Nya Nvidia Shield TV finns att köpa nu

Permalänk
Melding Plague

Nya Nvidia Shield TV finns att köpa nu

Utan större pompa och ståt lanserar Nvidia nya modeller av mediaspelaren Shield TV, som finns att köpa hos svenska butiker nu.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

2 papp för en liten burk som tillåter en att strömma 4K? Ööööh...Det finns väl inbyggt i varenda TV apparat redan numera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

2 papp för en liten burk som tillåter en att strömma 4K? Ööööh...Det finns väl inbyggt i varenda TV apparat redan numera?

Vet att väldigt många TV-apparater som stödjer 4K inte klarar av 4K utan en separat box, så det är väl därför.

Sen är det väl rätt schysst att man kan ställa in Plex och liknande och bara lämna av den hos föräldrar/gamlingar som inte förstår sig på sånt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

2 papp för en liten burk som tillåter en att strömma 4K? Ööööh...Det finns väl inbyggt i varenda TV apparat redan numera?

Jag tycker också att den är för dyr men det är ju en fördel att ha en "populär" enhet som uppdateras hela tiden istället för något inbyggt i TVn. Och man kan även spela spel på den, vilket jag aldrig gör..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

2 papp för en liten burk som tillåter en att strömma 4K? Ööööh...Det finns väl inbyggt i varenda TV apparat redan numera?

Jag har kört en v1 sen den släpptes och kan inte vara mer nöjd. Enligt mig så är detta den bästa mediaenheten som finns på marknaden idag. Snabb, enkel och väldigt mycket bra appar. Jag har helt slutat att titta på tablåTV och kör denna helt. PLEX funkar klanderfritt (streamar från min filserver, 4k och lossless ljud) och dom felsta Playkanalerna finns att tillgå

Att streama spel från speldatorn och spela dom på TVn funkar riktigt bra det också!

Jag har idag beställt den nya versionen (pro) då jag vill ha stöd för Dolby Vision (plus att jag klagar inte på 25% mer prestanda).

//Tobbe

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Är det ens lönt att köpa nya Shield pro över Apple4k ? Apple tv 4k är ju flera 100-lappar billigare , och har stöd för fler streaming tjänster.

Om man nu inte tänker på streama spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fatmajk:

2 papp för en liten burk som tillåter en att strömma 4K? Ööööh...Det finns väl inbyggt i varenda TV apparat redan numera?

Precis detta jag tänker med, vad tillför denna produkt någon med en halvmodern smart TV? Den Skara som har nytta av det fåtal features som gör produkten intressant för de med speciella behov är liten. Ingen risk att trängas med folk i butik för att få tag i ett exemplar.

Hade föredragit om Nvidia släppt en ny Shield med skärm och kontroll. Jag missade den när den fanns och sedan Switch har suget efter en ny modell ökat för varje år. Där skulle det gå att sälja produkter då det tillför marknaden något som inte redan finns i varenda produkt som redan finns ute.

Bundla dessa med 2080 Super och 2080 Ti hade nog inte varit en dum idé heller. Då syns produkten, folk får en i näven och kanske börjar se någon poäng med det hela. För resten så kommer man långt med sin smart tv eller en RPi (4) eller klon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Precis detta jag tänker med, vad tillför denna produkt någon med en halvmodern smart TV? Den Skara som har nytta av det fåtal features som gör produkten intressant för de med speciella behov är liten. Ingen risk att trängas med folk i butik för att få tag i ett exemplar.

Hade föredragit om Nvidia släppt en ny Shield med skärm och kontroll. Jag missade den när den fanns och sedan Switch har suget efter en ny modell ökat för varje år. Där skulle det gå att sälja produkter då det tillför marknaden något som inte redan finns i varenda produkt som redan finns ute.

Bundla dessa med 2080 Super och 2080 Ti hade nog inte varit en dum idé heller. Då syns produkten, folk får en i näven och kanske börjar se någon poäng med det hela. För resten så kommer man långt med sin smart tv eller en RPi (4) eller klon.

Skickades från m.sweclockers.com

Men det är väl till så mycket mer.
Personligen ex streama media ifrån datorn, och ska ju då klara alla format som mkv osv och kunna läsa av subtitles utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

2 papp för en liten burk som tillåter en att strömma 4K? Ööööh...Det finns väl inbyggt i varenda TV apparat redan numera?

Kan du köra Kodi direkt från en tv och få ut okomprimerat ljud till förstärkaren?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

2 papp för en liten burk som tillåter en att strömma 4K? Ööööh...Det finns väl inbyggt i varenda TV apparat redan numera?

Lycka till att streama Re-muxade 4k blurays på de flesta tv-apparater. Och är man som jag så föredrar man AndroidTV men vill inte bli begränsad i mitt tv-inköp p.g.a den förinstallerade mjukvaran. TV-Apparater uppdateras sällan också, så man sitter oftast på sårbara gamla versioner, inget man vill ha uppkopplat mot nätet precis... För att inte tala om hur snåla de är på hårdvaran som ska driva runt skiten, laggiga menyer o.s.v.

Permalänk
Master of Overkill

Redan beställt! får den idag! taggad

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Nya dosan säljs separat för 30 dollar. Wooo!
Ska komma uppdatering snart så det funkar med 2015/2017 modellerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

har man ett ljudsystem med stöd för ATMOS(TrueHD)/DTS-X så köper man en Shield som kan mata ut detta okomprimerat, det klarar inte de flesta nuvarande TV-apparater.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Nivity:

Är det ens lönt att köpa nya Shield pro över Apple4k ? Apple tv 4k är ju flera 100-lappar billigare , och har stöd för fler streaming tjänster.

Om man nu inte tänker på streama spel.

Stöd för fler? ehh va?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Hur använder man ens en sån där? Plex? Är det för folk som piratar filmer för att sen strömma filmerna från en dator i nätverket till den där? Eller sitter folk seriöst och köper film som de först rippar och sen strömmar över nätverket? Om man nu köper film kan man väl stoppa filmen i en vanlig bluray-spelare istället? Och om du piratar film så är det ju skräpkvalitet i alla fall, så då behöver man ju knappast någon värstingpryl som den där? Vissa nischade nördprylar fattar jag inte.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hur använder man ens en sån där? Plex? Är det för folk som piratar filmer för att sen strömma filmerna från en dator i nätverket till den där? Eller sitter folk seriöst och köper film som de först rippar och sen strömmar över nätverket? Om man nu köper film kan man väl stoppa filmen i en vanlig bluray-spelare istället? Och om du piratar film så är det ju skräpkvalitet i alla fall, så då behöver man ju knappast någon värstingpryl som den där? Vissa nischade nördprylar fattar jag inte.

Klart man köper filmer och rippar, det är ju olagligt att pirata. Men om man nu vågar pirata så finns det hög kvalitét att hitta, tiden för 800mb LoTR-rips är passé.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hur använder man ens en sån där? Plex? Är det för folk som piratar filmer för att sen strömma filmerna från en dator i nätverket till den där? Eller sitter folk seriöst och köper film som de först rippar och sen strömmar över nätverket? Om man nu köper film kan man väl stoppa filmen i en vanlig bluray-spelare istället? Och om du piratar film så är det ju skräpkvalitet i alla fall, så då behöver man ju knappast någon värstingpryl som den där? Vissa nischade nördprylar fattar jag inte.

Jag har mycket gammalt rippat från DVD, t.ex. Pistvakt och Hem Till Midgård och kör via Kodi, funkar perfekt.

OT: En remux har exakt samma kvalité som att köra direkt från skiva.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hur använder man ens en sån där? Plex? Är det för folk som piratar filmer för att sen strömma filmerna från en dator i nätverket till den där? Eller sitter folk seriöst och köper film som de först rippar och sen strömmar över nätverket? Om man nu köper film kan man väl stoppa filmen i en vanlig bluray-spelare istället? Och om du piratar film så är det ju skräpkvalitet i alla fall, så då behöver man ju knappast någon värstingpryl som den där? Vissa nischade nördprylar fattar jag inte.

Kodi/MrMC - Plex tillägg, remux/high bitrate blu-rays lagrade på PC = profit!

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag har mycket gammalt rippat från DVD, t.ex. Pistvakt och Hem Till Midgård och kör via Kodi, funkar perfekt.

OT: En remux har exakt samma kvalité som att köra direkt från skiva.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur lång tid tar det att rippa en film? Själv skulle jag nästan tycka det var roligare och gå snabbare att plocka filmen ur en bokhylla.
Om vi tänker UHD Bluray i 3D? Om det ens finns?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Hemmabyggd HTPC är den enda sanna vägen, mina kära 4K TV-tittare!

All seger åt Tegil och GTX1050Ti!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Shield TV har inbyggd Chromecast, kan köra Kodi, Plex, Netflix, Prime, SVT och en massa andra appar obegränsat inkl sidladdning om de inte finns i Play Store av någon anledning. Streama spel från en lokal PC (både GameStream och Steam Link), streama spel över internet (GeForce NOW) och köra många Android-spel och emulatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hur lång tid tar det att rippa en film? Själv skulle jag nästan tycka det var roligare och gå snabbare att plocka filmen ur en bokhylla.
Om vi tänker UHD Bluray i 3D? Om det ens finns?

Det är din åsikt, som du får ha - precis som alla som vill ha sitt filmbibliotek ett par knapptryckningar bort (var de än befinner sig i världen) får tycka så.
Allt som finns på fysisk media går att få digitalt, är bara en fråga om kunskap och resurser.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hur lång tid tar det att rippa en film?

Ungefär lika lång tid som det tar att titta på de inledande reklamfilmerna som inte går att skippa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hemmabyggd HTPC är den enda sanna vägen, mina kära 4K TV-tittare!

All seger åt Tegil och GTX1050Ti!

"Ungkarlsvarianten" med lång HDMI-kabel funkar ju också annars tillsammans med en lååång USB-sladd med hub för RF till tangentbord/mus och en blåtandsadapter för DS4 kontrollerna. Det är lite ghetto kanske, men det är billigt.

Skrivet av Juggernawt:

Det är din åsikt, som du får ha - precis som alla som vill ha sitt filmbibliotek ett par knapptryckningar bort (var de än befinner sig i världen) får tycka så.
Allt som finns på fysisk media går att få digitalt, är bara en fråga om kunskap och resurser.

Åsikt och åsikt. Det var en fråga? Jag menar, jag gissar att det inte tar 2 minuter att rippa en film på 70GB? Därför undrar jag hur mycket tid det tar? Och ett helt filmbiblotek? Vad gör ni med de fysiska filmerna sen? Kastar/säljer eller har ni kvar dom också? Jag kan klart se poängen. Men att alla ska göra detta jobb för att bygga upp ett helt bibliotek med filmer bara för att de befintliga streamingtjänsterna är undermåliga...?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

@Chris_Kadaver: Vad snackar du om? Kör mini-ITX i Kolink-kubaktigt chassi med kort HDMI-kabel och trådlöst Logitech K400+ tangentbord+pekmatta. MPC-HC x64 med rättkonfigurerad MadVR och du är i himmelriket!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

2 papp för en liten burk som tillåter en att strömma 4K? Ööööh...Det finns väl inbyggt i varenda TV apparat redan numera?

Känns som att Xiaomi Mi Box S 4K HDR finns att köpa för 800kr om det är allt man vill ha.

Shield var väl från början marknadsförd mer som en android-konsol, gissar att tegraprocessorn är vassare för spel än de flesta konkurrenter. Sen att lägga 2000kr på en androidkonsol är inte ett misstag jag gör igen efter jag gjorde det misstaget fast billigare med OYUA

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Shiprat:

Känns som att Xiaomi Mi Box S 4K HDR finns att köpa för 800kr om det är allt man vill ha.

Shield var väl från början marknadsförd mer som en android-konsol, gissar att tegraprocessorn är vassare för spel än de flesta konkurrenter. Sen att lägga 2000kr på en androidkonsol är inte ett misstag jag gör igen efter jag gjorde det misstaget fast billigare med OYUA

Ren skit i jämförelese jag har den laggar, klarar inte va gång längre tid...kräver omstart och klarar VERKLIGEN inte tunga filer.
Skit wifi i den, skräp produkt
Kommer kasta ut den nu.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Åsikt och åsikt. Det var en fråga? Jag menar, jag gissar att det inte tar 2 minuter att rippa en film på 70GB? Därför undrar jag hur mycket tid det tar? Och ett helt filmbiblotek? Vad gör ni med de fysiska filmerna sen? Kastar/säljer eller har ni kvar dom också? Jag kan klart se poängen. Men att alla ska göra detta jobb för att bygga upp ett helt bibliotek med filmer bara för att de befintliga streamingtjänsterna är undermåliga...?

Mina filmer står i hyllan, i lådor i förråd och en hel del i sommarstugan (där det tyvärr knappt finns 3G-uppkoppling).
Fördelarna är helt klart tillgänglighet, kompatibilitet och man sliter inte på orginalet som får vara säkerhetskopia. Streamingtjänsterna tappar massor med filmer/serier hela tiden då det verkar vara tidsbestämt hur länge de får tillhandahålla dem, då föredrar jag att ha dem på min egen server. Det tar betydligt längre tid än 2 minuter att rippa en blu-ray men om man inte har tid att göra det själv finns det gott om andra som redan gjort det och som delar med sig av resultatet. Sen om det är ett hundra procent lagligt att slanga ner en kopia någon annan gjort av en film man redan äger vet jag icke.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Hoppas den är stabilare än nuvarande. Min är rätt så ostabil, framför allt från Idle. Tror inte dom lirar boll helt med vissa AVR's heller. Jag skaffade min enbart för Dolbyljudet som Plex kan köra via den, men inte via någon tv-apparat.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd

@Juggernawt: Var hittar man de filmerna ifall det nu är lagligt, man kunde sparat mycket tid