Att tänka på när man ska skaffa webbplats

Permalänk

Att tänka på när man ska skaffa webbplats

Tjena!

Undrar om det är något särskilt man ska tänka på om man ska skaffa en webbplats, dvs köpa en domän. Någon särskild skillnad på om man gör det som privatperson eller till företag?

Googlar man på "köpa domän" får man upp lite olika sidor som "loopia" och "one" som säljer domäner, spelar det någon roll vilken av dessa man väljer eller är dom likvärdiga allihopa?

Permalänk
Medlem

Alla har mer elle mindre skumma DNS-inställningsverktyg. Man kommer på hur man ska göra till slut. Kör Loopia och GoDaddy, Loopia var tidigare Telia och har för mig att jag tyckte det var enklare med DNS-editorn i den.

Det stora är dock prestanda och funktioner på själva webbplatsen, tycker det är en djungel och mest skit om man inte betalar >1000/månad.

Permalänk

@Mordekai: Ok, tack för svar. Det här e helt nytt för mig så behöver enklast möjliga alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

@Mordekai: Ok, tack för svar. Det här e helt nytt för mig så behöver enklast möjliga alternativ.

Ska du bara ha domämnamnet för exempelvis en privat mail hos google eller microsoft är det ju lite skit samma, enklast är väl i så fall att kolla på Office365 eller G-Suite vilka DNS-leverantörer de har automatisk konfigurering av. På rak arm kan jag säga att de klarar GoDaddy.

Är det en webbsida beror det ju helt på vilken teknik sidan bygger på och vilket innehåll du har (statiskt/dynamiskt, mycket eller lite media etc)

https://testat.nu/webbhotell/
Kan ju vara en köpt artikel men ger i alla fall en liten bild av marknaden.
Ska du köra wordpress skulle jag kolla på den officiella wordpresshostingen också
https://www.wordpressguider.se/att-valja-webbhotell-for-wordp...

Om du är helt ointresserad av tekniken och bara vill ha ett färdigt content-management-system kan du ju även kolla squarespace
https://www.squarespace.com/

Känns som ett ämne som skulle få en egen utredning av sweclockers. Tre sajter med olika mängd innehåll/media/dynamik, enkelhet att sätta upp, verktyg, prestanda.

Permalänk
Medlem

Om du är sugen på att skaffa ett domännamn så har loopia sålt .se-domäner för 9kr första året under åtminstone de två senaste Black Friday.
Det är sen hyfsat lätt att ta med sig det något annan registrar om de skulle behövas.
Jag har personligen kört men gratis webbhotell, men då har mina webbprojekt varit privata och/eller aldrig riktigt kommit igång på allvar och inte krävt så mycket. Funkar bra som en start, även där är det möjligt att flytta till annat webbhotell om det skulle behövas.
Ett tips är att försöka få lite basic kunskap om hur webbhosting osv fungerar så du kan lösa enklare problem själv. Google fungerar iofs också ibland..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Ska du bara ha domämnamnet för exempelvis en privat mail hos google eller microsoft är det ju lite skit samma, enklast är väl i så fall att kolla på Office365 eller G-Suite vilka DNS-leverantörer de har automatisk konfigurering av. På rak arm kan jag säga att de klarar GoDaddy.

Är det en webbsida beror det ju helt på vilken teknik sidan bygger på och vilket innehåll du har (statiskt/dynamiskt, mycket eller lite media etc)

https://testat.nu/webbhotell/
Kan ju vara en köpt artikel men ger i alla fall en liten bild av marknaden.
Ska du köra wordpress skulle jag kolla på den officiella wordpresshostingen också
https://www.wordpressguider.se/att-valja-webbhotell-for-wordp...

Om du är helt ointresserad av tekniken och bara vill ha ett färdigt content-management-system kan du ju även kolla squarespace
https://www.squarespace.com/

Känns som ett ämne som skulle få en egen utredning av sweclockers. Tre sajter med olika mängd innehåll/media/dynamik, enkelhet att sätta upp, verktyg, prestanda.

Ursäkt min okunskap men fattar inte riktigt, varför skulle jag köpa en domän om jag ska ha en privat mail hos google eller microsoft? Dom har ju sin egen domän till sina mailadresser; gmail.com och outlook.com.

Vilken funktion skulle Office 365 ha och vad är G-Suite?

Och gällande automatisk konfigurering, vad är det som behöver konfigureras?

DNS-leverantörer och Webbhotell, är det samma sak?

Är wordpress en motsvarighet till loopia och one?

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Ursäkt min okunskap men fattar inte riktigt, varför skulle jag köpa en domän om jag ska ha en privat mail hos google eller microsoft? Dom har ju sin egen domän till sina mailadresser; gmail.com och outlook.com.

Heter du något vanligt så kommer du aldrig kunna få <förnamn>.<efternamn>@gmail.com, men du kommer att kunna få <förnamn>.<efternamn>@<egen domän>.

Ser ju bättre ut också lite beroende på vad man använder sin privata emailadress till. Är den bara till för släkt, vänner, och bekanta så kan man ju skaffa snuttefilt60@gmail.com eller adam.andersson63400295@gmail.com...

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Ursäkt min okunskap men fattar inte riktigt, varför skulle jag köpa en domän om jag ska ha en privat mail hos google eller microsoft? Dom har ju sin egen domän till sina mailadresser; gmail.com och outlook.com.

Vilken funktion skulle Office 365 ha och vad är G-Suite?

Och gällande automatisk konfigurering, vad är det som behöver konfigureras?

DNS-leverantörer och Webbhotell, är det samma sak?

Är wordpress en motsvarighet till loopia och one?

Man man ha en egen domän vars email hanteras av Microsoft eller Google, jag har min hos Google så jag har en emailadress som inte slutar på gmail.com, jag har g-Suite från Google. Det är molnlagring och Mail framförallt. Samma kan man göra med Office 365. Har man denna setup behöver DNS-servern (din primära för din domän) konfigureras rätt för att det ska fungera,, det kan göras automatiskt med vissa DNS-operatörer.

DNS måste du ha för din domän om din Mail eller webbsida ska fungera, det är inte samma sak som webbsida/webhotell men kan ingå i paket, normalt kostar DNS mycket lite.

Wordpress är ett färdigt CMS(Content Management System) som gör det enkelt att komma igång med framförallt en blogg. Wordpressmjukvaran är gratis och open source. Squarespace är ett proprietärt CMS där hostning och CMS bakas ihop till en tjänst.

Det är lättare att hjälpa dig om jag vet vad du vill uppnå, det blir lätt väldigt brett och mycket att lära sig. Ska du bygga en privat webbsida för att lära dig bygga webbsidor? Har du ett företag som ska sälja något online? Är du anställd och blivit tillfrågad vad som krävs för att skapa en hemsida för företaget?

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Heter du något vanligt så kommer du aldrig kunna få <förnamn>.<efternamn>@gmail.com, men du kommer att kunna få <förnamn>.<efternamn>@<egen domän>.

Ser ju bättre ut också lite beroende på vad man använder sin privata emailadress till. Är den bara till för släkt, vänner, och bekanta så kan man ju skaffa snuttefilt60@gmail.com eller adam.andersson63400295@gmail.com...

jojo, det förstår jag att man kan få förnamn.efternamn@egendomän.com, men vad har det med google och microsoft att göra?

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Man man ha en egen domän vars email hanteras av Microsoft eller Google, jag har min hos Google så jag har en emailadress som inte slutar på gmail.com, jag har g-Suite från Google. Det är molnlagring och Mail framförallt. Samma kan man göra med Office 365. Har man denna setup behöver DNS-servern (din primära för din domän) konfigureras rätt för att det ska fungera,, det kan göras automatiskt med vissa DNS-operatörer.

DNS måste du ha för din domän om din Mail eller webbsida ska fungera, det är inte samma sak som webbsida/webhotell men kan ingå i paket, normalt kostar DNS mycket lite.

Wordpress är ett färdigt CMS(Content Management System) som gör det enkelt att komma igång med framförallt en blogg. Wordpressmjukvaran är gratis och open source. Squarespace är ett proprietärt CMS där hostning och CMS bakas ihop till en tjänst.

Det är lättare att hjälpa dig om jag vet vad du vill uppnå, det blir lätt väldigt brett och mycket att lära sig. Ska du bygga en privat webbsida för att lära dig bygga webbsidor? Har du ett företag som ska sälja något online? Är du anställd och blivit tillfrågad vad som krävs för att skapa en hemsida för företaget?

Tack för utförligt svar. Det gäller adress till företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

jojo, det förstår jag att man kan få förnamn.efternamn@egendomän.com, men vad har det med google och microsoft att göra?

Mailen kan hanteras av dessa även om du har eget domännamn. Klart bättre mailplattformar än det du får hos en svensk webhotellsaktör.

Permalänk
Medlem

@galenmyra: den som bygger er hemsida borde kunna hjälpa er med DNS och webbhotell.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

@galenmyra: den som bygger er hemsida borde kunna hjälpa er med DNS och webbhotell.

Företaget finns inte än.