Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av nino:

Vet inte om du har någon arbetslivserfarenhet men jag jobbar hårt för mina pengar och många helger är borta på grund av jobb och övertider. Och när man nästan bränner ut sig själv varje månad så känns det inte så kul när dom drar så mycket skatt när man verkligen har slitit för det.

Jag har mer än tio års erfarenhet av heltidsarbete med flera extrapass per månad. Likaså törs jag påstå att mitt arbete är minst lika stressigt som ditt, samt att ca hälften av mina helger, inklusive storhelger försvinner. Helgerna är för det mesta visserligen schemalagda men inte alla, och det ger knappast tröst när familjen firar jul eller kompisarna firar midsommar.
Jag skriver inte det här för att mäta någon sorts synd-om-mig-e-penis utan mer för att jag fick intrycket av att det verkar ge mer legitimitet för vad jag skrev.

Skrivet av nino:

Det är lätt att sitta och skriva massa grejer när man är hemma större delen av tiden och småfiser i soffan.

Nu är jag visserligen student som sagt men jag törs påstå att de flesta heltidsstudenter inte sitter hemma och småfiser större delen av tiden, speciell inte då många, inklusive mig, dessutom arbetar extra.

Men men, för att återgå lite smått till topic så kan jag tycka att om du nu har ett sånt arbete som gör att du måste arbeta över en massa samt att du nästan bränner ut dig så kanske det är dags att börja tänka på alternativ? Pengar är föga värt om man vare sig har tid att spendera dom eller ligger utbränd hemma i soffan och fiser (för att använda dina egna ord). Personligen har jag lovat mig själv att inte arbeta en sekund mer än 90 % när studierna är klara. Det är helt enkelt inte värt det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbgz
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Aktsu:

Fast det stämmer fortfarande inte, får du en löneförhöjning på 3k och ligger över brytgränsen så kommer du inte betala 2-3k mer i skatt. Visst kommer marginalskatten vara runt 50% men det är ju inte 2-3k på den ökningen.

Fast nu får du läsa igen vad jag skrev. Jag har inte skrivit min årsinkomst med alla tillägg så du kan omöjligt räkna ut vad jag tjänar och hur mycket jag skall betala.

Skickades från m.sweclockers.com

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av solomon:

Går nu från 25040kr till 28000 ingångslön på mitt nya jobb som fastighetstekniker. Jobbar just nu som vitvaruinstallatör under handels, så det blir en härlig bump uppåt.

Får dessutom nu möjligheten att flytta ner till min flickvän, vilket är värt mer än pengarna!

Grattis och kul för dig. Får jag fråga om du är utbildad tekniker från t.ex YH?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av nino:

Fast nu får du läsa igen vad jag skrev. Jag har inte skrivit min årsinkomst med alla tillägg så du kan omöjligt räkna ut vad jag tjänar och hur mycket jag skall betala.

Maximal marginalskatt är 60,4% i Sverige, så 3k löneökning kan aldrig bli 2-3k extra i skatt. Så jo jag kan med säkerhet säga det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Märsta-ghettot
Registrerad
Sep 2006

Jobb: Mjukvaruingenjör
Utbildning: Gymnasial
Sektor: Privat
Anställningstid: 7 år (20 år inom branschen)
Lön: 67 000 plus jourtillägg (ca 7000 kr/månad)

Stationär.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.0.1
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av CrazyBanana:

Grattis och kul för dig. Får jag fråga om du är utbildad tekniker från t.ex YH?

Om man ska dra hela min historia lite snabbt så hoppade jag av efter 9an och körde heltid i skogen i familjeföretaget tills typ jag var 18-19 någonting, då utbildade jag mig till fastighetstekniker via YrkesAkademin. Var nästan en 3 års utbildning, men genom att jag inte hade tid att vara borta från jobbet så länge så kunde jag plugga flera ämnen samtidigt och pressade ner det till ca 2 år istället.

Sen att jag vilket som aldrig kom tillbaka till skogen är en helt annan sak, då jag landade som snickare efter plugget och sen därefter vitvaruinstallatör.

9700k @ 4.9GHz . 16GB @ 3000MHz . 1070 @ 2150/4600
360+360 rad custom loop
Flickr 500px

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av nino:

Om man tjänar över 490 700 kr dras en "statlig inkomst"-skatt på 20% extra så därför drar företaget bort lite mer för att jag inte skall få betala tillbaka på deklarationen vilket jag kommer få annars.

Med alla tillägg, pensioner osv. kommer man lätt över den summan.

Hade du tjänat lite mer ändå så hade du åkt på 5% i tillägg ytterligare. Oavsett så kommer inte din marginalskatt vara 70-100%.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av joakim99:

Hade du tjänat lite mer ändå så hade du åkt på 5% i tillägg ytterligare. Oavsett så kommer inte din marginalskatt vara 70-100%.

Värnskatten avskaffas 1 Jan 2020.

Ryzen 3700X | 16GB Ram @ 3800 Mhz CL14 | 2080 TI | 2X 1TB Samsung 970 | Acer XV273K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Lodisen:

Värnskatten avskaffas 1 Jan 2020.

Ja.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Greensboro, NC
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Choffe:

Då var årets lönerevision klar!

Ny lön: 41700 kr

Upp 4,25% från förra året. Följer kurvan rätt bra, något över medianen med region, arbetsområde och erfarenhet taget i beaktning, utan att ha alltför mycket ansvar eller press, så jag är nöjd! Siktade egentligen på 5%, men jag ska flytta till USA via ett partnerföretag och prova på att jobba där några år med start i September, så jag orkade inte ta striden. Ser på förhand ut att bli helt andra lönenivåer där.

Yrke: Civilingenjör, mekanik
Erfarenhet: Drygt 5 år
Arbetsgivare: Mindre men kraftigt växande konsultfirma
Stad: Stockholm

Övriga förmåner:
Försäkring via företaget
Tjänstepension 5%
3000 kr/år friskvårdsbidrag (Tidigare 1500 kr)
Nöjd-kund-bonus på 5000 kr/år (Kommer dock inte få den i år iom flytten)
Betald övertid
Väldigt flexibel flextid, och lätt att få semester
Sex veckor semester (Tidigare fem veckor, fick en vecka till efter fem år i bolaget)

Uppdatering från landet i Väst! Flytten blev av, så sen September jobbar jag i North Carolina. Fortfarande fordonsindustri, fortfarande konsult och konstruktör inom mekanik/el, med viss dragning åt att ha jobbat med fordon med alternativa bränslen (vilket gjorde det rätt lätt att få visum) av olika slag. Gör i stort sett samma sak som jag gjorde hemma i Sverige, men i annan miljö och för annan kund. Inget personalansvar, budgetansvar eller liknande, utan helt vanlig, dödlig konstruktör.

Lön: Helt rörlig baserad på vad man fakturerar den månaden. Snitt arbetstid per månad i år är ca. 168 timmar, vilket ger strax över 5000 dollar ut efter skatt. På förekommen lönemodellsanledning får man dock ingen betald semester, så räknar man bort fyra veckor där så blir det ca. 4600 dollar/månad efter skatt. Skatten är förhållandevis rakt 27,4% (finns lite skillnader på både federal och statlig med ökad inkomst), så runt 6350 dollar före skatt.

Arbetstid: 8 timmars arbetsdag gäller tämligen strikt för fastanställda. Tillåtet att jobba 5 timmar övertid/vecka utan ytterligare godkännande. Tämligen flexibel arbetstid, inga problem att ta långlunch eller kortare dagar och jobba ihop det igen, det viktigaste är leverans i tid. På fredagar är alla fastanställda long gone kl. 15:15.

Semester/arbetstid: 4 veckor på pappret, är mer en fråga om vad uppdragsgivaren anser vara ok, men det tycks vara en ganska soft inställning till det på företaget. Generellt svårt att få mer än två veckor sammanhängande.

Nackdelar: Inga pensionsavsättningar, ingen sjukpeng, inget friskvårdsbidrag. Om jag räknar rätt så behöver jag sätta av ca. 500 dollar/månad till pension för att göra upp för det jag förlorar jämfört med hemma i Sverige om jag är här i två år.

Försäkring: Via företaget, betalas med oskattade pengar, likaså telefon. Jag lyckades testa försäkringen efter tre veckor, fyra stygn på akuten, räkningen var 419 dollar, men den tar försäkringsbolaget (mins co-pay på 25 dollar).

I övrigt är levnadskostnader lite vad man gör det till. Bensinen kostar 6,25 kr/litern, jag hyr 2rok på 69 kvadrat för 595 dollar/mån, el+gas skulle jag gissa går på ca. 150 dollar/mån i snitt (varmt på sommaren=AC, kallt på vintern=gas), Internet 100/10 Mbit kostar 50 dollar/mån, hemförsäkring 8 dollar/mån. Många hyr hus för allt mellan 800-1500 dollar beroende på storlek och område, men då tillkommer även många utilities som vatten, avlopp, sophämtning etc.

All in all har jag, även efter egen pensionsavsättning (och avdraget försäkringskostnader på svensk lön), i stort sett lika mycket betalt efter skatt som före skatt hemma i Sverige, med något lägre levnadskostnader jämfört med vad jag hade i Stockholm, dock i en klart mindre stad (ca. 300k invånare). Mycket svenskar här, så lätt att få hjälp och en tillhörighet från början. Trivs oerhört bra så långt, rekommenderar starkt att prova på om ni får möjligheten! Efter att ha tagit amerikanskt körkort och insett att det är lättare än jag trodde att få det så blir det nog att köpa en större bil än jag först tänkt mig... Nu håller jag bara tummen för att svenska kronan ska krascha gentemot dollarn!

Brum: i7 3930k | Asus P9X79 WS | 32 GB | Asus GTX1070OC 8GB | Crucial m4 256GB, 2x Samsung 850 EVO 250GB
Brumma: AMD Athlon 5350 | 4GB | Asus GT730 | 7 TB HDD
Ek-kurre: Lenovo 700-15ISK | i5-6300HQ | GTX 950M 4GB | 12GB | 128+250GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
東京
Registrerad
Aug 2003

@Choffe: Intressant, men du vill nog editera bort sista meningen där innan det regnar hat.

Är det H1B-visum du är där på? Har du någon bild över hur din lön ser ut jämtemot tex medborgare? Jag hade förväntat mig en aningen bättre ersättning där borta, men jag antar att det beror på var i landet man är.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av gibbon_:

Har du någon bild över hur din lön ser ut jämtemot tex medborgare?

Frågade en kollega i USA (också North Carolina, fordonsindustrin) för ett par år sen vad en normal lön låg på för kontorsarbete, han sa 40.000 dollar (de pratar i regel årslön, inte månadslön).

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Choffe:

...
Lön: Helt rörlig baserad på vad man fakturerar den månaden.
...

Ingen 401K som företaget pitchar in i alltså?

Skrivet av gibbon_:

@Choffe: Intressant, men du vill nog editera bort sista meningen där innan det regnar hat.

Är det H1B-visum du är där på? Har du någon bild över hur din lön ser ut jämtemot tex medborgare? Jag hade förväntat mig en aningen bättre ersättning där borta, men jag antar att det beror på var i landet man är.

Ja även med alla avdrag på lönen för att göra den mer jämförbar med en svensk lön så kan jag ju tycka att en helt rörlig lön borde betinga ännu mer i lönekuvertet. Jag känner en person (också maskiningenjör, bachelor) med ca 10 år i sin bransch som torde ligga strax över 100k nu, plus försäkring, 401K och betald semester. Jobbar i Charlotte, NC (väldigt nära Greensboro). Det ska enligt utsago vara strax över medel mtp erfarenhet.

Funderar själv på att försöka jobba i USA men man ska ju tyvärr slåss med resten av världen för att få ta sig dit. Själv vill jag också byta bransch vilket inte precis ökar mina chanser att landa något.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Jobb, jobb, jobb, finns vettigare saker här i livet man kan göra, bli ekonomisk oberoende är något som alla skulle ha som mål och så fort som möjligt sluta jobba, har själv jobbat i över 35 år och är döless på att jobba, har just nu inte jobbat heltid på drygt 3 år sedan jag gick in i väggen, sa upp mig från de jobbet och har nu varit arbetslös i drygt 1.5 år och jag har ingen lust att börja jobba igen, fick jag välja skulle jag aldrig jobba igen, pengar är inte de viktigaste i livet, fritid och egen tid är bra mycket viktigare för mig, nu blir det mest troligt ett kontors jobb för mig, kommer jobba några år men sedan blir de ledigt resten av livet, kommer sluta när jag är 61.

A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summoners Rift
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Guggen64:

Jobb, jobb, jobb, finns vettigare saker här i livet man kan göra, bli ekonomisk oberoende är något som alla skulle ha som mål och så fort som möjligt sluta jobba, har själv jobbat i över 35 år och är döless på att jobba, har just nu inte jobbat heltid på drygt 3 år sedan jag gick in i väggen, sa upp mig från de jobbet och har nu varit arbetslös i drygt 1.5 år och jag har ingen lust att börja jobba igen, fick jag välja skulle jag aldrig jobba igen, pengar är inte de viktigaste i livet, fritid och egen tid är bra mycket viktigare för mig, nu blir det mest troligt ett kontors jobb för mig, kommer jobba några år men sedan blir de ledigt resten av livet, kommer sluta när jag är 61.

Låter skönt att kunna bli ekonomiskt oberoende bara sådär och välja om man vill jobba eller inte.

Fungerar inte riktigt så för oss alla, men skön dröm.

Intel i7 4790K @ 4.7Ghz | ASUS SaberTooth Z97 MARK II | Gigabyte Geforce GTX 980 | 16GB RAM @ 1600MHz | 1000W PSU |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Jobbar som systemutvecklare och har liknande lön som andra tråden postat med ca 10 års erfarenhet. Tröttnade dock på kontor och allt som kommer med det paketet (drama, möten, personer som stör och glömde jag säga möten?).

Tog mig några år att ta mig dit, men jobbar nu 100% hemifrån. Ingen vardagsstress, hämta lämna barnen på förskola är utan problem, arbetsdagen börjar mellan 8-10 helt beroende på hur morgonen med barnen är.

Sänker hellre min lön med 50% än att gå tillbaka till kontoret.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018
Skrivet av r0ad:

Låter skönt att kunna bli ekonomiskt oberoende bara sådär och välja om man vill jobba eller inte.

Fungerar inte riktigt så för oss alla, men skön dröm.

Alla kan nå dit, skulle jag börjat spara redan som ung och inte konsumerat ihjäl mig som dom flesta gör skulle jag kunnat sluta redan då jag var 50, just nu klarar jag mig gott på 10.000 Kr per månad, man behöver inte speciellt mycket pengar för att leva.

Säg att jag lägger undan 2000 Kr i månaden då jag började jobba i början av 80 talet då jag bodde hemma och hade noll utgifter, istället för att slösa bort allt på onödiga saker.

2000x12=24000 på ett år.

24000x35 år blir 840.000 kr och de skulle jag kunna klara mig på i ca 8 år vilket innebär att jag skulle kunnat sluta jobba då jag var 53 och de här kan vem som helst göra, och man kan säkert spara mera, 1 miljon är nog inga problem om man sparar från första jobbet, att sluta vid 55 som jag är nu är inga problem för någon, men som sagt de är lätt att säga nu så här i efter hand men oj vad mycket pengar man slösat på onödiga saker genom livet, hundratusentals kronor på helt onödiga saker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018
Skrivet av matthiask82:

Jobbar som systemutvecklare och har liknande lön som andra tråden postat med ca 10 års erfarenhet. Tröttnade dock på kontor och allt som kommer med det paketet (drama, möten, personer som stör och glömde jag säga möten?).

Tog mig några år att ta mig dit, men jobbar nu 100% hemifrån. Ingen vardagsstress, hämta lämna barnen på förskola är utan problem, arbetsdagen börjar mellan 8-10 helt beroende på hur morgonen med barnen är.

Sänker hellre min lön med 50% än att gå tillbaka till kontoret.

Jag väljer alla dagar i veckan att jobba så lite som möjligt och ha inkomst precis så jag klarar mig hellre en heltid och hög lön.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Choffe:

... Nu håller jag bara tummen för att svenska kronan ska krascha gentemot dollarn!

Har den inte redan gjort det?!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Guggen64:

Jag väljer alla dagar i veckan att jobba så lite som möjligt och ha inkomst precis så jag klarar mig hellre en heltid och hög lön.

Gäller väl att hitta en balans

Jobbar som IT-konsult och har 47k i månaden, som troligen kommer bli 53-55 vid jan/feb.

Jobbar i snitt 7 timmar om dagen, men jag trivs bra på jobbet så för mig är det faktiskt kul att gå till jobbet och göra det jag ska.

Kan dels jobba hemifrån när jag känner för det, och jobbar dels prestationsbaserat. Innebärandes att jag kan gå hem klockan 14-15 om jag vill och det är ingen som säger något

Känner att jag har hittat helt rätt balans, eftersom jag jobbar någonstans mellan 6-8 timmar om dagen och tjänar tillräckligt för att leva och må bra. Skulle nog inte tacka ja till att få en 20% ökning i lön för 20% mer arbetstid.

|Define XL | AX850W | P8P67 EVO | 2600K | NH-C14 | GTX 980 | Vengeance 2x4GB | 520 240 GB + VelociRaptor 160gb+ F1 1TB + Green 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Essence STX | DT880 PRO @ 250 ohm + Modmic V4| MK-85 Pro (Brown)|5K Laser|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2008

@Guggen64:

Det handlar väl mer än att man "bara" skall klara sig när väl man slutar jobba. Man vill ju kunna hitta på saker att göra också och inte bara sitta i en park och stirra för att man inte har råd till något.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Aug 2002

Ingångslön för 7 år sedan var 25000kr/mån. Tyvärr lönar det sig att byta jobb, hade gärna stannat längre.

Jobb 1 (3 år) 25000kr/mån (E-handel startup)
Jobb 2 (2,5år) 30000kr/mån (slutade kanske på 34000kr/mån) (Inköps- och Logistikanalytiker)
Jobb 3 (2,5år) 41000kr/mån (slutade på 42900kr/mån) (Inköpsanalytiker)

Jobb 4 (precis börjat) 50 000kr/mån + 10% prestationsbonus (årlig). Sourcing analyst, 8h/dag.

Är väl inte riktigt IT, men har jobbat mycket inom inköpsanalys, blir mycket BI.

Bakgrund: Cilvilekonomexamen
32 år idag

Tillägg

Är en helt vanlig ekonom...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Guggen64:

Alla kan nå dit, skulle jag börjat spara redan som ung och inte konsumerat ihjäl mig som dom flesta gör skulle jag kunnat sluta redan då jag var 50, just nu klarar jag mig gott på 10.000 Kr per månad, man behöver inte speciellt mycket pengar för att leva.

Säg att jag lägger undan 2000 Kr i månaden då jag började jobba i början av 80 talet då jag bodde hemma och hade noll utgifter, istället för att slösa bort allt på onödiga saker.

2000x12=24000 på ett år.

24000x35 år blir 840.000 kr och de skulle jag kunna klara mig på i ca 8 år vilket innebär att jag skulle kunnat sluta jobba då jag var 53 och de här kan vem som helst göra, och man kan säkert spara mera, 1 miljon är nog inga problem om man sparar från första jobbet, att sluta vid 55 som jag är nu är inga problem för någon, men som sagt de är lätt att säga nu så här i efter hand men oj vad mycket pengar man slösat på onödiga saker genom livet, hundratusentals kronor på helt onödiga saker.

Vi har lite samma synsätt.

Jag sparar 10k per månad och har gjort det i princip sedan jag började arbeta. Det är mycket pengar, men mitt liv är sedan anpassat kring det. Jag har inga dyra vanor och att köpa dyra saker är inget som lockar. Vad som däremot lockar är ränta på ränta och att se fram emot att vara ekonomiskt fri på ett annat sätt än många andra när jag närmar mig 50.

Sparar man 10k per månad, med en genomsnittlig tillväxt på 7% så har du 8 miljoner efter 25 år. Historisk avkastning är inte en garanti på framtida men jag har t.o.m. haft högre avkastning än 7% de senaste 5 åren och då använder jag mig av passiv förvaltning.

8 miljoner, men de mest pessimistiska förutsättningarna ger ca 25k netto per månad utan att man ens tar av kapitalet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018
Skrivet av matthiask82:

Vi har lite samma synsätt.

Jag sparar 10k per månad och har gjort det i princip sedan jag började arbeta. Det är mycket pengar, men mitt liv är sedan anpassat kring det. Jag har inga dyra vanor och att köpa dyra saker är inget som lockar. Vad som däremot lockar är ränta på ränta och att se fram emot att vara ekonomiskt fri på ett annat sätt än många andra när jag närmar mig 50.

Sparar man 10k per månad, med en genomsnittlig tillväxt på 7% så har du 8 miljoner efter 25 år. Historisk avkastning är inte en garanti på framtida men jag har t.o.m. haft högre avkastning än 7% de senaste 5 åren och då använder jag mig av passiv förvaltning.

8 miljoner, men de mest pessimistiska förutsättningarna ger ca 25k netto per månad utan att man ens tar av kapitalet.

Jag har som sagt anpassat min ekonomi sedan jag blev utbränd och gick ner i arbetstid så man lär sig att klara sig på lite pengar.
8 miljoner skulle räcka i ett helt liv för mig med noll arbete, ca 66 år om jag skulle leva som jag gör nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Guggen64:

2000x12=24000 på ett år.

Låter ju rejält deppigt att leva sitt liv för att få vara fri vid 50-55 års ålder, och då med högst begränsade ekonomiska muskler. I mina öron låter det vettigare att lägga energin på att se till att man jobbar med sådant man tycker om och till bra villkor, så att man kan leva hela livet istället för slutdelen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Shudnawz:

Systemadministratör på verksamhetssidan, jobbat i koncernen i 8½ år på lite olika tjänster, nuvarande i ungefär 2½ år.
31'000 före statliga snyltfingrar.

2½ år senare är jag uppe i 37'000 jämnt. Rätt okej lönekurva.

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* i5 8600K | 32GB | GTX 1080

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Guggen64:

Jag har som sagt anpassat min ekonomi sedan jag blev utbränd och gick ner i arbetstid så man lär sig att klara sig på lite pengar.
8 miljoner skulle räcka i ett helt liv för mig med noll arbete, ca 66 år om jag skulle leva som jag gör nu.

Då räknar du t.o.m. med 0% tillväxt. Du skulle snarare gå plus varje månad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summoners Rift
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Guggen64:

2000x12=24000 på ett år.

Jag sparar mina pengar, tro mig. Men det går inte att bara lägga undan alla pengar och sluta leva för det. Jag själv trivs med att arbeta och tycker det är väldigt roligt. Om jag en dag skulle tröttna så hade jag nog kunnat sälja mina ägodelar och leva ett bra tag på mina sparade pengar. Om sisådär 30 år.

Att gå i pension i min ålder (25 år gammal) har väl aldrig kommit på tapeten och lär väl inte göra på ett tag heller. Har jobbat heltid sen jag var 19 år och köper inte onödiga prylar. Men sitter inte heller hemma, glor på tapeten och käkar snabbmakaroner heller, för det är inget liv jag vill leva.

Intel i7 4790K @ 4.7Ghz | ASUS SaberTooth Z97 MARK II | Gigabyte Geforce GTX 980 | 16GB RAM @ 1600MHz | 1000W PSU |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Greensboro, NC
Registrerad
Nov 2004

@gibbon_: Äsch, den kursen kan inte vara lika känslig som att jag hoppats på en bostadsmarknadskrasch i ca. 5 år!

E2-visum faktiskt, bolaget jag jobbar för att fått investor-status (och har anställt rätt många amerikanska medborgare), så processen var rätt smidig.

@Json_81 , @Olegh: Det stämmer nog rätt bra! Jämfört med andra konsultbolag ligger det helt i linje här på orten, även bättre än en del konkurrerande konsultbolag. Men iom att det är mot samma kund blir det ju någonstans styrt kring vilken timpeng kunden ifråga betalar. Inte förhört de fastanställda vad de tjänar än, men det verkar vara något lägre, men med ökad arbetssäkerhet. Sitter bredvid konsulter som varit här i sju år dock, så känner mig förhållandevis trygg. Tror det är lite olika avtal beroende på hur länge man tänkt vara här, jag ser ca. 2 år som min horisont, så att ha pengar i det amerikanska pensionssystemet är inte jättesmidigt. Det är en väldigt transparent lönemodell, och jag får mer än skälig del av den fakturerade kakan, och flygbiljetter, hotellkostnader, bil i tre månader, advokatkostnader för att fixa visum och sånt är ju även det en kostnad för att få hit mig som jag inte behöver bekosta.

Verkar överlag skilja väldigt mycket mellan olika stater. En kompis kompis på ett annat bolag här i stan låg på bortåt ca. 110k i Kalifornien, men flyttade hit för att få humanare levnadskostnader, han ligger på ca. 75k om året, men enligt honom blir totala kalkylen bättre här.

Blir jag här längre av någon anledning får man väl ta ett snack med chefen kring vad man ska göra, men jag åkte främst hit för äventyret och erfarenheten, så all betalning som innebär bättre sparmöjligheter än hemma i Sverige är bara en bonus!

@Olegh: Vad skulle du vilja jobba med?

Brum: i7 3930k | Asus P9X79 WS | 32 GB | Asus GTX1070OC 8GB | Crucial m4 256GB, 2x Samsung 850 EVO 250GB
Brumma: AMD Athlon 5350 | 4GB | Asus GT730 | 7 TB HDD
Ek-kurre: Lenovo 700-15ISK | i5-6300HQ | GTX 950M 4GB | 12GB | 128+250GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Tycker diskussioner om ekonomiskt oberoende lätt blir så övertolkad Och polariserad. Det finns ett mellanting mellan att äta havregröt tills man fyller femtio eller att spendera allt och arbeta tills man är 75.

Det är förstås en fråga om prioriteringar, inget konstigt med det. Vill man köpa en mobil för 10.000 kr vartannat år istället för var fjärde så är det förstås ok. Vill man bo i ett hus för fem miljoner istället för tre så är även det ok.
Men att påstå att det endast är krösusar som kan leva gott på avkastning är hittepå. De flesta kan som sagt med endast lite planering nå långt, om de dessutom är villiga att faktiskt se över sina inköp så kan många faktiskt bli nära ekonomiskt oberoende på riktigt. Kanske inte som 40-åring men ändå.

Räkneexempel:
Om du köper en mobil för 10.000 kronor var fjärde år istället för vartannat så blir det lite förenklat som att du sparar 10.000 för varje fyra år som går vilket kan översättas till ~208 kronor i månaden.
Om du sparar dom pengarna på ett isk-konto med en genomsnittlig 8 % avkastning så har du efter fyrtio år över 600.00 kronor och en avkastning på ca 45.000 kronor per år.

Det är förstås ingenting man blir ekonomiskt oberoende på men det gör ju helt klart att du kan gå i pension ett år eller två i förtid samtidigt som du har minst lika bra standard som tidigare. Och det bara genom att inte vara så jävla kåt på den senaste mobilen.

Tänk då hur gott man kan leva på senare dar om man spar in på andra saker som är fullkomligt onödiga.

Ytterligare ett räkneexempel
Räck upp handen alla som köper en kaffe/te/läsk/vatten/whatever per dag.
Om vi säger att det man köper kostar 20 kronor så blir det, med fem arbetsdagar, ca 400 kronor per månad. Om vi då räknar med att istället ta med en termos/vattenflaska hälften av dagarna så spar vi ungefär lila mycket som i exemplet med mobilen, 200 kronor. Du får minst lika god vätska i dig och samtidigt kan du hälften av dagar unna dig köpedricka.
Om vi istället investerar de 200 kronorna tillsammans med det vi sparar från mobilen så har vi efter fyrtio år fått ihop 1,17 miljoner, med en årlig avkastning på ca 85 tusen per år. Inte illa.

Och allt vi gjort är att köpa en mobil och dricka hälften så sällan.

Vi fortsätter...

Hur många köper lunch/middag på restaurang emellanåt? Jag, och de flesta andra gör det, ofta av ren lathet. Vad kan en matlåda kosta, 30 kronor? Inte mer i alla fall. Vad kosta det att äta lunch ute, 70 kronor?
Låter man alltså bli att köpa mat ute en gång per vecka så sparar man ca 160 kronor i månaden.

När såg du över vilket mobil/internet/el/försäkring/bank-abonemang som är billigast senast? Jag törs påstå att gemene man, mycket lågt räknat, kan spara in en hundralapp i månaden om man kollar det en gång per år.

Så bara med de fyra exemplen ovan spar vi nu mer än 660 kronor i månaden. Efter 40 år blir det nästan två miljoner om vi räknar med 8 % avkastning. Och den årliga avkastningen blir då ca 140.000 kronor. det kan man förstås göra mycket med, t.ex. gå i pension ~fem år tidigare och samtidigt ha tillräckligt med pengar för att leva gott. Om man dessutom, som de flesta gör, sparar en tusenlapp eller tre per månad utöver det jag skrivit ned så kan man utan några extrema ansträngningar bli så gott som ekonomiskt oberoende ett decennium innan pensionsåldern.

Jag är medveten om att 40 år är en lång period och att man inte kallt kan räkna med 8 % varje år på börsen, även om det historiskt varit så. Men samtidigt så har jag som sagt bara radat upp fyra enkla saker att spara på så det finns gott om marginal att ta från annat håll.

Sista exemplet:
Köper du en bil för 125.000 kronor var femte år? Köp då en som kostar 100.000 kronor och ha den i sju år. På 35 år har du då sparat 375 tusen. Säg 250.000 eftersom andrahandsvärdet minskar (men knappast så mycket). Det är ett månadssparande på ytterligare ca 600 kronor.

Fan, nu får jag nästan ta fram skämskudden. Det skulle ju bara bli ett kort inlägg om att det inte är fullt så omöjligt för gemene man att spara tillräckligt för att leva gott på äldre dar samtidigt som man inte behöver jobba till man kraschar. Men vad gör man inte för att slippa göra sina tråkiga vardagssysslor