Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

1060 3gb mot 6gb

Hejsan! Jag söker efter någon som med julkänsla(?} Skulle kunna tänka sig att sälja ett 1060 6gb mot mitt 1060 3gb Gigabyte OC Windforce.

Jag vet att mitt kort inte är särskilt mycket värd i inbyte men om det är någon som har ett 1060 6gb och kan tänka sig att byta mot mitt 3gb till ett billigt pris så vore det väldigt omtänksamt gjort av dig.

Grafikkortet är tänkt att sitta i en server med en mediaserver/spelare som ska köra Plex media server vilket gör att jag skulle kunna spela upp mycket mer media på en gång för hela familjen. Det är en server med hela min mediesamling som jag har samlat ihop sedan 2004. Med mitt 1060 3gb så kan jag spela upp en del (typ 2) videos samtidigt men med ett 1060 6gb skulle jag kunna spela upp det dubbla då mängden transcoding är direkt beroende av mängden minne som grafikkortet har.

Denna server är lite som familj- och vänners Netflix för oss. Jag har tänkt lägga ditt 3sr bröllopsvideor där vilket Netflix liksom helt enkelt inte kan konkurrera med i vår familj. Jag har nyligen lyckats uppgradera mitt privata grafikkort och såg fram emot att sätta mitt 1060 3gb i servern men insåg efter lite efterforskning att jag skulle tjäna så mycket på att uppgradera till ett 1060 6gb, till en sådan grad att det skulle dubbla mängden som skulle kunna kolla på vår familje-Netflix.

Det är en gåva jag önskar kunna ge min familj. Jag lovar bilder och uppföljning på hur bygget går.

Jag kan ge 500kr emellan mitt Gigabyte 1060 3GB OC Windforce och vilket 1060 6gb som helst. Hastigheten är väldigt sekundär det är mängden minne som avgör hur mycket. Så om gpu är långsammare så spelar det ingen roll sålänge minnet är på 6gb. Det är där min flaskhals finns nu.

Tack för er tid såhär sent på natten. Jag vill verkligen inte störa er och jag hoppas att jag lyckades med att inte göra detta.

God Jul och Gott nytt år till er alla

Läs hela annonsen här

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Om det nu är minne du söker, vill du byta mot ett asus r9 390 strix (8gb )

Permalänk
Medlem

@Skrotnisse92: https://www.elpamsoft.com/?p=Plex-Hardware-Transcoding

Denna har jag gått efter för att bedöma vad som klarar av bäst x265 4K transcoding och 1060 6GB är i princip dubbelt så snabbt som 3GB-modellen. Den tabellen är baserad på Nvidia-resultat så jag har inte en aning om hur AMD-drivers fungerar. Detta är upplåsta drivers som låter en använda Nvidia-korten som Quadro-kort för transcoding i Plex. Jag tror inte det finns motsvarande uppdateringar till AMD så även om jag hoppas att det finns motsvarande h4x av consumer-drivers till AMD så känner jag bara till att det gör det till Nvidia så det blir bundet till ett race med GPU i 10x0-familjerna där mängden minne oftast är bestämmande.

Värt att veta är att 9** har sämre PQ i x264 så även om de må klara av fler transcodes med 4GB RAM så är de antagligen sämre på allt förutom x265 där jag inte sett en god jämförele mellan de två olika generationerna...

Det är mycket data att jämföra för att se om de är värda att om de är lika bra eller bättre på x265 än 10*0...

Edit: Det är Nvidia som klarar av transcoding med modifierade drivrutiner så jag är begränsad till Nvidia just nu. Tack för eftertanken men det är Nvidia jag är ute efter. ☺️

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Är du möjligen inte intresserad av att sälja den????