Rift S vs Vive Cosmos vs Valve Index

Permalänk
Medlem

Rift S vs Vive Cosmos vs Valve Index

Jaha, så nu när Valve har utannonserat Half Life: Alyx så har man väl inget annat val än att köpa VR. Har ändå vart ganska sugen ett bra tag, men ett nytt Half Life känns som ett ordentligt dragplåster!

Tyvärr har jag inte hängt med särskillt bra i VR-svängen, och det verkar finnas flera bra alternativ. Vad jag har kunnat identifiera är det en av tre modeller som gäller just nu: Rift S, Vive Cosmos och Valve index. Vive pro finns ju med, men kostar dubbelt så mycket som de andra alternativen, så den går nog egentligen bort... Om det nu inte är så att den är fruktansvärt mycket bättre än de andra alternativen, då får man kanske tänka över saken...

Om jag fattat rätt så har både Rift S och Vive Cosmos "inside-out tracking"- dvs att man inte behöver några IR-fyrar? Detta har däremot Index. Är ganska osugen på att montera upp stora stativ med fula klossar på i vardagsrummet med sladdar som går överallt (min sambo skulle få fnatt), så tyvärr går nog den bort. Ni som testat- hur mycket bättre tracking har t.ex Index med ljusfyrar jämfört med inside-out trackingen i Rift S och Cosmos? Märker man stor skillnad, eller är skillnaderna marginella?

Rift S kostar ju ganska mycket mindre än Cosmos i Sverige- ca 5800kr vs ca 9500kr. Är dessa 3700kr extra värt för ett Cosmos? Vilka stora fördelar har egentligen Cosmos gentemot Rift S? Upplösningen på skärmarna verkar ju vara väldigt lika, och skiljer bara 10Hz i uppdateringefrekvens. De inbyggda hörlurarna i Cosmos bryr jag mig inte så mycket om, kommer använda vanligt headset ändå. Missar jag något mer som är uppenbart bättre i Cosmos? Hur är t.ex skillnaden i tracking oh spelupplevelse mellan de båda?

Har också kass koll på hur spelutbudet ser ut mellan de olika plattformarna. Finns alla spel som funkar på Vive också till Oculus och vice versa? Finns det exklusiva titlar, och i så fall några stora dragplåster? Båda ska ju vara kompatibla med SteamVR om jag fattat rätt?

Så, hjälp mig välja VR! Ni som har en Rift S/Cosmos/Index, skriv gärna om era erfarenheter!

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Jag hade undvikit Cosmos. Trackingproblem, sämre mjukvara, dyrare etc.

Rift S och Quest kostar knappt 4800kr direkt från www.oculus.com. Skickas inom EU, inklusive frakt och inga andra avgifter. Båda dessa har bra inside-out tracking. Jag får stabilare tracking med Quest än jag fick med en Rift CV1 och 3 sensorer.

Oculus headset funkar med SteamVR, men också sin egen butik. Omvänt är med varierande resultat, finns en mjukvara som heter Revive för att köra Oculusspel med andra headset. Oculus SDK har den bästa versionen av en teknik som kallas ASW, så det kan flyta lite bättre när datorn inte orkar med.

Quest kör Android och kan användas fristående från en dator, eller kopplas till PC via USB (betatest sen några dagar tillbaka, skarp version de kommande månaderna). Den är ganska obekväm för längre sessioner i sitt standardutförande eftersom all vikt är där fram, men den kan moddas. Den har en OLED-panel, samma som den i Vive Pro, fast den är av FCC-skäl låst till 72Hz. Du kan ställa in avståndet mellan linserna (IPD) vilket är en stor fördel om du inte råkar ha ett idealt avstånd mellan ögonen. Quest kommer få fingertracking (utan kontroller, bara maskininlärning av ens verkliga händer) i vår men det är nog inte så många spel som kommer använda det.

Rift S är LCD, så lite tätare mellan pixlarna på bekostnad av kontrast jämfört med Quest. Anses i regel vara bekväm, men det är individuellt. Går inte att ställa in avstånd mellan linserna. Både Quest och Rift S har bra linser.

Index har aningen högre upplösning, uppdateringsfrekvens, bredare synfält, inbyggda hörlurar (egentligen högtalare) och anses också i regel vara bekväm. Men du får dras med basstationer, det är inte säkert att din PC kommer orkar driva det du vill spela stabilt i 120/144Hz ändå, linserna har en tendens att ge en del ”glare” och så vidare. Kontrollerna har tryckkänslighet och individuell fingerspårning, men det är inte så många spel som stödjer det.

Jag tenderar att rekommendera Quest eftersom den är så flexibel och friktionsfri, och eftersom trådlöst är mycket skönare än trådat. Samt eftersom den är relativt billig för vad den är. Den enskilt största nackdelen är komforten i standardutförandet.

Permalänk
Medlem

Bas stationerna är 8 cm höga, 7.1 cm breda och 6.4 cm djupa.
De behöver bara el.
Har en Rift och en Rift S känns inte som uppgradering.
Så för min del blir det nog en Index.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag tänker att Index är Gen 1+, men för att verkligen få en stor skillnad ska det till eye tracking och foveated rendering med högupplösta paneler vilket inte lär dyka upp förrän typ 2021-2023.

Permalänk
Medlem

Har tillgång till Lenovo MR, Rift, Rift S, Quest, Vive och Vive Pro och min absoluta favorit är Rift S då komforten och att det alltid bara fungerar, är det absolut viktigaste för mig då jag har 1000-tals VR-timmar bakom mig. Skarp bild från kant till kant. Dock har den förmodligen sämst FOV av samtliga förutom Lenovo MR som är pinsamt dåligt överlag. Questen tycker jag har sämst komfort out of the box. För övrigt så håller jag med @Halldin i alla övriga synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sitter också och väljer mellan olika VR-lösningar. Lutar åt en Rift S, mest på grund av priset men samtidigt för att slippa en massa trackingstationer runt om.

Är väl lite nojjig över att man inte kan justrera linserna, men verkar enligt många fungera rätt så bra ändå. Skulle ju vara trist att köpa en Rift S för att sedan inte kunna använda den då linserna sitter fel vilket gör bilden konstig.

Valve Index verkar rätt fet men priset får mig att avstå det, finns säkert annat roligare/vettigare man kan göra för de nästan 6000kr man betalar i mellanskillnad.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Jag har bara erfarenhet utav HTC Vive och Valve Index. Vad jag förstått så är det en del som föredrar HTC Vive framför Rift S osv. utav olika anledningar men annars ska Rift S ge en tydligare bild då den använder sig av LCD paneler.

Valve Index däremot är bättre på nästan alla fronter:
* Mycket bekvämare speciellt vid längre sessioner.
* Möjlighet till att justera avstånd mellan linserna vilket är ett måste enligt mig då allt blir så suddigt redan vid cirka 1.5mm fel i avstånd.
* Plats för glasögon om man inte vill lösa detta med VR linser.
* LCD paneler utvecklat specifikt för VR där man nästan inte kan se något mellanrum mellan pixlarna och ger skarpare bild vid rörelse jämfört med andra headsets utöver att den går att köra i 144Hz vilket även det gör en stor skillnad i upplevelse.
* Något högre upplösning.
* Mycket bättre ljudlösning som både låter bättre och trycker inte på öronen.
* Kontrollerna gör en stor skillnad då det blir så mycket naturligare att plocka upp och kasta saker.
* Väldigt bra ljud från den inbyggda mikrofonen.
* Half-Life: Alyx är gratis vid köp av antingen headset eller kontrollers.

Nackdelar:
* Godrays (vanligt problem på alla VR lösningar men tydligare här).
* Inte riktigt svart utan mer grått då det inte är OLED paneler men detta kompenseras bort av hjärnan så man upplever svart som svart ändå oftast.
* Pris men ger ändå så mycket mer per krona.
* Inte trådlös, trådlösa lösningar idag har ändå inte tillräckligt stor bandbredd för att kunna utnyttja headsetet fullt ut.

Angående basstationerna är en stor fördel att det kan spåra händerna även när du har dem bakom ryggen vilket annars är ett problem med t.ex. Oculus Quest / Rift S. Basstationerna kommer inte märkas av så länge du har ett strömuttag i närheten då det bara är en strömadapter som behövs kopplas in. Det går att placera vart man vill men rekommenderat för en mera permanent lösning är att skruva fast stationerna på väggen.

Och låt dig inte luras av den höga prislappen på Vive Pro för den är absolut inte bättre än Valve Index. Vive Pro är bara en HTC Vive med något högre upplösning och en lite annorlunda design.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Hm, många bra svar än så länge! Verkar som att Cosmos går bort. Kikat lite på Quest med, men ser mycket obekväm ut, och har bara 72Hz. Så då är det Rift S vs Index som gäller. Index ser onekligen fet ut, och det kanske skulle gå att lösa snyggt med ljusfyrarna... Men priset är ganska svårt att försvara. Får väl se vad som händer på Black Friday, kanske de sänker lite! Hamnar det under typ 8k kanske det blir svårt att stå emot... Annars blir det nog en Rift S helt klart, verkar som ett bra intro in i VR-världen!

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Det verkar finnas ett flertal ganska satsiga VR-spel som bara finns i Oculus butik- går dessa att köra på Index på något sätt? Eller är det en Rift S som gäller i så fall?

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk

Jag har ett Oculus CV1 som släpptes för snart 4 år sedan nu? och jag har nästan samma setup som dig vad gäller datorkomponenter, så kanske värt att notera att du kanske inte kommer att kunna utnyttja valve indexen till dess bästa förmåga om du köper en sådan och ska använda den med din dator då den har både högre upplösning OCH refreshrate än mitt VR headset, och jag känner att jag behöver uppgradera min dator för att få mer flyt i mitt VR spelande. Värt att tänka på?

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Det verkar finnas ett flertal ganska satsiga VR-spel som bara finns i Oculus butik- går dessa att köra på Index på något sätt? Eller är det en Rift S som gäller i så fall?

Det går att spela med hjälp av Revive, en hel del spel fungerar utan problem medans andra spel inte alls fungerar lika bra enligt andra som spelar på detta sättet. Själv köper jag inga spel från Oculus butik då jag inte gillar det här med att låsa spelen till enbart deras vr-system. Det är ju som om Nvidia skulle börja köpa upp spel för att låsa ute AMD grafikkort från att köra dessa spel.

Skrivet av deadprince:

Jag har ett Oculus CV1 som släpptes för snart 4 år sedan nu? och jag har nästan samma setup som dig vad gäller datorkomponenter, så kanske värt att notera att du kanske inte kommer att kunna utnyttja valve indexen till dess bästa förmåga om du köper en sådan och ska använda den med din dator då den har både högre upplösning OCH refreshrate än mitt VR headset, och jag känner att jag behöver uppgradera min dator för att få mer flyt i mitt VR spelande. Värt att tänka på?

Det är en väldigt liten skillnad på upplösning så prestandan blir nästan likadan. Index kan köra i 80Hz också om man vill och har möjligheten att justera upplösningen i SteamVR för klenare samt starkare system. Dessutom finns det något som kallas för motion smoothing vilket halverar antalet bilder grafikkortet behöver rita upp så man inte blir illamående när grafikkortet inte hänger med längre. Jag håller helt med om att hans dator är lite svag för VR och behöver därför uppgradera 970 till minst ett 1070 men gärna bättre.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadprince:

Jag har ett Oculus CV1 som släpptes för snart 4 år sedan nu? och jag har nästan samma setup som dig vad gäller datorkomponenter, så kanske värt att notera att du kanske inte kommer att kunna utnyttja valve indexen till dess bästa förmåga om du köper en sådan och ska använda den med din dator då den har både högre upplösning OCH refreshrate än mitt VR headset, och jag känner att jag behöver uppgradera min dator för att få mer flyt i mitt VR spelande. Värt att tänka på?

Oj, inser att jag vart lite långsam på att uppdatera min sign... Sitter på en Ryzen 7 3700X och ett RTX 2080 nu för tiden, så är inte så orolig för prestandan

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Skrivet av folmeroN:

Oj, inser att jag vart lite långsam på att uppdatera min sign... Sitter på en Ryzen 7 3700X och ett RTX 2080 nu för tiden, så är inte så orolig för prestandan

ja men dåså

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Hm, många bra svar än så länge! Verkar som att Cosmos går bort. Kikat lite på Quest med, men ser mycket obekväm ut, och har bara 72Hz. Så då är det Rift S vs Index som gäller. Index ser onekligen fet ut, och det kanske skulle gå att lösa snyggt med ljusfyrarna... Men priset är ganska svårt att försvara. Får väl se vad som händer på Black Friday, kanske de sänker lite! Hamnar det under typ 8k kanske det blir svårt att stå emot... Annars blir det nog en Rift S helt klart, verkar som ett bra intro in i VR-världen!

Personligen märker jag ingen skillnad alls mellan 72Hz och 90Hz som jag hade på CV1. Men det där är individuellt. Ben Plays VR säger samma sak här: https://www.youtube.com/watch?v=2nOLIXa4dBA#t=13m26s
Det allra bästa är förstås om du har chans att testa innan du köper.

Vad gäller komforten på Quest så finns det allt från ghettomods där du kör med en motvikt baktill och en extra topstrap gjord av valfritt elastiskt material (se typ: https://www.youtube.com/watch?v=13HZH1o4xZM#t=5m25s) till mer premium där du moddar på en HTC Vive Deluxe Audio strap ("FrankenQuest", se typ: https://www.youtube.com/watch?v=WDvbVE_2Drg) men det är ju allt i intervallet mellan 100-1200kr extra plus att du får jobba lite för att få den bekväm än att den redan är det direkt ur förpackningen. I gengäld får du dock den väldigt angenäma upplevelsen av helt trådlös och fristående VR, där du slänger på dig headsetet och är inne i spelet på 15 sekunder utan att ens behöva slå på en dator (om du nu inte ska koppla den mot datorn det vill säga). Friktionsfrihet är viktigt för att man ska orka ge sig in i VR när nyhetens behag har lagt sig.

Om du inte har möjlighet att testa Rift S innan köp så försök få ett mått på avståndet mellan dina pupiller. Det ideala är om du har 61.5-65.5mm. I värsta fall kan du väl kanske utnyttja ångerrätt.

Permalänk
Medlem

Svårt att välja mellan Rift S och Quest tycker jag.

@Halldin Du har prövat båda och föredrar Quest om jag inte tolkar dig fel? Jag har enbart prövat förra generationens Rift i butik en gång. Har alltså inte mycket att gå på. Att ha ett trådlöst VR som Quest låter ju inte fel, men vill såklart ha en bra upplevelse också. Oculus link med Questen lär väl göra upplevelsen ganska lik dessutom ifall man kopplar in Questen?

Vad säger ni som prövat Quest och Rift S?

Det är också lite rabatt på Rift S på Oculus hemsida just nu.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Svårt att välja mellan Rift S och Quest tycker jag.

@Halldin Du har prövat båda och föredrar Quest om jag inte tolkar dig fel? Jag har enbart prövat förra generationens Rift i butik en gång. Har alltså inte mycket att gå på. Att ha ett trådlöst VR som Quest låter ju inte fel, men vill såklart ha en bra upplevelse också. Oculus link med Questen lär väl göra upplevelsen ganska lik dessutom ifall man kopplar in Questen?

Vad säger ni som prövat Quest och Rift S?

Det är också lite rabatt på Rift S på Oculus hemsida just nu.

Jag har inte prövat Rift S, bara Rift. Eftersom jag måste köra med IPD-slidern hela vägen in (58mm) för att få en skarp bild har jag uteslutit Rift S från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag har inte prövat Rift S, bara Rift. Eftersom jag måste köra med IPD-slidern hela vägen in (58mm) för att få en skarp bild har jag uteslutit Rift S från början.

Alright!

Med Oculus link lär det nog bli en Quest för min del.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

En heads-up om någon annan beställer från Oculus med ICA. ICA spärrade mitt kort och jag fick ringa upp bedrägeri-avdelningen för att säga att det var jag som handlat på Oculus och att jag faktiskt inte vill spärra mitt kort och ha ett nytt kort. De verkade inte gilla att jag handlat på Oculus, personen försökte få mig att inte handla något därifrån. Typ.

Var pro-aktiv och säg till innan så du inte tappar en dag med ICA-banken helt enkelt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Vafan, nu har Valve smyg-höjt priset på det kompletta Index-paketet från 999 till 1079€ Supply and demand antar jag, de lär ju ha fått en ordentlig spike i beställningar efter att HL:A blev utannonserat... Nej, en Rift S får det bli! Får hoppas att jag har rätt avstånd mellan ögonen, annars får man väl sälja den vidare..

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Vafan, nu har Valve smyg-höjt priset på det kompletta Index-paketet från 999 till 1079€ Supply and demand antar jag, de lär ju ha fått en ordentlig spike i beställningar efter att HL:A blev utannonserat... Nej, en Rift S får det bli! Får hoppas att jag har rätt avstånd mellan ögonen, annars får man väl sälja den vidare..

Det är ju bara mäta framför spegeln om du inte har någon som kan hjälpa dig. Dumt att chansa

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Vafan, nu har Valve smyg-höjt priset på det kompletta Index-paketet från 999 till 1079€ Supply and demand antar jag, de lär ju ha fått en ordentlig spike i beställningar efter att HL:A blev utannonserat... Nej, en Rift S får det bli! Får hoppas att jag har rätt avstånd mellan ögonen, annars får man väl sälja den vidare..

Dem har alltid kostat 1079€ i Europa, den kostar 999$ i USA och antar att det är det du mixar ihop?

PS Oculus har nu black friday rea som de brukar och Rift S kostar nu 399€

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Vafan, nu har Valve smyg-höjt priset på det kompletta Index-paketet från 999 till 1079€ Supply and demand antar jag, de lär ju ha fått en ordentlig spike i beställningar efter att HL:A blev utannonserat... Nej, en Rift S får det bli! Får hoppas att jag har rätt avstånd mellan ögonen, annars får man väl sälja den vidare..

Kostade 1079 euro innan Alyx annonserades. Det vet jag för att jag var tittade på det veckan innan annonseringen

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Vill ni ha bästa möjliga upplevelse så är det index som gäller skulle jag vilja påstå. Jag är väldigt nöjd med min. Gick från rift.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Mithras:

Hm jag måste ha sett fel helt enkelt innan då eller kollat priset via amerikanska sidan!

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrS1monsson:

Vill ni ha bästa möjliga upplevelse så är det index som gäller skulle jag vilja påstå. Jag är väldigt nöjd med min. Gick från rift.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog ingen som egentligen tvekar på att Index är det bästa alternativet på marknaden, frågan är bara om det är värt ca 2.5ggr men än ett Rift S

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Det är nog ingen som egentligen tvekar på att Index är det bästa alternativet på marknaden, frågan är bara om det är värt ca 2.5ggr men än ett Rift S

Hehe insåg också att den kommentaren inte bidrog med så mycket 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Suttit med samma fråga och valde i slutändan bort både Cosmos och Index för att de verkar ha fler buggar, sen var jag riktigt imponerad av Questens tracking så tänkte att Rift S blev det bästa valet.

Att ha en trubbelfri upplevelse låg högt på listan för mig.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt kluven i mitt spanande efter VR just nu..

Äger en Rift CV1 som jag varit nöjd med (flygsim + elite endast). Däremot gick kabeln sönder i HDMI kontakten efter garantitiden löpt ut(2 år + 2 månader gammalt) och Oculus säljer den inte längre som reservdel, vilket de slutade med i somras...och rekommenderar man köper en Rift S istället för en 500kr kabel .. Tack för det produktstödet!

Är tyvärr långt ifrån ensam om att ha drabbas av detta om man googlar runt lite.

En Rift S är den billigaste o troligen bästa lösningen för mig, men känner inte riktigt suget att slänga pengar på Oculus. :-/

Samtidigt har de "bäst" mjukvara/drivers enligt mig, medans de andra alternativen är dessutom betydligt dyrare.

Visa signatur

-----

AMD 5600x :: 3080 :: Oculus Rift S + Flygnördsprylar

Permalänk
Medlem

Samma sits här. 12k för index eller 5k för Rift s.

Frågan är om man missar något i hlA med att inte ha index...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Samma sits här. 12k för index eller 5k för Rift s.

Frågan är om man missar något i hlA med att inte ha index...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är lägre priser än så. Trackingen och handkontrollerna är ju i stort detsamma så nej om de inte hittar på några nya tillägg. Även vive och rift lär fungera bra.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x