Muskampen 2025: Segraren korad!

UPS frågor: batteri livstid, effekt?

Permalänk
Medlem

UPS frågor: batteri livstid, effekt?

Vad kan man förvänta sig för livslängd på en ups?
Har väl hänt tre gånger på fem år att strömmen gått, vet inte om det är värt pengarna med en UPS investering.
Nu gäller det iofs inte en dyr server utan en ws (konstant igång) med några år på nacken men vill fortfarande inte att den ska gå åt helvete i ett strömavbrott.

Samt fungerar en med mindre maxeffekt än mitt nätagg?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

3-5 år sedan är batteriet halvtrist oavsett om du använt den eller inte. Det är bly ackar så hur bra underhållsladdning.

Permalänk
Medlem

En UPS i sig håller många år, men man bör byta batterier i den med ett par års mellanrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

3-5 år sedan är batteriet halvtrist oavsett om du använt den eller inte. Det är bly ackar så hur bra underhållsladdning.

Förmodligen en korkad fråga men funkar en med maxeffekt som är under mitt nätagg?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min senaste ups acc gav upp nu efter 12år men effekten har nog varit rätt låg ett tag.
Killarna som byter ups och alla andra bacup batterier säger 5 år men att batterierna är användbara efter den tiden men då kan man inte garantera att dom funkar som de ska. Jag brukar få deras gamla och dom håller ca 5 år till för det jag använder dom till som är strömkälla i skog och natur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Förmodligen en korkad fråga men funkar en med maxeffekt som är under mitt nätagg?

Det viktiga är att din dators maxeffekt inte överstiger vad UPS:en klarar av. Du kan ha en liten dator med strömsnål processor, inbyggd grafik och nån SSD som kanske drar 100 W totalt när den arbetar max, och driva det med 1600 W nätagg. Nätaggets maxkapacitet är inte det som avgör, utan vad datorn faktiskt drar som mest.

Min dator drar ca 460 W när processor och grafikkort jobbar maximalt, så en UPS som klarar minst ca 500 W skulle funka bra i mitt fall. Att mitt nätagg är på 1000 W spelar ingen roll.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det viktiga är att din dators maxeffekt inte överstiger vad UPS:en klarar av. Du kan ha en liten dator med strömsnål processor, inbyggd grafik och nån SSD som kanske drar 100 W totalt när den arbetar max, och driva det med 1600 W nätagg. Nätaggets maxkapacitet är inte det som avgör, utan vad datorn faktiskt drar som mest.

Min dator drar ca 460 W när processor och grafikkort jobbar maximalt, så en UPS som klarar minst ca 500 W skulle funka bra i mitt fall. Att mitt nätagg är på 1000 W spelar ingen roll.

Ah tänkte inte på det. Jag stirrade på mina 65w vid internet browsning bara haha.
Något bra program att kolla vad datorn drar vid spelande?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Ah tänkte inte på det. Jag stirrade på mina 65w vid internet browsning bara haha.
Något bra program att kolla vad datorn drar vid spelande?

Nja, program som HWinfo kan ju visa vad individuella komponenter drar, men inte allt.
Du kan ju köra en maxbelastning (starta nåt benchmarkprogram som belastar processor och grafikkort samtidigt) och sen kolla i HWinfo vad maxvärdena för grafikkort och processor var under testet. Lägg ihop båda värdena (säg att du får 70 W för processorn och 150 W för grafikkortet), så hamnar du på 220 W. Lägg till kanske 20 W för moderkort, minne, lagring, och sen 15 procent extra på totalsumman för att kompensera för nätaggets verkningsgrad. I mitt exempel här skulle det då bli ca 275 W. Men du får förstås räkna på dina egna siffror!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Beror på hur nätaggregat respektive UPS är konstruerade.

Vissa nätaggregat drar extra mycket ström precis när man slår igång dem - det är många kondensatorer inuti som skall laddas upp.

Sedan så finns det ju olika typer av UPS. Bland billigare modeller så är det vanligaste att de under normal drift skickar inkommande ström direkt till datorn och inte kopplar in batteriet förrän inkommande ström försvinner.
Andra UPS konstruktioner använder alltid batteriet vid drift - datorn får ström från batteriet samtidigt som batteriet laddas upp av inkommande ström.

Men, under drift så är ju det viktiga att datorns faktiska strömförbrukning ligger under maxeffekten hos din UPS.

Sedan så får man ju fundera på hur länge man vill att en UPS skall kunna driva datorn. De flesta konsument-UPSer är designade så att vid max effekt så räcker batteriet ca 5 min. Vid lägre strömförbrukning så räcker batteriet motsvarande längre tid.