Fel på bil vid köp av privatperson

Permalänk
Medlem

Dåliga gängor på hjulbult är ju mer eller mindre standard tycker jag. Däckverkstäderna kör med mutterpicka o lite kopparpasta på gängorna eller en stålborste för att ta bort gammal skit händer helt enkelt inte.

Permalänk
Medlem

Men alltså.. Vibrerar på 3an och 4an? Då har det inget med motorn att göra om det går bra på övriga växlar. Märks lite på 5an men maskeras av skeva skivor? Skeva skivor uppenbaras inte om man inte bromsar. Trist läge men jag tror inte den går ryckigt pga motorn om det uppenbarar sig som du beskriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Dåliga gängor på hjulbult är ju mer eller mindre standard tycker jag. Däckverkstäderna kör med mutterpicka o lite kopparpasta på gängorna eller en stålborste för att ta bort gammal skit händer helt enkelt inte.

Kopparpasta ska man helst inte använda om man har aluminiumfälgar, då koppar och aluminium inte är bästa kompisar. Man ska använda silverpasta istället.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Kopparpasta ska man helst inte använda om man har aluminiumfälgar, då koppar och aluminium inte är bästa kompisar. Man ska använda silverpasta istället.

Kanske en dum fråga, och lite OT: Fälgarna är väl lackade? Dvs koppar möter väl inte aluminium?

On topic: Tråkigt TS! Om det visar sig vara allvarliga och dyra fel på bilen kanske du kan stämma förra ägaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Kopparpasta ska man helst inte använda om man har aluminiumfälgar, då koppar och aluminium inte är bästa kompisar. Man ska använda silverpasta istället.

Jag har använt kopparpasta i 20år o har aldrig haft något problem med mina alufälgar. Men det behöver ju naturligtvis inte vara just kopparpasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Kanske en dum fråga, och lite OT: Fälgarna är väl lackade? Dvs koppar möter väl inte aluminium?

On topic: Tråkigt TS! Om det visar sig vara allvarliga och dyra fel på bilen kanske du kan stämma förra ägaren.

Konan är inte lackad o är den det så ger sig lacken när fälgen skruvas fast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim:

Oärliga bilsäljare är ett jäkla otyg.

För din och alla andras skull hoppas jag att du verkligen tar det till tingsrätten.
Som några redan påpekat så är man inte helt oskyddad bara för att man köpt av privatperson. Har bilen större fel än vad som skulle kunna förväntas med tanke på ålder och pris kan man få rättelse.

Det låter dock som att säljaren inte tycker sig ha något ansvar och då är det bara tingsrätten som gäller. Blir det ett småmål så kommer det inte kosta dig särskilt mycket och det kan det var värt, oavsett hur det går, bara för att visa för den här säljaren att man inte kan göra hur fan man vill utan att det kan bli konsekvenser av ett oärligt beteende.

Ja, det lutar åt att jag kommer ta det som ett småmål. Att bilen går ryckigt tror jag kommer bli svårt att få någon ersättning för via tingsrätten då det blir för mycket ord mot ord. Jag har däremot en ganska lång SMS-konversation om både hjulbultarna/gängorna och den andra nyckeln och enligt hon på Hallå Konsument som jag pratade med så borde det gå att driva dom sakerna i tingsrätten. Då har jag ca 23k att kräva i ersättning och till exempel så skulle det kosta 16k (hos BMW) att byta nav och hjullager på ena sidan fram och båda bak. En ny nyckel tror jag går på ca 4k så där är vi uppe i 20k redan.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Glöm inte det näst viktigaste i den här frågan....
Håll oss uppdaterade!

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Medlem
Skrivet av goga_fett:

Du saknar även en nyckel. Skrev ni i köpeskontraktet att denna skulle ingå? Annars är du rökt även där.

Fast alla avtal är väl giltiga oavsett om det står med i köpeskontraktet eller ej. Och eftersom det enligt ts finns smskonversation där säljaren lovar att ordna fram en nyckel så tycker i alla fall jag att det borde räcka.

Skrivet av Vituraz:

Skeva skivor uppenbaras inte om man inte bromsar.

Berätta det för min Audi. Kort efter köp så började bilen vibrera konstant p.g.a. skeva bromsar. Dum som jag var tänkte jag inte mer på det, jag hade ändå en tid på verkstaden kort därefter. Problemet var att när jag nästa gång skulle ut på långtur (jag bodde i stan då så det blev nästan bara korta turer) så blev det så illa att vibrationerna gjorde det så varmt att det började lukta bränt och gott. Slutade med att jag fick byta ok, skivor och alltihopa framtill.

Kort därefter upplevde jag samma sak baktill men då var jag på hugget och köpte nya skivor och bytte ut omedelbart. Lite lär man sig i alla fall.

Skrivet av zlim:

Glöm inte det näst viktigaste i den här frågan....
Håll oss uppdaterade!

Pfft... Som utomstående kan jag utan minsta skam säga att det är det allra viktigaste. Jag har inte mycket till övers för folk som lurar andra och vill gärna se lite rättvisa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Berätta det för min Audi. Kort efter köp så började bilen vibrera konstant p.g.a. skeva bromsar. Dum som jag var tänkte jag inte mer på det, jag hade ändå en tid på verkstaden kort därefter. Problemet var att när jag nästa gång skulle ut på långtur (jag bodde i stan då så det blev nästan bara korta turer) så blev det så illa att vibrationerna gjorde det så varmt att det började lukta bränt och gott. Slutade med att jag fick byta ok, skivor och alltihopa framtill.

Då måste ju ok eller kolvar kärvat så det inte gick isär som det skulle. Kan även varit anledningen till skivorna slog sig.

Permalänk

Så bagagnad bil med tre småfel. Hjulbultar/gängor, saknar en nyckel och går ryckigt.
Det låter inte som en dyra saker att ordna.
Möjligen kan felsökningen på ryckigheten dra iväg i kostnad, kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Så bagagnad bil med tre småfel. Hjulbultar/gängor, saknar en nyckel och går ryckigt.
Det låter inte som en dyra saker att ordna.
Möjligen kan felsökningen på ryckigheten dra iväg i kostnad, kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Då kan du inte mycket om bilar. Byta spridare är inte "småfel" ifall det är endast spridarna det är fel på (Vilket inte heller är billigt). Nyckel kostar för t.ex en Skoda kostar 2000kr.

Det är en "bättre begagnad" bil som kostar köparen 140.000, visst kan skönhetsfel uppkomma, men när det är maskinella fel som inte uppdagades av försäljaren och inte märkbart förran senare så kan det bli en dyr historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Så bagagnad bil med tre småfel. Hjulbultar/gängor, saknar en nyckel och går ryckigt.
Det låter inte som en dyra saker att ordna.
Möjligen kan felsökningen på ryckigheten dra iväg i kostnad, kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ju informera dig om att en spridare går på ca 7000-7500kr och det sitter en 6-cylindrig motor i bilen. En högtryckspump kostar 17-18k och för att byta den måste man ur med växellådan för pumpen sitter på baksidan av motorn vid kamkedjan.

Gänga om är inget alternativ enligt många jag pratat med, alldeles för riskfyllt. Ska man byta hjullager + nav runtom på märkesverkstad så går det på dryga 20k. En ny nyckel går på ca 4k.

Har kommit lite längre i felsökningen. Laddtryck och bränsletryck ligger stabilt vid körning. Nästa grej som ska provas är att koppla ur alla kontakter till fördelningslådan till fyrhjulsdriften och provköra den. Kan hända att det är fördelningslådan som blir förvirrad av dom lite ojämnt slitna däcken (framdäcken har några millimeter mer mönsterdjup än bakdäcken). Har kört samma däck på en nästintill likadan bil med exakt likadan fördelningslåda hela sommaren utan problem men kan väl vara hänt att just detta exemplar är lite känsligare av någon anledning. Kommer nog ta tag i detta idag men provkörningen får vänta för det är pissblött ute och vill inte riskera att få in vatten i några kontakter.

Angående vad jag ska göra med säljaren... Ja, det blir nog att ta det som ett småmål i rätten och försöka få ersättning för nav+lager+bultar+nyckel. Det är nog det enda jag har något konkret att gå på tyvärr. Men kan jag få in 15-20k där så skulle jag vara nöjd. Förhoppningsvis beror ryckigheten på fördelningslådan och då borde det lösa sig med en uppsättning nya däck. Är fördelningslådan på väg ut så kostar en ny sån ca 25-30k och byta den kan jag eventuellt göra själv då den sitter ganska lättillgängligt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Inte mycket till hjälp, men vid köp av bil i den prisklassen av privatperson skulle jag kostat på mig ett begagnattest av en oberoende firma.

Du har varit inne på detta redan:
Fördelningslådorna på bl.a. BMW är känsliga, liten variation i rullomkrets kan förstöra den. Ryckighet låter som ett symptom på att något inte står rätt till med fördelningslådan.
Kontrollera att däcken har samma rullomkrets (om det inte är originalfälgar på kan det ju sitta olika profil och bredd fram och bak), skulle mäta för att vara säker.
Du kan byta olja i fördelningslådan. Ska inte vara alltför kostbart, och då ser man ju om det ramlar ut metallspån.

Vibrationer kan bero på massa annat också. Obalans i kardanaxeln, hjulen, skeva skivor, sliten hardyskiva, glapp i några bussningar.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Är bilen chiptrimmad? Att den skulle gå ojämnt utan att producera relaterade felkoder låter rätt skumt.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk

Jag menar inte att du skulle gänga om utan jag menar insattsgängor eller nya hjulnav + lager.
Insattsgängor håller kanske bättre än standardgängorna som är direkt i godset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Inte mycket till hjälp, men vid köp av bil i den prisklassen av privatperson skulle jag kostat på mig ett begagnattest av en oberoende firma.

Du har varit inne på detta redan:
Fördelningslådorna på bl.a. BMW är känsliga, liten variation i rullomkrets kan förstöra den. Ryckighet låter som ett symptom på att något inte står rätt till med fördelningslådan.
Kontrollera att däcken har samma rullomkrets (om det inte är originalfälgar på kan det ju sitta olika profil och bredd fram och bak), skulle mäta för att vara säker.
Du kan byta olja i fördelningslådan. Ska inte vara alltför kostbart, och då ser man ju om det ramlar ut metallspån.

Vibrationer kan bero på massa annat också. Obalans i kardanaxeln, hjulen, skeva skivor, sliten hardyskiva, glapp i några bussningar.

Det är orginalfälgar och jag har kört samma däck på en bil av samma märke, samma årsmodell, men enda skillnaden är annan motor och den gamla var en sedan och den nya är en kombi. Fördelningslådorna har exakt samma artikelnummer på båda bilarna och ser identiska ut. Men kan ju vara så att den ena är känsligare än den andra av någon anledning, eller att det är något annat som påverkar. Däcken är 245/40/18 runtom och bakdäcken är något mer slitna än framdäcken. Har redan tänkt byta oljan i lådan och har ny olja hemma redan. Hardyskivorna ser fräscha ut och har inte hittat något glapp i nån bussning, bara det där missljudet från höger bak som är ett vanligt fel på denna bilmodell men jag kommer bara inte ihåg exakt vilken bussning det brukar vara. Bromsskivorna är skeva och jag kommer byta dom (och beläggen) när jag byter nav och hjullager.

Skrivet av Niclas:

Är bilen chiptrimmad? Att den skulle gå ojämnt utan att producera relaterade felkoder låter rätt skumt.

Säljaren nämnde att han hade provat ett plug-in chip i den en kortare stund men för tillfället så ska den vara i orginalskick. Hittar inga suspekta kablar eller boxar vid motorn. Visst, ECUn kan ju vara ändrad men det är ju ingenting jag kan se direkt.

Skrivet av FattarNiInte:

Jag menar inte att du skulle gänga om utan jag menar insattsgängor eller nya hjulnav + lager.
Insattsgängor håller kanske bättre än standardgängorna som är direkt i godset.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer att byta nav + lager eftersom jag fått tag på en kille som kan göra det riktigt billigt åt mig. Lika bra så vet man att grejerna är säkra att köra med. Man köper inte en bil med uppåt 300hk för att fisköra till och från affären med liksom.

Har fått tag på programmet som märkesverkstäderna använder för att felsöka med. Problemet är bara att jag inte får plats med det på windows-partitionen på min sex år gamla Macbook Air så jag får låna farsans laptop till helgen. Där borde jag eventuellt kunna se någon felkod. Om inte annat så borde jag kunna felsöka lite mer. Har en grej jag ska testa så fort det blir torrt ute också, hör av mig om resultat efter det.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

@Kalium: du verkar ha kollat det mesta!

Hade skeva bromsskivor på min (bak), när man rullade sakta med rutorna nere kunde man ibland höra ett "swoosh" "swoosh" för varje hjulsnurr. Delarna är billiga, gav 3200 för 4x Zimmermann skivor, belägg och slitagevarnare med frakt från Tyskland. Bytte bak själv och fram behöver inte bytas på nått år.

Är det en E90? F10/F11-gruppen på facebook är väldigt aktiv med flera hjälpsamma/kunniga. Kanske lika bra i E90-gruppen om du nu inte redan testat.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@Kalium: du verkar ha kollat det mesta!

Hade skeva bromsskivor på min (bak), när man rullade sakta med rutorna nere kunde man ibland höra ett "swoosh" "swoosh" för varje hjulsnurr. Delarna är billiga, gav 3200 för 4x Zimmermann skivor, belägg och slitagevarnare med frakt från Tyskland. Bytte bak själv och fram behöver inte bytas på nått år.

Är det en E90? F10/F11-gruppen på facebook är väldigt aktiv med flera hjälpsamma/kunniga. Kanske lika bra i E90-gruppen om du nu inte redan testat.

Det är en E91. Provade en sista grej nu idag och det var att rycka kontakten till fördelningslådan. Fått tips om det av flera stycken på facebook och det visade sig ta bort problemet. Av någon anledning så är denna fördelningslåda känsligare än den på min E90 av samma årsmodell och som har samma OEM-nummer på fördelningslådan.

Har nyss beställt nav, hjullager, bromssköldar bak, bromsbackar och tillbehör, bromsskivor, samt bromsbelägg. Ca 10 papp och sen ska jag försöka få till nån tid som passar med han som ska byta naven + lagren. Bromsarna byter jag själv. Bromssköldarna byts i samband med naven i förebyggande syfte, dom är så billiga ändå och brukar ha en tendens att rosta sönder med tiden.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Har du kommit närmare någon lösning? Om fördelningslådan måste bytas så kan jag tipsa om bildelsbasen, fanns många där mellan 5-10k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Låter för mig som det är bara att släppa detta ang hjulbultarna och att bilen går ryckigt. Som du själv märkt så är det troligen ditt byte av däck som orsakade ryckigheten. Och hjulbultarna kan likagärna vara du som dragigt i snett med picka vid byte av däck. I rättens och säljarens ögon.

Däremot kan du säkert lösa något med rätten angående nyckeln, där du ska ha fått en till. Men en ny nyckel kostade cirka 3k till min bmw f11, jag har svårt att se att din kan bli dyrare än så då min är keyless variant.

Permalänk

Ajajaj

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beg bilar = svälj stoltheten och kostnaden, laga fixa eller byt bil. så har de varit länge på beg. marknaden. speciellt privata säljare.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Bara en kompletterande fråga: Det här med hjulbultar och dåliga gängor. Uppstår sådana skador om man använder verktyg med typ tryckluft? Jag byter alltid från sommarhjul till vinterhjul själv för hand och har så gjort på minst 5 bilar under mer än 20 års tid och jag har aldrig varit med om att bultarna eller gängorna har blivit dåliga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av saturday_sun:

Bara en kompletterande fråga: Det här med hjulbultar och dåliga gängor. Uppstår sådana skador om man använder verktyg med typ tryckluft? Jag byter alltid från sommarhjul till vinterhjul själv för hand och har så gjort på minst 5 bilar under mer än 20 års tid och jag har aldrig varit med om att bultarna eller gängorna har blivit dåliga.

Man ska smörja gängorna annars slits dessa.
Och sen spelar det säkert roll om man använder tryckluftsverktyg med för högt moment, lätt att snedra med dessa verktyg ochså om man inte gängar på mutter/bult för hand först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Man ska smörja gängorna annars slits dessa.
Och sen spelar det säkert roll om man använder tryckluftsverktyg med för högt moment, lätt att snedra med dessa verktyg ochså om man inte gängar på mutter/bult för hand först.

Ok!
Jepp, de är svåra att hantera utan lite smörja.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av saturday_sun:

Bara en kompletterande fråga: Det här med hjulbultar och dåliga gängor. Uppstår sådana skador om man använder verktyg med typ tryckluft? Jag byter alltid från sommarhjul till vinterhjul själv för hand och har så gjort på minst 5 bilar under mer än 20 års tid och jag har aldrig varit med om att bultarna eller gängorna har blivit dåliga.

Gängskador uppstår ofta pga att man gör fel, tex inte äntrar gängan manuellt och sedan börjar dra med en enkel mutterdragare utan momentkontroll.
Det är nästan omöjligt att skada en gänga om man har en avancerad mutterdragare eller äntrar muttern 3-4 varv med handen.
Bara att ha en passande torsionsstav för momentkontroll på en enkel pneumatisk mutterdragare gör stor skillnad för ett stort problem är att folk i allmänhet drar fast hjulen alldeles på tok för hårt.
Det finns satser med torsionsstavar på Biltema https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/dacktillbehor/hjul... som duger för de som har en enklare mutterdragare och vill använda den för att dra fast hjulen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segmonsson:

Hej @Kalium

Jag har vart i PRECIS samma sits som du 2015. Jag jobbade då som bilsäljare och innan det var bilmek, tekniskt kunnig med andra ord. Undersökte bilen noga men jag hittade inga konstigheter. På vägen hem började motorn knacka (vevlager) så jag fick stanna och boka bärgare. Säljaren vägrade ta tillbaka bilen och påstod att jag kört sönder den. Det är ord mot ord. Bevisbördan låg på mig. Jag skulle då bevisa att bilen vart trasig sedan innan. Helt omöjligt med andra ord. Jag drog in advokater och allt möjligt men ingenting bet. Dom bara blåvägrade och det är allt som krävdes. Annars får man gå till rätten och då med risken att förlora.

Jag fick bita i det sura äpplet, betala advokatkostnader samt renovering som kostade 100,000kr. Det visade sig nämligen att hela motorn var tok skrot men det var billigare att renovera än att köpa ny.

Man har tyvärr inget att komma med när man köper bil privatpersoner emellan.

Tradigt när sånt händer men vad är det för motor som kostar 100,000kr att renovera ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Har du kommit närmare någon lösning? Om fördelningslådan måste bytas så kan jag tipsa om bildelsbasen, fanns många där mellan 5-10k.

Skickades från m.sweclockers.com

Bilen är påställd sen ett par dagar tillbaka. Rengjorde gängorna så gott jag kunde och provade med nya hjulbultar och det var tre hål som var riktigt dåliga, resten var bara lite smådåliga. Var förbi verkstan på jobbet och lånade en gängtapp och provade. If it's already fucked, can't fuck it up any more, som dom säger. Det gick dock över förväntad och gängorna både ser och känns vettiga ut. Nya bromsar på nu också.

Bilen går dock fortfarande ryckigt ibland. Mätte mönsterdjupet på däcken som satt på när jag köpte bilen och skillnaden i mönsterdjup där är lika stor som på mina sommardäck som jag använde. Har provat med ett annat par sommardäck som är jämnslitna och nu sitter en uppsättning jämnslitna vinterdäck på och problemet kvarstår. Har även märkt att om man motorbromsar i nedförsbacke och sedan gasar lite grann bara så rycker bilen riktigt rejält, känns som att den ska hoppa av vägen.

Automatiska nivåregleringen till xenonlamporna har dött också...

Problemet med fördelningslådorna på bildelsbasen är att dom gått riktigt långt och jag vet inte hur bra det är att köpa en fördelningslåda som gått så pass långt.

Skrivet av Defender:

Tradigt när sånt händer men vad är det för motor som kostar 100,000kr att renovera ?

BMW N57. Nya spridare och högtryckspump är inte gratis.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

@Kalium
Du har inte några dåliga motorfästen e dyl då?