Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Ni som har vit elektronik hur påverkas denna över tid? Det är ju inte så snyggt om det börjar gulna men annars är jag intresserad av att våga ta steget... Idag kör jag svart.

Prylarna håller inte så länge att det blir ett problem.

Undantaget är väl för hörlurar och datormöss som utsätts för kroppsvätskor under långa perioder, kan lätt bli missfärgningar och se smutsigt ut. Tangentbord med vita tangenter har jag inte upplevt några problem med men det skiljer säkert mellan olika material (ABS vs PBT) och utföranden.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Såklart det ska vara svart.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Skäggig legend

VITT! Detta är varför jag nu går mot RGB. Man kan nämligen välja snyggt svagt lysande VITT <3

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Silver då? Gjorde ju en comeback efter 2001 nån gång? Min Sony receiver var i silver, panasonic tv:n var delvis i silver.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Avstängd

@andra94: Snyggare ja, men jag tycker att dom syns för väl i mörkret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Ni som har vit elektronik hur påverkas denna över tid? Det är ju inte så snyggt om det börjar gulna men annars är jag intresserad av att våga ta steget... Idag kör jag svart.

Är väl ingen som röker inomhus längre?

Levande ljus har såklart en viss påverkan. Likaså matlagning. Men jag tror det var just rökningen som var den stora orsaken till gulnad plast?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tråkigt att det inte finns mer elektronik i koppar eller mässing. Då skulle de få stå framme mer!

Skrivet av Galvanizer:

Är väl ingen som röker inomhus längre?

Levande ljus har såklart en viss påverkan. Likaså matlagning. Men jag tror det var just rökningen som var den stora orsaken till gulnad plast?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, vitt gulnar väl av sol och tid mm, beroende på materialet. Märks inte så mycket om man har ett och samma material. På vissa äldre IKEA-möbler gulnar olika delar olika snabbt, eftersom man blandat vit lack och vit plast. Blir inte så snyggt om sidorna på din byrå är gulare än fronten osv...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Själv kör man svart till datorerna och till hifi är det ”70-80” talet som gäller, trä och metall och det tråkiga är att min pioneer sa-8800 inte har något trä men finns med trä 🥺 Men har fina HPM-100 😁

Permalänk
Medlem

Överlag , alla "rena" färger är bara fel på något vis.
Helt vitt är nog det som funkar sämst för min del. Ser ut som köksartiklar och minsta lilla smuts syns och är svårt att göra rent. (minsta missfärgning blir övertydlig)
Helt svart är också lite klurigt då fingeravtryck och främst damm blir väldigt synligt.
Helt i någon färg är inte heller bra. Blir väldigt iögonfallande och går inte att matcha med något. även om man har andra saker av samma färg så blir det olika nyanser.

Klassikern beige känner vi till. funkar hyfsat, men tenderar att visa åldern med en allt gulare ton.
Grå funkar bra, men ser lite tråkigt ut. Det lite silver gråa är väl bra, men ser billigt ut nuförtiden.
Trä, , , Hipster eller arvegods? Lite trendigt men trender kommer och går.

Nä , det som funkar bäst är nog helt enkelt metall. borstad.

Permalänk

Skulle vilja se alternativet playstation 1-grå.

Permalänk
Medlem

Lite minus för svart är att man ser damm och smuts lättare samt att man inte ser designdetaljer lika lätt som i ljusare färger.

Jag gillar när det är lite eget på ett kontrollerat sätt, så svart är ingen favorit. Vit är bättre.

Permalänk
Lego Master

Svart. Enklare att dölja inne i hyllor och andra skuggade platser.

Men har faktiskt ett Logitech G413 med borstat aluminium-magnesium på jobbet.
Det är smexigt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Svart passar ju in bättre men samtidigt står ju vitt ut vilket också kan vara trevligt om det är en snygg och stilren pryl. I TV-bänken hemma är det metallfärgad TV (sedan i fredags, tidigare svart), svart reciever, svarta högtalare, svart PS3, svart harmoney hub, ett par svarta externa diskar och svart kopplingsbox till teven. Sen vita Xboxar, 360 och One S, samt en vit Wii. Wii och 360 ska packas undan dock då den nya teven inte har stöd för de anslutningarna (och de används inte längre). Då blir det ganska trevligt med den (matta och-) vita Xboxen tillsammans med allt svart.

Men egentligen är färgen sekundär, vad jag vill undvika är blank plast oavsett om den är vit eller svart. Kalla det pianolack om du vill men det är en magnet för damm och fingeravtryck och bör tas bort. Matt yta är bra oavsett om den är svart eller vit. Sen hade jag förstås föredragit "silver"/metall/borstad aluminium och trä om det hade varit ett alternativ, men det är det ju inte längre riktigt. Samsungs The Frame är ett undantag men då kompromissar man med bilden för att få en snyggare ram på teven och det är inte värt det i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Jag svarade färgglatt pga vilken färg som är bäst beror på omgivningen. Men blanka svarta saker är sämst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Klart man har vit elektronik! Vitt chassi, vitt Playstation 4, vita BT-hörlurar. När kommer de första vita gamingskärmarna?

https://www.maxgaming.se/datorskarm/xl2546-divina-rosa-245-24...

Denna kan vara vit! För det är bara detaljerna som är rosa va? Kanske så att någon hunnit före med länk!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Jacob:

Klart man har vit elektronik! Vitt chassi, vitt Playstation 4, vita BT-hörlurar. När kommer de första vita gamingskärmarna?

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Svart och vitt funkar för mig, röstade på vitt då TV bänken är vit och mitt datorchassi är vitt, däremot är HTPCn svart (men den syns inte i tv bänken så)

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Jag brukar generellt hålla mig till svart på elektronik, men får ibland tumma på den principen *host* Airpods *host*.

När det kommer prylar i tv-bänken tycker jag egentligen att silver/metallfärgat är lite snyggare och därtill mindre estetiskt känsligt för damm, men då jag någon gång köpte surroundförstärkaren i svart till ett reducerat pris så får allt annat helt enkelt följa i det temat. Ja, förutom det där jäkla slutsteget jag har som bara fanns tillgängligt i silver.

Permalänk
Medlem

Har en kritvit lägenhet, helvita tapeter, vita taklampor med starkt vitt ljus, vita sängkläder, vita garderober, vitt kök.

Men datorprylar/delar ska minsann vara nattsvarta!

Permalänk
Medlem

Svart, men inte för sjutton högblank svart plast...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Svart ser bäst ut generellt sett enligt mig. Har mycket vitt i hemmet men jag kräver en del svart för att få en trevlig kontrast (där bl a elektroniken får infinna sig), samt några färgstarkare element för att få in lite personlighet (lämnas dock till konst och rena dekorationsprylar).

Elektroniken ska också vara enhetlig, så inget blandande av färger på olika enheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Svart känns mest stilrent, men samtidigt har mitt mörkerseende blivit sämre, så det kan vara svårt att hitta svarta knappar i halvmörker. o_O

Permalänk
Medlem

Skulle faktiskt vilja se lite mer beige eller ljusgrå toner a'la 90-tal. Har mest kört med vitt men nästa blir "gunmetal". Rösten faller på vitt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vitt som i stil med ett chassi från 1999? Gärna!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Ni som har vit elektronik hur påverkas denna över tid? Det är ju inte så snyggt om det börjar gulna men annars är jag intresserad av att våga ta steget... Idag kör jag svart.

Har aldrig haft problem med vit elektronik. Men det beror säkert en hel del på hur rent man har det i hemmet och hur man hanterar sina saker. Äter man chips med händerna eller skumtomtar med pinnar, o.s.v.

Jag tycker definitivt att damm syns tydligare mot svart än mot vitt, men är ganska flink med fiberduk och dammsugare eftersom det är ganska gott att ha det rent i största allmänhet, oavsett färg på elektroniken. Under småbarnsåren var det naturligtvis lite värre ställt med den allmäna ordningen än vad det är nu, när all OCD kan få härja fritt

Skrivet av str8forthakill:

Har en kritvit lägenhet, helvita tapeter, vita taklampor med starkt vitt ljus, vita sängkläder, vita garderober, vitt kök.

Men datorprylar/delar ska minsann vara nattsvarta!

Vi har också ett ljust hem, klassiskt skärgårdsstuk. Färgen kommer från sådant som man kan ändra efter säsong och smak (typ kuddar, dukar etc). Men svart går ändå alltid bort. Då tar jag hellre någon pigg färg som typ turkos '50-talslack, Ferrariröd eller rent av aluminium/silver.

Det absolut värsta är monitorer som alltid har sett ut som helvete. Till och med TV-tillverkarna har ju börjat greppa att man inte vill leva i konstant mörker även inomhus. Till kontoret köpte vi ett par Samsung-skärmar som ser trevliga ut, men de går ju inte använda annat än till kontorsarbete. Vill man ha prestanda är det idel svarta modeller. Gärna med grisfula RGB-loggor också, som en extra snigel på ögat.

Permalänk
Medlem

Det som är billigast då färgen påverkar inte prestandan! Dock så måste jag erkänna att min blåa Xbox 360 E ser förjävlig ut brevid resten av svart/vita elektroniken.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Men jag tror det var just rökningen som var den stora orsaken till gulnad plast?

Bromerade flamskyddsmedel i plastdelarna + solljus fick de att gulna.
Med tiden har man upptäckt att flamskyddsmedlen är miljögifter, så modern plast innehåller inte sånt längre och borde därför inte gulna lika mycket i solen.
Jag tror att plast kan gulna ändå, det tar bara några gånger längre tid.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

@serdyllon:
Vita kanter reflekterar ljus in i panelerna vilket försämrar bildkvalitet och användarupplevelsen. Eller enkelt, en skärm/TV som är mattsvart är designad för funktion, alla andra offrar funktionen för design och säljer medioker prestanda till dyrt pris för folk som prioriterar fashion över upplevelse.

Det är en bra anledning till varför de är svarta.

Permalänk
Medlem

Datorprylar skall såklart vara beige.

Permalänk
Medlem

Beror helt vad det rör sig om, svart är trevligt i tv/ljudhyllan. Färg i fickan och vitt lite varhelst.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB