Android TV på en Philips 42PUS780912?

Permalänk
Medlem

Kan jag installera Android TV på en Philips 42PUS780912?

Detta är en "Smart TV" som egentligen inte är så smart. Den kör inte Android TV eller något annat känt OS heller direkt, utan någon seg NetTV liknande sak av Opera(Va?).
Köpt runt 2014. Sedan dess har jag använt den mestadels som skärm, och använt dator och telefon som källa för att göra diverse saker.
Jag undrar om jag på något sätt kan köra över denna installerade mjukvara och tvinga på TV:n Android.

Mvh

Permalänk
Medlem

Nej!

Vill du köra Android TV kan du köpa en Mi Box S eller Nvidia Shield TV. Om inte en ny TV istället då.

Operativsystemet på din TV är TP Visions/Philips egna byggt på Linux. Det som finns där är väl typ Netflix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej!

Vill du köra Android TV kan du köpa en Mi Box S eller Nvidia Shield TV. Om inte en ny TV istället då.

Operativsystemet på din TV är TP Visions/Philips egna byggt på Linux. Det som finns där är väl typ Netflix

Ajdå... Inte på något sätt alls? Plockar gärna isär den om det är nödvändigt!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av VauxeTwo:

Ajdå... Inte på något sätt alls? Plockar gärna isär den om det är nödvändigt!

Mvh

Nästan helt, 99,99%, omöjligt.

Resterande 0,01% av möjligheterna för att få in Android i TV:ns hårdvara - Om tar moderbrädan från en snarlik modell som faktiskt har Android, och sätter in den på din TV.

Nästan som att få Teslas autopilot i en gammal volvo från 90-talet

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Avstängd

Kostar typ 800kr för en mi box? Antingen det eller ny TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VauxeTwo:

Ajdå... Inte på något sätt alls? Plockar gärna isär den om det är nödvändigt!

Mvh

Skrivet av XFTality:

Nästan helt, 99,99%, omöjligt.

Resterande 0,01% av möjligheterna för att få in Android i TV:ns hårdvara - Om tar moderbrädan från en snarlik modell som faktiskt har Android, och sätter in den på din TV.

Nästan som att få Teslas autopilot i en gammal volvo från 90-talet

Nej, alltså det är en kretsuppsättning (från MTK i det här fallet) som sköter massor med olika funktioner, så att få liv i tvn med alternativ firmware är snudd på omöjligt med alla kopieringsskydd, tv-mottagare och annat som ska stödjas. Kretsen behöver inte ha någon form av Android TV-stöd alls. Det enda någorlunda gångbara vore om det går att byta ut hela kontrollerkortet mot ett som kör Android TV, men nej. Ska du göra mer än att flasha från ett USB-minne så handlar det ändå om större investering än de 800 kr en separat STB med Android TV kostar. Mi Box S har DRM-biblioteken så du kan köra Ultra HD-material och allt också.

7909-serien som hade Android TV under 2014 har ett helt annat chassi och en annan systemkrets. Andra TV-tillverkare som körde samma systemkrets som 7809 körde inte heller Android, så det finns ingen programvara att sno.

Permalänk
Medlem

Ja ja, okej då. Jag pillar gärna med saker och tänkte därför om det fanns något man kunde hitta på! Det lättaste är väl att fortsätta köra via telen som faktiskt är Android.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av VauxeTwo:

Ja ja, okej då. Jag pillar gärna med saker och tänkte därför om det fanns något man kunde hitta på! Det lättaste är väl att fortsätta köra via telen som faktiskt är Android.

Mvh

Chromecast Ultra eller Mi Box S är nog enklast där, om du ska ha möjlighet att se på 4K-UHD. Fungerar ens Miracast trevligt med 1080p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Chromecast Ultra eller Mi Box S är nog enklast där, om du ska ha möjlighet att se på 4K-UHD. Fungerar ens Miracast trevligt med 1080p?

Det är ganska kasst faktiskt. Men är man inloggad på t.ex. Spotify eller Netflix, eller parar YouTube så fungerar det utmärkt eftersom man faktiskt inte delar någon bild i sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av VauxeTwo:

Det är ganska kasst faktiskt. Men är man inloggad på t.ex. Spotify eller Netflix, eller parar YouTube så fungerar det utmärkt eftersom man faktiskt inte delar någon bild i sig

Fungerar Spotify Connect? TVn har väl inte längre någon Spotify-app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fungerar Spotify Connect? TVn har väl inte längre någon Spotify-app.

Verkar vara borttaget nu. De tog bort Viaplay 2015 eller så också. Men från vad jag har läst så kan man plocka ned andra appar via den hemsidan som levererar systemet.
Jag har inte kollat hur det fungerar riktigt, men jag vet att Smart TV-tjänsten ibland visar ett felmeddelande genom en webbläsare, där man ser adressen till tjänsten, med en Opera-logga av allt i bakgrunden.
Alltså Smart TV-hemmenyn har en webbläsare med ett felmeddelande istället för något gränssnitt. Väldigt udda val enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VauxeTwo:

Verkar vara borttaget nu. De tog bort Viaplay 2015 eller så också. Men från vad jag har läst så kan man plocka ned andra appar via den hemsidan som levererar systemet.
Jag har inte kollat hur det fungerar riktigt, men jag vet att Smart TV-tjänsten ibland visar ett felmeddelande genom en webbläsare, där man ser adressen till tjänsten, med en Opera-logga av allt i bakgrunden.
Alltså Smart TV-hemmenyn har en webbläsare med ett felmeddelande istället för något gränssnitt. Väldigt udda val enligt mig.

Låter rimligt då HbbTV och CE-HTML bygger på webbteknik. I det här fallet körs HbbTV-implementationen ovanpå/i Operas Presto-motor. HbbTV sköter också tv-mottagningen och således gränssnittet.

På Philipsmodellerna verkar bara Spotify Connect stödjas numera, alltså på enbart deras Android TV-modeller. Finns inte heller på Saphi som ersatte NetTV, Saphi har dock fortfarande support även om utbudet är dåligt där med. Man kan inte förvänta sig att Spotify lägger ner något arbete på annat än Android TV, LG WebOS och Samsung, vad nu det spelar för roll. Flest tjänster får du ändå på Android TV, Chromecast eller Apple TV.

Du kan inte plocka ner appar som inte erbjuds, så jag vet inte riktigt vad du syftar på där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Låter rimligt då HbbTV och CE-HTML bygger på webbteknik. I det här fallet körs HbbTV-implementationen ovanpå/i Operas Presto-motor. HbbTV sköter också tv-mottagningen och således gränssnittet.

På Philipsmodellerna verkar bara Spotify Connect stödjas numera, alltså på enbart deras Android TV-modeller. Finns inte heller på Saphi som ersatte NetTV, Saphi har dock fortfarande support även om utbudet är dåligt där med. Man kan inte förvänta sig att Spotify lägger ner något arbete på annat än Android TV, LG WebOS och Samsung, vad nu det spelar för roll. Flest tjänster får du ändå på Android TV, Chromecast eller Apple TV.

Du kan inte plocka ner appar som inte erbjuds, så jag vet inte riktigt vad du syftar på där.

Tack för info (y)

Jag tror jag läste att man kunde detta när jag kollade efter lösningar för samma fråga som här på andra ställen.