Telenor väljer Ericsson för 5G i Norge – överger Huawei

Permalänk
Hjälpsam

Ni som inte klickat på länkarna.
Gör det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hjälpsam

Ett svensk företag får en stor order, vilket ger vårt land jobb och pengar.
Resultat, ett stort antal i detta forum börjar gnälla.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Man kan ju tycka att våra Skandinaviska grannar bör välja närproducerat hur än det politiska läget ser ut.
Även våra EUgrannar.
Bara hoppas att vi kan köpa något utav Norge som vi slipper skeppa från Asien också.
Tyvärr styr pris alltför mycket nu för tiden.

En rolig sak jag tänkte är ju att Sverige är påstått neutrala. Det vore kul om vi lät både öst och väst få spionera genom Ericssons utrustning. Då med saftiga prislappar så kan vi leva lite godare här i landet

Skrivet av martinot:

Sedan; När blev Ericsson ett amerikanskt företag? Sedan när blev Norge en del av USA?

Norge är inte en del av USA men skulle bli ohyggligt impopulärt i NATOkretsar om man valde Huawei. Gissar att alla NATOmedlemmar kommer att välja Ericsson för kritisk infrastruktur. Troligtvis så behövs inga mutor heller för att få igenom detta då det bör falla sig naturligt.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

@Fantomen:

Tar USA över Kina vilken dag i veckan.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Jag VET att Kina spionerar på oss, likaväl som Ryssland gör det. Hur jag vet är pga branschen jag arbetar inom. Ni som försöker övertyga folk om annat är väldigt naiva.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det är så tragiskt att USA och deras vasallstater är fortfarande ett utav dem grymmaste rasisterna på denna jord. Ni partiska "snowflakes och boomers" kan fara! Varje dag ser vi hur svarta och andra minoriteter förtrycks i USA, skjuts varje dag av polisen, pedofilerna går fria EPSTEIN o Co. barbariska anfallskrig mot alla oljeländer som inte lyder USA och dess vasallstater, fängslande av visselblåsaren Maning, Snowden och journalisten Assange, JA you name it!

Man kan kalla sig hur demokratiskt och fri som möjligt MEN gång på gång har det ju bevisats EXAKT det motsatta. Så här funkar det i USA och dess vasallstater, så länge du betalar skatt, sköter dig själv, bryter inte mot lagarna och inte HOTAR makthavarna (inte nickedockor som kan bytas ut) så ÄR DU "FRI" Change my mind!

Vad skiljer sig detta från Kina ? Inget praktiskt! I Kina fungerade det praktiskt likadant, så länge du sköter dig, inte bryter mot lagarna och (kritiserar ledarna), betalar skatt så är du "FRI"!

Att ha tillgång till information men vara partiskt visar enbart att man är idiot/hjärntvättat eller rasist, hatiskt.
Det är bara att läsa kommentarerna här på forumet, så mycket ANTI-KINA och ANTI-FRI marknad (riktiga kommunister)!

Faktumet är att ingen har bevisat angående Huaweis bakdörrar!! USA och dess företag är svartsjuka på Kina, och andra asiatiska företag för dem växer och bidrar med nya innovationer som USA och Co inte hänger med! Att vara ett IT-tekniks forum så är många VÄRST anti-ny teknik!

PS. jag personligen stöttar hellre Skandinavisk, lokalt producerade produkter över annat skit, men jag är INTE partiskt, hycklande individ eller rasist mot andra länders företag och sväljer rykten/lögner utan BEVIS! Jag välkomnar konkurrens oavsett om det kommer från Jorden eller Mars!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av IlyaZ:

Ni kan ju hålla fast vid någon annans geografiskt närliggande bolag typ Ericsson att producera motsvarande häst och kärra, eller köpa motordrivna vagnar billigare från en konkurrent. Det är lite Amish-stuk över det hela. Pressar man inte priserna och gör saker bättre kommer även Ericsson och Telenor bli uppköpta, nedlagda för att de väljer sämre alternativ.

Kinas ambassadörs reaktion var fullt rimlig. Någon minister har gått och viftat framför ansiktet på dem i yttrandefrihetens namn, och nu förfasar sig alla över att de reagerar. Regimen företräder inte Sveriges intressen, utan Sveriges bolags intressen. Det är inte Sveriges befolkning de reagerar emot, utan regimen. Vanliga människor tjänar på vänskapliga relationer mellan våra länder och folk, och bör sträva efter det.

Du får nog börja ge argument för hur Huawei gör bättre produkter, annars finns det ingen som inte kommer klassa dig som troll...

Ericsson hade inte fått så många kunder för 5G om de varit så mycket sämre som du påstår. Det är till exempel enbart Ericsson som erbjuder spektrumdelning just nu.

Så upp till bevis nu.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xelfeir:

Bara för att klargöra, 5g nätet är upp and running i flera länder. Är det Huawei eller Eriksson som fixat det? Storstäder som Seoul, Tokyo, New York. Jag vet själv inte, men hur ser det ut i Paris och Berlin osv.... Vet någon hur långt Eriksson är i sin utveckling ? Är Huawei fortfarande på utvecklings stadiet också? Hur och med vilket företags teknik drivs 5g näten som nu finns uppe i dom större städerna?

Huawei 5G teknik ligger cirka 2 år före alla konkurrenter! Därför mår cuck företagen så DÅLIGT och kör med fulspel! Det är synd att många är retards. Huawei mobiler är helt klart mer värt pris/prestanda än någon annan mobil! Därför frågar du alla teknik-kunniga människor väljer dem Huawei över allt annat! Vi som älskar teknik är inte partiska fanboys eller så! Vi älskar nya innovationer och ny teknik, och älskar att jämföra pris/prestanda!

https://youtu.be/iojQ153cai8

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag VET att Kina spionerar på oss, likaväl som Ryssland gör det. Hur jag vet är pga branschen jag arbetar inom. Ni som försöker övertyga folk om annat är väldigt naiva.

Whistleblow please så resten av världen får det svart på vitt. Annars är det nog bara tomma ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Du "glömde" påpeka att alla andra spionerar på varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Du "glömde" påpeka att alla andra spionerar på varandra.

Värst är usa... Det är ju dom som är master spy.

Vi väljer att låta USA eller andra västländer spionera på oss. Än att låta kina eller någon liknande göra det.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Ingen rök utan eld, frågan är hur stor elden är/var/varit när röken skingras?

Kina oskyldiga? Inte en chans på denna sida om helvetet, hur stor skulden är? - time will tell!

OnT: Telenor gör rätt enligt min högst subjektiva mening!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Var inte Ericsson med i en gigantiskt mutskandal nyligen? Allt är inte guld och gröna skogar direkt.

Nej, inte nyligen, mutorna uppdagades för flera år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Man kan ju tycka att våra Skandinaviska grannar bör välja närproducerat hur än det politiska läget ser ut.
Även våra EUgrannar.

Det kan man tycka. Det är samma visa med JAS Gripen. Danmark, Norge och Finland köper andra plan istället. Samma sak med svenskproducerade U-båtar för den delen.

Sen kan man ju tycka att det är ordentligt j-vla uselt när svenska företag som Telia tidigare valt att köpa från Huawei istället för svenska Ericsson, och att SJ valt att köpa tåg från Italien (som dessutom haft problem med vårt klimat). Upphandling i all ära, men lite patriotism borde väl finnas. Andra länder väljer ofta inhemskt, men i Sverige kastar vi hellre pengar utomlands.

Skrivet av Emrik:

En rolig sak jag tänkte är ju att Sverige är påstått neutrala. Det vore kul om vi lät både öst och väst få spionera genom Ericssons utrustning. Då med saftiga prislappar så kan vi leva lite godare här i landet

Jo, säkert jättebra för förtroendet i längden. Skulle du köpa tjänster av ett företag som säljer dina hemligheter mot betalning?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Mizzarrogh:

Är inte typ alla mobiltelefoner för den vanliga konsumentmarknaden gjorda i Kina, oavsett märke.

Samsung har slutat producera i Kina, skulle gissa på att andra tar efter i den mån de kan.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Det kan man tycka. Det är samma visa med JAS Gripen. Danmark, Norge och Finland köper andra plan istället. Samma sak med svenskproducerade U-båtar för den delen.

Sen kan man ju tycka att det är ordentligt j-vla uselt när svenska företag som Telia tidigare valt att köpa från Huawei istället för svenska Ericsson, och att SJ valt att köpa tåg från Italien (som dessutom haft problem med vårt klimat). Upphandling i all ära, men lite patriotism borde väl finnas. Andra länder väljer ofta inhemskt, men i Sverige kastar vi hellre pengar utomlands.

Jo, säkert jättebra för förtroendet i längden. Skulle du köpa tjänster av ett företag som säljer dina hemligheter mot betalning?

Det verkar inte vara något problem med tanke på alla som använder olika tjänster trots att man vat att de handlar med användardata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Samsung har slutat producera i Kina, skulle gissa på att andra tar efter i den mån de kan.

Det intressanta är att man anser att produktionskostnaderna är för höga. Lönerna i Kina har stigit för mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Ok, intressant, inte helt oväntad utveckling dock.
Om lönerna ökar nationellt torde det egentligen vara ett gott tecken, som det är nu är det ju knappast hållbart långsiktigt, det är inte superbilligt att leva i Kina, tjänar man under 3K/månad är det ganska kärvt i många delar av landet även om man skulle ha subventionerat boende, det fungerar så länge man inte har några egentliga omkostnader när man jobbar på fabrikerna och boende ingår som en förmån, men inte om man behöver bekosta allt sådant vi gör här i västvärlden själv på samma löner som idag. (De flesta som tar låglönejobben är yngre personer som vill komma in på arbetsmarknaden för bättre betalda jobb och ser det som en del av utbildning med litet bättre status och ett sätt att bygga upp en ekonomisk grundplåt för framtida planer på familj och bostad, mm)

Har inget emot Kina, men Thailand försöker jag däremot bojkotta överallt där det är möjligt, om ni anser Kina vara ruttet och korrumperat har ni uppenbart bara bläddrat i turistbroschyrerna om Thailand och legat på badstranden.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Upphandling i all ära, men lite patriotism borde väl finnas. Andra länder väljer ofta inhemskt, men i Sverige kastar vi hellre pengar utomlands.

För att inte tala om de samhälleliga synergieffekterna som resultat av att en större andel av kapitalet stannar inom gränserna och kan återinvesteras.

Permalänk
Medlem

Så i princip så är det bäst att välja Eriksson för att inte skapa svallvågor politiskt... Huawei har en leverans färdig produkt, Eriksson har en kommande produkt. Fine. Välj Eriksson. Men jag köper enbart teknisk briljant kvalitet, går aldrig tillbaks till svartgrön skärm, inte när man kört 4k. Betänk gärna hela jävla piratebay skiten... Vem knivade oss i ryggen då? Hur många weapons of mass destruktion hade Irak, nu såhär i efterhand.... Amerikanska spion rykten tar jag som skitsnack, fool me once, fool,Me. you cant get fooled again

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Xelfeir:

Så i princip så är det bäst att välja Eriksson för att inte skapa svallvågor politiskt... Huawei har en leverans färdig produkt, Eriksson har en kommande produkt. Fine. Välj Eriksson. Men jag köper enbart teknisk briljant kvalitet, går aldrig tillbaks till svartgrön skärm, inte när man kört 4k. Betänk gärna hela jävla piratebay skiten... Vem knivade oss i ryggen då? Hur många weapons of mass destruktion hade Irak, nu såhär i efterhand.... Amerikanska spion rykten tar jag som skitsnack, fool me once, fool,Me. you cant get fooled again

Vilken färdig produkt är det? Mycket text, väldigt lite innehåll.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xelfeir:

Skönt med likasinnade, allmänbildade individer, känns som det blir mer vettiga kommentarer här än i början!!

I alla fall så förstår jag inte varför Kina och Huawei inte anmäler USA och dess vasallstaterna för diskriminering, finns inget värre för humanitära makten Sverige än bli stämplat rasister!! Huawei har all rätt att anmäla dessa svartsjuka rasister för dem har inga som helst bevis mot Huawei. Finns bara rykten, massa spekulationer och lögner!

Permalänk
Medlem

@anon152135: Hur är vädret i Peking?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon152135:

Skönt med likasinnade, allmänbildade individer, känns som det blir mer vettiga kommentarer här än i början!!

I alla fall så förstår jag inte varför Kina och Huawei inte anmäler USA och dess vasallstaterna för diskriminering, finns inget värre för humanitära makten Sverige än bli stämplat rasister!! Huawei har all rätt att anmäla dessa svartsjuka rasister för dem har inga som helst bevis mot Huawei. Finns bara rykten, massa spekulationer och lögner!

Jag är så missnöjd med Sverige, förr var svenskarna kloka, man vände kappan efter vinden i dagsläget är det massa cucks som inte röstar rätt!

Två sekunder tog det att hitta detta, till exempel:
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-04-30/vodafone-f...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Två sekunder tog det att hitta detta, till exempel:
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-04-30/vodafone-f...

Tog mig 5 sec för att förklara djupare att det inte ÄR en backdoor!

"A Bloomberg report this week claimed that Vodafone found hidden backdoors in Huawei kit in 2011 and 2012 “that could have given Huawei unauthorized access to the carrier’s fixed-line network in Italy.”

However, Vodafone itself denied the claims, stating that the incident was “nothing more than a failure to remove a diagnostic function after development.”

"The 'backdoor' that Bloomberg refers to is Telnet, which is a protocol that is commonly used by many vendors in the industry for performing diagnostic functions. It would not have been accessible from the internet,” the statement continued.

"Bloomberg is incorrect in saying that this 'could have given Huawei unauthorised access to the carrier's fixed-line network in Italy'.”"

https://www.infosecurity-magazine.com/news/uk-defense-secreta...
https://www.techdirt.com/articles/20190430/09173542116/bloomb...

Lätt att lura massa mediokre folk!

https://www.bbc.com/news/business-48103430

Vodafone has denied a report saying issues found in equipment supplied to it by Huawei in Italy in 2011 and 2012 could have allowed unauthorised access to its fixed-line network there.
Sedan detta samma dag!

"The 'backdoor' that Bloomberg refers to is Telnet, which is a protocol that is commonly used by many vendors in the industry for performing diagnostic functions. It would not have been accessible from the internet.

Skrattretande. Så vem här kan BEVISA att Huawei installerar backdoors på sin utrustning? Bloomberg försökte köra en fuling eller så var dem retards och inte kan teknik!

Alla IT kunniga skrattar ju när folk snackar om saker dem har noll koll på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152135:

Jag är så missnöjd med Sverige, förr var svenskarna kloka, man vände kappan efter vinden i dagsläget är det massa cucks som inte röstar rätt!

Jaha, så där kom rasistkortet också, smått fantastiskt, på tal om "vettiga kommentarer". Ett grundläggande problem är osymmetrin i politiska system, Kinesiska företag ska alltså kunna agera på fria västerländska marknader, köpa företag mm, Kinesiska staten dumpar sin valuta och ställer krav på inhemsk industri att huvudsakligen köpa kinesiskt, osv.

Ytterst kan Du ju fundera på vad som upprätthåller välståndet i Sverige eller annat godtyckligt västland, dina möjligheter till utbildning osv. Det finns skäl till att man (inom rimliga gränser) i många länder är lojala gentemot de nationella industrierna, oavsett om det handlar om bilar, mobiltelefoner, försvarsutrustning, telekom osv. Det handlar om job security, politiskt stabilitet, och kontroll över samhällskritiska funktioner.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon152135:

Tog mig 5 sec för att förklara djupare att det inte ÄR en backdoor!

Skrattretande. Så vem här kan BEVISA att Huawei installerar backdoors på sin utrustning? Bloomberg försökte köra en fuling eller så var dem retards och inte kan teknik!

Alla IT kunniga skrattar ju när folk snackar om saker dem har noll koll på!

Fast, det är en bakdörr... Vet inte varför du tror att det inte är osäkert eller inte är en bakdörr bara för att det är Telnet som används, det gör det nästan värre.

EDIT:
För någon som hela tiden drar upp kortet att alla teknikkunniga älskar Huawei, så känns det som att du simmar på djupt vatten

Visa signatur

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Själv hoppas jag Kina tar över världsmaktsrollen från USA. Det ena landet bombar de som vill köpa olja i annat än $ medans det andra bygger upp handelsförbindelser.

Sen är det omskolningsläger uigirerna sitter i.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Börjar ana att trollen löper amok i denna tråd.

Skrivet av IlyaZ:

Ni kan ju hålla fast vid någon annans geografiskt närliggande bolag typ Ericsson att producera motsvarande häst och kärra, eller köpa motordrivna vagnar billigare från en konkurrent. Det är lite Amish-stuk över det hela. Pressar man inte priserna och gör saker bättre kommer även Ericsson och Telenor bli uppköpta, nedlagda för att de väljer sämre alternativ.

Kinas ambassadörs reaktion var fullt rimlig. Någon minister har gått och viftat framför ansiktet på dem i yttrandefrihetens namn, och nu förfasar sig alla över att de reagerar. Regimen företräder inte Sveriges intressen, utan Sveriges bolags intressen. Det är inte Sveriges befolkning de reagerar emot, utan regimen. Vanliga människor tjänar på vänskapliga relationer mellan våra länder och folk, och bör sträva efter det.

Var den fullt rimlig? Så du menar att Ambassadörer ska ha rätt att hota andra regeringar för att de går på en gala? Är du seriös?!

Skrivet av anon152135:

Huawei 5G teknik ligger cirka 2 år före alla konkurrenter! Därför mår cuck företagen så DÅLIGT och kör med fulspel! Det är synd att många är retards. Huawei mobiler är helt klart mer värt pris/prestanda än någon annan mobil! Därför frågar du alla teknik-kunniga människor väljer dem Huawei över allt annat! Vi som älskar teknik är inte partiska fanboys eller så! Vi älskar nya innovationer och ny teknik, och älskar att jämföra pris/prestanda!

https://youtu.be/iojQ153cai8

Den retoriken lämnar mycket att önska.

Skrivet av Campaigner:

Själv hoppas jag Kina tar över världsmaktsrollen från USA. Det ena landet bombar de som vill köpa olja i annat än $ medans det andra bygger upp handelsförbindelser.

Sen är det omskolningsläger uigirerna sitter i.

Mhmmm...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Moderator
Forumledare

*Allmän uppmaning*

Tjena alla

Just nu balanserar diskussionen på en tunn tråd, det är alldeles för mycket kategoriseringar av meningsmotståndare och ad hominem.

Diskutera gärna sakligt och håll er ifrån tråkig retorik, bedräglig argumentation och håll diskussionen på en mogen nivå, tack.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord