Uppgradera nätverk, mesh-nät eller UniFi?

Permalänk
Medlem

Uppgradera nätverk, mesh-nät eller UniFi?

Japp. Behöver uppgradera nätet i ett större hus. Idag finns det an Asus AC-86U som har WiFi avstängt idag, från denne går det sedan tidigare ut tre ethernet kablar till olika ställen i huset där det sitter Ubiquiti UniFi AP (den äldre modellen, med endast 2,4 GHz.)

Dessa räcker dock inte till idag med alla surfplattor, telefoner och datorer som de cirka 20-25 hyresgästerna har. Så, tanken är att uppgradera. Klart enklast är att rätt upp och ned byta ut en eller två av accesspunkterna mot en Ubiquiti UniFi AP AC Pro/Lite. Men sedan nätverket planerades här så finns mesh nätverk numera, så jag velar mellan att köpa en till Asus router som kan köras med mesh. Torde bli snabbare (?) och kraftfullare, men kanske inte fullt lika snyggt.

Eller?

Vad tror ni andra? Vad hade ni gjort?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

@NodCommander:
Kablade basstationer är bättre än mesh. Samtidigt har ju Ubiquiti också stöd för meshnätverk, så varför välja? Byt mot moderna accesspunkter i änden av dina kablar och se om det räcker. Om inte, lägg till mesh-AP där så behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

@NodCommander:
Kablade basstationer är bättre än mesh. Samtidigt har ju Ubiquiti också stöd för meshnätverk, så varför välja? Byt mot moderna accesspunkter i änden av dina kablar och se om det räcker. Om inte, lägg till mesh-AP där så behövs.

Kanske ska förtydliga att i båda fallen skulle jag köra med kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

@NodCommander:
I så fall ser jag ingen poäng med meshnätverk - hela poängen med ett sådant är att du utnyttjar radion bättre så du inte halverar bandbredden till klienter för varje nytt trådlöst hopp.