Ominstallation Windows 10 kan nått hända med tidigare användare och mappar?

Permalänk
Medlem

Ominstallation Windows 10 kan nått hända med tidigare användare och mappar?

Hej
Tänkte ev byta CPU och moderkort och göra en reninstallation på c:
Allt som jag vill spara + mappar som "mina dokument" och andra mappar som tillhör användarna på datorerna är omdirigerad till andra lagringsenheter på datorn som är sata SSD.
Kan jag låta allt vara och bara installera om Windows 10 på c: eller måste jag göra nått med alla användarmappar på dom andra lageingsenheterna?

Varför jag frågar är att vi har tidigare för länge sen, Win7 eller WinXP haft flera användare på datorn och alla mappar som tillhörde specifika användare blev låsta efter ominstallation.
Dvs när man ville gå in i dom så kom det bara felmeddelanden om ej behörig osv. Minns ej hur jag gjorde då men vill minnas det var tjorv.

Om jag var oklar i min fråga så skriv så ska jag försöka förtydliga

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

Det kan bli problem, som visserligen brukar gå att lösa, men annars är det väl enklast att inte göra en nyinstallation utan bara uppgradera hårdvaran och köra på, behövs det några åtgärder så frågar Windows om det (typ reparation av Windows) och så är det bara att köra på. Vill man rensa med en nyinstallation är det förstås inget alternativ, men då kan du som sagt få problem med mappar där ägaren inte finns längre och så.

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror ju på om du låst mapparna, om du inte har gjort nått speciellt med dem så är de som standard inte skyddade och då borde det inte vara några problem.
Du bör däremot alltid fysiskt koppla bort alla andra enheter än den du vill installera på för win ger ingen möjlighet att välja var bootloadern ska placeras eller om en gammal används så man ska inte ge installationsprogrammet några alternativ om man inte vet varför och hur man gör nått mer avancerat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Kan ett åtgärd vara att dirigera om alla användarmappar tillbaka till sina original på c: och utan att flytta filerna, då blir mapparna helt vanliga mappar igen?
På så sätt bör det inte riskerar vara nått skydd kvar när man ominstallerat Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Bara justera rättigheterna i efterhand så är det lugnt, tar inte särskilt lång tid.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Bara justera rättigheterna i efterhand så är det lugnt, tar inte särskilt lång tid.

Menar du efter man dirigerat om (tillbaka till c:) mapparna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Enklast är att kopiera all data från systempartitionen man vill spara och gör ren ominstallation med formatering. Problemet är att Windows är uppbyggt så program sparar användarinformationen här och var. Efter installation så installera programmen och kopiera tillbaka datan/inställningsfilerna till sin rätta plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Tack för svar.
Kan ett åtgärd vara att dirigera om alla användarmappar tillbaka till sina original på c: och utan att flytta filerna, då blir mapparna helt vanliga mappar igen?
På så sätt bör det inte riskerar vara nått skydd kvar när man ominstallerat Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Koppla ur den andra disken och gör en ren installation (välj att INTE behålla några filer) så mappar du bara upp dom igen som tidigare så ska det inte vara några bekymmer.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jag körde en nyinstallation av Windows med 1903 på för 2 veckor sen. Den gav mig faktiskt valet att välja. Den skapade 4 partitioner på samma disk "C:" istället för som tidigare lite utspritt. Sen har jag inte kollat närmare än så.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Menar du efter man dirigerat om (tillbaka till c:) mapparna?

Skickades från m.sweclockers.com

Efter ominstallation.
Gör du en ren installation så kan du alltid i efterhand ta ägandeskap på en mapp och därefter justera rättigheterna, t.ex om du har 2 konto på burken kan användare a ha behörighet till mapp 1 och användare b till mapp 2.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Efter ominstallation.
Gör du en ren installation så kan du alltid i efterhand ta ägandeskap på en mapp och därefter justera rättigheterna, t.ex om du har 2 konto på burken kan användare a ha behörighet till mapp 1 och användare b till mapp 2.

Tack då förstår jag nog

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

@mrqaffe: Jag körde en nyinstallation av Windows med 1903 på för 2 veckor sen. Den gav mig faktiskt valet att välja. Den skapade 4 partitioner på samma disk "C:" istället för som tidigare lite utspritt. Sen har jag inte kollat närmare än så.

jo partition får du välja men bootloadern skapas på den enhet som har lägst hårdvaruadress eller om det redan finns en bootloder så läggs den nya installationen till i den.
Det här ger ju en del problem när folk plockar bort diskar ur ett winsystem för ibland så plockar de bort disken med bootlodern men har kvar den där win är installerat, hursomhelst så kommer då win inte att starta även om installationen i sig är ok, man blir då tvungen att manuellt skapa en fungerande bootloader eller installera om win.
Win har alltid haft dåliga bootloders men det är bättre än med win xp som alltid skrev över vad som helst (även andra versioner av win) med sin egen bootloader.
Eftersom man inte på nått enkelt sätt kan styra installationen så bör man koppla bort allt utom den enhet man ska installera på under installationen så att win inte har några alternativ att strula till det med placeringen av bootloadern.
Det är inget problem om man bara har en lagringsenhet och ett operativsystem men med multiboot eller system där man ibland växlar diskar kan det bli problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Molotov: Det finns flera sätt att ta rättighet på mappar och filer, på denna sida beskriver How-To-Geek hur man kan ändra detta manuellt i registret eller så kan du ladda hem Take Ownership Menu Hacks som dom har skapat så att man slipper rota i registret https://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/add-take-owners...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@Molotov: Det finns flera sätt att ta rättighet på mappar och filer, på denna sida beskriver How-To-Geek hur man kan ändra detta manuellt i registret eller så kan du ladda hem Take Ownership Menu Hacks som dom har skapat så att man slipper rota i registret https://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/add-take-owners...

Tack så mycket, användbart
Jag har nog all info jag behöver nu och kan ta tag i detta nån dag.
tack alla

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc