Byta ut stationära mot Framework Desktop?

Permalänk
Medlem

Byta ut stationära mot Framework Desktop?

Hej Sweclockers!

Jag har idag en desktop med följande huvud-komponenter:

• AMD Ryzen 9 7900

• 32GB RAM

• Gigabyte GeForce RTX 4070 12GB Windforce OC

Sett till prestanda är jag nöjd. Men det finns ett par saker jag inte är nöjd med:

• Ljudnivån. Framförallt under gaming men också i idle eller under lätta tasks som surfande. Jag har testat att mixtra med fläktkurvorna men blir ändå inte nöjd.

• Värmeutvecklingen. På sommaren blir sovrummet där datorn står verkligen varmt om jag spelar. Så kan ibland inte gejma de sista 2h innan jag ska sova om jag ska ha en chans att kunna sova

• Storleken. Jag har varken ett RGB-bygge jag vill beundra eller använder all plats i mitt Fractal Design R4 som allt sitter i

Därför har jag funderat om Framework Desktop kanske är "perfekt" för mig?

Mina krav på dator:

Jag spelar mest gamla/lätta spel.

• Dota2

• CSGO2

• Minecraft

• Lethal Company

• Hollow Knight

Jag kör linux.

Jag kör 1440 Ultrawide (3440x1440) @ 160hz. Och jag förväntar mig att kunna få minst 90 FPS om inte helst 160 FPS+ i spel. Och ju mer fancy spel är så kan jag tänka mig att gå ner i medium i inställningar för att få till FPS:en.

Varför jag skriver här och inte redan har slagit till:

• Det jag är "rädd" för är att kanske prestandan inte riktigt är där med tanke på min upplösning.

• Är den onödigt dyr? Finns det motsvarande alternativ för mycket billigare peng?

Enligt de recensioner jag sett säger folk att den är till för folk som vill köra AI lokalt. Vilket jag inte kunde bry mig mindre om. Men det som lockat mig är att det verkar vara en otroligt kompakt och tyst dator som fortfarande (kanske?) levererar i dom typ av spel jag spelar. Ett plus är också Frameworks overall mission med repairability etc. Det jag gillar mycket är att folk i recensionerna säger att fläktarna ofta inte ens går igår för att den är så strömsnål/effektiv och att när dom går igång så hör man ofta inte huruvida dom snurrar eller inte.

Och OM detta nu är datorn för mig, ska jag gå på 32GB för att det är tillräckligt för gaming (men hur delar GPU & CPU på minnet?). Eller ska jag gå på 64GB modellen för att den också har bättra CPU & GPU?

Permalänk
Skrivet av Limey:

Hej Sweclockers!

Jag har idag en desktop med följande huvud-komponenter:

• AMD Ryzen 9 7900

• 32GB RAM

• Gigabyte GeForce RTX 4070 12GB Windforce OC

Sett till prestanda är jag nöjd. Men det finns ett par saker jag inte är nöjd med:

• Ljudnivån. Framförallt under gaming men också i idle eller under lätta tasks som surfande. Jag har testat att mixtra med fläktkurvorna men blir ändå inte nöjd.

• Värmeutvecklingen. På sommaren blir sovrummet där datorn står verkligen varmt om jag spelar. Så kan ibland inte gejma de sista 2h innan jag ska sova om jag ska ha en chans att kunna sova

• Storleken. Jag har varken ett RGB-bygge jag vill beundra eller använder all plats i mitt Fractal Design R4 som allt sitter i

Därför har jag funderat om Framework Desktop kanske är "perfekt" för mig?

Mina krav på dator:

Jag spelar mest gamla/lätta spel.

• Dota2

• CSGO2

• Minecraft

• Lethal Company

• Hollow Knight

Jag kör linux.

Jag kör 1440 Ultrawide (3440x1440) @ 160hz. Och jag förväntar mig att kunna få minst 90 FPS om inte helst 160 FPS+ i spel. Och ju mer fancy spel är så kan jag tänka mig att gå ner i medium i inställningar för att få till FPS:en.

Varför jag skriver här och inte redan har slagit till:

• Det jag är "rädd" för är att kanske prestandan inte riktigt är där med tanke på min upplösning.

• Är den onödigt dyr? Finns det motsvarande alternativ för mycket billigare peng?

Enligt de recensioner jag sett säger folk att den är till för folk som vill köra AI lokalt. Vilket jag inte kunde bry mig mindre om. Men det som lockat mig är att det verkar vara en otroligt kompakt och tyst dator som fortfarande (kanske?) levererar i dom typ av spel jag spelar. Ett plus är också Frameworks overall mission med repairability etc. Det jag gillar mycket är att folk i recensionerna säger att fläktarna ofta inte ens går igår för att den är så strömsnål/effektiv och att när dom går igång så hör man ofta inte huruvida dom snurrar eller inte.

Och OM detta nu är datorn för mig, ska jag gå på 32GB för att det är tillräckligt för gaming (men hur delar GPU & CPU på minnet?). Eller ska jag gå på 64GB modellen för att den också har bättra CPU & GPU?

<Uppladdad bildlänk>

Allt beror ju på vad du vill ha för fps. Framework lär inte ge en bättre upplevelse och ljudnivån på din burk kan du justera genom att se över fläkt ljudbilden

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Framework desktop är ett coolt koncept och jag skulle vilja ha en själv.

Men i ditt fall så är det nog inte riktigt rätt val. Bygg en dator med tysta komponenter i ett nice chassi istället, kanske ett Ncase M2/M3 eller Fractal design Terra.

Överdimensionera kylningen och kör med NC-lurar så blir det tyst 🙂

Permalänk
Medlem

Nä, precis.Inte värt att byta mot en framework. Hade personligen bara bytt ut fläktarna och använt någon fläktkontroller mjukvara och fortsatt använda befintligt dator. Som Bonus kan du även göra en"lull lull" uppgradering genom att även byta till ett ljuddämpat chassi.

Permalänk
Datavetare

Tycker personligen den segment med Strix Halo, DGX Spark och sedan tidigare Apple M-serie är ett otroligt spännande segment. Men håller helt med Hardware Unboxed i att det inte är en vettig spel-plattform. Det går absolut att spela med OK prestanda, fast om man fundera på perf/SEK så är den rätt bedrövlig.

Dessa plattformar öppnar upp för en rad spännande saker tack vare deras kraftiga GPU som med sin tighta integration med CPU kan göra mer med GPGPU än vad som är möjligt med dGPU. Om man är ute efter detta är de en fantastisk plattform. En plattform man också kan spela på om man vill (men det ska nog inte vara huvudmålet).

Givet att du har en Ryzen 9 7900, inte så att du använder den medföljande CPU-fläkten? Folk även här på SweC envisas med att påstå att CPU-fläkten AMD skickar med vissa modeller är bra. Den är "bra" i bemärkelsen att kapaciteten är absolut tillräcklig för att kyla CPUn, men den är allt annat än bra när det kommer till ljudnivå.

Testat Wrath Prism fläkten från 3900X på en 5600X (som kommer med Wrath Stealth), det börjar nå OK nivå men fortfarande inte jättebra.

Om du kör med medföljde CPU-fläkt, köp en ny. Vilken tornkylare som helst kommer vara långt bättre, men då du värderar lågt ljud ska det läggas lite extra här.

Sen ovanpå det: lägg pengar på ett bra chassi, bra i bemärkelsen att de har väldigt bra kyllösningar. Får man ut värmen ur chassit kommer CPU/GPU-fläktarna jobba mindre och de är typiskt de mer högljudda. Det kommer tyvärr inte lösa värmedumning i rummet, för det finns inget bättre än Apple M-serie (men då har vi bedrövligt perf/SEK om huvudmålet är spel, fast man får världens snabbaste CPU så det bör vara huvudattraktionen...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer