Byta ut stationära mot Framework Desktop?
Hej Sweclockers!
Jag har idag en desktop med följande huvud-komponenter:
AMD Ryzen 9 7900
32GB RAM
Gigabyte GeForce RTX 4070 12GB Windforce OC
Sett till prestanda är jag nöjd. Men det finns ett par saker jag inte är nöjd med:
Ljudnivån. Framförallt under gaming men också i idle eller under lätta tasks som surfande. Jag har testat att mixtra med fläktkurvorna men blir ändå inte nöjd.
Värmeutvecklingen. På sommaren blir sovrummet där datorn står verkligen varmt om jag spelar. Så kan ibland inte gejma de sista 2h innan jag ska sova om jag ska ha en chans att kunna sova
Storleken. Jag har varken ett RGB-bygge jag vill beundra eller använder all plats i mitt Fractal Design R4 som allt sitter i
Därför har jag funderat om Framework Desktop kanske är "perfekt" för mig?
Mina krav på dator:
Jag spelar mest gamla/lätta spel.
Dota2
CSGO2
Minecraft
Lethal Company
Hollow Knight
Jag kör linux.
Jag kör 1440 Ultrawide (3440x1440) @ 160hz. Och jag förväntar mig att kunna få minst 90 FPS om inte helst 160 FPS+ i spel. Och ju mer fancy spel är så kan jag tänka mig att gå ner i medium i inställningar för att få till FPS:en.
Varför jag skriver här och inte redan har slagit till:
Det jag är "rädd" för är att kanske prestandan inte riktigt är där med tanke på min upplösning.
Är den onödigt dyr? Finns det motsvarande alternativ för mycket billigare peng?
Enligt de recensioner jag sett säger folk att den är till för folk som vill köra AI lokalt. Vilket jag inte kunde bry mig mindre om. Men det som lockat mig är att det verkar vara en otroligt kompakt och tyst dator som fortfarande (kanske?) levererar i dom typ av spel jag spelar. Ett plus är också Frameworks overall mission med repairability etc. Det jag gillar mycket är att folk i recensionerna säger att fläktarna ofta inte ens går igår för att den är så strömsnål/effektiv och att när dom går igång så hör man ofta inte huruvida dom snurrar eller inte.
Och OM detta nu är datorn för mig, ska jag gå på 32GB för att det är tillräckligt för gaming (men hur delar GPU & CPU på minnet?). Eller ska jag gå på 64GB modellen för att den också har bättra CPU & GPU?