Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Lämplig TV för max 5000 kr?

Hej!

En släkting till mig ska köpa sig en TV, och tänkte hitta något på höstrean senare i år. Jag tänkte försöka hjälpa till att hitta något passande, men sist jag köpte TV var en massa med år sedan. Tycker dock att OLED lär gå bort, tekniken är inte mogen för TV då det verkar vara problem med inbränning. Vill heller inte ha en TV som tjuvlyssnar på samtal i rummet som vissa har uppdagats att göra.

Vad ska man ha idag, om man har en budget på uppåt 5000 Kr?

Finns det TV med 3,5mm eller annan analog utgång fortfarande? Hon har bra PC högtalare som skulle kunna användas för ljud.

Den lär användas till spel (Steam Link, konsol, osv) samt film/serier. Troligen mycket streaming. Ska stå på TV bänk.

Förtydligade rubriken från "TV på budget"/Thomas Y
Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Hej!

En släkting till mig ska köpa sig en TV, och tänkte hitta något på höstrean senare i år. Jag tänkte försöka hjälpa till att hitta något passande, men sist jag köpte TV var en massa med år sedan. Tycker dock att OLED lär gå bort, tekniken är inte mogen för TV då det verkar vara problem med inbränning. Vill heller inte ha en TV som tjuvlyssnar på samtal i rummet som vissa har uppdagats att göra.

Vad ska man ha idag, om man har en budget på uppåt 5000 Kr?

Finns det TV med 3,5mm eller annan analog utgång fortfarande? Hon har bra PC högtalare som skulle kunna användas för ljud.

Den lär användas till spel (Steam Link, konsol, osv) samt film/serier. Troligen mycket streaming. Ska stå på TV bänk.

Har en oled och inga problem med inbränning sen över 6 månader iaf, har ofta typ barnkanalen igång.
Kör man typ netflix eller annan tjänst så går en skärmsläckare in efter kanske 3-5 min om inget händer på skärmen.
Den är svart o kör fyrverkerier över skärmen med massa olika färger, tänker att det är lite för o hålla igång och undvika inbränning.

Men för 5000 får du ändå inte en OLED ändå.
För det ändamål du nämner tycker jag det skulle fungera bra.
Ska hon spela på den så kika på någon med låg input lag, inte responstid, input lag, kan vara svårt o hitta på instegsmodeller dock.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Bildexpert 📺

@NodCommander: Den där kategorin är svår eftersom det sällan finns några tydliga och självklara köp. Det mesta är just budget och enklast möjliga med OEM och ODM-apparater, alltså tillverkade av tredje part med annat varumärke påklistrat.

Jag brukar generellt peka med hela handen åt de stora, kända egna tillverkarna, dvs LG, Panasonic, Philips, Sony, Samsung och numera även TCL eftersom dessa har en egen organisation med support och information om apparaterna och hur de fungerar finns tillgängligt, kanske bara ett telefonsamtal bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@NodCommander: Den där kategorin är svår eftersom det sällan finns några tydliga och självklara köp. Det mesta är just budget och enklast möjliga med OEM och ODM-apparater, alltså tillverkade av tredje part med annat varumärke påklistrat.

Jag brukar generellt peka med hela handen åt de stora, kända egna tillverkarna, dvs LG, Panasonic, Philips, Sony, Samsung och numera även TCL eftersom dessa har en egen organisation med support och information om apparaterna och hur de fungerar finns tillgängligt, kanske bara ett telefonsamtal bort.

Tack! Ja, det är så klart inte enkelt. men är man nyss utflyttad student så är man. Tanken är väl kanske att landa på den prisnivån med hjälp av reapris.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841