Nybörjarinvesteringstips & kryptobetalkort!

Permalänk
Medlem

Nybörjarinvesteringstips & kryptobetalkort!

Hej,
Som rubriken lyder så är jag väldigt nyfiken angående kryptovalutor och jag har ägt en del BTC sedan något år tillbaka. (Inga stora mängder).

Jag funderar dock på att investera lite mer nu och då undrar jag på vilket sätt jag ska gå tillväga.
Ska jag köpa ETH, BTC, Litecoin?? Och när jag sedan har gjort köpet, ska jag då konvertera det jag köpt till någon annan kryptovaluta vidare till en annan wallet???
Jag har försökt förstå en del när jag läste på lite nu imorse men kom jättegärna med tips!

Sedan är jag även nyfiken på det här med kryptobetalkort (alltså visa/mastercard). Jag har försökt läsa på lite om de som finns på marknaden men det känns som att det i princip inte är någon skillnad mellan de olika alternativen?
Om någon har tips på vad som KAN vara värt att investera i just nu och vilken wallet som har bäst ”kort”, smidigast UI och lägst avgifter så hade det uppskattats starkt.
Jag har just nu wallet(s) på: coinbase, blockchain och wirex.

Alla tips uppskattas. Ha en trevlig dag!

TL;DR
Jag är en amatör när det kommer till det här, skratta hur mycket ni vill hehe.
Som sagt, alla sorters tips uppskattas.

Permalänk
Medlem

Tänker inte rekommendera vad du ska köpa för typ av krypto för det är väldigt svårt att förutspå framtiden. Blir ändå aldrig precis som jag själv tror. Det kommer bli både positiva och negativa överraskningar, det vet jag av erfarenhet.

Men tänkte bara tipsa om att när du kikar på Conbase så kika också på Coinbase Pro. Det är billigare att göra banköverföring till Coinbase, sedan överföra internt till Coinbase Pro och köpa krypto där jämfört med att köpa på Coinbase med kreditkort. Som jag ser det finns ingen anledning att använda Coinbase istället för Coinbase Pro för köp och sälj av krypto. Men det finns andra alternativ. Kolla runt lite.

Coinbase har gratis uttag av pengar till PayPal (alltså ingen uttagsavgift). Går att överföra fritt mellan coinbase pro och coinbase också. Men en sak jag själv missade är att PayPal har dålig växelkurs till EUR/SEK och det gick bara att överföra i sin egna valuta, alltså SEK från PayPal till mitt bankkonto och endast EUR från Coinbase till Paypal. Så att gå via Paypal är ingen fördel när det gäller avgifter. Men visst det kan ju vara smidigt ändå om man vill köpa något via Paypal.

När du köpt kryptovaluta rekommenderar jag du överför den till en egen wallet som du själv har kontroll över nycklarna till. Det händer att växlingstjänster blir hackade eller plötsligt slår igen och rymmer med användarnas pengar. Ett exempel är hur det gick för Cryptopia. Hackers (okänt om insiderjobb eller inte) stal massa krypto från dem och de gick sedan i konkurs. Mycket osäkert om användarna får tillbaks något av sina innehav de hade där. Finns flera sådana exempel, både stora som små växlingstjänster. Själv installerar jag wallet på min egna dator. Litar inte på att använda externa tjänster. Hämtar alltså wallet från officiell github, synkar blockkedjan och så vidare. Sedan kan jag komplettera med någon wallet i mobilen för lägre belopp, typ som att ha en plånbok på fickan. Man vet att den kan bli stulen typ...

Avgifter beror lite på kan man säga. Någon kan ha låg avgift för att köpa sälja krypto men högre avgift för att göra uttag och överföringar. Kanske ha lägre avgifter för de som handlar med stora belopp eller andra begränsningar som gör det dyrt eller krångligt. Så man får jämföra hur mycket det kostar att göra just den typ av affärer man själv vill göra. Också se vad man får för pengarna. Låga avgifter är ingen fördel om de erbjuder dåliga tjänster.

Jag har inget betalkort kopplat till krypto. Känslan jag har är att det blir dyra avgifter och det känns bakvänt. Jag betalar antingen i krypto direkt eller så betalar jag med mitt vanliga bankkort från mitt bankkonto. Att ha något kort som omvandlar från krypto till fiat automatiskt motverkar ju lite meningen med kryptovaluta. Tanken är ju att man ska betala i kryptovalutan direkt kan jag tycka. Annars kan man betala på gamla vanliga sättet.

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Uppskattar verkligen svaret! Ska "plugga" lite ikväll, men nu har jag i vilket fall som helst en grund att stå på. TACK!

Permalänk

@ronnylov: jag har några frågor och lånar ronnylov som verkar veta lite: Om man vill göra ett enda köp med bitcoin, hur gör man enklast då? Jag vill inte investera eller ha en wallet med något på?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

@ronnylov: jag har några frågor och lånar ronnylov som verkar veta lite: Om man vill göra ett enda köp med bitcoin, hur gör man enklast då? Jag vill inte investera eller ha en wallet med något på?

Du vill alltså betala något med bitcoin? För att kunna skicka bitcoin behöver man ha bitcoin på en wallet. Jag antar att du vill betala med dina bitcoin direkt när du köpt dem? Tjänster där man kan köpa bitcoin brukar innebära att du har ett konto dit man kan skicka pengar men i kontot ingår också en bitcoin wallet. Från denna wallet kan du skicka bitcoin till mottagarens wallet. Det kan vara en egen wallet eller någon annans du skickar till.

Exempel på ett snabbt sätt kan vara att köpa bitcoin och betala med swish, t.ex. på localbitcoins.com eller bt.cx. Men de har ganska höga avgifter. Det är priset man får betala för att det ska gå snabbt. Skapar man konto på Coinbase kan man köpa bitcoin snabbt med sitt kreditkort. Även här är det hysat hög avgift. En annan kostnad när man betalar med bitcoin är överföringskostnaden av bitcoin. Det kan kosta relativt mycket att skicka bitcoin. Från några kronor till några tiotals kronor. Har man Coinbase kan man skicka bitcoin från Coinbase Pro, då slipper man överföringsavgiften helt, de "bjuder" på den (de tar in pengar på andra avgifter istället). Själva överföringen kan ta lite tid också, sisådär en halvtimme är inte ovanligt. Andra kryptovalutor kan vara både billigare och snabbare så kolla vad säljaren accepterar. Finns i och för sig snabbt och billigt sätt att skicka bitcoin också, med Lightning network. Men gissar att få säljare har wallets som kan ta emot överföringar via Lightning och det är även få växlingstjänster som har det (jag vet ingen). Ett exempel på en wallet som fixar Lightning är bluwallet som finns för Android. Ett alternativ kan vara Litecoin istället. Det är billigare att skicka och något snabbare.

Tänk på att transaktioner med bitcoin inte är anonyma. Alla transaktioner går att spåra via blockkedjan. Vill du betala något anonymt ska du kika på privacycoins såsom Monero istället. Då blir det mycket svårare att spåra vem som skickat och vem som tagit emot. Finns i och för sig mixningstjänster för bitcoin som ska göra det mer anonymt men det är inget jag har testat själv.

Permalänk

@ronnylov: Wow, tack, återigen en som levererar utförliga svar.

Jag har inget behov av att det ska gå snabbt.
Överföringsavgiften behöver bara vara 'rimlig'.
Jag behöver ingen anonymitet, men säljaren är nog noga med det.

Jag ska handla för så pass lite att avgifterna kan bli 'höga' i förhållande, men engångsföreteelse, så det är okej med en hundring hit eller dit. (max)

Coinbase har jag läst lite om, även nån annan som var mer lämplig på en desktop (exerum, eller nått sånt)

Jag ska handla för ett lågt belopp <1000 och jag kan inte se att jag kommer att göra fler liknande köp i framtiden...

Är det krångligt att förstå sig på själva programmet?
Ska jag uppge min "wallet-kod" till säljaren? Eller räcker det att jag har hans kod?

Tack för svaret,.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

@Dylanator: För att betala med bitcoin behöver du en mottagaraddress som du får från den du ska betala till. Tänk på att du behöver ha något mer bitcoin än det du ska skicka eftersom avgiften för överföringen också dras från din wallet. Att skicka kryptavaluta är samma sak som "Withdraw" på växlingstjänsterna. Du får kolla vad avgiften blir innan du ska skicka och se till att ha täckning för den också. Sedan kan jag tycka det är lurigt om säljaren anger priset i vanlig valuta såsom USD. Vilken växlingskurs gäller då? Men detta får du lösa med den du ska betala till.

Jag har inte koll på alla ställen man kan köpa kryptovaluta. Vet att som nybörjare upplevde jag det som väldigt dyrt eftersom jag bara hittade ställen med höga avgifter. Kanske finns andra här som har tips var man enklast och mest prisvärt köper bitcoin för 1000 kr till ett enskilt köp av någon vara?

Själv kör jag via Coinbase Pro.
https://pro.coinbase.com
Men det är mer anpassat för traders. Lite som en aktiebörs men för krypto.

Permalänk

@ronnylov: säljaren uppger priset i bitcoin, och EUR och USD inom parentes, så jag kan själv kolla ungefärlig kurs.
Okej, ska se upp så mycket jag kan med avgifter.

Hur är det med "min bitcoinadress" då? "Walletadress"?
Ska jag inte visa den för andra? Alltså, kan man bli lurad då eller är det säkert för att min "wallet" bara finns på min dator?
(Om jag använder en mjukvara för desktop.....)

Jag tänker som sagt inte ha några investeringar ligga på ett sådant här konto, men jag vill ändå inte bli av med det lilla jag sätter in förstås!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Avstängd

Varför skulle säljaren vara noga sin anonymitet om dom säljer med swish på localbitcoins? x)

Permalänk

@nkewk: Jag har varit med sedan slutet på 2013. Har ägt och äger många olika kryptovalutor.
Mitt tips är att du inriktar dig på bitcoin, för det är den valutan som är störst, och det kommer vara så i många år framöver (min åsikt)

Finns självklart stora pengar i att köpa nya lovande valutor, men det är inte så kul när de försvinner från marknaden utan att någon vet varför.

Så, enligt mig, köp bitcoin.

Kolla in Crypterium om du är intresserad av kreditkort. Men jag tycker inte bitcoin är till för att betala med, utan köp nu och sälj tidigast om några år.

Permalänk
Medlem

@Dylanator: Det är ingen fara att ange din mottagningsaddress till andra för bitcoin. Visst de kan söka upp hur mycket som finns lagrat på den adressen via blockkedjan men de kommer inte åt det du har.

Permalänk
Medlem

Revolut har börjat med krypto, dom lägger på 1.5% vid köp fungerar inte som en vanlig plånbok dom agerar mer mellanhand och köper åt dig. Har inte bestämt mig hur jag vill göra ännu, sitter på coinbase nu dom har ju lifte häftiga avgifter tycker jag.
https://www.revolut.com/en-SE/exchange-cryptocurrency

Själv har jag köpt och låtit det vara tills jag behöver, över tid har man ju oftast lite vinst är alltså ingen daytrader.

Permalänk

@ronnylov: Det tog tid innan jag provade, men jag floppade på 'coinbase', misslyckades med både kreditkort och banköverföring. Mitt VISA nekades efter 5 försök (nordea, 3d secure, öppnat för hela världen och osäkra internetköp, radiochip, giltigt till 2022)

Banköverföring var än värre, kunde inte skicka en liten verifieringssumma till estland via utlandsbetalning.

Jag söker vidare.

#Edit: jag köpte via 'bitcoin.se', troligtvis med lite hög avgift, 110kr, men nu har jag noll komma noll nånting coins i alla fall, och jag skickade dem till (hoppas jag) min wallet hos coinbase....

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

@ronnylov: Det tog tid innan jag provade, men jag floppade på 'coinbase', misslyckades med både kreditkort och banköverföring. Mitt VISA nekades efter 5 försök (nordea, 3d secure, öppnat för hela världen och osäkra internetköp, radiochip, giltigt till 2022)

Banköverföring var än värre, kunde inte skicka en liten verifieringssumma till estland via utlandsbetalning.

Jag söker vidare.

#Edit: jag köpte via 'bitcoin.se', troligtvis med lite hög avgift, 110kr, men nu har jag noll komma noll nånting coins i alla fall, och jag skickade dem till (hoppas jag) min wallet hos coinbase....

Jag fick kontakta Nordea för att öppna upp funktionen utlandsbetalningar. Minns att de intervjuade mig enligt lagen om penningtvätt och jag förklarade syftet att handla med kryptovalutor och det gick bra då. Men det är över 1 år sedan jag aktiverade detta. Men det funkar fortfarande för mig att göra utlandsbetalningar till Coinbase. Har inte testat använda VISA på länge för detta då jag tycker avgiften är för hög.

EDIT: Javisst ja. Innan man kunde göra banköverföring första gången krävde Coinbase att man överförde en liten testsumma från Coinbase till banken och sedan tillbaka igen. Verifiering av kontot.

Permalänk
Medlem

Politikerna kommer bara acceptera egna kryptovalutor. Alltså nuvarande blir bara användbara för kriminella!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Politikerna kommer bara acceptera egna kryptovalutor. Alltså nuvarande blir bara användbara för kriminella!

Skickades från m.sweclockers.com

Tur att politikerna inte bestämmer över decentraliserade kryptovalutor då...