Varför så många oöppnade telefoner på blocket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

En annan gissning är att det är nyanlända som kommit hit och får en telefon gratis men då de redan har en telefon med sig så säljer de av den nya

Du vet väl att alla nyanlända även får ferrari och slott? Men då de redan har det så säljs det också vidare. Brukar finnas för halva priset på blocket. Fyfan säger jag bara.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | 9060 XT | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd

Jag har själv tagit en mobiltelefon på avbetalning eftersom jag är i behov av pengar, därför valde jag att sälja den..!

Permalänk
Avstängd

Lite samma sits jag är i nu, jag köpte en iphone 11 max pro idiotiskt nog den med 512gb för 20tkr, kände efter nån vecka att den var lite för stor för att användas smidigt. Köpte den kontant och har kvitto såklart, men tog en vanlig 11 pro istället på abbonemang (billigare än ny i butik ofta) och nu sitter jag och försöker sälja en nästan ny mobil som kostade mig 20tkr+ 2tkr i tillbehör och folk är inte ens intresserade om jag så sätter priset på 12-13 tusen. Den är alltså skyddad med skärmfilm från att jag rörde den & alltid haft skydd runt om den; mint condition. Följer med flera fodral också, men folk köper hellre en inplastad mobil nu för tiden verkar det som... Förövrigt kollade jag med halebop innan jag valde att ta ett abonnemang ifall jag såg en bra deal på blocket; och deras mobiler är inte kopplade till abonnemanget i sig: betalar pesonen inte så blir mobilen inte låst utan det blir bara en skuld hos inkasso och senare kfm för den som har abonnemanget på sig. Valde dock ett abbonemang för det va en bra deal på surfen ändå.

Permalänk
Medlem

Angående topic så kan en ytterligare anledning vara studentrabatter som utnyttjas. Normalt kan man få t.ex. en iPhone för en tusenlapp eller två billigare än annars. Ibland dyker det upp extra bra kampanjer och man kan spara ännu mer och beroende på hur andrahandsmarknaden ser ut för just den modellen så kan man tjäna en femhundring eller två. Inte illa som fattig student.

Skrivet av 2000+:

Vanligt förekommande anledningar,

2. Någon har tvingat till sig telefoner som är uttagna i någon annans namn.
4. Identitetsstöld. Bedragare har plockat ut telefoner på abonnemang i någon annans namn.
4. Samma som ovan men man har plockat ut telefoner med abonnemang på ett företag som man egentligen inte har rätt att teckna i, alternativt har som plan att driva i konkurs.
5. Man ska flytta från landet och planerar aldrig att återvända. Man tömmer sitt namn på allt som kan köpas på avbetalning. Telefoner, billån, blancolån.
3. Rent stöldgods (stulna från butik eller leverantörsled innan aktivering utförts).

Så i de flesta fall bör man avstå från att köpa från dessa personer för att inte direkt stödja kriminalitet samt ökade kostnader för samhället. Något du själv i slutänden för betala notan för.

Har du något belägg för att det verkligen är vanligt?

Jag säger inte att du har fel men jag är tillräckligt naiv för att inte tro att det du skriver är så väldans vanligt förekommande.

Skrivet av cider123:

Lite samma sits jag är i nu, jag köpte en iphone 11 max pro idiotiskt nog den med 512gb för 20tkr, kände efter nån vecka att den var lite för stor för att användas smidigt. Köpte den kontant och har kvitto såklart, men tog en vanlig 11 pro istället på abbonemang (billigare än ny i butik ofta) och nu sitter jag och försöker sälja en nästan ny mobil som kostade mig 20tkr+ 2tkr i tillbehör och folk är inte ens intresserade om jag så sätter priset på 12-13 tusen. Den är alltså skyddad med skärmfilm från att jag rörde den & alltid haft skydd runt om den; mint condition. Följer med flera fodral också, men folk köper hellre en inplastad mobil nu för tiden verkar det som...

Fin säljannons

Tror/hoppas att största anledningen till att ingen köper din mobil är att generellt folk har vett nog att inte betala sådana summor för en mobil.

Permalänk
Medlem

Självklart ska den man köper av kunna vissa kvitto på inköp, det är regel nr 1.
Inte bara för att veta om den är stulen eller om det är något fuffens, men också för att kunna visa när den är köpt för att kunna nyttja garanti vid fel eller försäkring vid andra problem.

Är priset oerhört mkt lägre än i butik så bör man applicera "låter det för bra för att vara sant, så är det nog så"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Tänkte också på det. Eller att någon använt någon annans uppgifter för att teckna ett abbonemang och sedan få en ny mobil i butiken utan att behöva betala något just då.

Brukar i regel spara kvitton ett år iallafall... garantitiden, som ibland kan vara längre.

Men det händer ofta att jag slänger kartonger och kvitto dagen efter eller samma dag som man köpt en ny pryl.

Hehe, jag är så nördig att jag fotar alla kvitton med värde över 500Kr och lägger in i Onenote.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

För att folk är för lata att leta fram de, man för hör ofta "det försvann vid flytt", även denna gamla valsen "jag fått den i present".
Den personen som köpt mobilen eller va de nu kan vara måste ju ha kvittot kvar oavsett.

Skrivet av reverend benny:

Självklart ska den man köper av kunna vissa kvitto på inköp, det är regel nr 1.
Inte bara för att veta om den är stulen eller om det är något fuffens, men också för att kunna visa när den är köpt för att kunna nyttja garanti vid fel eller försäkring vid andra problem.

Är priset oerhört mkt lägre än i butik så bör man applicera "låter det för bra för att vara sant, så är det nog så"

Jag vann faktiskt en telefon en gång, som jag sedan sålde. Jag hade precis köpt en Note 2 tror jag, när den var en ny modell. Sen var jag på någon mässa och svarade på några frågor i MS bås, och vann en Lumia 820 (vad jag kommer ihåg, kan ha varit 800). Fick inget kvitto eller så, bara ett papper utan någon form av säkerhet eller IMEI-nummer eller så, som hade varit extremt enkelt att bara skriva ut själv.

Den var inte så enkel att sälja på blocket, folk gav helt sjuka skambud, typ 1500 när jag satte ut den för 3000 och den kostade väl runt 5000 ny (och den var ju helt ny i kartong).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pierre232:

@anon159643:
Du skall ALDRIG betala något i förskott, om detta är säljarens krav så finns det andra säljare och det ligger även på köparen att kolla kvitto eller dylik information. Att hävda att man köpt telefonen eller vad det nu kan vara i sk God Tro fungerar inte längre då detta är avskaffat, det åligger köparen att kolla upp detta. Man kan generalisera och säga att om det låter för bra så är det förmodligen så också. Väljer du att köpa ändå så kan du i förlängningen bli åtalad för häleri.
Det är upp till dig som köpare att väga ifall priset om det låter för bra är värt dom eventuella följderna som kan uppstå ifall det tex uppdagas en stor bedrägerihärva, där även du kommer ingå till slut.

Aldrig betala i förskott? Då är det ju bara att handla lokalt som gäller. Konstig inställning.

Permalänk
Medlem

@emina41: Men skulden ska ju betalas så hur går det till utan pengar kan man undra.

Permalänk
Medlem

@leifn: Givetvis är det långsiktigt ofta ett vansinnigt handlande, men för vissa är det viktigare med några tusenlappar på banken idag än en ökad uppgift på en femhundring i månaden kommande två åren. Det kan både handla om idiotiska avvägningar som pengar till droger eller ett spelmissbruk. Men det kan också handla om någon som snabbt behöver få lös några tusenlappar för att kunna laga sin bil så att denne kan skaffa ett jobb. Kanske betala en elräkning så inte elen stängs av etc.

Och så finns det givetvis de som helt enkelt skiter i allt därför att de vet att deras ekonomi ändå är körd i botten och nu försöker de bara samla på sig så mycket som möjligt innan banker och andra företag förvägrar dem att ta lån eller handla på avbetalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hehe, jag är så nördig att jag fotar alla kvitton med värde över 500Kr och lägger in i Onenote.

Skickades från m.sweclockers.com

Den noterar vi tack!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.